Afgunst? Hollandse mentaliteit?

23-04-2012 21:27 73 berichten
Mijn tweede topic van vandaag. In een eerder topic gaf ik aan dat ik moeite heb met het vinden van een goed regime voor mijn lichaam. Ik heb geen overgewicht, maar een paar kilo lichter zou mooier zijn. Een paar kilo vet, omzetten in spieren is ook prima.

Ik ben gewoon niet tevreden. Het lastige is dat ik me tegengewerkt voel door de mensen om mij heen.

Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en ga ik er écht voor. Toevallig kwam ik een bekende tegen in de supermarkt en ze keek in mijn mandje. Het gesprek kwam op afvallen/ strak voor de zomer.

Nou, wat een flauwekul dat ik af wil vallen, helemaal niet nodig. Straks krijg ik nog anorexia, hahaha.

Deze reactie krijg ik vaker. Zodra ik iets van eten afsla, of ga hardlopen buiten, word ik aangesproken door mensen die mij vergelijken met zichzelf en daarmee aangeven dat er niks mis is met mijn lijf.

Nou is het stomme dat ik vind dat er wél iets mis mee is en sterker nog. Ik zou me echt doodongelukkig voelen als ik in HUN lichaam zou zitten.

Thuisgekomen belde mijn nichtje. Ik legde het voorval aan haar voor en zij begreep het helemaal. Ook zij heeft geen overgewicht, maar let af en toe wel extra op wat ze eet/ hoeveel ze beweegt. Zodra anderen het door hebben, komen er 'rot' reacties. Niks stimuleren, gewoon afdoen als flauwekul en zeggen dat het onzin is.

Waarom? Waarom mag iemand met een normaal postuur niks zeggen over ontevredenheid van haar figuur?

Als deze bovenstaande vrouwen aangeven dat ze af willen vallen, krijgt de linkervrouw dan dezelfde reactie als de linkervrouw van jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel, maar andersom: ik heb maatje 42 en ik zou liever een maatje 36 hebben. Ik heb daarom ook al menig afvalpoging ondernomen, de ene keer met veel succes, de andere keer met minder succes. Het valt me op dat sommige 'vriendinnen' me dit niet in dank af lijken te nemen. Puur omdat zij altijd de slankste van de twee zijn geweest en meer aandacht van mannen kregen als we samen uitgingen. Als ik afval voelen ze zich soort van bedreigd.. Heel naar.
Een persoon met overgewicht daar zou ik niet tegen zeggen, je hebt het niet nodig, daar zou ik tegen zeggen: goed van je oid..

Maar de reacties zoals jij die krijgt, anorexia erbij halen dat is ook wel flauw trouwens.
En als je nu overal gewoon dankjewel op zegt?

Oh jij hebt dat toch niet nodig?

Dankjewel

Och, dat stuk taart kun je best hebben

Dankjewel

(neemt het aan maar laat het staan)

Zoiets..
Waarom is het afgunst als anderen zeggen dat je er goed uitziet?
quote:ster89 schreef op 23 april 2012 @ 21:54:

Ik herken het wel, maar andersom: ik heb maatje 42 en ik zou liever een maatje 36 hebben. Ik heb daarom ook al menig afvalpoging ondernomen, de ene keer met veel succes, de andere keer met minder succes. Het valt me op dat sommige 'vriendinnen' me dit niet in dank af lijken te nemen. Puur omdat zij altijd de slankste van de twee zijn geweest en meer aandacht van mannen kregen als we samen uitgingen. Als ik afval voelen ze zich soort van bedreigd.. Heel naar.

En hoe uit zich dat?
het is zeker herkenbaar. Maar ik ga er vanuit dat het goed bedoeld is. Vaak komen die reacties (je bent toch helemaal niet dik etc) van mannen. En ik heb echt het idee dat ze dat menen. Maar inderdaad: het gaat erom hoe jij je voelt.
quote:hanZie schreef op 23 april 2012 @ 22:05:

[...]

En hoe uit zich dat?Waar andere vriendinnen heel enthousiast zijn als ze meer weer zien met een paar kilo's minder, bekijken zij me van top tot teen en zeggen niets of maken een snerende opmerking. Dat zijn overigens wel de types die sowieso zelf altijd al in het middelpunt van de belangstelling willen staan.
Ik denk dat het bedoeld is als compliment.

Zelf let ik ook mijn gewicht en als iemand dan zo'n opmerking maakt, voel ik me niet beledigd hoor. Waar zou ik?

Ik zeg dan altijd dat ik inderdaad niet dik ben, ómdat ik dit soort gebakjes weiger. Einde gesprek.
TO wat is dan je lengte en gewicht?

Ik let zelf wel altijd goed op wat ik eet. Niks komt voor niks en het is dan ook gen toeval dat ik eruit zie, zoals ik eruit zie. Als ik het prima zou vinden om ieder jaar 5 kilo aan te komen, omdat dit nog binnen de normen van normaal valt, dan had ik nu overgewicht gehad. Ik kies ervoor om gewoon elke dag een beetje op te letten en gewoon gezond te eten, en te blijven sporten. Soms kom ik twee kilo aan en dan ga ik weer even wat strenger voor mezelf zijn. Liever op gewicht blijven dan over een paar jaar ineens moeten gaan lijnen.

Dus ik snap je wel TO.
Ik krijg een beetje het idee uit je eerste post en verdere reacties dat je juist heel graag wil horen dat je slank bent en dat andere mensen ook zo slank willen zijn..
quote:secondhandsuus schreef op 23 april 2012 @ 21:56:

En als je nu overal gewoon dankjewel op zegt?

Oh jij hebt dat toch niet nodig?

Dankjewel

Och, dat stuk taart kun je best hebben

Dankjewel

(neemt het aan maar laat het staan)

Zoiets..

Ik ga ook niet in discussie met de personen die het afdoen als flauwekul. Heb het ooit eens met een 'vriendin' geprobeerd (heel veel jaar geleden), liet mijn vetrol zien. Zij gaf aan dat het onzin was omdat haar vetrol vier keer zo groot was.

Ik probeer zo beleefd mogelijk iets te laten staan, maar merk dat het niet altijd in goede aarde valt.
quote:_lupine_ schreef op 23 april 2012 @ 22:10:

Ik denk dat het bedoeld is als compliment.

Zelf let ik ook mijn gewicht en als iemand dan zo'n opmerking maakt, voel ik me niet beledigd hoor. Waar zou ik?

Ik zeg dan altijd dat ik inderdaad niet dik ben, ómdat ik dit soort gebakjes weiger. Einde gesprek.Wat een goede zin die laatste, die ga ik absoluut onthouden.
quote:ailien schreef op 23 april 2012 @ 22:15:

Ik let zelf wel altijd goed op wat ik eet. Niks komt voor niks en het is dan ook gen toeval dat ik eruit zie, zoals ik eruit zie. Als ik het prima zou vinden om ieder jaar 5 kilo aan te komen, omdat dit nog binnen de normen van normaal valt, dan had ik nu overgewicht gehad. Ik kies ervoor om gewoon elke dag een beetje op te letten en gewoon gezond te eten, en te blijven sporten. Soms kom ik twee kilo aan en dan ga ik weer even wat strenger voor mezelf zijn. Liever op gewicht blijven dan over een paar jaar ineens moeten gaan lijnen.

Dus ik snap je wel TO.

Ik denk dat lengte en gewicht niet zoveel zegt. Het gaat vooral ook om bouw, de verhouding vet en spiet etc.

Het heeft dus niet zoveel zin om het hier neer te zetten.

Dikgedrukte is wel een beetje waar het om gaat naar mijn idee. Een gezond BMI, wil niet zeggen dat je een mooi lichaam hebt. Maar zo wordt het door veel mensen wel opgevat.
Sowieso vind ik het zó vreemd als mensen niet snappen dat je ook gewoon kunt sporten, omdat je het nodig hebt om je lekker fit te voelen en omdat het je figuur véél mooier maakt! Tussen slanke mensen die wél sporten en slanke mensen die niét sporten zit nogal een groot verschil, vind ik zelf.
quote:krabpaal schreef op 23 april 2012 @ 21:27:

Als deze bovenstaande vrouwen aangeven dat ze af willen vallen, krijgt de linkervrouw dan dezelfde reactie als de linkervrouw van jullie?Absoluut!
quote:blobs schreef op 23 april 2012 @ 22:17:

Ik krijg een beetje het idee uit je eerste post en verdere reacties dat je juist heel graag wil horen dat je slank bent en dat andere mensen ook zo slank willen zijn..

Het liefste zou ik een personal trainer (type strenge militair), naast me hebben staan, die roept. Komop dikke koe, nog tien keer opdrukken.

Ik wil graag uitgedaagd worden om er mooier uit te zien. Ik hoef niet te horen dat ik slank ben, want naar Hollandse/ Westerse maatstaven ben ik zeker niet dik.
quote:ailien schreef op 23 april 2012 @ 22:15:

Dus ik snap je wel TO.Precies, veel slanke mensen zijn slank omdat ze op tijd maat houden, dus ik vind het juist heel goed dat je je figuur in de gaten houdt.
quote:krabpaal schreef op 23 april 2012 @ 21:27:

Waarom? Waarom mag iemand met een normaal postuur niks zeggen over ontevredenheid van haar figuur?

[afbeelding]

Als deze bovenstaande vrouwen aangeven dat ze af willen vallen, krijgt de linkervrouw dan dezelfde reactie als de linkervrouw van jullie?Nee, want de ene vrouw is objectief gezien te zwaar en de andere niet, maar wat mij betreft juich ik het toe als ze beiden op hun gewicht blijven letten en een gezond leven willen leiden.
Misschien loop je er teveel mee 'te koop'? Ik kan me er namelijk niets bij voorstellen. Maar er voor jezelf een niet te groot issue van.
Mensen willen graag een maatje in hun ongezonde gedrag. Bij stoppen met roken merk je dat enorm, dan bieden mensen je een peuk aan met daarbij: ah joh, eentje, doe niet zo ongezellig.

Hetzelfde zie je bij drinkers en vet-eters. Stel je voor dat je helemaal alleen dik, rokend en drinkend achterblijft.... denk niet dat het iets Hollands is. Heb dit ook gelezen op een Amerikaanse stoppen-met-roken site.

Tip: als je echt heel serieus iets voor jezelf wil bereiken dan is dat een pakt met jezelf en evt een hoger wezen waar je in gelooft. Verder kan je het net zo goed niet vertellen aan anderen, win je niks mee.
Vat het op als compliment. Ik heb het figuur van de vrouw links (nou ja volgens mij is het dezelfde vrouw, maar goed), alleen dan met kleinere borsten en slankere benen. Krijg vaak te horen dat ik mager ben, maar ik zie eigenlijk niet waarom? Ik heb echt geen anorexia maar als ik mijn bikini aanheb, ben ik gewoon niet helemaal strak. Ben wel tevreden hoor, maar let vaak wel op wat ik eet omdat ik dus niet aan wil komen en het liefst nog iets wil afvallen. Wat anderen daar van vinden zal mij een worst zijn.
quote:bloemetje77 schreef op 23 april 2012 @ 22:34:

Mensen willen graag een maatje in hun ongezonde gedrag. Bij stoppen met roken merk je dat enorm, dan bieden mensen je een peuk aan met daarbij: ah joh, eentje, doe niet zo ongezellig.

Hetzelfde zie je bij drinkers en vet-eters. Stel je voor dat je helemaal alleen dik, rokend en drinkend achterblijft.... denk niet dat het iets Hollands is. Heb dit ook gelezen op een Amerikaanse stoppen-met-roken site.

Yep, partners in crime. Ze willen niet de enige zijn die hun eigen menselijke zwakte niet kan beheersen.
Ik woon overigens in een grote stad in de VS (waar men dus over het algemeen wat gezonder leeft en meer op het uiterlijk let dan in het binnenland), en de mannen zijn hier bijna allemaal strak! Iedereen staat bijna dagelijks in de sportschool (ik niet want ik heb een gruwelijke hekel aan de sportschool, loop wel hard). Ik vraag me wel eens af hoe ik de Nederlandse mannen ooit nog ga trekken...

Maar om terug te komen op het onderwerp, ik denk dat het hier wel wat geaccepteerder is om aan jezelf te werken. Mensen stimuleren elkaar om ergens aan te werken en zijn ontzettend gedreven.
Overigens meld ik ook nooit dat ik op een dieet of wat dan ook ben. Ik neem geen gebak. Ookal kan ik dat meer dan best hebben. Maar ik gebruik geen granen en geen zuivel en dus geen gebak. Klaar. Dat kan men accepteren of niet. Maar omdat nog nooit iemand me gebak heeft zien eten wordt het al niet eens meer aangeboden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven