Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
maandag 4 november 2019 om 08:10
Ik ken Niq ook helemaal niet van het forum of van het groepje of uit napraat.Solomio schreef: ↑04-11-2019 06:29Maar zelfs als je dit bedoelt, dan nog is het een nare vraag.
Want je weet dat ik autistisch ben en koppelt daar dus van alles aan.
Maar je vraagt niet aan Niq waarom ze die opmerking überhaupt postte.
Daarbij krijg je nog een gratis autisme-lesje: niemand weet wat autisme precies is, dus een diagnose krijg je op basis van je gedrag.
Het idee dat dat gedrag dan veroorzaakt wordt door autisme ligt voor de hand, maar het is natuurlijk andersom: doordat ik bepaald gedrag vertoon heb ik de diagnose autisme.
Dus: ik beaam iets niet omdat ik autisme heb, je kunt hooguit zeggen dat het feit dat ik die opmerking beaam evt kan bijdragen aan het feit dat ik een autisme-diagnose heb gekregen.
Ja precies dat, gedrag autisme en diagnose.
maandag 4 november 2019 om 08:12
maandag 4 november 2019 om 08:17
Wat mij betreft is het een beetje makkelijk om 'goede dingen van het forum' zo breed te houden en de negativiteit bij bepaalde personen (in jouw ogen een groepje) neer te leggen.Argentovivo schreef: ↑04-11-2019 00:33Loep mij even. Dan zie je dat ik dat doe. Ten eerste in het topic zelf (op het moment dat e.e.a. duidelijk werd) en ten tweede door (niet alleen in mijn OP, maar ook daarna) aan te geven dat dit forum absoluut ook grote kracht heeft in prettige uitlatingen en wél goede reacties.
Het waren juist die bepaalde personen die heel goed in staat bleken om een vervelende situatie goed in te schatten en op te lossen. Wat mijns inziens aantoont dat er voldoende sprake is van zelfregulering. Dan blijft het verschil van mening over flauwe grappen, gifjes en de gepastheid van opmerkingen zoals "waarom posts je dat hier, ga gewoon naar de huisarts".
Dat blijft altijd een persoonlijke mening en inschatting en valt niet onder grensoverschrijdend of pestgedrag.
Echt nare reacties komen toch echt vooral van 'net nieuwe leden'. Die dan terecht gestaft en geband worden. (vast ook vaak door dat groepje wat jij denkt te zien)
Misschien is het tijd om je mening over de 'groepsdynamiek' te herzien.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
maandag 4 november 2019 om 09:05
maandag 4 november 2019 om 09:10
maandag 4 november 2019 om 09:16
maandag 4 november 2019 om 10:47
Klopt, ik had haar moeder kunnen zijn.Coconuts12 schreef: ↑04-11-2019 10:45Smoesjes. Je negeert haar gewoon opzettelijk. Wat onaardig van je.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 4 november 2019 om 10:49
Zo na het weekend moet ik even heel wat pagina's bijlezen hier....
!
Met het risico dat dit vette mosterd is valt mij op dat de mensen die het zgn. groepje van alles verwijten zelf behoorlijk onvriendelijk en aanvallend overkomen. Als je de discussie aan wil gaan, pas dan ook je eigen toon wat aan denk ik vaak (gelezen tot pagina 50). En Pilates en co: het verbaasde me dat je het vervolgens nodig vond om in een body bump topic (van Murr of van Meds - dat weet ik niet meer precies) reacties te geven. Als je niets met een bepaalde forummer te maken wenst te hebben, hetgeen je goed recht is, waarom zoek je het dan vervolgens op, vraag ik me af...
En voor wat betreft de forummer die aangaf suicidaal te zijn als direct gevolg van onaardige reacties op het forum geldt volgens mij dat er allerlei andere problemen aan ten grondslag liggen. Het kan in mijn optiek nooit het forum zijn en ik kan mij bij zo'n post ook geen enkele voorstelling maken. Als voorbeeld: toen ik niet zwanger kon worden vond ik het soms lastig andere zwangere vrouwen te zien, maar om die vrouwen nou te verwijten dat zij mij verdrietig maakten slaat natuurlijk nergens op en zo'n verwijt treft geen doel. Een ander had nl. niet zo veel te maken met het gevoel dat zij teweeg brachten bij mij door over hun zwangerschap te vertellen. Ik was wat dat betreft op dat moment ZELF overgevoelig.
Bovendien geldt ook dat, zoals, onder meer Sally Spectra, hier schreef: het forum is geen hulplijn voor advies en je moet de situatie ook niet omdraaien en het forum, althans de leden hier, de schuld in de schoenen willen schuiven. Dat gezegd hebbende: het lijkt mij heel triest wanneer je zo ongelukkig bent dat je geen andere uitweg meer denkt te zien en niet meer verwacht geluk te gaan ervaren.
Ik ga bijlezen...
Met het risico dat dit vette mosterd is valt mij op dat de mensen die het zgn. groepje van alles verwijten zelf behoorlijk onvriendelijk en aanvallend overkomen. Als je de discussie aan wil gaan, pas dan ook je eigen toon wat aan denk ik vaak (gelezen tot pagina 50). En Pilates en co: het verbaasde me dat je het vervolgens nodig vond om in een body bump topic (van Murr of van Meds - dat weet ik niet meer precies) reacties te geven. Als je niets met een bepaalde forummer te maken wenst te hebben, hetgeen je goed recht is, waarom zoek je het dan vervolgens op, vraag ik me af...
En voor wat betreft de forummer die aangaf suicidaal te zijn als direct gevolg van onaardige reacties op het forum geldt volgens mij dat er allerlei andere problemen aan ten grondslag liggen. Het kan in mijn optiek nooit het forum zijn en ik kan mij bij zo'n post ook geen enkele voorstelling maken. Als voorbeeld: toen ik niet zwanger kon worden vond ik het soms lastig andere zwangere vrouwen te zien, maar om die vrouwen nou te verwijten dat zij mij verdrietig maakten slaat natuurlijk nergens op en zo'n verwijt treft geen doel. Een ander had nl. niet zo veel te maken met het gevoel dat zij teweeg brachten bij mij door over hun zwangerschap te vertellen. Ik was wat dat betreft op dat moment ZELF overgevoelig.
Bovendien geldt ook dat, zoals, onder meer Sally Spectra, hier schreef: het forum is geen hulplijn voor advies en je moet de situatie ook niet omdraaien en het forum, althans de leden hier, de schuld in de schoenen willen schuiven. Dat gezegd hebbende: het lijkt mij heel triest wanneer je zo ongelukkig bent dat je geen andere uitweg meer denkt te zien en niet meer verwacht geluk te gaan ervaren.
Ik ga bijlezen...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 4 november 2019 om 12:30
Ik lees al zeker 10 jaar mee en heb onder andere nicks ook weleens gereageerd en meegeschreven. Het vreemde was dat ik de ene keer het gevoel had in een warm bad te vallen en de andere keer mezelf heel hard afgewezen voelde. Dat laatste hakte er destijds bij mij ook best in. Het gevoel van gemene krengen is best een tijdje blijven hangen. Maar door dit topic ben ik er achter gekomen dat dat gevoel grotendeels bij mezelf lag, ik zat niet lekker in mijn vel en het was achteraf bezien niet zo slim om op dat moment een topic te openen over een voor mij heel kwetsbaar onderwerp.
Ik verwachtte steun en begrip, werd bespot en belachelijk gemaakt door een aantal en voelde me enorm gekwetst en verdrietig. Het pijnpunt lag in mij en ik stelde daar anderen verantwoordelijk voor. In plaats daarvan had er een belletje moeten gaan rinkelen over wat dat van mij zei en had ik daarmee aan de slag gemoeten ipv het bij de ander neer te leggen.
Dat belletje is alsnog gaan rinkelen door het lezen van dit topic. Ik heb een aantal van mijn meningen daardoor herzien en nieuwe inzichten gekregen, waarvoor dank.
Neemt niet weg dat ik vind dat er af en toe een hele nare toon gezet word tegen nieuwkomers of in topics die er soms ver over zijn en echt lijken op moedwillig en collectief iemand naar de uitgang te honen. Soms leent een topic zich daarvoor zoals de smulsteen en de poepende schoonvader en is het hilarisch. Soms leent een topic zich daar niet voor en wordt het gegrap en gegrol kwetsend.
Maar er zijn er echt maar een handvol forummers die dat blijkbaar geen ruk interesseert en blijkbaar vinden dat ze altijd en overal als een olifant doorheen moeten kunnen stampen want dat is nu eenmaal wat ze vinden en hoe ze zijn.
Verder heb ik in die 10 jaar ook heel veel moois zien gebeuren en heb ik me vaak (tevergeefs) met gekruiste benen naar de pot moeten strompelen van het lachen.
En dat is wat mij met dit forum bind en blijft binden, het is vaak net het echte leven maar dan uitvergroot. Life is sweet, life is bitter en het forum ook!
Ik verwachtte steun en begrip, werd bespot en belachelijk gemaakt door een aantal en voelde me enorm gekwetst en verdrietig. Het pijnpunt lag in mij en ik stelde daar anderen verantwoordelijk voor. In plaats daarvan had er een belletje moeten gaan rinkelen over wat dat van mij zei en had ik daarmee aan de slag gemoeten ipv het bij de ander neer te leggen.
Dat belletje is alsnog gaan rinkelen door het lezen van dit topic. Ik heb een aantal van mijn meningen daardoor herzien en nieuwe inzichten gekregen, waarvoor dank.
Neemt niet weg dat ik vind dat er af en toe een hele nare toon gezet word tegen nieuwkomers of in topics die er soms ver over zijn en echt lijken op moedwillig en collectief iemand naar de uitgang te honen. Soms leent een topic zich daarvoor zoals de smulsteen en de poepende schoonvader en is het hilarisch. Soms leent een topic zich daar niet voor en wordt het gegrap en gegrol kwetsend.
Maar er zijn er echt maar een handvol forummers die dat blijkbaar geen ruk interesseert en blijkbaar vinden dat ze altijd en overal als een olifant doorheen moeten kunnen stampen want dat is nu eenmaal wat ze vinden en hoe ze zijn.
Verder heb ik in die 10 jaar ook heel veel moois zien gebeuren en heb ik me vaak (tevergeefs) met gekruiste benen naar de pot moeten strompelen van het lachen.
En dat is wat mij met dit forum bind en blijft binden, het is vaak net het echte leven maar dan uitvergroot. Life is sweet, life is bitter en het forum ook!
maandag 4 november 2019 om 12:48
Dit vind ik wel mooi gezegd inderdaad. Het is voor een groot deel denk ik ook hoe je op een bepaald moment zelf in het leven staat. Dat bedoelde ik ook aan te geven met mijn voorbeeld over de zwangere vrouwen in mijn omgeving en hoe teleurgesteld ik kon zijn wanneer er niet naar mij gevraagd werd. Een deel daarvan kwam ook gewoon voort uit mijn eigen kwetsuur en verdriet dus iemand die iets verkeerds zei, vatte ik al snel als aanval op.Fara69 schreef: ↑04-11-2019 12:30
Dat belletje is alsnog gaan rinkelen door het lezen van dit topic. Ik heb een aantal van mijn meningen daardoor herzien en nieuwe inzichten gekregen, waarvoor dank. [...]
Sommige mensen hier beschuldigen anderen van doelbewust iemand pesten en als ik dan vervolgens naar de desbetreffende topics ga (want het is wellicht pijler afhankelijk) dan ervaar ik, als buitenstaander, dat niet - althans niet in dezelfde mate als hier wordt gesuggereerd. En als het soms wat hard is geldt dat sommige posts misschien verdriet brengen (in eerste instantie), maar daarmee ook bepaalde inzichten...
Dat gezegd hebbende: als iemand het echt als onnodig pijnlijk en niets toevoegend ervaart, dan wil ik natuurlijk iemand zijn/haar gevoel niet in twijfel trekken, want het is wel het gevoel dat een ander heeft, maar dan ligt het ook op je weg om de desbetreffende forummer er gewoon op aan te spreken op zijn/haar forum gedrag...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 4 november 2019 om 12:58
Of uit het welbekende verband gerukt of het wordt geheel anders geinterpreteerd dan dat jij bedoelde...
Als iemand al op oorlogspad is...
maandag 4 november 2019 om 14:04
Ik heb verschillende een PB gestuurd, waaronder jou.Argentovivo schreef: ↑04-11-2019 01:41Grappig fenomeen hè. Ik heb het ook met stijgende verbazing gelezen.
Anayway.. Pleeeaaase, don't leave me PP..
![]()
Ik kan niet in mijn eentje tegen het versimplificerend geweld op..
Ga sowieso niet verder in dit topic. Het heeft geen zin. Laat de mods het in de toekomst maar oplossen. Zonde van onze energie!
maandag 4 november 2019 om 14:36
Wat ik zo opvallend vind is dat jij jezelf lijkt te zien als een verbinder hier, terwijl de manier waarop jij op anderen reageert alles behalve sociaal- en forum vriendelijk overkomt. Daarbij meen je dat een ieder die het inhoudelijk niet met je eens is (mensen zoals ik) dan maar tot een groepje behoren. Een groep onaardige forummers en een groep zeer sociale forummers (jij en jouw groepje tegen het andere groepje) en jij schaart jezelf onder de vriendelijke forummers..? Is dit ook waarom je het niet kon laten om even te posten op het bodypump topic afgelopen vrijdag..?!pilatespas schreef: ↑04-11-2019 14:04Ik heb verschillende een PB gestuurd, waaronder jou.
Ga sowieso niet verder in dit topic. Het heeft geen zin. Laat de mods het in de toekomst maar oplossen. Zonde van onze energie!
maandag 4 november 2019 om 14:44
Joh schei toch uit uit met dat vinger wijzen. Daar wordt je geen leuker mens van.Baggal schreef: ↑04-11-2019 14:36Wat ik zo opvallend vind is dat jij jezelf lijkt te zien als een verbinder hier, terwijl de manier waarop jij op anderen reageert alles behalve sociaal- en forum vriendelijk overkomt. Daarbij meen je dat een ieder die het inhoudelijk niet met je eens is (mensen zoals ik) dan maar tot een groepje behoren. Een groep onaardige forummers en een groep zeer sociale forummers (jij en jouw groepje tegen het andere groepje) en jij schaart jezelf onder de vriendelijke forummers..? Is dit ook waarom je het niet kon laten om even te posten op het bodypump topic afgelopen vrijdag..?!![]()
Tijd om een slotje op dit topic te zetten.
maandag 4 november 2019 om 14:44
Boogschutter10 schreef: ↑04-11-2019 14:44Joh schei toch uit uit met dat vinger wijzen. Daar wordt je ook geen leuker mens van.
Tijd om een slotje op dit topic te zetten.
maandag 4 november 2019 om 15:08
Hoeveel laatste berichten ga je nog schrijven?pilatespas schreef: ↑04-11-2019 14:04Ik heb verschillende een PB gestuurd, waaronder jou.
Ik dacht dat je op een lijn zat met TO? Best lullig dat je haar topic dan nu ineens zinloos noemt. Ik ben het daar niet mee eens. Er is welliswaar een hoop ruis op de lijn, maar er zijn hier de afgelopen dagen ook harten gelucht, irritaties besproken en vooroordelen gesneuveld. Geen mod die dat voor elkaar krijgt.
maandag 4 november 2019 om 17:12
Welkom in de tropen