Zijn we collectief klaar met mannen?

31-07-2025 15:30 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is in de media natuurlijk steeds meer aandacht voor hoe mannen zich gedragen/misdragen tegenover vrouwen, ik hoor in mijn omgeving ook steeds meer vrouwen die "boos" zijn op mannen en ik kwam laatst ook al een hele Reddit thread tegen waarin vrouwen zich uitspraken dat ze liever alleen door het leven gaan dan nog te zorgen / zwoegen / zich te laten intimideren door mannen. Om van al die geweldige mannelijke politieke wereldleiders en hun ego's nog maar even te zwijgen.

Zijn we/vrouwen collectief klaar met mannen?
En dan bedoel ik uiteraard niet met iedere individuele man an sich, maar met hoe mannen zich eeuwenlang hebben opgesteld naar vrouwen.
Dat vrouwen zich in een relatie toch vaak emotioneel schikken naar de man, dat er van de vrouw nog altijd van alles verwacht wordt, dat er jegens vrouwen zoveel dubbele maatstaven zijn en hoe vrouwen eigenlijk vrijwel in alle sectoren minder serieus genomen worden. Door mannen.

Ik merk zelf dat ik mijn hele leven veel dingen voor lief / vanzelfsprekend heb aangenomen, maar dat me de laatste 5 a 10 jaar steeds meer dingen beginnen op te vallen (hoe vaak je als vrouw in een vergadering bijv wordt onderbroken door mannen, om maar iets heel kleins te noemen) en ik me ook bozer maak over hoe mannen toch zo lang met allerlei gedrag zijn weggekomen (maar nu, na aan paar jaar van lichte opstand onder vrouwen, zich meteen zielig en bedreigd voelen en een "je mag ook niks meer" en "zo is het wel weer genoeg" houding aannemen. Terwijl vrouwen al eeuwen met al die shit moeten dealen.).

Ik weet, de titel is een beetje provocerend/generaliserend en er zijn natuurlijk genoeg leuke mannen en leuke dingen aan mannen :-)
Maar ik ben benieuwd of veel vrouwen hier zich ook bozer/opstandiger voelen dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
streepjeskat wijzigde dit bericht op 31-07-2025 15:38
3.04% gewijzigd
yasmijn schreef:
31-07-2025 20:43
Dat is dus fout. Je moet zo’n lamzak even flink de waarheid zeggen.
Of als je dat niet durft, melden bij de medewerkers.
Wat moet je dan zeggen? Die man daar doet buikspieroefeningen en ik kan dat zien?
Dit is van dat stiekeme smerige gedrag, niet eens het lef om het openlijk te doen waardoor je eigenlijk net niets kan.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
yasmijn schreef:
31-07-2025 20:43
Dat is dus fout. Je moet zo’n lamzak even flink de waarheid zeggen.
Of als je dat niet durft, melden bij de medewerkers.
Dat zou ik nu ook zeker gedaan hebben. Toen durfde ik dat nog niet.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Moiren schreef:
31-07-2025 20:45
Wat moet je dan zeggen? Die man daar doet buikspieroefeningen en ik kan dat zien?
Dit is van dat stiekeme smerige gedrag, niet eens het lef om het openlijk te doen waardoor je eigenlijk net niets kan.
Ik had er nu wel iets van tegen die man zelf gezegd. Niet bij de medewerkers.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Johanna schreef:
31-07-2025 20:54
Ik had er nu wel iets van tegen die man zelf gezegd. Niet bij de medewerkers.
Ja, en dan... sec genomen doet hij niks fout. Ik ben het eens met Moiren, geniepig rotgedrag is het, eigenlijk over de rand maar niet strafbaar ofzo.
Gewoon schijtirritant.
.
Niet met alle mannen, wel met foute mannen ( helaas ervaring mee)
Voor iedereen een groene tuin
Niet alle mannen, maar vrijwel altijd een man.
Mijn onderbouwleerlingen die foto's van geslachtsdelen toegestuurd krijgen, mijn dochter die aangegaapt wordt door een volwassen man die ook met zijn gezin aan het wandelen is, mijn familielid dat in de horeca werkt en in haar kont geknepen wordt door een klant, de verkoper van badkamertegels die de doos tegels die ik over had wel wilde terugnemen, maar alleen als ik lief naar hem lachte.
En dit is allemaal niet zo erg, volgens mensen. Hoort er een beetje bij, zei een andere moeder een keer tegen mij. Maar dat is natuurlijk niet zo.

En dan in dit topic lezen dat mannen wel beter kunnen schaken, of dat generaliseren tot Tate-gedrag leidt,nee, geen zin meer in.
Si abra la puerta hay lobos.
Solomio schreef:
31-07-2025 15:36
Dit.

En daarbij: volgens mij zijn er nog legio vrouwen die de traditionelere man-vrouwverhoudingen prima vinden.
Veel te veel zelfs. En lang niet alle mannen willen een traditionele man-vrouwverhouding. Maar de druk vanuit cultuur en maatschappij gaat uit naar traditionele man-vrouw verhoudingen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
31-07-2025 21:07
Veel te veel zelfs. En lang niet alle mannen willen een traditionele man-vrouwverhouding. Maar de druk vanuit cultuur en maatschappij gaat uit naar traditionele man-vrouw verhoudingen.
Het blijft me vooral verbazen hoe weinig mensen die druk (h)erkennen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Rooss4.0 schreef:
31-07-2025 20:58
Ja, en dan... sec genomen doet hij niks fout. Ik ben het eens met Moiren, geniepig rotgedrag is het, eigenlijk over de rand maar niet strafbaar ofzo.
Gewoon schijtirritant.
Klopt wel inderdaad, net wat Moiren schreef.
Solomio schreef:
31-07-2025 21:10
Daarom verandert er ook weinig. Sterker nog: De trend is de laatste decennia weer naar méér traditioneel.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
31-07-2025 21:11
Daarom verandert er ook weinig. Sterker nog: De trend is de laatste decennia weer naar méér traditioneel.
Ja, vreselijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Rabarbara schreef:
31-07-2025 21:02
Niet alle mannen, maar vrijwel altijd een man.
Mijn onderbouwleerlingen die foto's van geslachtsdelen toegestuurd krijgen, mijn dochter die aangegaapt wordt door een volwassen man die ook met zijn gezin aan het wandelen is, mijn familielid dat in de horeca werkt en in haar kont geknepen wordt door een klant, de verkoper van badkamertegels die de doos tegels die ik over had wel wilde terugnemen, maar alleen als ik lief naar hem lachte.
En dit is allemaal niet zo erg, volgens mensen. Hoort er een beetje bij, zei een andere moeder een keer tegen mij. Maar dat is natuurlijk niet zo.
Dit is geen normaal gedrag of iets wat erbij hoort.
Een mannelijke collega die veel ouder was dan ik, wilde best met mij gaan toveren op de Tovertafel (een speciaal soort interactieve tafel voor dementerenden). Hij stond erom bekend om zijn seksistische opmerkingen en dat stond het management toe. Ook al werd erover geklaagd.
oudebaas schreef:
31-07-2025 21:07
Daar is dit forum toch ook duidelijk een voorbeeld van.
Solomio schreef:
31-07-2025 21:10

Mij ook. Inderdaad herkennen en erkennen. En soms zelfs ontkennen. Zien mensen dan echt niet dat we meisjes en jongens heel verschillend opvoeden? Jongens zijn stoer, meisjes zijn lief. Het staat zelfs op slabbetjes. De meeste kinderen krijgen het voorbeeld van een vader die werkt en een moeder die zorgt. Geen wonder dat die kinderen opgroeien met dat idee en later hetzelfde gaan doen. En ook als volwassenen kijken we heel anders naar mannen en vrouwen. Welke man kan met liefdesverdriet bij zijn vrienden terecht? En als het over de CEO van een groot bedrijf gaat, denken we bijna allemaal aan een man. Die denkbeelden zitten diep en zijn er niet zomaar uit. Maar erkennen dat we enorm gevormd worden door de maatschappij is wel de eerste stap.
Rooss4.0 schreef:
31-07-2025 15:47
Ja, het gedrag wat je omschrijft, daar ben ik inderdaad wel klaar mee en ik denk dat dat ook tijd werd. Ik ben niet klaar met mannen an sich maar wel met die door het dakgoot stekende ego's van een heleboel mannen en het bijbehorende superieure gedrag dat ze laten zien. Daar ben ik beslist klaar mee! En ik ben ook klaar met grensoverschrijdend gedrag en dito opmerkingen.

Maar het individu man vind ik over het algemeen nog steeds leuk.
Precies, zo sta ik er ook in. En zeker feller dan vijf jaar geleden.
nerdopviva schreef:
31-07-2025 21:43
. De meeste kinderen krijgen het voorbeeld van een vader die werkt en een moeder die zorgt.
Ik denk dat thuisblijfmoeders tegenwoordig zwaar in de minderheid zijn, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
31-07-2025 21:52

Ik heb het dan ook niet over thuisblijfmoeders, ik heb het over zorgen. In de meeste gezinnen is de vrouw degene die het meest zorgt, niet alleen voor kinderen, ook mantelzorg.

https://longreads.cbs.nl/emancipatiemon ... en-zorgen/
Ook veel werkende moeders doen het merendeel van de zorgtaken.

Maar ik denk alleen omdat het leven te duur is geworden dat 1 salaris niet meer toereikend is en 1.5 salaris nodig is.

Want verreweg de meeste vrouwen in mijn bubbel werken parttime en hebben het leeuwendeel van de zorg voor de kinderen op zich genomen. De mannen werken fulltime en vaak ook nog klussen in avonden en weekenden.

En al die vrouwen vinden deze verdeling helemaal prima. Niemand vraagt wat de mannen er van vinden, het is gewoon normaal op de een of andere manier.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik vind dat model ook dwingend voor de man.
Er zijn meerdere redenen waarom ik werk, maar een daarvan is ook dat ik niet vind dat de verantwoordelijkheid voor het inkomen alleen bij mijn man moet liggen. Ik vind het oneerlijk dat hij dan niet die keuze om thuisblijfouder te kunnen worden zou kunnen maken. Nu houden we elkaar gegijzeld :proud:
nerdopviva schreef:
31-07-2025 21:43
Mij ook. Inderdaad herkennen en erkennen. En soms zelfs ontkennen. Zien mensen dan echt niet dat we meisjes en jongens heel verschillend opvoeden? Jongens zijn stoer, meisjes zijn lief. Het staat zelfs op slabbetjes. De meeste kinderen krijgen het voorbeeld van een vader die werkt en een moeder die zorgt. Geen wonder dat die kinderen opgroeien met dat idee en later hetzelfde gaan doen. En ook als volwassenen kijken we heel anders naar mannen en vrouwen. Welke man kan met liefdesverdriet bij zijn vrienden terecht? En als het over de CEO van een groot bedrijf gaat, denken we bijna allemaal aan een man. Die denkbeelden zitten diep en zijn er niet zomaar uit. Maar erkennen dat we enorm gevormd worden door de maatschappij is wel de eerste stap.
Oh, ik erken het meteen, hoor. Ik ben ook gewoon onderdeel van dat systeem, zoals bijna iedereen hier, en toch bekruipt me het gevoel dat sommigen zich erboven verheven voelen - alsof zij die vrouwelijke CEO zijn die allang heeft afgerekend met die ouderwetse denkbeelden. En dat vind ik irritant.

Ik lees op dit moment (net begonnen) het boek van Christien Brinkgreve over haar huwelijk met Arend-Jan Heerma van Voss (Beladen Huis) en zij was nota bene professor Vrouwenstudies maar mooi dat hij haar dat eigen professionele leven niet gunde, want hij was belangrijker. Zij is van de generatie van mijn moeder en het is heel herkenbaar: slimme, intellectuele vrouwen die ‘een baantje’ hadden omdat alles draaide om de man in huis. Volgens mij is dat tegenwoordig wel verbeterd, maar ik vind het gek dat er hier zo verheven over wordt geoordeeld. Dit soort veranderingen gaan met kleine stapjes, hele kleine stapjes zelfs, en ik denk dat de meeste vrouwen die hier meeschrijven ook gewoon onderdeel zijn van dat systeem. Wel zo fair om ook dát gewoon te erkennen.
MrsM schreef:
31-07-2025 21:59
Maar ik denk alleen omdat het leven te duur is geworden dat 1 salaris niet meer toereikend is en 1.5 salaris nodig is.

Want verreweg de meeste vrouwen in mijn bubbel werken parttime en hebben het leeuwendeel van de zorg voor de kinderen op zich genomen. De mannen werken fulltime en vaak ook nog klussen in avonden en weekenden.

En al die vrouwen vinden deze verdeling helemaal prima. Niemand vraagt wat de mannen er van vinden, het is gewoon normaal op de een of andere manier.
Sander Schimmelpenninck had het over deeltijdprinsesjes. Ik denk dat de meesten, man én vrouw, het wel best vinden allemaal. En ze denken dat dit gewoon een praktische en vrije keuze van beiden was. Niet nadenkend dat zeker 90% van de heterostellen „geheel zelfstandig“ deze keuze maakt, zelfs als de vrouw full time meer zou verdienen dan de man.
Puritanism:
(HL Mencken)
Ik vond het heerlijk om zoveel tijd bij mijn kind te kunnen zijn. Zou het ook zo weer overdoen.
En ik vind ook niets van de keuzes die anderen maken.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
oudebaas schreef:
31-07-2025 22:06
Sander Schimmelpenninck had het over deeltijdprinsesjes. Ik denk dat de meesten, man én vrouw, het wel best vinden allemaal. En ze denken dat dit gewoon een praktische en vrije keuze van beiden was. Niet nadenkend dat zeker 90% van de heterostellen „geheel zelfstandig“ deze keuze maakt, zelfs als de vrouw full time meer zou verdienen dan de man.

Eens. Het idee van vrije keuze klinkt natuurlijk leuk, maar hoe vrij is die keuze daadwerkelijk?

Want wanneer een vrouw fulltime blijft werken en avonden en weekenden bijklust, terwijl de man parttime gaat werken, dat geeft veel meer commentaar en onbegrip dan gewoon doen wat de meesten van je verwachten.

Het is idd de onzichtbare druk van buitenaf en het systeem wat dit in stand houdt.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
oudebaas schreef:
31-07-2025 22:06

Over nare kerels gesproken...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven