Abortus, verstandig maar toch...

17-01-2013 13:25 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb dit maar op psyche gezet, ik vind het nogal een pijnlijk onderwerp voor kinderen..

Ik ben er vanochtend achtergekomen dat ik zwanger ben, ik ben twee dagen over tijd en nu waarschijnlijk 2 weken en twee dagen zwanger.

Meteen toen ik de streepjes zag dacht ik ik wil dit niet, maar tegelijkertijd voelt het zo verwarrend.

Ik ben alleenstaand, ik heb mijn oudste dochter alleen gekregen, ben destijds in de kliniek weggelopen omdat ik t niet aankon.

Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing maar moeilijk is het zeker geweest.

Mijn tweede kindje heb ik met mijn ex die mij jarenlang heeft bedrogen, mishandeld etc, zij was wel gepland, de ellende begon in mijn zwangerschap.

We zijn nu een jaar uit elkaar en ik leef nog op de puinhopen van die relatie, ik ben in therapie hiervoor en ook financieel is het moeilijk.

Mijn nieuwe vriend ken ik pas drie maanden, we zittennog in de aftastende fase en overhaasten niets omdat er aan zijn kant ook 2 kinderen in het spel zijn.

Maar nu dus toch zwanger, ik gebruik de pil en we zijn allebei op soa getest, het voelt zo dom dat mij dit gebeurt!

Ik durf het hem ook niet goed te vertellen omdat de relatie nog zo pril is en hij daarbij ook nogal gelovig is, zoals ik hem ken is een abortus geen optie.

Ik heb vanochtend meteeen een afspraak gemaakt bij de abortuskliniek, maar ik kan pas over tien dagen terecht omdat het vruchtje nog te klein is.

Ik vind het zo erg en ik hoop zo dat er nog geen hartje is als ik daar over tien dagen kom, dat is gevoelsmatig voor mij een grens die ik niet wil overschrijden.

Ik weet niet goed wat ik met dit topic wil, mijn verstand heeft allang een besluit genomen, alleen mijn hart wil er nog niet aan geloof ik...

Ik las ergens een verstandige beslissing is ook een beslissing, wat vinden jullie?
Ik denk dat je er goed aan doet het weg te laten halen en gelijk een spiraaltje te plaatsen. Ik zou het niet aan vriend vertellen als je denkt dat je geen moeite gaat krijgen met het zwijgen. Je maakt de zaak een stuk gecompliceerder als je hem hier bij betrekt. En je weet zelf heel goed dat een derde kind nu echt geen optie is. Sterkte!
Oei ik heb iemand heel boos gemaakt zie ik, valse slang..zogenaamd objectieve post..sjonge..niet gedacht dat het zoveel haat zo opleveren, of eigenlijk, het verbaast me niks. Deze situatie raakt mensen en dat is maar goed ook TO, mensen leven met je mee. Dat doe ik ook, vandaar de moeite in het stoppen van een paar punten die bedoeld zijn om jou je keuze makkelijker te maken. Deobora schrijft terecht dat het een vruchtje is en geen kindje. Is ook zo, maar als je er niets mee doet, wordt het een kindje. Vandaar die woordkeuze, ik snap dat mensen daar over vallen hoor, en als zij mij een valse slang vindt, prima.

Verder schrijft Debora het volgende, Er is een aanzienlijke kans dat TO op spontane wijze alsnog dit vruchtje verliest. Met de abortuspil zet je hetzelfde proces in werking als dat het lichaam spontaan een vruchtje afstoot. Klopt ook als een bus, maar waar het mij om ging, is dat het vruchtje het lichaam verlaat en dat het er dan niet meer zit. Verder schreef Debora dit;

En vooral 'als je het kind geboren laat worden, kun je er wel iets heel moois van maken' is om te huilen zo slecht... Ben jij er voor TO als ze de eindjes niet aan elkaar kan knopen? Als ze er psychisch aan onder doorgaat? Heb je uberhaupt gelezen wat voor zwaar leven ze al heeft gehad? Werk jij met mensen die deze levens lijden? Want je klinkt alsof je echt geen-flauw-idee hebt waar je het over hebt...

Ik zie dat ik iets raak hier. Ik heb inderdaad gelezen dat ze al een heel zwaar leven heeft, ik snap uiteraard dat je dan niet wilt kiezen voor nog meer moeilijkheden. Maar je kiest er ook voor om geluksmomenten niet toe te laten. Wellicht kan deze vrucht haar wel heel veel positieve dingen mee laten maken.

En Debora, ik ben er inderdaad niet voor haar om haar te helpen met de eindjes aan elkaar te knopen, TO heeft een vraag over haar beslissing. Zij vraagt, een verstandige beslissing is ook een beslissing. Van mij mag ze elke keuze maken die voor haar goed is. En of die nou wel of niet verstandig is, dat maakt mij niet uit want zij moet er mee leven.
-
quote:spoekeltje schreef op 17 januari 2013 @ 15:24:

Er is een aanzienlijke kans dat TO op spontane wijze alsnog dit vruchtje verliest. Hoezo? Wat een onzin!
quote:Maar je kiest er ook voor om geluksmomenten niet toe te laten. Wellicht kan deze vrucht haar wel heel veel positieve dingen mee laten maken.Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Niet nog 'n extra kind geeft haar veel meer ruimte met haar al bestaande kinderen en zal vast meer geluk opleveren dan met 'n extra mond te voeden en alle zorgen, kosten, vermoeidheid en nog veel meer ellende die daarbij komt kijken.
Ik wilde een tip geven maar zei iets dat niet klopt, sorry. Spijtspiraal kan alleen binnen 5 dagen na onbeschermde seks.
quote:elninjoo schreef op 17 januari 2013 @ 14:56:

Waarom zou hij daar recht op hebben? Op het moment dat hij onbeschermd zijn sperma in iemand spuit, doet hij er afstand van. Een vrouw kan er dan mee doen wat ze wil. Man had zich ook kunnen laten helpen en/of condooms gebruiken.

Omdat ie een mens is, gelijk aan de partner ( of meer op jouw niveau, het gat waar hij het inspuit).

Het lijkt wel onmogelijk voor jou om enige vorm van mededogen op te brengen voor wie dan ook die in een dergelijke situatie terecht komt. Je plaat blijft hangen, en je zingt vals.
quote:marthe16 schreef op 17 januari 2013 @ 15:29:

[...]

Hoezo? Wat een onzin!10-15%. Vind ik aanzienlijk.
Occam's razor
Ja, elninjoo,

Daar heb je helemaal gelijk in, het spijt me als mijn tekst voor sommige mensen zulke heftige gevoelens oproepen dat ze ervan gaan schelden en smalend bij gaan doen, dat was echt niet mijn bedoeling. Ook heb ik nooit geschreven dat ik het objectief bedoelde. TO schreef dat haar verstand een beslissing had gemaakt maar haar hart nog niet, ik heb dat geïnterpreteerd, wellicht ten onrechte, als dat ze er nog niet helemaal uit is met haar beslissing, vooral vanwege haar slotvraag.

Enfin, mensen een goede dag, TO, sterkte met alles, ik bedoel het echt niet slecht, life can be a bitch
quote:spoekeltje schreef op 17 januari 2013 @ 15:24:

Oei ik heb iemand heel boos gemaakt zie ik, valse slang..zogenaamd objectieve post..sjonge..niet gedacht dat het zoveel haat zo opleveren, of eigenlijk, het verbaast me niks. Deze situatie raakt mensen en dat is maar goed ook TO, mensen leven met je mee. Dat doe ik ook, vandaar de moeite in het stoppen van een paar punten die bedoeld zijn om jou je keuze makkelijker te maken. Deobora schrijft terecht dat het een vruchtje is en geen kindje. Is ook zo, maar als je er niets mee doet, wordt het een kindje. Vandaar die woordkeuze, ik snap dat mensen daar over vallen hoor, en als zij mij een valse slang vindt, prima.

Verder schrijft Debora het volgende, Er is een aanzienlijke kans dat TO op spontane wijze alsnog dit vruchtje verliest. Met de abortuspil zet je hetzelfde proces in werking als dat het lichaam spontaan een vruchtje afstoot. Klopt ook als een bus, maar waar het mij om ging, is dat het vruchtje het lichaam verlaat en dat het er dan niet meer zit. Verder schreef Debora dit;

En vooral 'als je het kind geboren laat worden, kun je er wel iets heel moois van maken' is om te huilen zo slecht... Ben jij er voor TO als ze de eindjes niet aan elkaar kan knopen? Als ze er psychisch aan onder doorgaat? Heb je uberhaupt gelezen wat voor zwaar leven ze al heeft gehad? Werk jij met mensen die deze levens lijden? Want je klinkt alsof je echt geen-flauw-idee hebt waar je het over hebt...

Ik zie dat ik iets raak hier. Ik heb inderdaad gelezen dat ze al een heel zwaar leven heeft, ik snap uiteraard dat je dan niet wilt kiezen voor nog meer moeilijkheden. Maar je kiest er ook voor om geluksmomenten niet toe te laten. Wellicht kan deze vrucht haar wel heel veel positieve dingen mee laten maken.

En Debora, ik ben er inderdaad niet voor haar om haar te helpen met de eindjes aan elkaar te knopen, TO heeft een vraag over haar beslissing. Zij vraagt, een verstandige beslissing is ook een beslissing. Van mij mag ze elke keuze maken die voor haar goed is. En of die nou wel of niet verstandig is, dat maakt mij niet uit want zij moet er mee leven.Je vertelt gewoon niet de waarheid. Wat mij het meest stoorde was:quote:(je houdt) er relatief weinig positiefs aan over

Dat is natuurlijk nonsens. Ze houdt er meer geld, tijd, aandacht en minder stress aan over. Waardoor haar al bestaande kinderen het niet nog moeilijker gaan krijgen (want hoe dan ook: het is niet makkelijk om een éénoudergezin draaiende te houden en ook op kinderen heeft het zo hun weerslag)

Jij denkt vanuit jouw pro-life overtuiging dat abortus alleen maar slecht is en dat valse idee probeer je anderen ook op te dringen door het als feit te presenteren.

Hier wordt iets heel anders gezegd:

http://www.volkskrant.nl/ ... -abortus-vallen-mee.dhtml

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0905882

http://dezesdeclan.wordpr ... psychologische-problemen/

Overigens, in het eerste artikel staat ook dat vrouwen die in het geheim een abortus plegen daar vaker last van krijgen.

En ik denk ook zeker dat er een risico aan vast zit dat TO last gaat krijgen van zo'n geheim als ze het haar vriend niet meedeelt. Ik denk dat TO ook moet gaan nadenken of haar huidige vriend wel zo goed bij haar past als ze denkt: ze hebben een heel andere levensovertuiging, hij kan niet met haar praten over een eventuele zwangerschap in de toekomst, maar wil wél seks. Dat lijkt me echt heel onverstandig: nu schuift hij het probleem eigenlijk gewoon in jouw schoenen, door wel het risico te willen nemen, maar niet in te willen staan voor de gevolgen. En die gevolgen zijn dat een vrouw kan besluiten een abortus te laten doen.

Als hij dat niet wil, moet hij zorgen dat zij niet zwanger kan worden.

Hoe dan ook, of TO nu een abortus laat doen of dat ze dat niet doet: ze heeft een relatie met iemand die niet makkelijk is in die dingen en dat gaat de relatie hoe dan ook onder druk zetten, of ze nu zwanger was geweest of niet.
Occam's razor
Ik had het idee dat je TO vooral wilde overhalen het kind te laten krijgen. Op mij kwam het ook over alsof je (bijvoorbeeld vanwege een Christelijke achtergrond) tegen abortus bent.

Schelden vind ik ook niet kies trouwens.
Nee, ik ben niet christelijk, ik ben ook geen moraalridder, heb zo'n beetje alles gedaan wat God verboden heeft, ik liet mij leiden door de gedachte dat je zo depressief kan raken van een abortus, maar je kan net zo depressief raken van twee kindermonden die je niet kunt voeden. Nogmaals sorry
Sorry is toch ook niet nodig? Er is gewoon sprake van een verkeerde interpretatie. Gebeurt wel vaker op het forum!
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 17 januari 2013 @ 15:50:

Schelden vind ik ook niet kies trouwens. Maar slangen hebben geen kiezen, hoor...
Occam's razor
quote:spoekeltje schreef op 17 januari 2013 @ 16:00:

Nogmaals sorry

Je hoeft helemaal geen excuses aan te bieden, want je mag zeggen wat je wilt. Vrijheid van meningsuiting enzo. Netzoals ik virjheid van meningsuiting heb.

Ik refereerde naar de valse slang, omdat ik inderdaad onder de impressie was dat je van Christelijke huize was en dan is het 'valse slang' principe een verwijzing naar de duivel. Dat klinkt misschien nog gruwelijker, maar ik heb hier wel eens eerder discussies gehad met wat extreem met oogkleppen rondlopende Christenen, die denken dat het allemaal in het belang van de vrouw en het ongeboren kind is om van een abortus af te zien en daarbij volledig voorbijgaan aan het leed dat ontstaat als een kind wél geboren wordt. Ze denken dat ze daarmee hun Christelijke plicht doen, terwijl ze eigenlijk juist de slang zijn die verkeerde dingen influistert (eerste hoofdstukken Genesis).

Afijn, dat gezegd hebbende: ik zeg niet dat abortus een oplossing is of dé oplossing is hier. Ik kom in mijn dagelijkse werk wel situaties tegen waarbij ik denk: hier moeten echt geen kinderen meer bijkomen, want dat gaat volledig verkeerd. Alleen TO kan uiteindelijk die beslissing nemen. Inspelen op valse sentimenten vind ik daarbij niet eerlijk.
Occam's razor
Als ik iets verkeerd heb gelezen, dan lijkt het mij wel zo sympathiek om even je excuus aan te bieden.

Ik vind het wel bijzonder hoe heftig er gereageerd wordt als er mogelijk een Christelijk sausje overheen zit. Ik zou er bijna een nieuw topic over openen, haha. Maar ik denk dat ik denk helemaal heilige scheentjes pijn ga doen.

Debora, die verwijzing naar de duivel klinkt wel gruwelijk ja, ik was net ook wel een beetje van slag door die teksten van jou, maar ik begrijp ook wel weer dat als je een baan hebt waarin er heel veel gezinnen moeilijkheden hebben, dat je dan denkt, nee, een kind erbij is geen goed idee.

En een man die een vrouw onderdrukt in zo'n situatie, tja, ik hoop voor de TO dat het haar goed zal gaan. Ik ben absoluut niet tegen abortus, het verschilt per vrouw wat goed is voor haar. Het lijkt mij wel lastig als je zoiets niet kan delen in een relatie. Ben je nu niet meer boos?
quote:spoekeltje schreef op 17 januari 2013 @ 16:36:

Als ik iets verkeerd heb gelezen, dan lijkt het mij wel zo sympathiek om even je excuus aan te bieden.

Ik vind het wel bijzonder hoe heftig er gereageerd wordt als er mogelijk een Christelijk sausje overheen zit. Ik zou er bijna een nieuw topic over openen, haha. Maar ik denk dat ik denk helemaal heilige scheentjes pijn ga doen.

Debora, die verwijzing naar de duivel klinkt wel gruwelijk ja, ik was net ook wel een beetje van slag door die teksten van jou, maar ik begrijp ook wel weer dat als je een baan hebt waarin er heel veel gezinnen moeilijkheden hebben, dat je dan denkt, nee, een kind erbij is geen goed idee.

En een man die een vrouw onderdrukt in zo'n situatie, tja, ik hoop voor de TO dat het haar goed zal gaan. Ik ben absoluut niet tegen abortus, het verschilt per vrouw wat goed is voor haar. Het lijkt mij wel lastig als je zoiets niet kan delen in een relatie. Ben je nu niet meer boos?

Ben helemaal niet boos, ik kan alleen heel scherp reageren. Er lopen hier overigens genoeg Christenen rond die niet onder de categorie 'met oogkleppen' vallen. En er lopen ook genoeg niet-Christenen rond die vanuit hun arrogantie ipv hun vakkennis adviezen geven die totaal niet hulpvaardig zijn.

Maar bij abortustopics, zijn het toch vaak een bepaald type Christen die als vliegen op stroop op het topic afkomen om daar hun heilige plicht te doen...
Occam's razor
Dank voor de reacties tot zover.

Ik heb net contact gehad met de ggd in flevoland en ook met het flevoziekenhuis gebeld, eerste optie is pas volgende week donderdag omdat zij dus een bedenktijd van 7 dagen hanteren.

De abortus zou dan plaatsvinden via een abortuspil en ik denk mijn keuze hier toch niet naar uitgaat.

Wat betreft mijn vriend, ik ga hier vanavond en morgen goed over nadenken, mijn eerlijkheid neigt naar het inderdaad vertellen, want zoals gesteld, hij was er ook bij en waarom moet ik dit alleen dragen.

Als de relatie er niet tegen bestand blijkt of dat hij het inderdaad niet kan handelen, dan weten we dat ook weer en is hij niet de juiste man voor mij.

Ik vind het erg dat ik er zo vroeg bij ben, hoe dubbel dit ook klinkt, ik voel me zwanger, mijn borsten doen zeer en ik heb krampen alsof ik ongesteld moet worden, allemaal zo herkenbaar van mijn eerdere zwangerschappen.

Ik merk dat er ook ineens een hoop nare herinneringen en oud zeer naar boven komen en om dit de komende tien dagen moeten doorstaan vind ik op zijn zachtst gezegd geen pretje.
Je kunt ook naar Groningen gaan, daar zijn ze niet zo strikt met bedenktijd heb ik mij laten vertellen..
Iets heel praktisch waar ik aan dacht: je zult ws na je abortus de anticonceptie anders willen aanpakken en mogelijk ook even geen behoefte hebben aan seks en sowieso verdrietig zijn.

Als je je vriend niks vertelt, dan moet je rondom die dingen ook 'draaien'. Kun je niet eerlijk zeggen waarom je verdrietig bent of even geen seks wilt en waarom je ineens andere conceptie zoekt. Denk dat het lastig is om halve waarheden te moeten vertellen.
quote:Moonlight82 schreef op 17 januari 2013 @ 17:37:

Iets heel praktisch waar ik aan dacht: je zult ws na je abortus de anticonceptie anders willen aanpakken en mogelijk ook even geen behoefte hebben aan seks en sowieso verdrietig zijn.

Als je je vriend niks vertelt, dan moet je rondom die dingen ook 'draaien'. Kun je niet eerlijk zeggen waarom je verdrietig bent of even geen seks wilt en waarom je ineens andere conceptie zoekt. Denk dat het lastig is om halve waarheden te moeten vertellen.Ze laat gelijktijdig 'n spiraaltje zetten schreef ze. Verder kan ze na de behandeling idd zeggen dat het fout was gegaan met de anticonceptie en hem aansporen zich te laten helpen. Hij kan tenslotte ook wat doen om te zorgen dat ongelukjes in de toekomst uitblijven.
Hoi Brighteyes.

Wat een lastige situatie zeg.

Snap dat je er enorm mee zit om het niet te vertellen. Maar als ik jou was zou ik het hem niet vertellen.

Zeker omdat je weet dat hij dat niet goed op zal pakken.

De abortuspil heb ik gehad en ik was er goed naar van. Na een dag begon ik te bloeden als een rund, kreeg een mini bevalling en heb nog 2 dagen aardig gebloed.

Gelukkig was wel alles weg toen, maar dat hoeft nie zo te zijn.

Soms blijft er nog wat achter.

Maar ik haat narcose dus ik wilde die pil.

De weeen en dergelijke waren niet echt fijn maar ik ben toch blij dat ik niet onder narcose hoefde.

Laat je goed informeren en luister naar je eigen gevoel.

Maar als ik jou was zou ik het hem niet vertellen.

Je kent hem nog maar kort, je weet dat hij het zal willen houden.

Sterkte ermee
quote:waarbij schreef op 17 januari 2013 @ 13:49:

De gevolgen zijn er toch wel, of je het nu wel of niet vertelt. De vraag is, kun jij leven in de wetenschap dat je hem belangrijke informatie ontzegt, en feitelijk gezien hem buiten spel zet. Ik vind dat ontzettend unfair, en dat niet alleen, er komt een dag en dan komt het uit, en dan?

Stel je voor je gaat leuk verder met deze man, en je bent drie jaar verder, en het komt uit, wat dan? Dan hebben jouw kinderen ook een band met hem. Ben je nog verder van huis.

Het is misschien niet eerlijk. Maar ja wat als to het wil houden. En dan man zegt ik ben er niet aan toe. Dan sta je als vrouw toch ook alleen. Terwijl het jouw keuze is maar de man lopen er soms ook voor weg. Terwijl deze er ook bij was....

Dus wat is dan eerlijk....
rogue_1987, idd als man zegt houden. Wat kan zeker als je al iets moeilijks hebt meegemaakt. Wie garandeert dan dat manlief ook alle zorgen zal delen. Daar kan to dan van uit gaan. En man neemt de benen, want dat kan een man makkenlijker dan een vrouw die midden in de situatie zit...

Dan kan to zwoegen terwijl ze er misschien niet achter staat. Of aan kan....
Vrouw heeft uiteindelijk laatste woord, haar lichaam.

Maar het is wel een belangrijke gebeurtenis in je leven waar je niet met je partner over praat omdat hij het niet aan zou kunnen of je er ruzie over zou krijgen. Ook nog ruzie is natuurlijk vreselijk nu. Over een jaar (want de datum onthoud je denk ik wel) ben je er toch weer mee bezig. Ik zou het niet geheim kunnen houden, zou het ook niet willen.

Zonzijde: hij zou zomaar goede steun kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven