Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Lucifer2018 schreef:
02-11-2019 10:57
Mij. Tss.
Nou, daar zal Freud wel wat interessants over te melden hebben.

Sorry, jij ook zeker natuurlijk.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Anárion schreef:
02-11-2019 10:58
Dat is nog eens lekker forummen! Niemand die het oneens is met je :D
Dat vind ik altijd zo'n interessante aanname: dat mensen het altijd met zichzelf eens zijn.
Ik ben het heel vaak niet met mezelf eens.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Nouschi schreef:
02-11-2019 10:51
Absoluut raar gedrag! Trap er niet in Coco.
Dan ben je sowieso geen nieuwe forummer. Nieuwe nick, dat wel ja.
...
Solomio schreef:
02-11-2019 11:02
Dat vind ik altijd zo'n interessante aanname: dat mensen het altijd met zichzelf eens zijn.
Ik ben het heel vaak niet met mezelf eens.
Ga je dan ook met jezelf in discussie?
...
Ik vind dit hele topic geen reet meer aan zonder Mur. Hoe kan ze ons zo in de steek laten vandaag? Wie weet voor hoevelen dat het laatste zetje is.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 10:27
Dank je. Maar het raakt me gewoon zo beschuldigd te worden van iets waarvan ik het niet meer weet.
Vertrouw op jezelf en hoe jij dingen bedoelt. Dit is een lastig topic waar makkelijk een relletje te maken valt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik ben er stil van, jullie reacties doen me goed! Echt heel erg lief van jullie! :lips:
PatatasBravas schreef:
02-11-2019 10:41
Wow, wat een naar spelletje speel jij hier zeg. Laat Coco even lekker met rust.
Precies, naar spelletje.

Ik lees overal wat mee en heb wel wat meegekregen van de entree van RS op dit forum.
Zichzelf introducerend met de opmerking dat ze zin heeft in positiviteit en niet direct afgeschoten wil worden, maaaaaarrr ook direct op de man en beschuldigend richting een andere forummer.
Daar zei Coconuts wat van. Terecht, lijkt me.
En dan miepen (insinueren, want forummer weet van de hoed en de rand) dat het je als nieuwe forummer moeilijk wordt gemaakt door de bestaande garde en daarom niet geloofd wordt. Zo lust ik er nog wel een paar.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 11:10
4.06% gewijzigd
eva-luna schreef:
02-11-2019 11:07
Precies, naar spelletje.

Ik lees overal wat mee en heb wel wat meegekregen van de entree van RS op dit forum.
Zichzelf introducerend met de opmerking dat ze zin heeft in positiviteit en niet direct afgeschoten wil worden, maaaaaarrr ook direct op de man en beschuldigend richting een andere forummer.
En dan miepen dat het je als nieuwe forummer moeilijk wordt gemaakt door de bestaande garde en daarom niet geloofd wordt. Zo lust ik er nog wel een paar.
Is geen nieuwe hoor, no way
eva-luna schreef:
02-11-2019 11:07
Precies, naar spelletje.

En dan miepen dat het je als nieuwe forummer moeilijk wordt gemaakt door de bestaande garde en daarom niet geloofd wordt. Zo lust ik er nog wel een paar.
Knap als je als nieuweling binnen een paar dagen weet van de bestaande garde, napraat, groepjes etc. En wat je zegt, je op die manier aansluiten bij een topic (knussels) en een paar dagen later hier een aanval openen.
...
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 10:43

Maar hey, ik schrijf pas sinds maandag mee
In deze gedaante ja.
S-Meds schreef:
02-11-2019 11:09
Is geen nieuwe hoor, no way
Ik weet het. Ze ging iets te snel.
Anárion schreef:
02-11-2019 11:10
Knap als je als nieuweling binnen een paar dagen weet van de bestaande garde, napraat, groepjes etc.
In de napraat weet ze te vertellen dat je als sinds twee jaar geen recente bans kunt zien als je weer eens bent geband niet bent ingelogd.
Anárion schreef:
02-11-2019 11:10
Knap als je als nieuweling binnen een paar dagen weet van de bestaande garde, napraat, groepjes etc. En wat je zegt, je op die manier aansluiten bij een topic (knussels) en een paar dagen later hier een aanval openen.

En dubbelnicken, vermoed ik.
Jee, we zitten al sinds 9.20 te zeuren over die vage beschuldiging :nut:

Ik ga m'n aandacht aan iets nuttigs besteden. Winterbanden of zo.
yette schreef:
02-11-2019 11:13
Jee, we zitten al sinds 9.20 te zeuren over die vage beschuldiging :nut:

Ik ga m'n aandacht aan iets nuttigs besteden. Winterbanden of zo.
Ik ook. Zwemles jongste, ook leuk. :-D
Lucifer2018 schreef:
02-11-2019 11:18
Ik ook. Zwemles jongste, ook leuk. :-D
Nee, niet zwemles! Solo haar favoriete onderwerp.
Ik ga staffen onder mijn nieuwe nick.
Bruintjedebeer schreef:
02-11-2019 11:28
Ik ga staffen onder mijn nieuwe nick.
Veel plezier.
Lucifer2018 schreef:
02-11-2019 11:31
Veel plezier.
Thanks
Ik wil dit topic graag nomineren voor de Zuremutstrofee 2019. Bijlezen was een hele opgave, in alle opzichten.

Argentovivo en dinnetjes, steek vooral ook nog even de hand in eigen boezem als het gaat om vuile opmerkingen, onnodig kwetsen, generalisaties, het opdringen van groepsgedrag en kliekvorming.

De meeste mensen willen graag ergens bij horen. De een gaat dat makkelijker af dan de ander. Maar wat in elk geval nooit helpt is naar vermeende groepjes wijzen en verongelijkt beginnen te gillen dat het niet eerlijk is allemaal. Wie een constructief gesprek wil, zal zich allereerst constructief moeten opstellen. En dus niet verwijtend, belerend en luid schreeuwend om de ander te overstemmen.

Misschien is het enige positieve aan dit hele topic dat zich een nieuw groepje heeft gevormd. Hopelijk hebben jullie veel aan elkaar (dat meen ik oprecht) en voelen jullie niet langer de noodzaak om anderen de les te lezen.

En wat een vies spelletje werd hier de laatste pagina's nog even gespeeld zeg, ongelofelijk. Zo zie je maar dat bij dit soort topics ook het ergste gespuis uit het houtwerk komt kruipen, brrrrr.
S-Meds schreef:
02-11-2019 10:46
Je mag het natuurlijk uitspreken maar de ander mag dat gewoon naast zich neerleggen.
Ja, dat sowieso.
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 10:37
Dat is mogelijk. Maar ik kan deze week die opmerking hebben gemaakt.

Jij maakt nooit rotopmerkingen. Je niks aan laten praten hoor!
Wow wat is hier inmiddels veel geschreven! Heb niet alles kunnen bijlezen. Het doet me goed om te lezen, dat er meer mensen durven op te staan.
Best heftige verhalen ook, en knap om je zo kwetsbaar op te stellen.

Ik denk wel dat wanneer je al niet lekker in je vel zit, rot reacties op een forum het laatste zetje is. Het is denk ik een combinatie van. Neemt niet weg, dat ik het heel droevig vind.

Het popie jopie groepje kan nu niet meer ontkennen dat er veel mensen last hebben van hun harde woorden en lollige reacties. Toch lees ik tussen de regels door dat sommige al iets milder worden in hun sterke mening.
Zie Maud ook een hand in eigen boezem steken, vind ik echt heel tof. Daarmee zeg je niet dat je van mening verandert, maar je houdt jezelf iig wel een spiegel voor.
Dat heb ik hier gisteren ook gedaan. Ik heb gezegd dat ik in het begin te aanvallend hier heb gereageerd, daar schieten we niks mee op.

Het is voor mij ook niet een kwestie van willen winnen, of verliezen, maar dat iedereen zich hier weer vrij voelt om te posten en te reageren. Een kutopmerking moet iedereen een keer kunnen incassseren. Maar het continu uitlachen en onderuit halen van "het groepje" kan mijns inziens niet langer.
Anárion schreef:
02-11-2019 11:03
Ga je dan ook met jezelf in discussie?
Elke dag opnieuw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven