Wat is het leukste accent? En het lelijkste?

07-01-2010 20:33 413 berichten
Wat spreek je zelf? En geef eens grappige voorbeelden van zegswijzen uit jouw streek?

En laten we voor het gemak de dialecten en onze 2e taal ook maar meetellen!

Ik vind zelf achterhoeks wel vermakelijk, en Fries kan ik ook zeker waarderen.

Lelijk vind ik Brabants, ( a la boer Peter) en Westfries, en eigenlijk alles wat er bovenin Noord-Holland wordt gesproken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nietvoorniks schreef op 07 januari 2010 @ 21:27:

Lelijkst: Fries, het is geen dialect meer maar een geheel andere taal Klopt, fries is geen dialect maar een taal.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:bosaapje schreef op 07 januari 2010 @ 21:23:

En wat dacht je hiervan Maleficient....

Ik ben een pak melk nodig... Ook zo iets kroms..

Dat is ook in Almelooooo en omstreken

Ja! Verschrikkelijk! En volgens mij kunnen ze daar ook niet normaal 'euro' zeggen. Dat is zoiets als: 'uuro' daar..

Lelijk.

Ik vind Amsterdams wel mooi!

Mijn vriend praat soms erg Haags. Heerlijk vind ik dat.

Ook mooi: Twents a la Ilse de Lange accent vind ik eigenlijk best leuk. Met uitzondering van bovenstaande gekke uitspraken!

Lelijk oftewel amper te verstaan: Limburgs, Brabants. En Rotterdams vind ik ook lelijk. En Gronings. Nee...
Ik vind Zuid-Limburgs wel schattig. En Haags wel grappig. Fries vind ik wel mooi klinken. Echt lelijk vind ik het Twentse accent. En ik irriteer me aan het accent net onder Nijmegen en in Noord-Limburg (en dat terwijl ik er zelf woon hihi).

Ik heb een tijdje in Frankrijk gewoond en toen ik terug kwam meenden sommigen dat ik uit Vlaanderen kwam....
En waar ik nog steeds niet aan kan wennen zijn de dialecten waar meervoud niet bestaat (vb Gronings):

die mens' ben nie wies, 3 bos bloem', 3 maand later etc.

en o ja, ik heb 2 arms
Ohja zelf praat ik gewoon algemeen Nederlands. Dat vind ik zelf het mooist om te horen maar ook om te spreken.
Jaaaa, ook dat hoort zich zo krom aan Noni

Ik heb meerdere malen aan moeten horen dat de 3 wijzen uit het Oosten kwamen... Nou, niet qua taal
quote:ninon schreef op 07 januari 2010 @ 21:39:

Ooit gehoord deze zin 'Mao, 't kind heb in de boks 'edrieten, strunt lup langs de been'n', ben 'm nooit meer vergeten.

Ik kom uit Gelderland, heb altijd principieel geweigerd dialect te praten, vond het vreselijk. Dan kreeg ik te horen 'Doe moar normoal, dan doe ie al gek genug' of zoiets Ja hoor, dit is herkenbaar!
@ Tuut

Dat is het 'stille meervoud'.

Duh...

quote:Immaculata schreef op 07 januari 2010 @ 21:35:

Ik heb de grootste moeite met TV-taal, mensen met een ontzettend Randstadaccent die doen alsof ze keurig Nederlands spreken, terwijl het correcte NL natuurlijk geen gorgel - G heeft en de R gewoon wordt uitgesproken. Sacha de Boer bijvoorbeeld. Wanneer zij het journaal presenteert, dan gaat bij mij de TV uit.Ik vind nou juist dat Sacha de Boer echt mooi en accentloos Nederlands spreekt.
Meervoud? Gewoon een -s erachter toch?

Zo hebben mijn buren 2 honds, een vriend van mij 2 kinds, de winkel verkoopt broods enz...
Ik ben geboren en getogen Friezin, vanaf mn 10e Fries leren praten. Vond t soms vreselijk en schaamde me vaak voor mn taal, zag het nog echt als een dialect. Op mn 25e naar Amsterdam verhuisd, daarna 6 jaar buitenland. Nu bijna 2,5 jaar terug op Friese bodem (in totaal 16 jaar weggeweest) en ik waardeer de taal nu heel erg en ben trots dat ik het spreek. Van de 5 talen die ik (redelijk) vloeiend spreek staat Fries op een mooie gedeelde 2e plaats. Op 1 staat het Nederlands en op 2 het Grieks en het Fries.

Ik kan niet zeggen dat ik een bepaald dialect lelijk vind. Ik vind t pas erg als mensen alleen maar dialect kunnen spreken en er geen fatsoenlijk woord abn uit kan komen.
Man is een rasechte utrechter en schoonfamilie dus ook. Onze kinderen spreken nu echt Utrechts met een boerenaccent er hier en daar doorheen Wonen in een gehucht tussen de koeien en ander vee. Zodra we bij mijn schoonzus oid zijn schakelen ze automatisch om naar utrechts. Zit ik daartussen met mijn abn....

O en ik vind het limburgs niet mooi klinken, die zachte G.

Hier in het dorp word bijna achter elke zin' Wah" geplakt. Zo irritant.
anoniem_91289 wijzigde dit bericht op 07-01-2010 21:51
Reden: aanvulling
% gewijzigd
@ Noni

Ik ga wel eens de eends voeren.
En rekenen jullie mensen ook af op die accenten/dialecten?

Dus iemand die spreekt op een manier die je lelijk vindt, die is dan ook meteen als mens niet leuk? Maakt dat uit in je contacten?

Hier op het forum schrijven mensen mee uit alle windstreken. Ik heb vaak geen idee waar men vandaan komt, maakt me ook niet uit, ik hoor het toch niet. Maakt het live wel uit?

Pure nieuwsgierigheid hoor. Omdat er echt met termen als 'lelijk' en zo wordt gegooid.
Ik denk dat alle delen van het land wel zo z'n ding heeft, vaak hoor je wel waar iemand vandaan komt.

Ik kom zelf uit Twente, slik de helft in en kan goed plat praten (kuiern), maar kan ook A(b)n.

Ik heb gewoond in Almeloooooooo, het verschil in dialect over een paar kilometer is hier heel groot.

Almeloooooos, Hengeloooooooos en Enskedeeeeeeeee hebben een vreselijk accent.

Maar hier zijn mijn ramen ook los en ga ik naar de stad heen

Maar vind Twents toch zijn ding hebben.

Het dialect in 'jonge leu en oale groand' vind ik een vreselijk accent, Limburgs vind ik ook vreselijk, alles is ooons en kei.

Tenminste van de Limburgers waar ik mee te maken heb.
quote:hannaviva schreef op 07 januari 2010 @ 21:49:

@ Noni

Ik ga wel eens de eends voeren.Haha, precies dát ja!
quote:Tuut schreef op 07 januari 2010 @ 21:40:

Het lelijkst: Noord-Hollands/West-Fries

Eindelijk een medestander!

Valt me tegen dat er zo weinig meegruwelen van het 'SonjaBakkers'.

Wolter Kroes, ook zo'n typische Noord Hollandse bakkes met dito accent. *ril*
Fries is het mooiste dialect. Alhoewel het eigenlijk een taal is.

Ik vind plat Amsterdams/Rotterdams en Utrechts het lelijkst.
quote:Tuut schreef op 07 januari 2010 @ 21:42:

En waar ik nog steeds niet aan kan wennen zijn de dialecten waar meervoud niet bestaat (vb Gronings):

die mens' ben nie wies, 3 bos bloem', 3 maand later etc.

en o ja, ik heb 2 armsTuut, je avatar klopt niet. Tuut is Gronings voor kip.

Laaifst een mooie Wyandotte.
West-Fries vindt ik ook heel lelijk!
Ik hou niet zo van de zachte g. Ik vind het niet mooi klinken en wordt er altijd een beetje nerveus van.
Ik spreek alleen Nederlands...met een Duits accent.

Ben wel verstaanbaar hoor.

Ik heb geen voorkeuraccent.Vind Limburgs erg mooi b.v.en Amsterdams vind ik ook leuk klinken.
Mij maakt het 'live' niet uit waar men vandaan komt, omdat het toch z'n ding is.

En wat is nou leuker dan verschillende mensen te ontmoeten.
quote:stitchy35 schreef op 07 januari 2010 @ 21:50:

.....

Maar hier zijn mijn ramen ook los en ga ik naar de stad heen Wahahaha, ik ga ook nergens naar toe, ik ga overal heen Het liefst ook naar huis heen Of naar huis op aan. En los doe ik ook al alles: boeken gaan los, kleren gaan los, ramen en deuren los, verpakkingen los Althans als ik thuis ben, als ik ergens anders ben probeer ik er op te letten, maar ik betrap mezelf erop dat ik bijvoorbeeld ook uitdrukkingen vertaal naar het Nederlands: Zoals als je drijven wilt moet je schapen kopen en dan wel witte want dan kun je 's nachts door drijven. Driev'n = opjagen
Eleonora, goeie post, sluit me helemaal bij je aan. Ik kan het woord lelijk ook niet in de mond nemen.

Ik weet ook bijv. dat er erg veel vooroordelen over Friezen bestaan, alleen maar stomme boeren bijv. Eerlijk gezegd ben ik blij dat Fries erkend is als taal als enige dialect tussen al die andere dialecten. Daarmee was/is het makkelijker om bepaalde vooroordelen weg te nemen. Voor mij is het iig een verrijking om tweetalig in Nederland te zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven