Afbouwen venlafaxine.. Valt dat even tegen..

02-02-2020 18:44 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allen, ik zag geen lopend topic meer over dit onderwerp en hoop toch wat "lotgenoten" te treffen..

Ondertussen ben ik bijna twee weken van de medicatie af, laatste stuk afgebouwd met een taperingstrip. Had me ingesteld op wat nare afbouwverschijnselen, maar dit slaat echt alles..

Heb braaf afgebouwd in een paar jaar overigens, stond ooit op 300 mg, middel gekregen voor een ernstige depressie. Of het me geholpen heeft.. Ja, wellicht. Maar misschien was het ook gewoon de therapie of de tijd, of de hele combinatie. Ik wilde er graag vanaf omdat ik enorm veel bijwerkingen had en er niet zoveel positief effect meer van merkte. In twee jaar tijd afgebouwd tot 37,5 mg omdat ik van de verzekering maar 1 taperingstrip vergoed zou krijgen.

Maar nu: misselijk, duizelig, elektrische schokken in m'n hele lijf, benen die in brand lijken te staan, moeeeee en zo kan ik nog wel even. Mentaal zal de ellende nog wel komen, want dat gaat eigenlijk nog redelijk. Op wat ontzettend onnodige huilbuien na dan. Huilen om een lief hondje op televisie of een mooi strand is toch niet zo gangbaar voor mij ;-D

Wie herkent 't? Of wie wil me gewoon even wat peptalk geven :cheer2:?
Alle reacties Link kopieren
O jeee ik ga over een paar weken beginnen met afbouwen.Mijn zus had me al gewaarschuwd hiervoor.En nu lees ik dit....mijn zus zei dat ze 2 weken lang alles heeft afgezegd omdat ze oprecht niks kon doen.Ik zal even vragen of ze hier even komt reageren.Helaas geen tips maar ik lees mee.Heel erg veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Hier de zus van kerrie. Inderdaad had ik het er van de week met haar over. Eigenlijk ging het hele afbouwen prima behalve toen bij de laatst milligrammen.

Vooral die elektrische shokjes waren erg naar maar ook een algeheel gevoel van slapte, duizelingen, lusteloosheid, vermoeidheid en flauwtes.
Om eerlijk te zijn was het gewoonweg naar en heb dus idd in die periode op een gegeven moment besloten om alle maar dan ook echt alle afspraken af te zeggen. Ik ging op momenten dat het even wat beter ging naar de supermarkt, dit was voordat je het makkelijk kon laten bezorgen eerlijk gezegd zou ik dat hebben gedaan als het toen al kon.

Na een week of 2 werd het minder en kon ik weer dingen gaan oppakken.
Nadien ben ik nog wel vaker afgebouwd met AD maar die waren echt minder heftig. Ik weet nog dat ik 1 keer sowieso een dosis was vergeten en toen voelde ik me ook direct erg naar, iets in deze medicatie maakt je echt lichamelijk afhankelijk ervan.
Het heeft bij mij goed gewerkt maar vervloekte het spul tijdens het afbouwen.

Zoals ik het bij jou lees ligt het knelpunt dus ook bij de laatste paar grammen, bizar he hoe je lijf daarop reageert.
Ik kan niet meer doen dan vertellen dat het echt weer beter gaat worden en mijn advies is om je er maar "aan over te geven" het is echt doorzetten.
Probeer idd hier te schrijven als het lukt. Je zou eventueel storytel gratis kunnen proberen en, voor jou bekende, boeken gaan luisteren.

Veel sterkte in ieder geval!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel @kerrie!! En gewoon doen hoor, maar dan idd gewoon vrij nemen of ziek melden. Zie het als een fikse buikgriep ofzo, met wat rare extraatjes :| Ik heb vorige week geprobeerd te werken. Dat was geen succes, ben algauw vertrokken, kon me totaal niet concentreren en zag echt groen en geel..

@IBI, dankjewel voor je verhaal! Mijn hele afbouw van 300 naar 37,5 ging eigenlijk ook prima. Af en toe wat onrustige benen of wat jankerig, maar goed te doen. De hele maand met tapering afbouwen ging ook zonder problemen. Tot ik dinsdag de laatste nam (van 1 mg geloof ik nog..), paar dagen niks aan de hand en zaterdag werd ik doodziek, nu dus een week en een dag. Echt bizar.

Je hebt andere AD vaker afgebouwd dus of ook venlafaxine? Venlafaxine heeft korte halfwaardetijd én grijpt aan op meerdere gebieden (niet alleen serotonine maar ook norepi.. nogwat), denk dat daar het venijn zit. Ofzo. Geen idee. Lees overal wel dit soort verhalen bij de afbouw helaas.. Hoop dat ik zonder pillen 't leven door kan voortaan, maar neem in ieder geval nooit meer venlafaxine, wat een hel zeg..

Ben vooral de hele tijd misselijk, gevoel alsof er een hand om mn keel ligt. Zolang ik lig, gaat het wel.. Twijfel enorm of ik morgen naar mn werk moet gaan.

Fijn om even met mensen hierover te "praten", t is bijna niet uit te leggen aan mensen die dit nooit meegemaakt hebben..
anoniem_395312 wijzigde dit bericht op 03-02-2020 00:32
Reden: Spelfout
0.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat dit hier mag, maar oh, de herkenning, zo fijn!

https://www.volkskrant.nl/cs-bc96536a
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat wat herkenning je helpt!
Ik heb vaker andere AD afgebouwd maar met geen van de andere heb ik zoveel moeite gehad als met deze. Scheelt misschien dat ik snel overgezet ben op klassieke AD.

Mijn advies? Als je nu je nog zo ziek voelt ga dan niet werken morgen echt doe het jezelf niet aan. Het is balen voor jou, je werkgever, collega's en andere betrokkene maar ik denk dat je echt terug bij af bent als je nu gaat werken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Je had helemaal gelijk gehad..

Ben toch gegaan, heb huilend en beroerd een paar uur dingen geprobeerd te doen (voornamelijk omdat ik echt niet wist hoe ik thuis moest komen..), maar nu weer op de bank gelukkig. Het was een bijzonder slecht plan :|
Herkenbaar

Ik ben ook van 300 ( oid) afgebouwd en had ook die schokjes.
Ook griep gevoel en gewoon ziek ervan
Dacht dat het een week of 4 duurde

Sterkte ermee, het is echt vervelend
Alle reacties Link kopieren
Dit was de hel. Bij mij duurde het ongeveer een maand voordat ik me weer normaal voelde. Die 'brain zaps' werd ik knettergek van. Ook had ik het idee dat er een soort vertraging zat tussen wat ik zag en hoe mijn hersenen het registreerden. De weg oversteken bijvoorbeeld, vond ik doodeng. Ik kon niet snel schakelen.

Ik wist niet wat me overkwam. Het was destijds een nieuw middel en ik ben naar de huisarts gegaan omdat ik dacht dat er iets echt niet goed was. Zij vertelde mij dat het erbij hoorde, helaas.

Maar het ging voorbij en bij jou zal dat ook voorbij gaan. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
@vivajaline nou echt, ik weet niet wat me overkomt en niks helpt.. Zolang ik lig, is het redelijk te doen. Overeind komen staat garant voor spugen.. Is het je wel gelukt om zonder AD te blijven?

@lady_day jaaa die zaps.. Ik heb ze dus door mn hele lijf.. Net of ik zeeziek ben ofzo, t is om stapelgek van te worden. Dat niet snel schakelen heb ik ook, ik beweeg en denk als een soort trage zombie. Toen ik dacht dat ik kon werken vandaag en een instantie aan de lijn had, heb ik volgens mij een volslagen wartaal verhaal opgehangen..

Dankjewel, ben zó blij met wat herkenning. En dat 't overgaat. Echt t gevoel dat ik gek werd. Ondertussen moet ik ook overal om huilen en is mn lontje weg, echt heel fijn voor iedereen, t is maar goed dat ik alleen woon ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ja, zeeziek inderdaad. Het is echt verschrikkelijk onprettig als je er middenin zit maar ik hoop dat je gerustgesteld bent dat het voorbij gaat. Wat je voelt, voelde ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel posten is wel logisch met dit zombie brein..
anoniem_395312 wijzigde dit bericht op 03-02-2020 22:03
Reden: Een keer was ook wel genoeg
91.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
03-02-2020 21:56
Ja, zeeziek inderdaad. Het is echt verschrikkelijk onprettig als je er middenin zit maar ik hoop dat je gerustgesteld bent dat het voorbij gaat. Wat je voelt, voelde ik ook.
Ja hier ben ik echt heel heel blij mee, dankjewel. Hoop dat ik 't zonder pillen zal redden (en was ik van overtuigd ook, tot de huilbuien begonnen..) maar iig nooit meer venlafaxine voor mij.. Ben jij zonder AD gebleven hierna?
Alle reacties Link kopieren
Sirri schreef:
03-02-2020 22:05
Ja hier ben ik echt heel heel blij mee, dankjewel. Hoop dat ik 't zonder pillen zal redden (en was ik van overtuigd ook, tot de huilbuien begonnen..) maar iig nooit meer venlafaxine voor mij.. Ben jij zonder AD gebleven hierna?
Ik woonde destijds in een land waar die dingen als snoepjes voorgeschreven werden. Ik zat gewoon niet lekker in mijn vel, in een slechte relatie. I.p.v. de relatie te beëindigen nam ik Effexor. Wist ik veel. Het hielp wel. Ik voelde me echt wel stabieler en prettiger maar het afkicken vond ik zo heftig dat ik er nooit weer aan wil beginnen. Gelukkig ook niet nodig geweest.
Alle reacties Link kopieren
Je had gewoon die partner de deur uit moeten doen dus :D!

Vandaag is net weer ff slechter lijkt wel, ben zo duizelig en misselijk dat ik me amper kan verplaatsen. Vandaag twee weken geleden nam ik de laatste pil, lijkt wel zes maanden terug..
Alle reacties Link kopieren
Die partner heb ik later alsnog de deur uit gedaan hoor. Kwam helemaal goed :)

Je zit midden in de afkickperiode, Sirri. Het is heftig spul. Ik probeerde maar zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen (gezond eten, water drinken, als het ging even naar buiten). Als je er zo middenin zit lijkt het oneindig, maar dat is het niet :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ben ik weer even met een update, de meeste verschijnselen zijn ondertussen wel weg gelukkig, sinds een week voel ik me lichamelijk bijna normaal.

Ben alleen moe moe moe moe en volgens mij krijg ik weer last van m'n chronische hyperventilatie klachten. Die waren een stuk minder, maar ben nu weer hele dagen duizelig en voel me vreemd. Ik heb stiekem de hoop dat dit nog met de afbouw te maken heeft, maar zeker weten doe ik het niet..

Mentaal voel ik me eigenlijk nog precies hetzelfde als tijdens de medicatie (niet heel goed, niet heel slecht).

Helaas zijn de tig extra kilo's ook nog nergens heen aan het vliegen :(
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat een groot gedeelte van je afkickverschijnselen weg zijn, Sirri. De vermoeidheid lijkt me niet zo gek. Het afkicken is heftig.
Alle reacties Link kopieren
Helaas ben ik door de afbouw van dit middel opgenomen geweest na plotselinge heftige angst , uiteindelijk 24/7 totale angst. En het gevoel dat er naalden in mijn huid werden gestoken.
Geen brainzaps , niets van dat alles.
Heeft alles bij elkaar op zn heftigst een half jaar geduurd , toen zat ik aan nog heftiger medicatie vast.
( later afgebouwd) En die angst die ik heb opgelopen, heb ik nu soms nog .
Ik gebruik nu de laagste dosis sertraline , niet omdat dat nog ergens voor helpt, maar enkel om uit de ontrekking te blijven.
Inmiddels 20 jaar ad , en een middel of 10 verder. En nog steeds depressief.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heftig Scummie, vreselijk.. Het is me ook echt tegengevallen. Lichamelijk gaat 't wel ok nu. Mentaal merk ik dat ik wat somber word en enorm chagrijnig.

Ik hoop dat t afbouwverschijnselen zijn. Bij de vorige dosisverlaging, voelde ik me ook zo na een week of vier, vijf. Dus ik bijt nog maar even door..
Alle reacties Link kopieren
Dit is zo lastig met afbouwen. Wat zijn afbouwverschijnselen en wat is het terugkomen van de oorspronkelijke klachten?
Overwegend merk je dat inderdaad pas na een paar weken of zelfs maanden pas definitief. Goed in overleg blijven met je voorschrijver het is niet zo dat dat contact klaar is op het moment dat jij je laatste pil hebt genomen er moet ook, indien nodig, nazorg voor je zijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig meiden! Ik heb ook vaak overwogen om antidepressiva te nemen ivm angststoornis en chronische hyperventilatie. Ben er 1 keer mee begonnen en gestopt ivm dit soort verschijnselen, maar ik wist niet dat het afbouwen ook zo'n lijdensweg was. Knap dat jullie dit toch hebben gedaan! De verleiding is natuurlijk groot om weer te beginnen als je je zo voelt...
Do you want to be right? Or happy?
Sirri schreef:
03-02-2020 21:51
@vivajaline nou echt, ik weet niet wat me overkomt en niks helpt.. Zolang ik lig, is het redelijk te doen. Overeind komen staat garant voor spugen.. Is het je wel gelukt om zonder AD te blijven?

@lady_day jaaa die zaps.. Ik heb ze dus door mn hele lijf.. Net of ik zeeziek ben ofzo, t is om stapelgek van te worden. Dat niet snel schakelen heb ik ook, ik beweeg en denk als een soort trage zombie. Toen ik dacht dat ik kon werken vandaag en een instantie aan de lijn had, heb ik volgens mij een volslagen wartaal verhaal opgehangen..

Dankjewel, ben zó blij met wat herkenning. En dat 't overgaat. Echt t gevoel dat ik gek werd. Ondertussen moet ik ook overal om huilen en is mn lontje weg, echt heel fijn voor iedereen, t is maar goed dat ik alleen woon ;-D
Sorry zie d it nu pas

Ik zit idd nu zonder ad nog maar het gaat niet goed qua angst en ook stemming niet
Ik vind nu ad nemen erg moeilijk, veel angst ervoor.
Maar ik denk er wel over na en ben in gesprek om mss toch iets te gaan neme n dan weer maarja welke...
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
22-02-2020 21:38
Dit is zo lastig met afbouwen. Wat zijn afbouwverschijnselen en wat is het terugkomen van de oorspronkelijke klachten?
Overwegend merk je dat inderdaad pas na een paar weken of zelfs maanden pas definitief. Goed in overleg blijven met je voorschrijver het is niet zo dat dat contact klaar is op het moment dat jij je laatste pil hebt genomen er moet ook, indien nodig, nazorg voor je zijn.
Ja dit zou er idd moeten zijn. Helaas merk ik zo langzamerhand dat ik niet alleen de ervaringsdeskundige ben, maar zo ongeveer ook de deskundige. De huisarts komt alleen met oxazepam aanzetten en de psychiater zegt dat 't toch vreemd is dat de afbouw zo zwaar valt "omdat ik van zo'n lage dosering kwam". Dus mijn steun vind ik hier en op allerlei andere fora (voornamelijk buitenlandse) waar ze er meer vanaf lijken te weten. Ik hoop dat hij m'n ervaringen serieus meeneemt voor de toekomst, maar ik vraag het me af.. Slechte zaak.

Door alles wat ik gelezen en onderzocht heb, lukt 't me om door te zetten en niet in paniek te schieten dat 't mogelijk weer de depressie is waar ik in stort nu..
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
22-02-2020 21:47
Wat heftig meiden! Ik heb ook vaak overwogen om antidepressiva te nemen ivm angststoornis en chronische hyperventilatie. Ben er 1 keer mee begonnen en gestopt ivm dit soort verschijnselen, maar ik wist niet dat het afbouwen ook zo'n lijdensweg was. Knap dat jullie dit toch hebben gedaan! De verleiding is natuurlijk groot om weer te beginnen als je je zo voelt...
Precies dat idd.. Heb tig keer met t doosje in m'n handen gestaan, maar niet gedaan. Ben nu zover gekomen. Ik heb een hele waslijst van de bijwerkingen tijdens het medicijn gemaakt en die pak ik er telkens bij als ik 't lastig heb. En niet voor alle Antidepressiva schijnt de afbouw zo'n enorme hel te zijn, maar venlafaxine en paroxetine staan er redelijk om bekend helaas..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven