Zijn we collectief klaar met mannen?
donderdag 31 juli 2025 om 15:30
Er is in de media natuurlijk steeds meer aandacht voor hoe mannen zich gedragen/misdragen tegenover vrouwen, ik hoor in mijn omgeving ook steeds meer vrouwen die "boos" zijn op mannen en ik kwam laatst ook al een hele Reddit thread tegen waarin vrouwen zich uitspraken dat ze liever alleen door het leven gaan dan nog te zorgen / zwoegen / zich te laten intimideren door mannen. Om van al die geweldige mannelijke politieke wereldleiders en hun ego's nog maar even te zwijgen.
Zijn we/vrouwen collectief klaar met mannen?
En dan bedoel ik uiteraard niet met iedere individuele man an sich, maar met hoe mannen zich eeuwenlang hebben opgesteld naar vrouwen.
Dat vrouwen zich in een relatie toch vaak emotioneel schikken naar de man, dat er van de vrouw nog altijd van alles verwacht wordt, dat er jegens vrouwen zoveel dubbele maatstaven zijn en hoe vrouwen eigenlijk vrijwel in alle sectoren minder serieus genomen worden. Door mannen.
Ik merk zelf dat ik mijn hele leven veel dingen voor lief / vanzelfsprekend heb aangenomen, maar dat me de laatste 5 a 10 jaar steeds meer dingen beginnen op te vallen (hoe vaak je als vrouw in een vergadering bijv wordt onderbroken door mannen, om maar iets heel kleins te noemen) en ik me ook bozer maak over hoe mannen toch zo lang met allerlei gedrag zijn weggekomen (maar nu, na aan paar jaar van lichte opstand onder vrouwen, zich meteen zielig en bedreigd voelen en een "je mag ook niks meer" en "zo is het wel weer genoeg" houding aannemen. Terwijl vrouwen al eeuwen met al die shit moeten dealen.).
Ik weet, de titel is een beetje provocerend/generaliserend en er zijn natuurlijk genoeg leuke mannen en leuke dingen aan mannen
Maar ik ben benieuwd of veel vrouwen hier zich ook bozer/opstandiger voelen dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
Zijn we/vrouwen collectief klaar met mannen?
En dan bedoel ik uiteraard niet met iedere individuele man an sich, maar met hoe mannen zich eeuwenlang hebben opgesteld naar vrouwen.
Dat vrouwen zich in een relatie toch vaak emotioneel schikken naar de man, dat er van de vrouw nog altijd van alles verwacht wordt, dat er jegens vrouwen zoveel dubbele maatstaven zijn en hoe vrouwen eigenlijk vrijwel in alle sectoren minder serieus genomen worden. Door mannen.
Ik merk zelf dat ik mijn hele leven veel dingen voor lief / vanzelfsprekend heb aangenomen, maar dat me de laatste 5 a 10 jaar steeds meer dingen beginnen op te vallen (hoe vaak je als vrouw in een vergadering bijv wordt onderbroken door mannen, om maar iets heel kleins te noemen) en ik me ook bozer maak over hoe mannen toch zo lang met allerlei gedrag zijn weggekomen (maar nu, na aan paar jaar van lichte opstand onder vrouwen, zich meteen zielig en bedreigd voelen en een "je mag ook niks meer" en "zo is het wel weer genoeg" houding aannemen. Terwijl vrouwen al eeuwen met al die shit moeten dealen.).
Ik weet, de titel is een beetje provocerend/generaliserend en er zijn natuurlijk genoeg leuke mannen en leuke dingen aan mannen

Maar ik ben benieuwd of veel vrouwen hier zich ook bozer/opstandiger voelen dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
streepjeskat wijzigde dit bericht op 31-07-2025 15:38
3.04% gewijzigd
vrijdag 1 augustus 2025 om 20:33
Vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen, alleen zeggen de werkgevers nu niet meer zo eerlijk dat dat is omdat mannen nou eenmaal de kost moeten verdienen. In plaats daarvan wordt er nu beweerd dat vrouwen nou eenmaal niet kunnen onderhandelen. En die strafbaarheid van verkrachting binnen het huwelijk heb je natuurlijk ook geen reet aan als geen politiefunctionaris je serieus neemt als je aangifte komt doen.MyLittlePony schreef: ↑01-08-2025 12:01Ja, zie ik ook.
Maar breder, mensen die nu beweren dat de emancipatiebeweging nauwelijks iets bereikt heeft zijn azijnpissers zonder enig historisch benul. Er is veel bereikt, er is veel in beweging. Niet dat je al tevreden moet zijn, maar echt, tel ook je zegeningen.
Mijn moeder kreeg nog geen loonsverhoging want die ging naar mannelijke collega: die was immers kostwinner.
Ik herinner me nog betrekkelijk recent dat verkrachting binnen het huwelijk strafbaar werd gesteld.
Etc. Etc.
Maar nu ben ik even weg om mijn zegeningen te tellen. Zie je over anderhalve minuut weer.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam

zaterdag 2 augustus 2025 om 08:38
Bloem1970 schreef: ↑01-08-2025 19:34Het patriarchaat, onze hele samenleving die volledig ingericht is op de halve mensheid die zoals eerder genoemd meer medische onderzoeken krijgt, waarvan inderdaad ieder klein ongemakje onderzocht wordt met grote studies en de andere helft van de mensheid grote ongemakken/levensgevaarlijke situaties zonder pijnstilling moest ondergaan zeker tot 20 jaar terug, ja dat is gelukkig ieder decennium iets aan het verbeteren.
Maar als vrouw kun je daar niet teveel van zeggen, want ook andere vrouwen menen dan stoer te moeten doen en zeggen dat het wel meevalt/er ergere dingen zijn/er toch de afgelopen jaren veel vooruitgang is geboekt etc.
Feit blijft dat er ongelijkheid is op basis van het verschil of je borsten en een vagina bezit / een piemel.
Dit verschil zit zo diep in de samenleving geworteld dat je ook heel goed moet kijken, wil je het zien. Van alles is jarenlang, eeuwenlang zo ongelooflijk vanzelfsprekend ongelijk geweest dat het nog steeds een onbewust basispatroon van eigenlijk iedereen is. We zijn nog steeds alleen maar bij de eerste stap van bewustwording.
Ja dat merk ik dus ook in dit topic. Vrouwen die het bagatelliseren met "nou ja, er zijn ook heus wel vrouwen die niet leuk zijn" . Nee, dat klopt. maar dat is niet het punt hier.
Neem nou bijvoorbeeld zoiets als dat voetbalgeweld ,waarvoor ieder weekend weer honderden politieagenten bij stadions worden neergezet. En de boel wordt afgebroken.

Moet je je eens voorstellen dat honderden vrouwen ieder weekend ergens de tent gingen afbreken en dat er ieder weekend voor honderdduizenden euro's aan politie mankracht moest worden ingezet en om dingen te repareren (bushokjes etc. etc.). ???
Daar was al lang korte metten mee gemaakt hoor! No way dat dat maar getolereerd zou worden of worden opgevat als "Ach ja, dat hoort nou eenmaal bij voetbal".

Het wordt ook niet benoemd dat het mannen zijn
Het zijn "voetbalsupporters" of "hooligans" of "mensen die zich misdroegen".
Ieder weekend een groep vrouwen die overal de tent af zouden breken?..... dan wordt dat wel degelijk benoemd. Dan zijn die vrouwen opeens "gestoord" en "hysterisch".
Ik zag het toevallig gisteravond ook weer in de Trainwreck: Woodstock '99 documentaire (aanrader overigens!) op Netflix.
Duizenden mannen die zich werkeijk als beesten gedroegen. Op ieder shot weer, het zijn allemaal neanderthalers die de tent afbreken en er een nauwelijks te bevatten ravage aanrichten.
Maar iedereen in de docu spreekt over "The people went crazy" of "The crowd started to break down the place..."
Als dit duizenden op hol geslagen vrouwen waren geweest dan was het "These women are going wild..." For sure!
No way dat er dan over "people" en "the crowd" gesproken was.
Terwijl het wederom weer enkel en alleen mannen waren (oke wellicht zat er per ongeluk 1 vrouw tussen maar die zie je amper op die shots) die dit veroorzaakten. En dat wordt gewoon genormaliseerd.
Nee, niemand vindt het oke...maar niemand erkent ook het probleem door de groep die het keer op keer veroorzaakt: mannen.
Ik probeer me voor te stellen hoe mannen het zouden vinden als de samenleving continue geteisterd zou worden door vrouwengeweld...
Ook zo erg: er zijn meerdere vrouwen verkracht (en dat verbaasd me totaal niet als je de hele alpha male tendens ziet daar) en dan zegt 1 van die organisatoren in de docu "Ja dat is natuurlijk verschrikkelijk maar ja....er waren 300.000 mensen , dat is net zoiets als een kleine stad. Tsja, het aantal verkrachtingen was in ieder geval niet meer dan in een gemiddelde stad

streepjeskat wijzigde dit bericht op 02-08-2025 09:13
6.27% gewijzigd
zaterdag 2 augustus 2025 om 08:52
Waar ik jaren geleden nog dacht dat het wel zo goed als klaar was, wordt steeds duidelijker dat het (ongelijkheid) zo diep geworteld zit in onze cultuur dat er nog een lange weg te gaan is. Het is ook vooruitgang dat het steeds duidelijker wordt (zoals het voorbeeld van de medische wetenschap), alleen de tegenkrachten nemen ook toe (zoals Trump en het onmogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek naar vrouw/gender-gerelateerde onderwerpen).Streepjeskat schreef: ↑01-08-2025 13:04Dat vind ik wel weer een beetje een verzachtende reactie.
Want ja, er zijn ook genoeg vrouwelijke "eikels", maar in hoeverre hebben mannen daar écht last van?
Als vrouw moet je altijd maar nadenken over waar je loopt, en tot hoe laat dat kan...... Hoe vaak is een man 's avonds bang van een vrouw die hem aan zal vallen? Toch echt vrijwel nooit?
Als mannen echt eikels zijn, worden vrouwen meestal meteen enorm benadeeld of zijn ze in gevaar.
Als vrouwen eikels zijn, tsja....dan is dat hooguit vervelend voor een man, maar over het algemeen ken ik weinig mannen wiens carriere enorm beschadigd is door een eikelige vrouw, of die op straat zijn aangerand door een enge vrouw.
En dan heb ik het nu nog over echt extreem of gewelddadig gedrag
Maar het zit 'm (juist!) in zoveel dingen: dat de gezondheidszorg totaal op mannen is ingericht bijvoorbeeld... dat er al die jaren nauwelijks onderzoek is gedaan hoe ziektes of klachten zich in een vrouwenlichaam openbaren versus dat van een man, en of de medicatie dan wel passend is?
Of dat er inderdaad zoals iemand hierboven al schreef, op evenementen zoals Koningsdag, wel massaal overal urinoirs staan, maar jij het als vrouw maar weer mag uitzoeken. Want wij plassen niet ofzo....?
Er komt nu ook eindelijk eens wat gesprek op gang over de overgang en alle klachten die daarbij horen, maar reken maar dat als mannen door dit fenomeen hadden moeten gaan er 30 jaar geleden al van alles bedacht zou zijn om de boel wat makkelijker te maken.
Het zijn meer dat soort dingen in zijn algeheel die mij, en ook vrouwen in mijn omgeving merk ik, gewoon steeds meer gaan opvallen en tegen de borst stuiten.
zaterdag 2 augustus 2025 om 09:04
? Wat een vreemde, nare reactie.MyLittlePony schreef: ↑01-08-2025 23:28Prima. Het is nog onverminderd verschrikkelijk allemaal. Sterkte
Ik denk dat maar weinig mensen hier een geschiedenislesje nodig hebben over 1e en 2e golven en wat er tot nu toe bereikt is. "Tel je zegeningen" was blijkbaar bedoeld om wat er nu speelt niet erg te mogen vinden?

zaterdag 2 augustus 2025 om 09:31
MyLittlePony schreef: ↑02-08-2025 09:09Heel naar en vreemd als je kennelijk niet kan lezen. Maar aangezien ik een man ben ligt het aan mijn vreemde naarheid. De kans dat jij gaat herlezen en erkennen dat je verkeerd leest is nihil
Waarom deze slachtofferrol? Er worden talloze voorbeelden gegeven waarom het nog lang niet gelijkwaardig is, en jij zegt: “tel je zegeningen”. Alsof het nu wel genoeg is geweest en we niet meer mogen strijden voor verbetering of boos mogen zijn wanneer we weer achter iets komen waarbij vrouwen stelselmatig de dupe zijn. Wat lost het ‘zegeningen tellen’ dan op.
Je zegt toch ook niet tegen iemand met borstkanker: trek je zegeningen, er is tegenwoordig veel meer behandeling n mogelijk dan vroeger.
Nee, de ziekte is er nog en die moeten we nog steeds uitroeien. Fijn dat er meer is nu, maar het is nog lang niet genoeg
zaterdag 2 augustus 2025 om 09:32
Ik vind het in alle gevallen een probleem als er verwezen wordt naar een groep waarvan een gedeelte problemen veroorzaakt alsof iedereen in die groep dat probleem vertoont. Ik vind dat een probleem als het om vluchtelingen gaat, om homo's, om moslims, om transgenders, om zwarte mensen, om mensen in de bijstand, om vrouwen, en om mannen. In alle gevallen is het problematisch om te generaliseren naar de groep als geheel. Mensen zijn individuen die beoordeeld moeten worden op hun gedrag, niet dat van een groep waartoe ze zouden behoren.
zaterdag 2 augustus 2025 om 09:34
Het klopt inderdaad dat vrouwen gemiddeld minder verdienen dan mannen. Dat verschil is echter niet overal even groot: bij jongere generaties is de loonkloof vaak een stuk kleiner. Statistieken hierover vind ik interessant, dus er zijn zeker wat nuances aan te brengen.Lady*Voldemort schreef: ↑01-08-2025 20:33Vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen, alleen zeggen de werkgevers nu niet meer zo eerlijk dat dat is omdat mannen nou eenmaal de kost moeten verdienen.
In Nederland komt het inkomensverschil vooral voort uit sectorale verschillen. Vrouwen zijn relatief vaker werkzaam in sectoren zoals zorg en onderwijs, die gemiddeld minder betalen dan technische of ICT-gerichte beroepen waar mannen vaker vertegenwoordigd zijn. Binnen dezelfde functies, zoals bijvoorbeeld een mannelijke en vrouwelijke basisschooldocent of medewerker in de petrochemie, zijn de loonverschillen meestal minimaal.
Nederland heb ik bewust benadrukt. In andere landen, zoals India, is de situatie anders: daar verdienen vrouwen vaak daadwerkelijk minder voor hetzelfde werk. Bedrijven kiezen dan soms bewust voor vrouwelijke werknemers, juist omdat ze goedkoper zijn. Vandaar dat je in fabrieken daar relatief veel vrouwen ziet werken.
De werkelijke discussie is dus breder dan alleen een man-vrouwverhouding. Het draait ook om de vraag of functies zoals die in het basisonderwijs financieel gewaardeerd worden op hetzelfde niveau als functies in de petrochemie of ICT. Dat zegt ook veel over hoe we bepaalde beroepen waarderen in onze samenleving.
zaterdag 2 augustus 2025 om 09:51
Weer zo'n vreemde reactie. Komt vast omdat ik het niet goed leesMyLittlePony schreef: ↑02-08-2025 09:09Heel naar en vreemd als je kennelijk niet kan lezen. Maar aangezien ik een man ben ligt het aan mijn vreemde naarheid. De kans dat jij gaat herlezen en erkennen dat je verkeerd leest is nihil

zaterdag 2 augustus 2025 om 09:54
Volgens mij daalt de waardering van beroepen als het aantal vrouwen in die beroepen toeneemt.Steven1980 schreef: ↑02-08-2025 09:34Het klopt inderdaad dat vrouwen gemiddeld minder verdienen dan mannen. Dat verschil is echter niet overal even groot: bij jongere generaties is de loonkloof vaak een stuk kleiner. Statistieken hierover vind ik interessant, dus er zijn zeker wat nuances aan te brengen.
In Nederland komt het inkomensverschil vooral voort uit sectorale verschillen. Vrouwen zijn relatief vaker werkzaam in sectoren zoals zorg en onderwijs, die gemiddeld minder betalen dan technische of ICT-gerichte beroepen waar mannen vaker vertegenwoordigd zijn. Binnen dezelfde functies, zoals bijvoorbeeld een mannelijke en vrouwelijke basisschooldocent of medewerker in de petrochemie, zijn de loonverschillen meestal minimaal.
Nederland heb ik bewust benadrukt. In andere landen, zoals India, is de situatie anders: daar verdienen vrouwen vaak daadwerkelijk minder voor hetzelfde werk. Bedrijven kiezen dan soms bewust voor vrouwelijke werknemers, juist omdat ze goedkoper zijn. Vandaar dat je in fabrieken daar relatief veel vrouwen ziet werken.
De werkelijke discussie is dus breder dan alleen een man-vrouwverhouding. Het draait ook om de vraag of functies zoals die in het basisonderwijs financieel gewaardeerd worden op hetzelfde niveau als functies in de petrochemie of ICT. Dat zegt ook veel over hoe we bepaalde beroepen waarderen in onze samenleving.
Toevoeging: daar is een naam voor, de 'wet van Sullerot'.
zaterdag 2 augustus 2025 om 18:36
Ik ook, ik ben klaar met het superioriteitsgevoel en grensoverschrijdend gedrag plus opmerkingen van een deel van mannen. Dat is versterkt na rottige ervaringen waardoor ik me meer bewust ben van ‘eigendomsrecht’ dat sommige mannen menen te hebben op vrouwen. In dat opzichte voel ik me zeker wel benadeeld als vrouw.Pimpelmeesje87 schreef: ↑31-07-2025 21:44Precies, zo sta ik er ook in. En zeker feller dan vijf jaar geleden.
Ik tel mijn zegeningen dat ik niet in Afghanistan (om maar te noemen) ben geboren, ik ben tevreden en ik ken zat leuke mannen. Dat neemt niet weg dat ik vrouwenonderdrukking en ongelijkheid een probleem vind en dat het me steeds meer opvalt hoe diep het zit. Ook het bagataliseren ervan door vrouwen valt me vies tegen.
zaterdag 2 augustus 2025 om 20:57
Klopt. Maar wel altijd mannen, nooit een vrouw. En ook niet zo sporadisch dat het lachwekkend is, want veel vrouwen herkennen dit gedrag en ik ken geen enkele man die dit andersom meemaakt.
Tuurlijk zijn er genoeg niet leuke mensen te vinden onder beide seksen. Maar als het neerkomt op geweldplegend gedrag, zijn mannen vaker acterend en vrouwen vaker faciliterend.
zondag 3 augustus 2025 om 18:56
Zoefff schreef: ↑02-08-2025 18:36Ik ook, ik ben klaar met het superioriteitsgevoel en grensoverschrijdend gedrag plus opmerkingen van een deel van mannen. Dat is versterkt na rottige ervaringen waardoor ik me meer bewust ben van ‘eigendomsrecht’ dat sommige mannen menen te hebben op vrouwen. In dat opzichte voel ik me zeker wel benadeeld als vrouw.
Ik tel mijn zegeningen dat ik niet in Afghanistan (om maar te noemen) ben geboren, ik ben tevreden en ik ken zat leuke mannen. Dat neemt niet weg dat ik vrouwenonderdrukking en ongelijkheid een probleem vind en dat het me steeds meer opvalt hoe diep het zit. Ook het bagataliseren ervan door vrouwen valt me vies tegen.
Ja zo sta ik er dus ook in. En ik vind het ook jammer hoe veel vrouwen het idd een soort van goedpraten allemaal.
Natuurlijk hebben wij het beter dan vrouwen in Afghanistan! Gelukkig maar, maar ik vind dat geen reden om dus maar achterover te leunen.
En nee, ik hoef ook echt niet een soort grijze eenheidsworst zonder verschillen tussen man en vrouw.
Maar de vanzelfsprekendheid waarmee de hele maatschappij nu om mannen draait, door mannen is ingericht, veelal door mannen bedacht is en nog altijd vooral in het voordeel van mannen werkt: daar moet echt nog heel veel in gebeuren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in