Wat is traditioneel satanisme?

12-03-2013 17:12 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal , ik heb vragen over de “traditioneel of spiritueel” satanisme, ik weet dat het misschien eng is om te vragen enz, maar ik vind het best wel bizzar. Toen ik las wat er allemaal gebeurde in de middeleeuwen, bijvoorbeeld dat de kerk vervolgde heksenjacht tegen zogenaamd “heksen” En later als één reactie tegen de christendom meer tegen rooms-katholieke kerk, ontstond er satanisme, maar mijn vraag is waarom werden ze satanist, waarom geen atheist of vrijdenker ofzo?

En vereren zij de “satan”? Ik had gelezen dat de traditioneel satanisten niet aanbidden de duivel maar bijv. Dat ze Lucifer, Enki of Seth als broeder of vriend zien (misschien vereren ze weet ik niet precies, daarom wil ik ook vragen) Maar als we logisch na denken, was Lucifer één Romeinse god in de oudheid, dat geldde ook voor Enki en Seth. Bijv Seth was de god van Egyptische mythologie enz wat ik er over wil zeggen is eigenlijk, wat heeft dan te maken met satan? Wat is hun bewijs, of wat is hun logica? Waarom geloven ze daar in? Wat zegt de wetenschap daarover wat de traditioneel satanisten in geloven? En mijn andere vraag is zijn er hedendaags veel “traditioneel” satanisten? (Ik weet niet zeker of ze daar in op zo’n manier geloven) Wat is hun bewijs dat de wereld door satan is geschapen? Van waar halen ze dat bewijs eigenlijk? Waar staat dat?

Thanks
Je verhaal zit vol onlogica:

mensen die GELOVEN hebben geen BEWIJS, ja hun gevoeletje, zegt ze dat het zo is.

ze bestaan trouwens nog hoor: http://www.kerkvansatan.nl/
X
En waarom wil je dat allemaal weten? Studie opdrachtje?
Misschien omdat als je in opstand komt tegen 'n groepering die een god vereert, het in eerste instantie meer effect heeft om de vijand van die god te gaan vereren. Zeker als je in 'n tijd leefde dat de grote massa nog als domme schapen achter 'n geloof aan liepen. Door atheist te worden zouden ze door de goedgelovigen zeker niet erkent worden.
Je hebt Satanen en Satanisten. Het satanisme wat ik ken (modern satanisme a la LaVey) is niet gericht op het geloof in Satan of het vereren van Satan. Het is meer een geloof in jezelf. En dat is even een hele kort door de bocht samenvatting.

Als je hier echt meer over wil weten, zou ik ergens anders gaan zoeken dan hier. Satanisme roept sowieso negatieve associaties op en mensen weten vaak niet dat er een serieuze stroming is die niks te maken heeft met duivelverering etc.

Ok, je vraagt naar traditioneel satanisme, dan zou ik je verwijzen naar geloofsgroeperingen.

Alinea's zijn prettig, je OP is vrij lastig te lezen imho.
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2013 @ 17:54:

Misschien omdat als je in opstand komt tegen 'n groepering die een god vereert, het in eerste instantie meer effect heeft om de vijand van die god te gaan vereren. Zeker als je in 'n tijd leefde dat de grote massa nog als domme schapen achter 'n geloof aan liepen. Door atheist te worden zouden ze door de goedgelovigen zeker niet erkent worden.Atheïsme is ook geloof.
quote:lightflags schreef op 12 maart 2013 @ 17:12:

Maar als we logisch na denken, was Lucifer één Romeinse god in de oudheid, dat geldde ook voor Enki en Seth.

Ik weet niet waar jij mosterd haalt, maar Lucifer komt rechtstreeks uit het christendom. Seth is ook een christelijke naam. Doet je google het wel? Wikipedia s is je grootste vriend:

Lucifer

atheisme een geloof noemen is typisch een verkeerde opvatting van een gelovige.

Atheisme is geen geloof. Het is juist het ontbreken van een geloof in god.

Net zoals kaalheid geen haarkleur is.
.
Ik raad je aan The Satanic Bible te lezen, geschreven door Anton Szandor LaVey. Wellicht dat het je wat inzicht geeft, ik heb het jaren geleden gelezen toen ik als puber in een gothic-periode zat. Kan me herinneren dat ik het toen wel interessant vond.
@Lightflags, ik heb het idee dat dit onderwerp een gevoelige snaar bij je raakt, waar in je leven raakt dit jou? Ben je zelf spiritueel of iets dergelijks?

Satanen aanbidden de duivel, zijn daarmee wel gelovig in een hogere macht.

Satanisten zien zichzelf als schepper van hun eigen realiteit, zij vormen zichzelf. Zij hebben niet per sé te maken een religie.
quote:impala schreef op 12 maart 2013 @ 18:46:

atheisme een geloof noemen is typisch een verkeerde opvatting van een gelovige.

Atheisme is geen geloof. Het is juist het ontbreken van een geloof in god.

Net zoals kaalheid geen haarkleur is.Bij atheïsme geloof je dat er geen God is, dat is ook geloven. Agnosticisme ligt meer in de lijn van kaalheid is (misschien) geen haarkleur.
de wetenschap doet niet aan geloven.

De wetenschap buigt zich niet over reuzen of elfjes of duivels. Ze bestudeert wel de mensen die zich vastklampen aan geloven/ religies.
quote:lightflags schreef op 12 maart 2013 @ 17:12:

Hallo allemaal , ik heb vragen over de “traditioneel of spiritueel” satanisme, ik weet dat het misschien eng is om te vragen enz, maar ik vind het best wel bizzar. Toen ik las wat er allemaal gebeurde in de middeleeuwen, bijvoorbeeld dat de kerk vervolgde heksenjacht tegen zogenaamd “heksen” En later als één reactie tegen de christendom meer tegen rooms-katholieke kerk, ontstond er satanisme, maar mijn vraag is waarom werden ze satanist, waarom geen atheist of vrijdenker ofzo?

Bedoel je theïstisch satanisme, dus het geloof in Satan als een bestaande godheid en het aanbidden daarvan?

Wat heeft dat met de heksenvervolgingen te maken? Er waren geruchten over zwarte missen maar dat bestond vooral in de hoofden van sommige aanklagers, het waren geen echte satanisten (het is sowieso twijfelachtig of die toen al bestonden). Niet dat alle slachtoffers compleet onschuldig waren, misschien probeerden ze inderdaad magie te bedrijven om de buren te schaden. Dat betekent nog niet dat ze satanisten waren.

Geloven in Satan is iets heel anders dan atheïst zijn of vrijdenker. Die laatste twee hebben wel overlappingen en er zijn ook overeenkomsten te zien met het atheïstische satanisme, maar dat heeft allemaal niets met duivelaanbidding te maken.

quote:En vereren zij de “satan”? Ik had gelezen dat de traditioneel satanisten niet aanbidden de duivel maar bijv. Dat ze Lucifer, Enki of Seth als broeder of vriend zien (misschien vereren ze weet ik niet precies, daarom wil ik ook vragen) Maar als we logisch na denken, was Lucifer één Romeinse god in de oudheid, dat geldde ook voor Enki en Seth. Bijv Seth was de god van Egyptische mythologie enz wat ik er over wil zeggen is eigenlijk, wat heeft dan te maken met satan? Wat is hun bewijs, of wat is hun logica? Waarom geloven ze daar in?

Wow, dat zijn een heleboel dingen door elkaar gegooid. Waarom denk je dat dit allemaal hetzelfde is of bij elkaar hoort, wie zegt dat? Enki is een godheid uit de Babylonische cultuur, Seth is een godheid uit de Egyptische mythologie (en toevallig ook een bijbelse naam). Lucifer was geen Romeinse god.

Set is een god van de onderwereld, dat valt natuurlijk makkelijk samen met het traditionele beeld van de hel.

Het christendom heeft soms de neiging gehad om andere godsdiensten zwart te maken, en te betitelen als afgoderij en duivels. Daar komt misschien de verwarring vandaan dat andere goden eigenlijk de duivel zijn, maar dat is een christelijk idee, niet iets dat satanisten zelf zo zien.

quote:Wat zegt de wetenschap daarover wat de traditioneel satanisten in geloven?

Geen idee. Ik ken eigelijk alleen literatuur over de zgn. Satanic Scare en een beetje over atheïstisch satanisme. Ik zou als ik jou was eens op Wikipedia kijken, vooral de Engelstalige pagina heeft goede informatie.

Satan wordt gezien als een zelfstandige, rebelse figuur die in opstand komt tegen een dwingende god en die mensen aanspoort zich individueel te ontwikkelen, het beste uit zichzelf te halen, kennis op te doen, proberen te bereiken wat ze willen (eventueel met hulp van magie) en te genieten van het leven.

quote:En mijn andere vraag is zijn er hedendaags veel “traditioneel” satanisten? (Ik weet niet zeker of ze daar in op zo’n manier geloven) Wat is hun bewijs dat de wereld door satan is geschapen? Van waar halen ze dat bewijs eigenlijk? Waar staat dat?

Thanks

Volgens mij zijn daar geen officiële cijfers van. Het aantal zal niet zo groot zijn.

Zeggen satanisten dat Satan de wereld geschapen heeft? Dat heb ik nog nooit gehoord.

Mag ik vragen waar je je informatie vandaan haalt? Er wordt een hoop onzin en sensationele troep beweerd over satanisme, vaak uit onbegrip of angst. Het grootste deel slaat de plank volledig mis.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:stolichnaya schreef op 12 maart 2013 @ 21:47:

[...]Bij atheïsme geloof je dat er geen God is, dat is ook geloven. Ik geloof niet dat kabouters bestaan. Dus volgens jouw definitie ben ik nu een gelovige?
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Als je vragen over satanisme hebt, dan zit je goed bij het viva forum! Er zijn hier heel veel aanbidders van Lucifer en Beëlzebub te vinden. Kijk maar op de Satan-peiler, daar zijn een heleboel duivelse discussies.

Alvast een eerste tip voor jou als beginnend Satanist: een echte satanist gebruikt geen smileys, of het moet het duiveltje zijn. Kwestie van gevaarlijk en kwaadaardig overkomen.
Hey Iris gebruikt dat duiveltje regelmatig! Er zitten hier dus ook Satanistes.
Het forum zit vol satanistes, Aeolus. Ze plaatsen subliminale boodschappen in hun berichten. Als je hun berichten achterstevoren leest staan er vreeswekkende uitingen als 'Jullie laatste dag heeft geslagen Christengebroed. Satan heerst', 'De gevorkvoetige gehoornde was here' en 'Twee pakken appelsap en een pond meel'. En als je een real life meet met ze afspreekt, offeren ze je op een duivelsch altaar op een verborgen plek op de Veluwe.

Wees gewaarschuwd.
Grrriezzzellligggg....zie je wel, vrouwen zijn eng
quote:Aeolus schreef op 13 maart 2013 @ 17:09:

Grrriezzzellligggg....zie je wel, vrouwen zijn eng

Niet alle vrouwen. Maar vrouwen zijn veel vaker satanist dan mannen, mannen zijn onschuldig terwijl vrouwen een natuurlijke hang hebben naar de natuur en het duistere. Zeker op dit forum, ik heb daar al veel bewijs voor gevonden. De vrouwen die op dit topic klikken zijn op zeker állemaal satanist.

Wat wij nodig hebben is een nieuwe inquisitie voor de 21e eeuw.
quote:Hercke schreef op 13 maart 2013 @ 16:41:

[...]

Ik geloof niet dat kabouters bestaan. Dus volgens jouw definitie ben ik nu een gelovige?

Goede metafoor.

"Atheïsme is ook geloof." Dat is incorrect, atheïsme is juist het ontbreken van geloof.
Daar heb je er al een, Aeolus!
quote:wdr schreef op 13 maart 2013 @ 17:19:

Daar heb je er al een, Aeolus!Heb je het over mij?
chocolol het heeft geen zin om te argumenteren tegen iemand die meent dat kaalheid misschien wel een haarkleur is....
.
quote:chocolol schreef op 13 maart 2013 @ 17:30:

[...]

Heb je het over mij?Ik zou niet durven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven