Wat is het leukste accent? En het lelijkste?

donderdag 7 januari 2010 om 20:33
Wat spreek je zelf? En geef eens grappige voorbeelden van zegswijzen uit jouw streek?
En laten we voor het gemak de dialecten en onze 2e taal ook maar meetellen!
Ik vind zelf achterhoeks wel vermakelijk, en Fries kan ik ook zeker waarderen.
Lelijk vind ik Brabants, ( a la boer Peter) en Westfries, en eigenlijk alles wat er bovenin Noord-Holland wordt gesproken.
En laten we voor het gemak de dialecten en onze 2e taal ook maar meetellen!
Ik vind zelf achterhoeks wel vermakelijk, en Fries kan ik ook zeker waarderen.
Lelijk vind ik Brabants, ( a la boer Peter) en Westfries, en eigenlijk alles wat er bovenin Noord-Holland wordt gesproken.
donderdag 7 januari 2010 om 21:24
Ik ben zelf van origine twents, maar vindt het een verschrikkelijk dialect.
Ik woon nu in friesland en die taal vind ik erg mooi. Het is soms goed concentreren want bij ons op het werk is de voertaal ook fries. Maar het went.
Verder vind ik Limburgs ook erg... heb de hele tijd de neiging om gggggggg te zeggen tegen een Limburger.
Ik woon nu in friesland en die taal vind ik erg mooi. Het is soms goed concentreren want bij ons op het werk is de voertaal ook fries. Maar het went.
Verder vind ik Limburgs ook erg... heb de hele tijd de neiging om gggggggg te zeggen tegen een Limburger.
donderdag 7 januari 2010 om 21:27
donderdag 7 januari 2010 om 21:27
donderdag 7 januari 2010 om 21:31

donderdag 7 januari 2010 om 21:31
quote:Marels schreef op 07 januari 2010 @ 21:21:
Ik heb geloof ik nog een soort Rotterdams-achtig accent, maar niet heul erg ofzo.
Tsja.. dat hoor ik ook wel es
En ik denk vanwege d'r aversie tegen 't Walchers te kunnen gokken dat Hannaviva van Beveland komt?
Tenminste; t is alsof ik hier thuis op de bank zit
Ik heb geloof ik nog een soort Rotterdams-achtig accent, maar niet heul erg ofzo.
Tsja.. dat hoor ik ook wel es
En ik denk vanwege d'r aversie tegen 't Walchers te kunnen gokken dat Hannaviva van Beveland komt?
Tenminste; t is alsof ik hier thuis op de bank zit
donderdag 7 januari 2010 om 21:32
'Ik ben een pak melk nodig' Haha.. Inderdaad zeer Almeloooooos.
Ik vind Fries echt vreselijk, kan me er ook slecht toe zetten om het te waarderen om het maar lomp te zeggen.
Zelf heb ik in veel verschillende plaatsen gewoond en nu dus in Twente, hier denken ze (na bijna 10 jaar) nog steeds dat ik uit Den Haag kom omdat ik geen écht Twents kan, en overal buiten Twente vinden ze dat ik wel een Twents accent heb, vreemd
Ik vind Fries echt vreselijk, kan me er ook slecht toe zetten om het te waarderen om het maar lomp te zeggen.
Zelf heb ik in veel verschillende plaatsen gewoond en nu dus in Twente, hier denken ze (na bijna 10 jaar) nog steeds dat ik uit Den Haag kom omdat ik geen écht Twents kan, en overal buiten Twente vinden ze dat ik wel een Twents accent heb, vreemd
anoniem_69847 wijzigde dit bericht op 07-01-2010 21:35
Reden: veel plaatsen, niet álle...
Reden: veel plaatsen, niet álle...
% gewijzigd

donderdag 7 januari 2010 om 21:35
quote:Marels schreef op 07 januari 2010 @ 21:24:
Oh, nee, ik krijg dus kouwe rillingen van dat Brabants. No offence, maar ik vind dat zoooo plat en dom klinken. Echt, nekhareneffect.
Zo praat iedereen dus waar ik woon
(Oost Brabant). Peter en Hanneke-taal. Ik spreek het zelf ook, wanneer ik gewoon in mijn eigen omgeving ben dan valt dat niemand op, maar ik studeer in een andere stad. Wanneer ik op mijn allerbest NL probeer te praten, kijkt iedereen je aan alsof je dom bent. Heel irritant.
Ik vind Brabants en Limburgs wel mooie talen, ik vind Limburgs altijd zo lief klinken. Ik heb de grootste moeite met TV-taal, mensen met een ontzettend Randstadaccent die doen alsof ze keurig Nederlands spreken, terwijl het correcte NL natuurlijk geen gorgel - G heeft en de R gewoon wordt uitgesproken. Sacha de Boer bijvoorbeeld. Wanneer zij het journaal presenteert, dan gaat bij mij de TV uit.
Oh, nee, ik krijg dus kouwe rillingen van dat Brabants. No offence, maar ik vind dat zoooo plat en dom klinken. Echt, nekhareneffect.
Zo praat iedereen dus waar ik woon

Ik vind Brabants en Limburgs wel mooie talen, ik vind Limburgs altijd zo lief klinken. Ik heb de grootste moeite met TV-taal, mensen met een ontzettend Randstadaccent die doen alsof ze keurig Nederlands spreken, terwijl het correcte NL natuurlijk geen gorgel - G heeft en de R gewoon wordt uitgesproken. Sacha de Boer bijvoorbeeld. Wanneer zij het journaal presenteert, dan gaat bij mij de TV uit.

donderdag 7 januari 2010 om 21:37

donderdag 7 januari 2010 om 21:38
quote:hannaviva schreef op 07 januari 2010 @ 21:36:
*fluit een deuntje*
Wordt dat echt gezegd "BEN een pak melk nodig"? Da's toch een hele rare manier van het ww zijn gebruiken?Het schijnt in het plat Twents normaal te zijn. Ik bun 'n pak melk neudig (nu kan ik geen Twents, ben van oorsprong Achterhoeks, dus correct zal de spelling niet zijn )
*fluit een deuntje*
Wordt dat echt gezegd "BEN een pak melk nodig"? Da's toch een hele rare manier van het ww zijn gebruiken?Het schijnt in het plat Twents normaal te zijn. Ik bun 'n pak melk neudig (nu kan ik geen Twents, ben van oorsprong Achterhoeks, dus correct zal de spelling niet zijn )
donderdag 7 januari 2010 om 21:39
donderdag 7 januari 2010 om 21:40
Ik snap dat echt niet, dat mensen dat zo mooi vinden, maar goed.
Vind het zelf raar dat ik daar zo'n diepe aversie tegen heb, maar ik vind het zoooooo erg.
Leuk dat iemand anders dat dan weer met een ander dialect heeft.
Overigens vind ik Oost Brabants het allerergst, maar word ik van West Brabants ook verre van blij. Ik heb in Roosendaal gewoond, en bweeeuuuuuk, wat een smerig accent hebben die!
Vind het zelf raar dat ik daar zo'n diepe aversie tegen heb, maar ik vind het zoooooo erg.
Leuk dat iemand anders dat dan weer met een ander dialect heeft.
Overigens vind ik Oost Brabants het allerergst, maar word ik van West Brabants ook verre van blij. Ik heb in Roosendaal gewoond, en bweeeuuuuuk, wat een smerig accent hebben die!
668, the neighbour of the Beast