Alcoholverslaving onder (jonge) vrouwen

08-11-2014 19:04 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva vrouwen,

Ik heb een brandende vraag. Ik heb zelf een alcoholverslaving gehad. Ik ben nu anderhalf jaar gestopt met drinken. Ik ben van plan om een stichting op te richten voor (jonge) hoogopgeleide vrouwen met een alcoholprobleem.

Heeft iemand tips, ervaringen of een persoonlijk verhaal? Ik hoor het heel erg graag.

groetjes lois
Waarom alleen hoogopgeleide vrouwen als ik vragen mag?

Goed dat je zelf al 1,5 jaar bent gestopt, petje af!
I'm a goal digger.
Goed van je dat je gestopt bent maar waarom alleen hoogopgeleide vrouwen?
Het is een speerpunt. Ik probeer de doelgroep af te bakenen. Alcoholverslavingen wordt nog steeds toegedeeld aan de oude mannetjes met euroshopperbiertjes in het park. Daarbij komt alcoholverslaving steeds meer voor bij studenten/hoogopgeleide. Maar misschien heb je wel een punt!

En bedankt! wWas niet makkelijk.....
Missschien klinkt hoogopgeleid ook zo definitief.....
Jonge vrouwen. Is dat beter?
Wat is jouw levensverhaal? Waarom raakte jij verslaafd? Wat wil je bereiken met je stichting?

Meestal begint een oprichter van een stichting daarmee alvorens anderen daarnaar te vragen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Goed dat je gestopt bent!

Dat veel hoogopgeleide jonge vrouwen alcoholverslaafd zijn is volgens mij tegenwoordig aardig bekend, door alle aandacht die eraan besteed wordt. Denk aan het meer voorkomen van foetaal alcoholsyndroom bij deze doelgroep. Misschien zijn er ook al stichtingen voor deze doelgroep?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik had nog nooit gehoord van Foetaal alcoholsyndroom.... bizar. Naar mijn onderzoek is er nog niet een stichting die speciaal gericht is voor jonge vrouwen. Ook het Jellinek vond ik zelf niet echt een fijne instelling...
Wat ik (sinds kort) weet van verslavingen is dat het een ziekte is,

dat het een afwijking is in de hersens.

En (en daar schrok ik wel van) dat mensen met hersenbeschadiging

(dat heb ik door een bijna dodelijk auto-ongeluk in mijn jeugd) er wat

vatbaarder voor zijn.

Dat heb ik niet, maar ik kan niet ontkennen dat ik niet goed maat

kan houden met alcohol.

Ik weet niet waarom, maar TO goed dat je dit topic geopend hebt.

Nog een vraagje: je bent nu afgekickt en al een tijd clean, maar is het zo

dat je eigenlijk heel vaak wel zin hebt in alcohol?

Knap dat je er zo open over bent, zeker omdat ik denk dat over

verslavingen heel veel misverstanden zijn.
Alcohol verslaving komt in alle lagen van de bevolking voor.

Van hoog tot laag opgeleid van oude mannetjes tot jonge vrouwen
TO: Graag zou ik willen weten wat het begrip 'alcoholverslaving' (volgens jou) inhoudt.
Phoebe 1982:

Ik denk zelf dat alcoholverslaving niet een ziekte is. Ik vind dit een verouderd beeld. Ik heb een verslaving gehad, en dit was verre weg van aangenaam, maar ik heb een keuze kunnen maken om te stoppen. Bij een ziekte heb je die keuze niet.

Tuurlijk heb ik heel vaak nog zin om te drinken, ik ruik het al op 10 km afstand. Ik kon ook absoluut geen maat houden.

Ik heb daarom gekozen om helemaal niet te drinken. Ik kan het niet houden bij een paar drankjes.

Ik heb er ook een boek over geschreven... komt uit in April.

De trek en de behoefte zal nooit echt verdwijnen, zeker niet in een maatschappij waarin alcohol zo een groot

onderdeel is. Het maakt het, door de sociale druk, des te moeilijker.

Ik ben er zeker eerlijk over. Het moet besproken worden. Als je meer interesse hebt... google dan even mijn naam:

Lois Bisschop. Dan krijg je links naar het onderwerp
De vraag wat een alcoholverslaving precies is, is een complexe vraag... Ik weet zeker dat ik een verslaving had omdat ik:

- geen maat kon houden

- er altijd mee bezig was

- het nodig had voor sociale contacten

- ook dronk, al had ik er geen zin in

- steeds meer dronk

- onrustig werd als ik niet dronk

Ik denk dat een verslaving een verslaving is als het een verslaving is. Je weet het zelf eigenlijk altijd wel. Het nam, in mijn geval, mijn leven over. Wat denk jij dan? Blackberry 1980 ?
'Geen maat kunnen houden' vind ik niet representatief voor een (alcohol)verslaving. Als ik bijvoorbeeld van die pubers of studenten als uitgangspunt neem, die zich in het weekend katjelam zuipen, denk ik niet dat ze verslaafd zijn. Op maandag zitten ze - al dan niet met kater - gewoon in de collegebanken.

Ook het feit dat je het nodig had voor je sociale contacten zie ik niet als een verslavingskenmerk. Er zijn zoveel mensen die een glas wijn, een sigaret, o.i.d. nuttigen alvorens iets 'spannends' te moeten doen. Voor jou was dat 'sociale contacten', voor een ander kan dat iets anders zijn. Als je dat beter afgaat met een glaasje wijn op, so be it. Er zijn wat mij betreft ergere dingen.

Ik denk dat een alcohol - of iets anders - een verslaving is, als je niet meer in staat bent normaal te functioneren zonder alcohol (of iets anders). Dat alcohol het eerste is waar je 's morgens aan denkt en indien het niet mogelijk is om te drinken, je alleen maar bezig bent met wanneer het wel (weer) kan. Je zin 'dat het je leven overnam' is m.i. een goede samenvatting.
Hey Lois Waarom is dat brandend? Ben je nu verslaafd aan het afgekickt zijn?

Waarom zo'n stichting voor..... ?

Wil je anderen vertellen wat zij fout doen?

Het was jouw probleem toch? Dat je hebt opgelost, toch?

Ben je verslaafd aan aandacht?
Het feit dat d.m.v. drinken sociaal contact makkelijker maakt, is ook niet direct een verslaving. Maar het zijn wel de maatschappelijke contexten waaruit verslavingen worden geboren. Dat merk ik nu, nu ik niet meer drink.

Ik functioneerde goed, maar ik had toch een verslaving. Het is heel goed te verbloemen in onze samenleving. Ik had een baan, een relatie, een studie en veel vrienden. Toch kon ik niet zonder....

Geen maat kunnen houden, lijkt mij, absoluut een teken van een verslaving.

Als ik maat kon houden, dan had ik kunnen blijven drinken....
In mijn ogen is het vrij ongezond als je drank nodig hebt om sociale contacten te onderhouden. Ik zie dat wel als een verslavingskenmerk, eigenlijk, want dan ben je dus bang dat je zonder drank niet leuk (genoeg) bent. Of wat de reden ook mag zijn. Maar goed: een persoon weet van zichzelf wel of hij/zij verslaafd is (geweest), dat hoort volgens mij niet eens een discussiepunt te zijn.

Ik weet eigenlijk niet of alcoholverslavingen steeds vaker voorkomen onder jonge hoogopgeleide vrouwen, maar het is wel goed dat er aandacht komt voor dit probleem, want het is natuurlijk een probleem. En vaak wordt er van alcoholisten inderdaad gedacht dat het bepaalde types zijn, zo dacht ik zelf ook altijd. Ik vind het in ieder geval een goed initiatief dat je zo'n stichting begint, want ik denk dat andere mensen er iets aan kunnen hebben.
Ik ben absoluut niet op zoek naar aandacht en er ook niet op uit om andere te zeggen wat ze wel of niet moeten doen.

Ik ben alleen benieuwd naar de optiek van andere vrouwen te opzichte van alcohol...

Ik ben denk ik niet de enige die met deze problematiek te maken heeft gehad.

Vind het wel een mooie zin; Verslaafd zijn aan afgekickt zijn.
RDVV:

Dat vind ik nou ook! Thanks!

Het is zo normaal om te drinken tegenwoordig. Ik merk nu pas dat ik eigenlijk gewoon heel erg verlegen ben, dat was ik niet met een borrel op!

Dat is toch best een issue lijkt me
En wat maakt jou geschikt om een stichting te gaan beginnen?

Het is hartstikke leuk hoor, dat je dat idee hebt. Er ook echt aan beginnen is weer een compleet ander verhaal. Het feit dat je ervaringsdeskundige bent is bij lange na niet genoeg om ook daadwerkelijk een project als dit te gaan starten.

Ook vind ik jouw idee van wat een verslaving is heel vaag. 'Ik denk dat een verslaving een verslaving is als het een verslaving is'. Serieus? Dat klinkt meer als iets wat een verslaafde zegt.

Er bestaan trouwens ook al redelijk wat stichtingen voor vrouwen met een verslaving (GIYF)
@lois Wat is het issue, dat anderen drinken of dat jij verlegen bent?

Nee, drinken hoeft niet. het verdooft wel. Goed dat je bij je eigen kern komt: Ik ben verlegen.

Niet eigenlijk en niet gewoon, maar wel jezelf. Dat heb je proberen te verdrinken. Dat is niet zozeer een verslaving, maar wel verdringing, vaak oorzaak van verslaving. Je bent al heel erg ver met beterschap zo.

Je hebt de verdoving afgezworen en je ontdekt nu wat het is.

(Vers)laaf je nu aan meningen en ideeën van anderen. Nog even en je staat op eigen benen!
Amaqanda:

Ik heb geen idee of ik daadwerkelijk in staat ben om dit project te kunnen realiseren... ik heb er wel voor gestudeerd en ben erin afgestudeerd. Het is geen lukraak wazig idee. Ik ben oprecht benieuwd naar meningen van anderen. En kritiek vind ik alleen maar prettig, geeft mij weer stof tot nadenken!

Ik heb echt nog geen stichtingen gevonden.... Heel Google doorgespitst.
Slensor

Het verdringen van dingen heeft inderdaad geleid tot een verslaving, wel meer dan alleen verdringing.

Dan zou de zucht naar alcohol wel verdwenen zijn....

Maar verlegenheid is zeker een onderdeel van de reden dat ik dronk!

Het is toch niet vreemd om meningen en ideeen van andere te vragen? Lijkt me.
quote:loislotus schreef op 08 november 2014 @ 20:33:

Phoebe 1982:

Ik denk zelf dat alcoholverslaving niet een ziekte is. Ik vind dit een verouderd beeld. Ik heb een verslaving gehad, en dit was verre weg van aangenaam, maar ik heb een keuze kunnen maken om te stoppen. Bij een ziekte heb je die keuze niet.

Tuurlijk heb ik heel vaak nog zin om te drinken, ik ruik het al op 10 km afstand. Ik kon ook absoluut geen maat houden.

Ik heb daarom gekozen om helemaal niet te drinken. Ik kan het niet houden bij een paar drankjes.

Ik heb er ook een boek over geschreven... komt uit in April.

De trek en de behoefte zal nooit echt verdwijnen, zeker niet in een maatschappij waarin alcohol zo een groot

onderdeel is. Het maakt het, door de sociale druk, des te moeilijker.

Ik ben er zeker eerlijk over. Het moet besproken worden. Als je meer interesse hebt... google dan even mijn naam:

Lois Bisschop. Dan krijg je links naar het onderwerp

Nogmaals dat vind ik erg knap van je. Je bent niet de enige, mijn favoriete Cabaratier (Javier Guzman)

is ook verslaafd geweest en is er ook erg open over. Ook in zijn shows, Delirium 1 en 2 (2 is nog niet uit, 1 staat op zijn website)

Het voordeel van dat mensen open zijn over deze 'ziekte' is dat er zo minder onbegrip is.

Dat het een ziekte is is overigens wetenschappelijk onderzocht en bewezen. Nogmaals het is iets in de hersenen.

Bedankt voor je waarschuwing dat geen maat kunnen houden gevaarlijk kan zijn.

Ik moet zeggen dat sinds ik weet van dat gevaar en dat ik er vatbaarder voor ben ik voorzichtiger ben met alcohol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven