Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Solomio schreef:
05-11-2019 08:21
Toch blijft het me verbazen dat je zo'n rake analyse kunt maken, maar dan niet in de gaten hebt dat jij degene bent die anderen de grond intrapt.
Dát vind ik nou een interessant fenomeen.
Eens. Ik volg dit topic vol verbazing.
Wanna grow up to be
Be a debaser
En ik blijf maar associaties houden met groepjes treiterkinderen op het schoolplein die daar de dienst uitmaken.

Twintig jaar later op de reunie blijken ze zich van geen kwaad bewust want "joh, het was maar een geintje". Zelf hebben ze een prima schooltijd gehad, waar ze altijd met veel plezier op terugkijken.

Dat er klasgenoten zijn die het treiteren en buitensluiten nooit helemaal meer te boven gekomen zijn, kunnen ze zich werkelijk niet voorstellen.

"joh, we waren toch kinderen, die doen dat nou eenmaal"
"ach, het was maar een geintje"
"ik kan me niet herinneren dat we een groepje waren"
"ja, je vroeg er ook wel om ook, met die stomme bril/ rugzak/ beugel"

Hetzelfde soort reacties lees ik hier
Geronimo2 schreef:
05-11-2019 07:36
Staffen is voor kwetsbare zieltjes die graag een trap uitdelen maar niet kunnen ontvangen.
Ja het verbaast me wel dat er zoveel gestaft wordt hier.
pilatespas schreef:
05-11-2019 08:35
Heb jou ook een bericht gestuurd, maar komt niet aan. Vind ik ook al zo vreemd..... ? (daarom breek ik hier nog even in). Het begint erg op dubbelnicken van de mods te lijken? Iedereen met tegengas krijgt een ban, en de harde kern, die iedereen belachelijk maakt en de meest gemene opmerkingen maken, gaan vrijuit. Ongelooflijk!! Oh ja...staf me maar weer!! Is ook zo zwak.
Je leest niet goed. De echt gemene opmerkingen zijn hier gemaakt door jou en je sympathisanten. En daar grijpen de Mods af en toe op in.

He is echt hilarisch, gezien de rel rond Meds van vorige week, om aan te nemen dat de Mods onder een hoedje spelen met die forummers waar jij zo tegen tekeergaat.
Wilhetnietweten schreef:
05-11-2019 08:32
Wat ik interessant vind, is dat dankzij de al 106 pagina's durende strijd der 'groepjes', die elkaar hier de hersens "virtueel" inslaan, de rust op de rest van het forum aanzienlijk is toegenomen. In die zin is het doel van dit topic bereikt. ;-D
Die indruk had ik ook al Wilhetnietweten. Zeker op de relatiepijler zie je doorgaans vriendelijkere reacties

:)
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Dymphnatam schreef:
05-11-2019 08:41
En ik blijf maar associaties houden met groepjes treiterkinderen op het schoolplein die daar de dienst uitmaken.

Twintig jaar later op de reunie blijken ze zich van geen kwaad bewust want "joh, het was maar een geintje". Zelf hebben ze een prima schooltijd gehad, waar ze altijd met veel plezier op terugkijken.

Dat er klasgenoten zijn die het treiteren en buitensluiten nooit helemaal meer te boven gekomen zijn, kunnen ze zich werkelijk niet voorstellen.

"joh, we waren toch kinderen, die doen dat nou eenmaal"
"ach, het was maar een geintje"
"ik kan me niet herinneren dat we een groepje waren"
"ja, je vroeg er ook wel om ook, met die stomme bril/ rugzak/ beugel"

Hetzelfde soort reacties lees ik hier
En als ik nu zeg dat ik één van die gepeste kinderen van vroeger ben, dan zijn er nog steeds twee verschillende reacties:
Degenen die zeggen: ah, duidelijk, daarom doe jij niet mee aan pestgedrag.
En degenen die zeggen: nou, als je ooit zelf gepest bent is het nog erger dat je hier dan meedoet met het pesten.

Snap je mijn verbijstering?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Argentovivo schreef:
05-11-2019 08:44
Die indruk had ik ook al Wilhetnietweten. Zeker op de relatiepijler zie je doorgaans vriendelijkere reacties

Ah, daarom merk ik het niet, ik kom zelden op die pijler.

David Dunning
Solomio schreef:
05-11-2019 08:46
Ah, daarom merk ik het niet, ik kom zelden op die pijler.
:kneel:

:rofl:
Let’s Go Brandon!
pilatespas schreef:
Heb jou ook een bericht gestuurd, maar komt niet aan. Vind ik ook al zo vreemd..... ? (daarom breek ik hier nog even in). Het begint erg op dubbelnicken van de mods te lijken? Iedereen met tegengas krijgt een ban, en de harde kern, die iedereen belachelijk maakt en de meest gemene opmerkingen maken, gaan vrijuit. Ongelooflijk!! Oh ja...staf me maar weer!! Is ook zo zwak.

Slachtofferrol much?
the_Wicked_Witch schreef:
05-11-2019 08:52
Slachtofferrol much?
Ben je weer jaloers dat jij geen pb gehad hebt?

David Dunning
Solomio schreef:
05-11-2019 08:45
En als ik nu zeg dat ik één van die gepeste kinderen van vroeger ben, dan zijn er nog steeds twee verschillende reacties:
Degenen die zeggen: ah, duidelijk, daarom doe jij niet mee aan pestgedrag.
En degenen die zeggen: nou, als je ooit zelf gepest bent is het nog erger dat je hier dan meedoet met het pesten.

Snap je mijn verbijstering?

Maar herken jij dan helemaal niets van wat andere forummers over pestgedrag zeggen?
Dymphnatam schreef:
05-11-2019 09:07
Maar herken jij dan helemaal niets van wat andere forummers over pestgedrag zeggen?
Jazeker, maar niet bij mezelf.
Tenminste: niet als grootste deel, wel een heel enkele keer, maar dan nog heb ik daar snel genoeg van.

Wat forummers in dit topic over mij (en de mijnen) zeggen herken ik niet nee.

David Dunning
Dymphnatam schreef:
05-11-2019 09:07
Ik ben Solo niet, maar wil toch even antwoorden.

Pestgedrag zie ik hier echt zelden. Harde opmerkingen en een troltopic dat een lolletje wordt, dat wel.

Pestgedrag is nooit ok. Afzeiken van forummers is nooit ok. Als ik dat zie, probeer ik echt wel te reageren.
Life is short. Eat dessert first.
Ik zie ook geen pestgedrag. Ik zag gisteren wel een Murrmurr die te lang door ging met gifjes en offtopic gedoe en daar oa Niq in mee kreeg. Maar zij maakten niet specifiek 1 of meerdere andere posters in dit topic belachelijk. Het roept wel degelijk irritatie op, bij meerdere groepjes, maar het is geen pestgedrag.

Ik zie wel mn Pilatespas maar ook Geronimo en Argentovivo herhaaldelijk dezelfde personen aanvallen. En dat lijkt veel meer op pestgedrag: continu tegen dezelfde personen zeggen dat zij stom en gemeen zijn.
Ik vind PB-en over het forum altijd zo gek. Ja, niet als het gaat om "Oh, ik heb in die sector gewerkt, PB me maar voor meer info". Dat is handig. Of als iemand mer wil delen over een topic zonder dat het herkenbaar wordt.

Maar ik nam het een keer op voor een TO en kreeg toen een reeks aan bedankt berichtjes, waar ik niet veel mee kon, want het was niet persoonlijk bedoeld. Het voelde een beetje raar, kon er niks mee. Ik stuur ze ook nooit.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Maar wat is in jullie ogen dan pestgedrag? Kennelijk ligt dat voor iedereen anders.

Wat mij verbaast, is dat als verschillende forummers die aantoonbaar niets met elkaar te maken hebben, keer op keer aangeven dat hier gedrag ten toon wordt gespreidt wat storend is en als pesten wordt ervaren, daar nog steeds niets mee wordt gedaan. Het leidt tot geen enkele vorm van introspectie. Alleen tot nog meer irritante posts, flauwe grappen en treitergedrag.

Als ik binnen een week door meerdere collega's, de cassiere van de buurtsuper, mijn partner en vervolgens door de buurvrouw wordt aangesproken op het feit dat ik bot uit de hoek kom (ik noem maar wat), ga ik echt eens diep nadenken of er een kern van waarheid in zit.

Op dit forum is de enige reactie dat het allemaal niet waar is en degene die dit zegt kennelijk geen leven heeft en/of psychisch getroubleerd.
Ik krijg alleen PB's die ene keer per jaar als ik iets op Sex post, volgens mij heerst daar een hele levendige PB-cultuur
pilatespas schreef:
Dat was mij dus ook al opgevallen. Daarnaast zien ze ook elk commentaar als gemeen, onder de gordel, op de man of je trapt ze in de grond. Ze hebben echt geen idee wat hun gedrag zegt over wie ze eigenlijk zijn en wat ze nou eigenlijk voorstellen. Misschien moeten we het wat meer visueel aanpakken, plaatjes plakken of in een songtekst verpakken, gewoon even afstijgen naar een niveau met niet te veel woordjes.
Eensch hoor Marana, die ellenlange bloedserieuze verhandelingen die driemaal daags herhaald worden halen de kleuter in mijn naar boven, ik weet ook wel dat dat irritant is. Ik zal om het goed te maken een gif-vrije dag houden.
Ik heb het daar vandaag ook te druk voor want mijn modshift begint zo
Argentovivo schreef:
05-11-2019 08:44

Het maakt niet uit hoe, als het maar resulteert in een wat aangenamer gedrag. (tot na de volgende ban ;-) )
Dymphnatam schreef:
05-11-2019 09:19
Maar wat is in jullie ogen dan pestgedrag? Kennelijk ligt dat voor iedereen anders.

Wat mij verbaast, is dat als verschillende forummers die aantoonbaar niets met elkaar te maken hebben, keer op keer aangeven dat hier gedrag ten toon wordt gespreidt wat storend is en als pesten wordt ervaren, daar nog steeds niets mee wordt gedaan. Het leidt tot geen enkele vorm van introspectie. Alleen tot nog meer irritante posts, flauwe grappen en treitergedrag.

Als ik binnen een week door meerdere collega's, de cassiere van de buurtsuper, mijn partner en vervolgens door de buurvrouw wordt aangesproken op het feit dat ik bot uit de hoek kom (ik noem maar wat), ga ik echt eens diep nadenken of er een kern van waarheid in zit.

Op dit forum is de enige reactie dat het allemaal niet waar is en degene die dit zegt kennelijk geen leven heeft en/of psychisch getroubleerd.
Als ik iemand vervelend wil worden gooi ik die gewoon onder de negeer, of ik forum er om heen. Kan ik echt iedereeen aanraden! Vervelend kan voor mij ook een drammer zijn die denkt dat ze heel redelijk is met zalvende woorden maar ondertussen enorm passief agressief een topic om haar laat draaien, of een zoveelste kerel die hier komt uitleggen hoe de vivavrouwtjes in mekaar steken.

Mag je een drammer dan geen drammer noemen? En moet iedereen die aangeeft dat iets ze niet aanstaat op haar wenken bedient worden? Of mag een drammer anderen wel vertellen dat ze zuur zijn en andersom niet?

Ik blijf erbij, wie en leuk forum wil doet er het beste aan zélf leuk te forummen ipv anderen de heel tijd voor te houden dat ze het niet goed doen. Open een gezellig topic, en reageer constructief op een ander als dat belangrijk voor je is. Ik ben er in ieder geval niet van onder de indruk als iemand hoog van de toren blaast over 'leven en laten leven' en zelf alinea's volschrijft over hoe kut anderen wel niet reageren hier.

Wie andere volwassenen toe gaat spreken alsof ze vervelende kinderen zijn (allemaal onder een laagje van zogenaamde redelijkheid en misschien nog erger, kwestbaarheid) krijgt precies dat gedrag terug: dat van vervelende pubers die zich er niks van aantrekken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
the_Wicked_Witch schreef:
05-11-2019 07:48
Het is al een heel naar topic. En inderdaad, ik heb nog geen van de mensen uit het zogenaamde groepje zo vuil zien posten als de zelfbenoemde moraalridders hier.
Oh la,la, de vermoorde onschuld :rofl:
Dymphnatam schreef:
05-11-2019 09:19

Maar hier word je niet persoonlijk aangesproken. Er wordt gezegd dat er een groepje mensen is. Je kunt heel makkelijk zelf denken dat je niet bij dat groepje mensen hoort. Dat je het soms met degene die het schrijft eens bent en soms met de mensen waarop waarschijnlijk wordt gedoeld. En dat dus niet zoals in jouw voorbeeld iedereen direct en persoonlijk jou ermee bedoelt. Ik voel me zelf bijvoorbeeld absoluut niet aangesproken en laat alle commentaar op 'het groepje' dan ook lekker langs me heen gaan. Als iedereen dat zo voelt is het logisch dat de opmerkingen nergens landen.
Murrmurr schreef:
05-11-2019 09:25
Ik heb het daar vandaag ook te druk voor want mijn modshift begint zo

:proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven