Afgunst? Hollandse mentaliteit?

23-04-2012 21:27 73 berichten
Mijn tweede topic van vandaag. In een eerder topic gaf ik aan dat ik moeite heb met het vinden van een goed regime voor mijn lichaam. Ik heb geen overgewicht, maar een paar kilo lichter zou mooier zijn. Een paar kilo vet, omzetten in spieren is ook prima.

Ik ben gewoon niet tevreden. Het lastige is dat ik me tegengewerkt voel door de mensen om mij heen.

Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en ga ik er écht voor. Toevallig kwam ik een bekende tegen in de supermarkt en ze keek in mijn mandje. Het gesprek kwam op afvallen/ strak voor de zomer.

Nou, wat een flauwekul dat ik af wil vallen, helemaal niet nodig. Straks krijg ik nog anorexia, hahaha.

Deze reactie krijg ik vaker. Zodra ik iets van eten afsla, of ga hardlopen buiten, word ik aangesproken door mensen die mij vergelijken met zichzelf en daarmee aangeven dat er niks mis is met mijn lijf.

Nou is het stomme dat ik vind dat er wél iets mis mee is en sterker nog. Ik zou me echt doodongelukkig voelen als ik in HUN lichaam zou zitten.

Thuisgekomen belde mijn nichtje. Ik legde het voorval aan haar voor en zij begreep het helemaal. Ook zij heeft geen overgewicht, maar let af en toe wel extra op wat ze eet/ hoeveel ze beweegt. Zodra anderen het door hebben, komen er 'rot' reacties. Niks stimuleren, gewoon afdoen als flauwekul en zeggen dat het onzin is.

Waarom? Waarom mag iemand met een normaal postuur niks zeggen over ontevredenheid van haar figuur?

Als deze bovenstaande vrouwen aangeven dat ze af willen vallen, krijgt de linkervrouw dan dezelfde reactie als de linkervrouw van jullie?
Alle reacties Link kopieren
Wat zal jou het nou worst zijn wat een ander vind van jouw afvalplannen?
En het lijkt mij logisch dat iemand met een op het oog gezond gewicht, andere reacties krijgt als ze aankondigt te willen afvallen, dan iemand die zichtbaar te zwaar is.
Waarom maak jij je druk wanneer anderen zeggen dat je iets niet hoeft te doen? Als jij 'blubber' plekken om wilt zetten in spieren dan ga je toch gewoon je gang? Iedereen die er een mening over heeft kan je toch afdoen met: ja ok.

En klaar is het weer lijkt me.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Waarom vat je dat soort opmerkingen zo negatief op? Het is toch juist een compliment als anderen zeggen dat je prima bent zoals je bent?
Het zal me ook een worst zijn. Ik vind het vervelend dat ik nul gestimuleerd word en dat mensen bijna proberen om een koekje onder dwang naar binnen te krijgen.

Dan vraag ik me af waarom? Omdat ze stiekem met hun eigen gewicht zitten? Omdat ze denken dat ik zonder koekje van mijn stokje ga?

Waarom zeg je dan niet gewoon, succes ermee, ik hoop dat je je doel behaalt.
quote:krabpaal schreef op 23 april 2012 @ 21:33:

Het zal me ook een worst zijn. Ik vind het vervelend dat ik nul gestimuleerd word en dat mensen bijna proberen om een koekje onder dwang naar binnen te krijgen.

Dan vraag ik me af waarom? Omdat ze stiekem met hun eigen gewicht zitten? Omdat ze denken dat ik zonder koekje van mijn stokje ga?

Waarom zeg je dan niet gewoon, succes ermee, ik hoop dat je je doel behaalt.Nou, blijkbaar zit het je nogal dwars. Ik zou me wat meer op mezelf focussen, en me niet zo druk maken over wat een ander vind of denkt.
Goh, je hebt een gesprek met iemand. Verteld jouw mening over je lichaam. De ander geeft zijn/haar mening (wat waarschijnlijk nog een compliment moet wezen)

Die komt niet overeen met de jouwe, dus dan is het afgunst?

Weer wat geleerd.
quote:Mariska76 schreef op 23 april 2012 @ 21:32:

Waarom vat je dat soort opmerkingen zo negatief op? Het is toch juist een compliment als anderen zeggen dat je prima bent zoals je bent?

Om de haverklap worden er topics geopend over het niet voldoen aan de eisen van de maatschappij. Het 'modebeeld', het vrouwenlichaam van de 21ste eeuw etc. Maar ondertussen vind het gros van de mensen volgens mij dat de linker vrouw te dun is?

De geaccepteerde maatstaf begint in mijn ogen een maat 38/40/42 te worden, of heb ik het helemaal mis?
Waarschijnlijk krijg je de reacties omdat je helemaal niet hoeft af te vallen.

Breng het als 'goed voor jezelf zorgen' en 'lekker in je vel willen zitten' en 'gezond willen eten' en 'aan je conditie werken'. En je krijgt waarschijnlijk hele andere reacties.
quote:krabpaal schreef op 23 april 2012 @ 21:35:

[...]

Om de haverklap worden er topics geopend over het niet voldoen aan de eisen van de maatschappij. Het 'modebeeld', het vrouwenlichaam van de 21ste eeuw etc. Maar ondertussen vind het gros van de mensen volgens mij dat de linker vrouw te dun is?

De geaccepteerde maatstaf begint in mijn ogen een maat 38/40/42 te worden, of heb ik het helemaal mis?Dat weet ik niet, snap alleen niet waarom jou dat zo dwars zit. Jij bent niet blij met hoe je er uit ziet, en dan doe je daar wat aan. Klaar.
Afgunst? Aha.
Heel cynisch hoor, maar volgens mij is de sociaal geaccepteerde reactie op de opmerking dat iemand wil afvallen: 'Meid, jij? Waar dan, dat heb je toch helemaal niet nodig!' Tenzij iemand echt veel te zwaar is natuurlijk.

Dussss degene die jouw winkelmandje inspecteerde en toen zei dat je helemaal niet hoefde af te vallen, heeft daar niet heel lang over nagedacht, heeft niet jouw figuur uitputtend bestudeerd maar geeft je gewoon een sociaal geaccepteerd complimentje, gebaseerd op niks.

Deal with it.

Je bent zeker zo kattig omdat je trek hebt in iets lekkers?

*pest*
Wat eten we vanavond?
Ik heb vooral heel veel afgunst voor jou omdat je durft te beweren dat mensen jaloers op je zijn. Dat vind ik echt om van over mijn nek te gaan.
En als nu iemand zou zeggen, inderdaad er mag wel wat vanaf?
als de linker vrouw aan geeft af te willen vallen zou ik dat wel vreemd vinden, ik zou me afvragen welke halve kilo er dan nog af zou moeten

maar wie ben ik om daar wat van te zeggen, mijn collega die geen grammetje te veel heeft heeft het ook over haar vetrol, ik heb hem nog niet kunnen ontdekken, waar die zit, dus dat zeg ik dan ook, maar goed, als zij wil afvallen moet ze dat lekker doen, vind ik prima, maar ik ga haar ook niet naar de mond praten, zo van meid, gelijk heb je.. nee. dus..
je moet het als een compliment zien. Meer niet.

Verder ben ik het met je eens. Tegenwoordig is de 'gemiddelde maat' 42. En is dat dus 'normaal'. Maar laten we eerlijk zijn, een goed en heel gezond lichaam dat voldoende eet en voldoende beweegt heeft helemaal geen maat 42 en dat is ook niet hoe we ' horen' te zijn. Let wel; ik vind er zelf niks lelijks aan en er zijn hele mooie vrouwen met die maat. Maar het is niet zoals de natuur het bedoelt heeft natuurlijk.

Ook ik ga rigide worden als ik met mijn lenge (1.70), boven de 61 kilo zou gaan wegen. Waarom? Als ik het niet doe komt er elk jaar zo 2 kilo bij. Kilo's die echt helemaal nergens goed voor zouden zijn. Dat iets ' normaal' is, wil niet zeggen dat het zo 'hoort'.

Als je op een terrasje zit, en je kijkt eens om je heen. Hoeveel mensen zien er dan vol van energie en atletisch uit? Maar een handje vol. Bleke pubers met muffintops en diepliggende ogen. Te zware mensen van middelbare leeftijd en senioren die amper nog een voet voor de ander kunnen zetten zonder karretje. Het is 'normaal' ... omdat dat is wat we kennen. Het is niet hoe het ' hoort'. Maar dat is een heel ander verhaal.

Zolang jij geen ziekelijk mager gewicht nastreeft en gezond eet en daarmee op een bepaald gewicht wil blijven is daar niks mis mee. Liever nu... dan dat je het pas doet als het al jaren terug had moeten gebeuren en je jezelf met rare dieten bezig moet gaan houden natuurlijk.
Lijnen kun je sowieso beter in stilte doen.
quote:krabpaal schreef op 23 april 2012 @ 21:35:

[...]

De geaccepteerde maatstaf begint in mijn ogen een maat 38/40/42 te worden, of heb ik het helemaal mis?

Maat 38 het nieuwe slank? Mooi, ben ik toch nog slank geworden zonder er iets voor te doen

En de dames op de foto vind ik allebei prima.
quote:wynette schreef op 23 april 2012 @ 21:45:

Lijnen kun je sowieso beter in stilte doen.Waarom? Sociale motivatie kan vaak echt een steun in de rug zijn. Als ik ben lijnen wil ik liever niet dat mensen om me heen me nog vanalles aan gaan bieden. Als ze weten dat ik op mijn gewicht aan het letten ben slaan ze me tenminste over.
Zou het als 'n compliment opvatten als iemand tegen me zegt dat er toch echt niets meer af hoeft.
De sociaal geaccepteerde reactie is natuurlijk dat het flauwekul is en dat je er prima uitziet. Maar dat ik echt voor gek verklaard word? Dat ze ziektes als anorexia erbij halen?

Jammer dat ik hiermee de afgunst over mezelf afroep, ik begrijp ook niet helemaal wat ik nu zo verkeerd zeg. Ik bergijp enkel niet zo goed, waarom ik qua lichaam en ontevredenheid hierover niet in mijn waarde word gelaten.

Een persoon met overgwicht kan rekenen op stimulans (na de sociaal verantwoorde, je hebt het niet nodig).
misschien breng je het te dramatisch.

je wilt gewoon gezonder gaan leven, klaar, zal niemand zich druk over maken.

en eetstoornissen zijn vandaag de dag best een groot probleem natuurlijk.
wij slapen nooit.
Zolang het niet tot in het extreme is, mogen mensen lijnen/sporten/op hun eten letten wat ze willen.

Het enige wat nu vanuit je OP een beetje vervelend doorschemert is dat mensen jaloers zijn op jouw figuur, en dat zullen er misschien best een paar zijn, maar dat wekt bij mij de afgunst op.

Niet dat je gewicht wil verliezen.

Ik denk dat het heel goed is om altijd op te blijven letten. Zoals ooit de reclame van het voedingscentrum; Het gevaar van een kilo per jaar.
Mensen zeggen dat ook tegen mij: Goh, waarom moet jij afvallen, toch nergens voor nodig? Prima, als zij dat vinden. Maar ik denk er anders over.

Maar ik heb maat 42 (ben 1.75) en wil graag maat 40. Wat is daar mis mee? Maar ik doe het op een gezonde manier: Gezond eten, sporten, niet snoepen. Maar als ik zoals zaterdagavond een verjaardag heb, mag ik van mezelf best een stukje appeltaart.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven