Welke planeet?

29-01-2010 23:14 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, welke planeet staat nu dichtbij de maan, volgens mij is het Mars. Liefhebbers hier van sterrenhemels?
Wel liefhebber geen kenner.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Zelfde als nouschi.
Hahaha ik dus ook!
Het dichtst bij de maan? Dat lijkt mij toch de aarde...

heb je hier iets aan?
Maar als je bedoelt welke planeet anders dan de aarde lijkt me dat lastig te zeggen. Dat ligt er aan waar de maan staat en waar alle planeten staan.
anoniem_50606 wijzigde dit bericht op 29-01-2010 23:32
Reden: typo
% gewijzigd
Wat bedoel je met maan? Jupiter heeft er geloof ik uit m'n kop iets van 18 tot 21 (kan me dat exact niet meer herinneren, behalve dat Io er zeker eentje van is, maar dan Europa vast ook wel, kwestie van Gr. myth. kennen)

Dichtst bij onze maan zijn wij uiteraard.
Dat is Mars!

Deze is zoals dat heet in oppositie, staat dus recht tegenover de zon aan de hemel. Zorgt ervoor dat hij nog groter lijkt. Omdat het morgen volle maan is, kon je vanavond eerst Mars links van de maan zien. In de loop van de nacht zal dat rechts van de maan zijn.

Extra feitje: morgen staat de maan weer het dichtst bij de aarde in zijn baan (is namelijk ook een ellipsje).
Ik denk dat ze de zon bedoelt?

Leuk weetje: In de VS leren ze kinderen een rijmpje om de volgorde te onthouden: "My Very Educated Mother Just Served Us Nine Pies" (M=Mercurius, V=Venus etc)
tenminste.. ik neem aan dat je het over die planeet hebt die je vanavond zo goed naast de maan kon zien.......

de werkelijk dichtstbijzijnde planeet zou ik zo ook niet weten. Dat heeft niet alleen met de afstand tot de zon te maken, maar natuurlijk met hoever zij en wij zijn in het rondje om de zon.

Zou vast uit te rekenen kunnen zijn, maar daar doe ik dan net weer niet aan, haha.
Ik neem aan dat de dichtsbijzijnde planeet de aarde is. Als Mars dichterbij had gestaan, dan had vanwege de aantrekkingskracht de maan om mars gedraaid. (of ben ik nou gek??)

De zon is een (G2) ster, en geen planeet.

Volgens mij staat Venus trouwens dichterbij de aarde dan mars, dus als je niet de aarde bedoel, bedoel je dan misschien venus?
Oh wacht.., volgens mij bedoelde je je vraag heel anders Kom ik nu pas achter Ik sluit me dan geheel aan bij lekkeresnor
idd Hanneke,

je kan de vraag op 2 manieren lezen

Of 3 als je het ook als strikvraag wil lezen en "aarde" als antwoord geeft.

maar ik ben er niet zo zeker van of Venus op dit moment dichterbij staat. Natuurlijk zou dat het geval zijn als alle planeten in een rijtje stonden. Maar als Venus op dit moment aan de andere kant van de zon staat en Mars bijvoorbeeld aan "onze" kant, dan is Mars weer dichterbij. Hemelsbreed gezien dan .

Aangezien ik de precieze posities nu niet weet (en geen zin heb om het uit te rekenen), kan ik dus geen sluitend antwoord geven op welke planeet er naast de aarde op dit moment het dichtst bij is...

Al denk ik dat mijn allereerste antwoord toch het antwoord op de vraag van TO is...

(ik zou nu wel een emoticon met nerdbril kunnen gebruiken;-) )
Hoi,

Ik bedoelde niet w.b. afstand haha maar het is Mars, erg mooi trouwens ik wou dat ik een goede telescoop had.
Mars kun je ook altijd herkennen, doordat hij een beetje rood oplicht. Hij wordt dan ook de rode planeet genoemd

(voelt zich nu ook een nerd )
Later is nu
En Venus is alleen zichtbaar rond de schemering toch?
This is an unacceptable timeline
jup Venus is inderdaad alleen rond zonsop- of ondergang te zien (net als mercurius, maar die is een stuk minder helder).

Overigens is Mars niet het enige hemellichaam dat rood is. Op dit moment is ook Aldebaran (in het sterrenbeeld Stier) zichtbaar, die ook rood is. Mars is op dit moment overigens relatief dichtbij de aarde, waardoor hij helderder lijkt en wat meer opvalt.

pfoe.. tot zover mn nerdmomentje van vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven