Wie weet raad?!

09-07-2019 19:54 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vorig jaar hebben wij ons huis te koop gezet in een dorp grenzend aan een stad. Ik moest voorheen voor mijn werk altijd +/- 20 minuten reizen met de auto.
We wilden graag een groter huis in verband met onze grote kinderwens (ik ben 29, echtgenoot is 31). En hadden een heel klein huis. Nu was ons huis binnen 1wk verkocht en lang verhaal kort..huren we nu uiteindelijk een huis in een dorp heel wat km verderop. Dit was het enige wat beschikbaar was en wat ook nog betaalbaar was. We kunnen dus geen fijn huis vinden waar we eerder woonden.
(en wat nog betaalbaar is)

Nu hebben wij nog steeds een kinderwens, maar is mijn werk nu 40-45 minuten verderop. Mijn echtgenoot werkt 40uur per week, maar op uitzendbasis. Hij is dus niet altijd verzekerd van werk zoals mij (ik heb een vaste baan) Hij werkt wel dichterbij dan mij, ongeveer 20 minuten.

Wij willen heel graag onze wens in vervulling laten gaan, maar ik ben zo bang dat ik het allemaal niet trek. Heb heel erg in een dip gezeten omdat we maar geen eigen plekje kunnen vinden. Dit heb ik nu redelijk geaccepteerd maar het blijft een struikelblok als ik over kinderen nadenk. Zeker ook in verband met chronische pijnklachten die verergeren bij stress.

Ik zal met kinderen ook minder moeten gaan werken, maar ik ben zeg maar kostwinnaar.

Mijn vraag aan jullie is, zijn er meer menen die ver moeten reizen voor werk met kinderen en hoe bevalt jullie dat? Mijn man zal ons (toekomstig) kind altijd uit de opvang moeten halen als ik werk en ik kom pas thuis tegen kwart voor 6 (ga nu om 7uur weg)
Wat zijn jullie ervaringen en/of tips?
Ik ben voornamelijk bang dat we/ik ons kind tekort doe. Misschien maak ik me druk om niks, maar zou graag de mening van anderen hierover horen.

Alvast bedankt.
Groetjes,
Anne.
Dan kan je partner toch het merendeel van de zorg op zich nemen?
Ik zie het probleem niet geloof ik.
Zoveel vaders doen dat en kunnen dat net zo goed als moeders.
Wat balen dat je nog geen nieuw koophuis hebt kunnen vinden dat aan jullie wensen voldoet maar gelukkig inmiddels een fijn huurhuis. En van daar uit zal dat koophuis vanzelf een keer komen.

Verder begrijp ik het probleem niet zo? Als je vriend jullie kind (dat eerst nog verwekt en geboren moet worden...) uit de opvang kan halen, dan is het toch goed? Je post komt over alsof je een behoorlijke piekerkont bent, klopt dat?
Dat jullie geen nieuw eigen plekje kunnen vinden is super vervelend en ik snap dat dat je stress geeft.

Je andere probleem snap ik niet zo goed. Wat is het verschil tussen jou of je partner bij het ophalen? Verder maak je een probleem van een niet bestaande situatie. Je hebt een wens maar die is nog niet de werkelijkheid.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wij konden ook geen mooi plekje vinden en woonden in een appartement. Tot ik zwanger was. Ineens leek elk huis goed genoeg. Uiteindelijk een prachtig huis dat niet helemaal aan ons eisenlijstje voldeed. Kleine tuin, aan drukke weg ... hebbem jullie te hoge eisen voor een nieuw huis misschien?
Wij kregen een kind toen we allebei nog ons eigen huis hadden en dus helemaal niks deelde, behalve een kind.

Kwart voor 6 je kind ophalen kan toch ook?
Ik vertrek ook om 7 uur en haal kind rond 6 uur op, het kan tot half 7, dus dat gebeurt ook weleens. Man brengt naar school en bracht naar de opvang.

Ik zie je probleem niet zo.

Wat ís het probleem?

Waarom zou jij minder moeten werken?
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 21:12
5.04% gewijzigd
Anneroos89 schreef:
09-07-2019 19:54

Ik zal met kinderen ook minder moeten gaan werken, maar ik ben zeg maar kostwinnaar.
Nee dat moet je niet. Dat wil je.
Waarom in godsnaam je huis al verkopen als er nog niet eens sprake is van een zwangerschap of uberhaupt een actieve wens (jullie zijn nog niet aan het proberen zoals ik het lees)?

Het leven is niet maakbaar. Probeer eens in oplossingen te denken ipv in problemen. Wie weet laat een kind nog wel jaren op zich wachten.
Ik snap het probleem eigenlijk ook niet zo.
Die droom woning nog niet hebben...ja is jammer maar toch niet einde van de wereld?
Werk 45 min verderop...tsjaa ik weet niet beter, heerlijk als je dichtbij je werkt woont maar het zij zo hoor.

Ik heb ook een kinderwens met mijn vriend maar weet dat kinderen krijgen niet vanzelfsprekend is. Ik zou me daar dan eerst lekker op richten en dan komt het later wel goed met de woning en een nieuwe baan dichterbij huis.
Ja, of je zorgt dat je dat eerst op orde krijgt, kwestie van prioriteiten denk ik.

Maar ik zie verder niet echt een direct probleem, denk dat je je minder druk moet maken. Komt goed!
Met welk vervoer ga je naar je werk? Als je nu met het ov of fiets gaat, is een auto dan niet sneller? Als je al het snelste vervoersmiddel hebt kun je ook denken aan;
Eerder beginnen op je werk (indien mogelijk) bijvoorbeeld van 7 tot half 4 werken.
Of structueel 1 uur per dag minder werken of 1 uur later op de avond thuis werken.

Is een andere baan nog een mogelijkheid? Of dichterbij je werk een huis zoeken?

Ikzelf werk 32 uur in 4 dagen met ca. 40 minuten reistijd. Ik werk regelmatig een uurtje savonds thuis. Ik breng kind om 7.15 naar de opvang en ben rond 8en op werk. Man begint om 7uur op werk en haalt kind om 16.15 op. Ik kom rond 5en thuis.
Ikzelf, man en oma hebben 1 vrije dag met kind in de week.

Op de parttime dag van man of soms om een andere reden begin ikzelf om 7uur (soms zelfs eerder) op werk. Soms maak ik er een extra lange dag van zodat ik later een dagje korter kan maken.

Een kind krijgen en hebben is sowieso stress vol, ook als je een fijn eigen huis heb en dichtbij je werk woont dan zijn er vast andere factoren die je bezig houden. Doe waar jij je goed bij voelt, misschien is wat mij goed afgaat iets wat weer helemaal niet goed bij een ander past.
Nog even over een kind willen/een kind krijgen en de daarbij horende ideale situatie die jij schetst.
Toen wij de pil de deur uit deden woonden we op een piepklein appartement in de binnenstad. Nu Jin we 3 jaar en een miskraam verder.
Hebben man en ik van reistijd geruild: eerst hij 1.45 uur enkele reis per auto ik 15 min op de fiets. Nu hij 16 min auto en ik dik een uur auto.
Wel een huis met 5 slaapkamers, waar nog steeds niemand in woont.

Denk niet dat het leven maakbaar is: dat is het niet. Dek je in voor de dingen waar je wek invloed op hebt (zoals een huis kopen op max 1,5 salaris) en de rest? Daar maak je gewoon het beste van.
Zolang je en huis dat je niet hebt gekocht (maar huurt) niet kan zien als 'eigen plek', zul je niet snel uit je dip raken.
Mijn ouders hebben nog nooit een koophuis gehad en ik heb zelf ook tot mijn 36e jaar in een huurhuis gewoond.
Nog nooit het gevoel gehad dat ik tot mijn 36e 'geen eigen plek had'. Huren kan ook zo zijn voordelen hebben.

Als er één kostwinner is, dan is dat toch voldoende? Het woord zegt het al: dt is degene die zorgt voor de kost c.q. het hoofdinkomen.

Zolang er één is die (al dan niet door fulltime werken) 'de' kost verdient kan de ander in principe zelfs thuis blijven en fulltime voor de eventuele kind(eren) zorgen - of (ook) parttime of fulltime gaan werken, bijv. tijdens schooltijden, avond/nacht shifts, weekendwerk, thuis werken.

Een kind heeft op zich de eerste jaren nog niet zoveel ruimte nodig; de behoefte aan liefde (volle) verzorging, aandacht, tijd, etc. zijn vaak véél belangrijker dan het aantal vierkante meters vloer + tuin oppervlak.
Laat staan of de plek eigen(dom) is van zijn/haar ouders of gehuurde woonruimte.
Hallo dames,

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik weet zelf ook wel dat ik een probleem maak die er nog helemaal niet is. Dat zegt mijn man ook, hij gaat met alle liefde een dag minder werken en zegt ook dat hij er onvoorwaardelijk zal zijn.

Ik denk inderdaad meer aan problemen dan aan oplossingen. Dat klopt, iedere keer zie ik weer beren op de weg. Ik ben echt een piekeraar.

Ik wilde gewoon weten hoe andere mensen (anders dan vrienden) met misschien soortgelijke ervaringen hierover denken. Maar dat is me wel duidelijk. En ja ik weet, het kan ook langer duren om zwanger te worden daar zijn we ons zeer van bewust.

@Drominique: wat vervelend om te horen, ik hoop van harte dat jullie wens in vervulling zal gaan.

Een ieder bedankt voor het meedenken. Het maakt mij toch wat minder onzeker over alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven