WTF! smsje
donderdag 6 augustus 2020 om 18:59
Ik schrik me dood, ik kreeg zojuist een smsje dat er een openstaande schuld is 1241,00 na herinnering niet voldaan, op augustus zal de gerechtsdeurwaarde overgaan tot conservatoir beslag. Ik kan het verkomen om het bedrag over te maken, en zie dan een linkje.
rekening nummer is geheel onbekend en ternaanm stelling lijkt van een persoon te zijn ipv van een bedrijf
iemand bekend hiermee? is dit nieuwe manier van snel geld verdienen? en wat moet ik hier mee doen?
rekening nummer is geheel onbekend en ternaanm stelling lijkt van een persoon te zijn ipv van een bedrijf
iemand bekend hiermee? is dit nieuwe manier van snel geld verdienen? en wat moet ik hier mee doen?
donderdag 6 augustus 2020 om 21:44
Thanks!Tickel schreef: ↑06-08-2020 19:56Jawel, hier.
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-me ... rticulier/
En wat een aardige reacties zitten er weer tussen, zelfs met t heerlijke weer blijven de zuurtjes boven drijven
vrijdag 7 augustus 2020 om 05:00
huurvrouwtje schreef: ↑06-08-2020 21:42dit dus! ook dat ze blijkbaar aan je nr weten te komen. T was ook een telnr die nauwelijks gebruikt wordt ( 2 tels) dus ja ik schrok er wel van, ook nooit zoiets eerder gehad, laat staan via je eigen telefoon nummer.email snap ik nog wel ivm aanmelden via dingen etc... maar je tel nr?!
Zo heel moeilijk is dat niet hoor. Elke willekeurige combinatie van 06 en acht getallen daarachter is een mobiel nummer.
vrijdag 7 augustus 2020 om 08:31
Hoi huurvrouwtje. Officiële instanties zullen je nooit op deze wijze via sms benaderen. Er zijn veel manieren waarop mensen je tegenwoordig op willen lichten. De volgende situaties zijn altijd verdacht wat dat betreft:
- Een onbekend 06nummer benadert je via WhatsApp en beweert je zoon is dochter te zijn en een nieuw nummer te hebben. Ze hebben gedoe met de bank en openstaande rekeningen en of jij even kan bijspringen. Ze sturen je een tikkielink. Nooit betalen.
- Op marktplaats heeft iemand interesse in je aangeboden product en ze willen het gesprek graag voortzetten via WhatsApp en /of betalen met een tikkie. Of ze vragen je €0,01 over te maken om zogenaamd te testen of je betrouwbaar bent. Allemaal oplichtingspraktijken. Tegenwoordig hoor je ook vaak dat oplichters aanbieden om het geld contant per koerier naar je op te sturen.
- Of je krijgt via mail of SMS een dubieus bericht van een openstaande boete, een pas die zogenaamd verloopt, een systeem wat geactiveerd moet worden of ze lokken je met een andere smoes naar een nepwebsite (die vaak heel erg op de echte lijkt) met het doel om jouw gegevens af te troggelen en daar misbruik van te maken. Kijk voor de zekerheid even op de site van je eigen bank, vaak hebben ze een overzicht online staan van nepberichten die momenteel de ronde doen.
Dit overzicht is ongetwijfeld verre van compleet maar doe er je voordeel mee en wees kritisch als iemand om je gegevens of een betaling vraagt. Even extra naar je bank of de belastingdienst bellen in geval van twijfel (ook al eerder genoemd hier) kan nooit kwaad.
- Een onbekend 06nummer benadert je via WhatsApp en beweert je zoon is dochter te zijn en een nieuw nummer te hebben. Ze hebben gedoe met de bank en openstaande rekeningen en of jij even kan bijspringen. Ze sturen je een tikkielink. Nooit betalen.
- Op marktplaats heeft iemand interesse in je aangeboden product en ze willen het gesprek graag voortzetten via WhatsApp en /of betalen met een tikkie. Of ze vragen je €0,01 over te maken om zogenaamd te testen of je betrouwbaar bent. Allemaal oplichtingspraktijken. Tegenwoordig hoor je ook vaak dat oplichters aanbieden om het geld contant per koerier naar je op te sturen.
- Of je krijgt via mail of SMS een dubieus bericht van een openstaande boete, een pas die zogenaamd verloopt, een systeem wat geactiveerd moet worden of ze lokken je met een andere smoes naar een nepwebsite (die vaak heel erg op de echte lijkt) met het doel om jouw gegevens af te troggelen en daar misbruik van te maken. Kijk voor de zekerheid even op de site van je eigen bank, vaak hebben ze een overzicht online staan van nepberichten die momenteel de ronde doen.
Dit overzicht is ongetwijfeld verre van compleet maar doe er je voordeel mee en wees kritisch als iemand om je gegevens of een betaling vraagt. Even extra naar je bank of de belastingdienst bellen in geval van twijfel (ook al eerder genoemd hier) kan nooit kwaad.
vrijdag 7 augustus 2020 om 10:02
Thanks ik ga er extra opletten! Ik wist t echt wel maar als je zoiets ontvangt schrik je toch eventjes hoe stom dat (na het lezen van de reacties schijnbaar) dan ook is.Zwartgroen schreef: ↑07-08-2020 08:31Hoi huurvrouwtje. Officiële instanties zullen je nooit op deze wijze via sms benaderen. Er zijn veel manieren waarop mensen je tegenwoordig op willen lichten. De volgende situaties zijn altijd verdacht wat dat betreft: