Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Wil er iemand tongen?
Geesina schreef:
01-11-2019 23:44
Dat je er nog op ingaat ook Argentovivo. De soep is de kool niet waard joh.
Ach nee toch :rofl:
Ikzegniksikzegniks :cencored: :whistle:
Suðri schreef:
02-11-2019 00:07
Wil er iemand tongen?
Eindelijk.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik volg dit slecht moet ik zeggen maar ik neem aan dat je bedoelt dat een :hug: net zo kan worden opgevat als een :popcorn: in een topic waarin een zeventienjarige zich afvraagt of zij zwanger is of niet, terwijl er overduidelijk een verschil is. Emoticons zijn (is over nagedacht) zodanig ontworpen dat ze een bepaalde emotie uitdrukken. De :popcorn: wordt vaak bewust spottend en leedvermakend geplaatst. De :hug: nooit. Dat iemand daarmee niet van zijn schuldsanering of gewelddadige partner afkomt lijkt mij duidelijk, maar van empathie is nog nooit iemand slechter geworden. Dat is het verschil met het cynisme dat hier af en toe rondwaart, uitgevoerd in groepsdynamiek.

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat een emoticon gewoon een makkelijk en snel geplaatste reactie is. Een hug is net zo goedkoop en leeg als een popcorn emoticon. Alleen het eerste is schijnbaar een uiting van gewenst en ‘empathisch’ gedrag. En natuurlijk plaatsen mensen een hug ook bewust uit leedvermaak.

I beg your pardon? Er zijn mensen die het niet lukt om hun problemen makkelijk op te lossen. Die geestelijk minder stabiel zijn of met een beperking of aandoening op dat vlak kampen. Of zelf ook heel goed weten dat ze geen gezonde relatie hebben, maar daar slecht van loskomen. Volstrekt menselijke dingen. Dat je überhaupt het woord dramadiva durf te gebruiken zegt mij iets over je inlevingsvermogen. De mensen die ik net bedoel gaan echt niet 'anoniem op hun plaat' doordat ze zure reacties en popcorneters om de oren krijgen hoor. Dat hele intrieste cynische, anonieme (vanachter ons PC-tje durven we lekker wel) groepsgedrag voegt in geen enkele interactie iets toe. bij niets en niemand.

Je hoeft niet te bedelen, ik leg het wel uit (dit is een voorbeeld van wat ik vaak grappig vind maar een ander weer ziet als een ‘zure’ opmerking). Zoals een ander al omschreef (en vele anderen ook): dit is niet 113.nl, sensoor.nl of stichtingkorrelatie.nl. Dat ‘niets en niemand’ er iets aan zou hebben, hebben ook een aantal personen al onderuit geschoffeld die juist in dit topic aangaven wèl iets gehad te hebben aan pagina’s lang ‘intrieste, cynische, anonieme groepsgedrag’uitingen. Dat kan in sommige gevallen niet zo zijn, net zomin als pagina’s aan ‘O jeetje meid, wat rot voor je’ iets toevoegen in sommige gevallen.

Daar focus ik niet op, al vind ik er persoonlijk geen bal aan. Ik houd meer van eigen geformuleerde reacties dan het zoveelste plaatje dat van internet geplukt wordt omdat ze zelden iets zinnigs zeggen of toevoegen naar mijn mening (behalve dan vaak nog even met z'n allen 'doorgeinen', hetgeen blijkbaar erg lollig is.) Maar goed, dat moet ieder voor zich weten. Dat het mijn smaak niet is, is niet de kern van mijn betoog. Het gaat om de zuurgraag van sommige reacties in groepsdynamiek, al dan niet ondersteund door plaatjes.

Daarin verschillen wij dan van mening. Dat kan en mag. Jouw voorstellen lijken mij een verschrikking, dan kan ik net zo goed naar babbybrabbel.nl of oudersvannu.nl gaan.

Dat deed ik dus ook niet

Jawel. Zelfs in deze post. Met je ‘dat je überhaupt het woord dramadiva durf te gebruiken zegt mij iets over je inlevingsvermogen’. Wie ben jij dan wel niet dat je denkt mij de maat te kunnen nemen? De mond vol over respect maar gelijk ‘op de man’. Ja, iemand die in drie maanden tijd 20 topics opent over wat een of andere vage buurvrouw wel niet zou kunnen denken is naar mijn mening een dramadiva. Kan ook iemand zijn met een gebrek aan real life.

Dit kun je een zure reactie vinden. Echt zuur zou het zijn geweest om tig reacties van je creatief te knippen en plakken. Of gaan zitten zeikschroeven over taalfouten als ‘zuurgraag’ i.p.v. zuurgraad of ‘durf’ i.p.v. durft. Ik snap heus wel wat je schrijft. Misschien wel op een telefoon met een piepklein schermpje.

Maar ik vind (dus mijn mening en geen feit) dat je moet kunnen accepteren op een openbaar forum dat er verschillende meningen, vormen en ideeën bestaan. Dat is vrijheid van meningsuiting. En het zou ook getuigen van geloof in die vrijheid als je ook wil kijken naar het zelfreinigend vermogen dat ook dit forum heeft. Anders zou het een kopie van GeenStijl.nl of fok.nl zijn en dat is het niet.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 02-11-2019 00:12
0.02% gewijzigd
Solomio schreef:
02-11-2019 00:08
Eindelijk.
Ik dacht wel dat jij in was voor wat diepgang.
yette schreef:
01-11-2019 07:29
Goedemorgen :D
Wat wordt hier veel geschreven zeg!

Bij het teruglezen, zou ik op heel wat willen reageren, maar dan val ook ik in herhaling. Dat is helaas wat hier nu gebeurt. Niet alleen wat betreft de discussie binnen dit topic, het hele topic is een herhaling van zetten die je telkens ziet bij dit onderwerp.

TO begint over de negatieve sfeer die soms op het forum ontstaat als een kettingreactie op een zure reactie. Dat is iets dat we allemaal herkennen en waarover je het kan hebben in een poging om mensen te laten nadenken over hun eigen bijdrage. Vervolgens worden er allerlei voorbeelden van vervelend forumgedrag en afschuwelijk verlopen topics genoemd -oa door mijzelf- waardoor die negatieve forumsfeer heel groot wordt gemaakt. Je begint je haast af te vragen wat we hier nog doen met zijn allen. Als reactie hierop wordt er, net als in voorgaande pogingen deze groepsdynamiek te bespreken, een zondebok aangedragen. Al bij het lezen van de OP hadden we kunnen weten dat het uiteindelijk weer over Het Groepje zou gaan. Zodra iemand daarover begint, krijg je steeds weer hetzelfde verhaal. De focus wordt afgeleid van wat we zelf zouden kunnen veranderen in ons forumgedrag. Niemand weet wie er bij Het Groepje hoort, maar als zíj́ nou eens na gaan denken over hun bijdragen, hoeven wij dat niet meer te doen.

Zo komen we natuurlijk nergens. Jammer is dat.

Iemand een idee hoe het hier nog op de een of andere manier constructief kan worden? Of grijpen we het geloof in Het Groepje aan om alles bij het oude te laten?

Mooie post! Ik ben nog niet door de vele reacties heen, maar vind dat we inderdaad moeten uitkijken voor herhaling van zetten. Ik als TO inderdaad ook! Ik zag dat ergens een handreiking zou zijn gedaan, maar ben deze nog niet tegengekomen. Ik lees nog ff verder of ik ergens iets tegenkom.
Ik wist niet dat er al eerder over 'Het Groepje' gesproken is.
Suðri schreef:
02-11-2019 00:10
Ik dacht wel dat jij in was voor wat diepgang.
Heel diep.

Waarom slaap jij nog niet? <<-- vind ik ook een leuke als motto
Argentovivo schreef:
02-11-2019 00:11
Mooie post! Ik ben nog niet door de vele reacties heen, maar vind dat we inderdaad moeten uitkijken voor herhaling van zetten. Ik als TO inderdaad ook! Ik zag dat ergens een handreiking zou zijn gedaan, maar ben deze nog niet tegengekomen. Ik lees nog ff verder of ik ergens iets tegenkom.
Ik wist niet dat er al eerder over 'Het Groepje' gesproken is.
Ja dat was echt mooi, die handreiking. Ik persoonlijk heb er veel aan gehad.
Wist niet dat BZN zulke swingende nummers had.
the_Wicked_Witch schreef:
02-11-2019 00:03
Wat vind jij nu eigenlijk zelf van je belerende toontje?
Ja, dat is ook zo'n passief agressief toontje. Wat normaal gesproken een ouder tegen een kind zegt, of een leidinggevende tegen een werknemer. Met die vraag plaats je jezelf boven de ander, je vraagt de ander te reflecteren op haar gedrag, ipv het zélf eerst te doen.

"Wat vind je nou eigenlijk zelf van je gedrag?" vind ik misschien nog wel erger dan het "Jammer dat je zelf niet doorhebt dat je een vervelende flapdrol bent" wat ook al een paar keer voorbij kwam of het "dat weet je zelf toch ook wel" of die "ik hoef je toch niet uit te leggen dat" of de "leven en laten leven (behalve de manier waarop jij het doet, je moet het wel doen zoals ik)" praatjes.

Als je het leuker wil op het forum (of meer algemeen in je eigen leven) doe het dan zelf. Open een gezellig topic ipv pagina's te wijden aan hoe zuur anderen wel niet zijn.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 02-11-2019 00:37
0.20% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Suðri schreef:
02-11-2019 00:07
Wil er iemand tongen?

Wel ja. Wie heb je in de aanbieding?
lemoos2 schreef:
02-11-2019 00:10
Ik volg dit slecht moet ik zeggen maar ik neem aan dat je bedoelt dat een :hug: net zo kan worden opgevat als een :popcorn: in een topic waarin een zeventienjarige zich afvraagt of zij zwanger is of niet, terwijl er overduidelijk een verschil is. Emoticons zijn (is over nagedacht) zodanig ontworpen dat ze een bepaalde emotie uitdrukken. De :popcorn: wordt vaak bewust spottend en leedvermakend geplaatst. De :hug: nooit. Dat iemand daarmee niet van zijn schuldsanering of gewelddadige partner afkomt lijkt mij duidelijk, maar van empathie is nog nooit iemand slechter geworden. Dat is het verschil met het cynisme dat hier af en toe rondwaart, uitgevoerd in groepsdynamiek.

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat een emoticon gewoon een makkelijk en snel geplaatste reactie is. Een hug is net zo goedkoop en leeg als een popcorn emoticon. Alleen het eerste is schijnbaar een uiting van gewenst en ‘empathisch’ gedrag. En natuurlijk plaatsen mensen een hug ook bewust uit leedvermaak.

I beg your pardon? Er zijn mensen die het niet lukt om hun problemen makkelijk op te lossen. Die geestelijk minder stabiel zijn of met een beperking of aandoening op dat vlak kampen. Of zelf ook heel goed weten dat ze geen gezonde relatie hebben, maar daar slecht van loskomen. Volstrekt menselijke dingen. Dat je überhaupt het woord dramadiva durf te gebruiken zegt mij iets over je inlevingsvermogen. De mensen die ik net bedoel gaan echt niet 'anoniem op hun plaat' doordat ze zure reacties en popcorneters om de oren krijgen hoor. Dat hele intrieste cynische, anonieme (vanachter ons PC-tje durven we lekker wel) groepsgedrag voegt in geen enkele interactie iets toe. bij niets en niemand.

Je hoeft niet te bedelen, ik leg het wel uit (dit is een voorbeeld van wat ik vaak grappig vind maar een ander weer ziet als een ‘zure’ opmerking). Zoals een ander al omschreef (en vele anderen ook): dit is niet 113.nl, sensoor.nl of stichtingkorrelatie.nl. Dat ‘niets en niemand’ er iets aan zou hebben, hebben ook een aantal personen al onderuit geschoffeld die juist in dit topic aangaven wèl iets gehad te hebben aan pagina’s lang ‘intrieste, cynische, anonieme groepsgedrag’uitingen. Dat kan in sommige gevallen niet zo zijn, net zomin als pagina’s aan ‘O jeetje meid, wat rot voor je’ iets toevoegen in sommige gevallen.

Daar focus ik niet op, al vind ik er persoonlijk geen bal aan. Ik houd meer van eigen geformuleerde reacties dan het zoveelste plaatje dat van internet geplukt wordt omdat ze zelden iets zinnigs zeggen of toevoegen naar mijn mening (behalve dan vaak nog even met z'n allen 'doorgeinen', hetgeen blijkbaar erg lollig is.) Maar goed, dat moet ieder voor zich weten. Dat het mijn smaak niet is, is niet de kern van mijn betoog. Het gaat om de zuurgraag van sommige reacties in groepsdynamiek, al dan niet ondersteund door plaatjes.

Daarin verschillen wij dan van mening. Dat kan en mag. Jouw voorstellen lijken mij een verschrikking, dan kan ik net zo goed naar babbybrabbel.nl of oudersvannu.nl gaan.

Dat deed ik dus ook niet

Jawel. Zelfs in deze post. Met je ‘dat je überhaupt het woord dramadiva durf te gebruiken zegt mij iets over je inlevingsvermogen’. Wie ben jij dan wel niet dat je denkt mij de maat te kunnen nemen? De mond vol over respect maar gelijk ‘op de man’. Ja, iemand die in drie maanden tijd 20 topics opent over wat een of andere vage buurvrouw wel niet zou kunnen denken is naar mijn mening een dramadiva. Kan ook iemand zijn met een gebrek aan real life.

Dit kun je een zure reactie vinden. Echt zuur zou het zijn geweest om tig reacties van je creatief te knippen en plakken. Of gaan zitten zeikschroeven over taalfouten als ‘zuurgraag’ i.p.v. zuurgraad of ‘durf’ i.p.v. durft. Ik snap heus wel wat je schrijft. Misschien wel op een telefoon met een piepklein schermpje.

Maar ik vind (dus mijn mening en geen feit) dat je moet kunnen accepteren op een openbaar forum dat er verschillende meningen, vormen en ideeën bestaan. Dat is vrijheid van meningsuiting. En het zou ook getuigen van geloof in die vrijheid als je ook wil kijken naar het zelfreinigend vermogen dat ook dit forum heeft. Anders zou het een kopie van GeenStijl.nl of fok.nl zijn en dat is het niet.

Dit dus. Zoiets schreef ik ook al eerder.
Solomio schreef:
02-11-2019 00:12
Heel diep.

Waarom slaap jij nog niet? <<-- vind ik ook een leuke als motto
Slaapproblemen, zorgen, piekeren, discussie over werkveld met de meneer. Was je uitje kek?
02-11-2019 00:17
Wel ja. Wie heb je in de aanbieding?
Ik of me poes.
Suðri schreef:
02-11-2019 00:21
Slaapproblemen, zorgen, piekeren, discussie over werkveld met de meneer. Was je uitje kek?

Bah, niet fijn.
Ik kom net van een open dag met kind, helemaal gaar van alle bèta colleges (ik ben geen bèta, dat mag duidelijk zijn). Wijn dan maar, hele zure.
Suðri schreef:
Mijn uitje was leuker dan ik verwacht had.
Suðri schreef:
02-11-2019 00:22
Ik of me poes.

Dan sla ik ff over. Vind je wel lief hoor, maar ik ben heel hetero en da's een unicum tegenwoordig geloof ik.
Argentovivo schreef:
01-11-2019 23:10
Over al die dingen heb ik het niet. Behalve dan wat jij mogelijk onder 'humoristische' verstaat. Met meerderen iemand wegjouwen met sarcasme en bespottingen is geen humor, maar negatief gedrag dat mensen ervan weerhoudt hier hun problemen neer te leggen. DAAR ageer ik tegen. Het hoeft geen grote knuffelclub te zijn, maar een plek waar mensen op een veilige manier hun problemen kunnen bespreken. Wat het geregeld ook is, maar te vaak niet naar mijn idee.
Ik hou van sarcastische en cynische humor. Ik heb helemaal nergens geschreven dat ik wegjouwen en bespotten humor vind, dat maak jij ervan. Dat hier forummers met pek en veren worden weggejaagd ben ik simpelweg niet met je eens. Ik vind de sfeer hier, op een enkele uitzondering na, prima.

Verder eens met Lemoos.
.
02-11-2019 00:03
Wat vind jij nu eigenlijk zelf van je belerende toontje?
Ik stel een oprecht gemeende vraag naar aanleiding van jouw post die ik een goed voorbeeld vond van het negatieve gedrag waar ik dit topic over gestart ben. Ga je daarop in de 'ik kaatst de bal terug zonder op de inhoud in te gaan' modus omdat je geen inhoudelijk antwoord hebt?

Ik vraag me oprecht af wat je van je eigen post vond. En dat was mijn vraag. Niet meer en niet minder.
02-11-2019 00:24
Bah, niet fijn.
Ik kom net van een open dag met kind, helemaal gaar van alle bèta colleges (ik ben geen bèta, dat mag duidelijk zijn). Wijn dan maar, hele zure.
Meeste is al een jaar of wat gangbaar.
Suðri schreef:
:hug:
Let’s Go Brandon!
Argentovivo schreef:
01-11-2019 23:01
Precies, dat dus. Dat mensen niet 'meehuilen' en geregeld een schop onder de kont nodig hebben, wat door velen hier juist erg gewaardeerd wordt, is iets anders dan over iemand gevoelens heenwalsen en cynisch non-reageren. De kreet hard wordt ik dit verband ook gebruikt, maar ik doel met name op het zure cynisme.
Ik vind dan weer de harde schop-onder-de-kont-reacties vele malen vervelender dan de zure reacties.
Solomio schreef:
02-11-2019 00:25
Mijn uitje was leuker dan ik verwacht had.
Dat zijn de leukste uitjes!
Argentovivo schreef:
02-11-2019 00:27
Ik stel een oprecht gemeende vraag naar aanleiding van jouw post die ik een goed voorbeeld vond van het negatieve gedrag waar ik dit topic over gestart ben. Ga je daarop in de 'ik kaatst de bal terug zonder op de inhoud in te gaan' modus omdat je geen inhoudelijk antwoord hebt?

Ik vraag me oprecht af wat je van je eigen post vond. En dat was mijn vraag. Niet meer en niet minder.
En wat vind jij eigenlijk van je eigen posts? Waarom verwacht je van anderen dat ze je vraagjes beantwoorden, als je je zelf kennelijk te verheven vindt om op vragen van anderen in te gaan?
Argentovivo schreef:
02-11-2019 00:27

Dan is mijn antwoord dat ik vind dat je een enorm belerend toontje vind hebben en dat ik me daarom niet geroepen voel je te antwoorden. Ik sta volkomen achter alles wat ik hier gepost heb.
Suðri schreef:
02-11-2019 00:29
Meeste is al een jaar of wat gangbaar.

Daarom, niet fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven