Aangename tinteling in hoofd

16-06-2010 14:55 255 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een gesprek gisteren vraag ik me af of er meer mensen zijn die het volgende herkennen:

Ik heb regelmatig een aangename tinteling op mijn hoofd. Met name in sommige situaties b.v als iemand achter de kassa een cadeautje voor mij inpakt of als ik iets uitgelegd krijg en daarbij op een vel papier geschreven word. Het is een soort van de fijne variant van kippevel als iemand met zijn nagels over het bord gaat ofzo.

Het voelt heel prettig en ik stond er nooit zo bij stil, maar zei het gisteren tegen een vriendin en die vond het maar raar. Zijn er meer mensen die dit hebben, en weet iemand hoe dit komt?
-
Ik wil ook tintelingen!!
Nja, ik hoef die tintelingen niet (omdat ik niet weet wat ik mis ) maar ik vind het wel vreemd dat zoveel mensen die sensatie hebben bij zoiets 'willekeurigs' als 'iemand pakt een cadeautje voor me in of maakt een tekening voor me.'
Tintelingen heb ik niet. Lucide dromen wel. Hoor ik toch nog een beetje bij een groepje
Heeeeeeee, wat leuk om te lezen allemaal. Ik herken ook dat heerlijke hoofdgevoel. Ik had het voor het eerst toen iemand heel rustig in mijn vriendenboekje aan het schrijven was.

Ik heb het gevoel nog maar zo'n 5 keer in mijn leven gehad ofzo..... en jullie??

Wat ik ook heb: bijvoorbeeld bij een bakstenen muur, steeds met mijn ogen patronen maken van de voegen. Herkent iemand zoiets??
- Ik herken het knallen in mijn hoofd bij net-slapen

- Ik herken de aangename tintelingen in mijn hoofd bij inderdaad (hahhaha ik moest zo lachen toen ik het las) het bladeren in de boeken bij twee voor 12!

- Ik heb ook onaangename tintelingen, een soort duizelingen, in mijn hoofd als ik bij iemand het huis binnenstap en er hangt een hele nare sterke huisgeur. Dan moet ik mezelf echt even 'op mijn plek zetten' zoals ik dat dan noem.

- Ik teken altijd denkbeeldig driehoekige vormen in rechthoekige vormen (volg je me nog..). Bijvoorbeeld als ik tv kijk, dan ga ik steeds denkbeeldig van de ene hoek van het beeld naar de andere lijnen trekken. Wat kus ook zegt bij haar bakstenen. Ik doe dat ook in de auto bij lantaarnpalen, steeds streepjes zetten precies tussen de lantaarnpalen in.

- Lucide dromen heb ik ook geprobeerd te leren maar het lukt mij niet. Ik zou zo graag zelf willen bepalen wat ik droom!
Wat ik trouwens ook een heel fijn gevoel vind is het hebben van een deja-vu. Ik zou dan zo graag dat moment langer ervaren, maar zodra je doorhebt dat het een deja-vu is, is het ook al weer voorbij.
quote:Isasue schreef op 17 juni 2010 @ 21:57:

Wat ik trouwens ook een heel fijn gevoel vind is het hebben van een deja-vu. Ik zou dan zo graag dat moment langer ervaren, maar zodra je doorhebt dat het een deja-vu is, is het ook al weer voorbij.

Bedoel je een deja vu die je dan voor je ziet of als je ergens bent en het gevoel hebt daar eerder geweest te zijn?

Vind die flarden van gedachten die zich uit niets openbaren ook vaak prettig. Snap dan ff niet waar dat vandaan komt.
quote:Ste_ schreef op 17 juni 2010 @ 21:40:

Nja, ik hoef die tintelingen niet (omdat ik niet weet wat ik mis ) maar ik vind het wel vreemd dat zoveel mensen die sensatie hebben bij zoiets 'willekeurigs' als 'iemand pakt een cadeautje voor me in of maakt een tekening voor me.' Nou, op zich zijn die dingen niet zo willekeurig hoor. Wat mij opvalt in dit topic is dat het vaak met papier te maken heeft. Het kraken van inpakpapier, het krassen met een pen of potlood over papier, het omslaan van bladzijden van een tijdschrift. Ik heb die tintelingen zelf dus ook regelmatig, en ik vind die dingen gewoon ook prettig klinken. Alsof er een bepaald snaartje wordt aangeraakt in je hoofd.
hahaha wat grappig dit zeg!

-Ik ken (helaas) die tintelingen in het hoofd niet. Maar lijkt het een beetje op wat je hebt als je in bad gaat en het water heeft PRECIES de goede temperatuur. Als ik er dan in stap en me helemaal onderdompel, dan krijg ik een soort hele aangename kippenvel over mijn lijf.

- Ik zie ook kleuren bij de dagen van de week, de maanden, de seizoenen etc

- Ik zie de week, het jaar, de hele geschiedenis als een soort tijdbalk voor (en achter) me....en dan zie ik ook beelden en kleuren erbij die volgens mij afstammen uit mijn jeugd. Want de tijd rond Christus is wat woestijnzand-achtig gekleurd :-).

Ik heb wel een ander raar gevoel... namelijk: Als ik een randje van bijv. een zacht t-shirt op een bepaalde manier over mijn knokkel/ vingers laat gaan krijg ik op een andere plek (kan niet eens goed bedenken waar, is heel raar) een soort tinteling.

Kent iemand dat??

grappig, denk dat ieder mens van die onuitgesproken eigenaardigheden heeft. Ben je in de 30 en zijn er nog van die dingen waar je nooit bij stil hebt gestaan of nooit hardop hebt gezegd omdat je niet beter weet of omdat je het te raar vindt....
quote:Lotte35 schreef op 17 juni 2010 @ 22:15:

[...]

Nou, op zich zijn die dingen niet zo willekeurig hoor. Wat mij opvalt in dit topic is dat het vaak met papier te maken heeft. Het kraken van inpakpapier, het krassen met een pen of potlood over papier, het omslaan van bladzijden van een tijdschrift. Ik heb die tintelingen zelf dus ook regelmatig, en ik vind die dingen gewoon ook prettig klinken. Alsof er een bepaald snaartje wordt aangeraakt in je hoofd.

Het lijkt of het om 2 dingen gaat. Het geluid van bijv. papier wat kraakt en het krijgen van speciale aandacht. En vaak samen?

Jammer, ik ken dit dus helemaal niet. Wel dat ik bepaald geluid prettig vind. Een potlood over papier is wel fijn om te horen, maar krijg er geen hoofdorgasme van..... :-)
quote:Rary schreef op 17 juni 2010 @ 13:18:

Ik word wel eens wakker en dan lijkt het net alsof ik verlamd ben. Dan wil ik heel hard schreeuwen om hulp maar dan komt er niks uit mijn mond. Pas na een minuut verdwijnt mijn verlamming. Meestal is dit in combinatie met een nachtmerrie, waar ik uit wakker wil worden.

Ook werd ik wel eens verlamd wakker, en dan zag ik een geest in de kamer waardoor ik heel hard moest schreeuwen, wat niet lukte.

Beiden zaken zijn dus ook verklaarbaar. Dat heet slaapverlamming en het zien van een geest heet hypnagoge hallucinaties.Dit heb ik ook gehad! Dagen, weken, maanden achter elkaar. Zag er elke nacht tegenop om te gaan slapen. Vond het een doodenge gewaarwording. Ben een tijdje daarna verhuisd en heb sindsdien geen last meer gehad.
quote:dangeensuus schreef op 17 juni 2010 @ 11:49:

[...]

Je kunt beter een symetrie hebben met suikerpotjes als met vier kinderen....Wahaha, daar zit wat in.
.
quote:Spoken schreef op 17 juni 2010 @ 13:07:

Ik voel me echt heel erg niet-speciaal door dit topic.

Geen lucide dromen..(zou ik graag willen leren), geen exploderende hoofden.. geen kleuren bij dagen/getallen (wel ooit iemand gekend die het met letters had, telt dat ook?), geen tintelingen bij cadeautjes of tekeningen...(werk in een winkel, zal eens op de klanten letten als ik wat inpak) ..mén wat mis ik veel in mijn leven!

Wel grappig om te lezen. Dat ook een heleboel die tinteling bij dezelfde dingen hebben en dan bij zoiets algemeens als iemand die iets opschrijft/uitlegt en bladzijden omslaan (jullie zijn allemaal knettergek, echt waar! ).

Ik weet wel nog van vroeger dat ik af en toe een soort spanning had als er iets heel erg leuks stond te gebeuren (verjaardag, dagje efteling enz). Maar dat was meer een spanning en ook niet per se prettig. Heb het nu nog als ik iets heel spannends of leuks aan iemand moet vertellen dat ik dan bijna niet uit m'n woorden kom. Maarja, dat eigenlijk ook alleen maar kut.

Ik ga er nog even over nadenken in de hoop ook iets raars bij mezelf te ontdekken..Ja dat is hetzelfde, alleen een andere variant gewoon.
Whatever, I do what I want
quote:delphicat schreef op 17 juni 2010 @ 21:34:

Misschien een rare opmerking: maar kunnen die kleuren bij de dagen niet gekomen zijn vanuit de omroepgids die je als kind las? Daar hadden dagen toch ook altijd kleuren?Nee het is er echt altijd al geweest. Bovendien hadden wij vroeger thuis geen omroepgids.
quote:Vinyl schreef op 17 juni 2010 @ 21:37:

[...]

Ja, ik zie het ook schematisch... ik heb ook geen idee hoe anderen het zien, maar ik zie idd een soort weekkalender met alles wat ik moet doen er in staan en dat draait als een soort film door.Ja dat heb ik precies zo!
quote:Ste_ schreef op 17 juni 2010 @ 21:36:

Dat de dagen van de week een kleur hebben is bij mij ook. Ik zie de week ook zeg maar 'schematisch' voor me, ik dacht dat iedereen dat had maar dat bleek niet zo te zijn. Raar! Wat zien anderen dan als ze bedenken, wat voor dag is het morgen?Ik heb ook lang gedacht dat iedereen dat gewoon zo had.
quote:maasje schreef op 17 juni 2010 @ 22:21:

hahaha wat grappig dit zeg!

-Ik ken (helaas) die tintelingen in het hoofd niet. Maar lijkt het een beetje op wat je hebt als je in bad gaat en het water heeft PRECIES de goede temperatuur. Als ik er dan in stap en me helemaal onderdompel, dan krijg ik een soort hele aangename kippenvel over mijn lijf.

- Ik zie ook kleuren bij de dagen van de week, de maanden, de seizoenen etc

- Ik zie de week, het jaar, de hele geschiedenis als een soort tijdbalk voor (en achter) me....en dan zie ik ook beelden en kleuren erbij die volgens mij afstammen uit mijn jeugd. Want de tijd rond Christus is wat woestijnzand-achtig gekleurd :-).

Ha, dat herken ik ook.

Ik heb wel een ander raar gevoel... namelijk: Als ik een randje van bijv. een zacht t-shirt op een bepaalde manier over mijn knokkel/ vingers laat gaan krijg ik op een andere plek (kan niet eens goed bedenken waar, is heel raar) een soort tinteling.

Kent iemand dat??

grappig, denk dat ieder mens van die onuitgesproken eigenaardigheden heeft. Ben je in de 30 en zijn er nog van die dingen waar je nooit bij stil hebt gestaan of nooit hardop hebt gezegd omdat je niet beter weet of omdat je het te raar vindt....
Voor mij hebben de maanden en weekdagen kleuren, getallen denk ik niet. En jaaa slaapverlamming; vreselijk! Ben er inmiddels wat aan gewend en weet wat er gebeurt als het weer zo ver is maar ik schrok me helemaal rot in het begin. Er liepen katten over m'n kussen (heb geen kat), er lagen mensen bovenop me, mijn naam werd geroepen en al die tijd probeerde ik me uit alle macht te bewegen en schreeuwen terwijl dat niet lukte. Heel eng!
ok, het wordt nu wel een beetje een alleenspraak hier

Ik heb nog eens over die hoofdtintelingen nagedacht. Bij mij voel ik het als ik heel erg moe ben, een soort kippevel in je hoofd. Kan ook niet zeggen dat ik het heel prettig vind, maar ook niet onprettig. Ik heb het dus niet bij 'ritselend papier'. Maar als je dat wel op die momenten hebt, is dat misschien wel het tegenovergestelde van het krijgen van kippevel (vervelend) wanneer er iemand met zijn nagels over een schoobord gaat
quote:Michelle1974 schreef op 18 juni 2010 @ 00:00:

Voor mij hebben de maanden en weekdagen kleuren, getallen denk ik niet. En jaaa slaapverlamming; vreselijk! Ben er inmiddels wat aan gewend en weet wat er gebeurt als het weer zo ver is maar ik schrok me helemaal rot in het begin. Er liepen katten over m'n kussen (heb geen kat), er lagen mensen bovenop me, mijn naam werd geroepen en al die tijd probeerde ik me uit alle macht te bewegen en schreeuwen terwijl dat niet lukte. Heel eng!Voor mij dus de weekdagen heel duidelijk, maar de maanden heel vaag. Wel zie ik die net zoals de weekdagen in een soort doorschuivend filmpje voor me, een soort schema is een nog beter woord. Kan het niet beter uitleggen ben ik bang, wat Vinyl er over zegt herken ik me nog het meest in.
quote:Michelle1974 schreef op 18 juni 2010 @ 00:00:

Voor mij hebben de maanden en weekdagen kleuren, getallen denk ik niet. En jaaa slaapverlamming; vreselijk! Ben er inmiddels wat aan gewend en weet wat er gebeurt als het weer zo ver is maar ik schrok me helemaal rot in het begin. Er liepen katten over m'n kussen (heb geen kat), er lagen mensen bovenop me, mijn naam werd geroepen en al die tijd probeerde ik me uit alle macht te bewegen en schreeuwen terwijl dat niet lukte. Heel eng!En ook dat herken ik helaas, heb ik in mijn puberjaren een jaar lang vreselijke last van gehad.
Ik heb er juist pas de laatste 4 a 5 jaar last van. Maar 't is wel erger als ik het erg druk heb.
quote:maasje schreef op 17 juni 2010 @ 22:26:

Het lijkt of het om 2 dingen gaat. Het geluid van bijv. papier wat kraakt en het krijgen van speciale aandacht. En vaak samen?

Jammer, ik ken dit dus helemaal niet. Wel dat ik bepaald geluid prettig vind. Een potlood over papier is wel fijn om te horen, maar krijg er geen hoofdorgasme van..... :-)Bij mij heeft het niet te maken met speciale aandacht. Ik heb het ook bij bepaalde dingen die ik op TV hoor. Sommige dingen klinken gewoon 'lekker'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven