Alcoholverslaving onder (jonge) vrouwen

08-11-2014 19:04 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva vrouwen,

Ik heb een brandende vraag. Ik heb zelf een alcoholverslaving gehad. Ik ben nu anderhalf jaar gestopt met drinken. Ik ben van plan om een stichting op te richten voor (jonge) hoogopgeleide vrouwen met een alcoholprobleem.

Heeft iemand tips, ervaringen of een persoonlijk verhaal? Ik hoor het heel erg graag.

groetjes lois
JA! Javier, heb ik ook laatst gezien Delirium. Hoorde trouwens wel dat hij laatst weer een terugval had...

Het is overigens door de AA bedacht dat alcoholisme een ziekte is. Ik denk wel dat er genetische aanleg is.... Er zit veel alcoholverslaving in mijn familie.

Ik denk echt niet dat het een ziekte is. Als ik niet in aanmerking was gekomen met drank, had ik niet een verslaving kunnen ontwikkelen, een ziekte krijg je wel of niet. Daar heb je geen grip op.

Tja, geen maat houden is gewoon klote, ik was klaar ermee, om dingen te doen, die ik nooit in nuchtere staat zou doen.

Maar als je gewoon kan drinken, zonder dat het uit de hand loopt, zou ik het lekker blijven doen...
http://www.dehoop.org/46359/behandeling

http://www.solutions-cent ... laving/vrouwen_en_alcohol

Dit zijn er nog maar 2. Beide hebben ze een hele tak binnen de organisatie gericht op vrouwen met verslavingen, afgescheiden van andere verslavingszorg die ze inderdaad ook aanbieden.

Ik ben het trouwens ook niet eens met je uitspraak dat je zelf wel weet wanneer je verslaafd bent, dit is vaak helemaal niet zo lijkt me... Er is ook nog een verschil tussen probleemdrinker zijn en verslaafde. Jouw verhaal vind ik meer passen bij een probleemdrinker (wat ook niet goed is natuurlijk).

Een verslaving wordt vastgesteld volgens criteria uit de DSM-V. Daar zou ik me eens in gaan verdiepen als ik jou was.
Ben je 7 maanden geleden gestopt of anderhalf jaar?

Ben je niet bekend met www.minderdrinken.nl? Vreemd...

Honderden verhalen van alcoholisten in alle soorten en maten;)
quote:loislotus schreef op 08 november 2014 @ 22:30:

Het is overigens door de AA bedacht dat alcoholisme een ziekte is. Ik denk wel dat er genetische aanleg is.... Er zit veel alcoholverslaving in mijn familie.

Ik denk echt niet dat het een ziekte is. Als ik niet in aanmerking was gekomen met drank, had ik niet een verslaving kunnen ontwikkelen, een ziekte krijg je wel of niet. Daar heb je geen grip op.

.

Verslaving is niet voor Jan kut opgenomen in de DSM, het is gewoon officieel een ziekte, niet bedacht door de AA. Gewoon wetenschappelijk bewezen.

Dat je aanleg kunt hebben voor verslaving hoef je niet te denken, ook dit is al heel lang wetenschappelijk bewezen. Het is volgens mij ook een zeer verhoogd risico 30-40% of iets in die richting.
quote:phoebe1982 schreef op 08 november 2014 @ 22:20:

[...]

Nogmaals dat vind ik erg knap van je. Je bent niet de enige, mijn favoriete Cabaratier (Javier Guzman)

is ook verslaafd geweest en is er ook erg open over. Ook in zijn shows, Delirium 1 en 2 (2 is nog niet uit, 1 staat op zijn website)

Het voordeel van dat mensen open zijn over deze 'ziekte' is dat er zo minder onbegrip is.

Dat het een ziekte is is overigens wetenschappelijk onderzocht en bewezen. Nogmaals het is iets in de hersenen.

Bedankt voor je waarschuwing dat geen maat kunnen houden gevaarlijk kan zijn.

Ik moet zeggen dat sinds ik weet van dat gevaar en dat ik er vatbaarder voor ben ik voorzichtiger ben met alcohol.Alcoholisme is een wetenschappelijk bewezen ziekte?
quote:rdvv schreef op 08 november 2014 @ 22:37:

[...]

Alcoholisme is een wetenschappelijk bewezen ziekte?Verslaving is een ziekte. Een alcoholverslaving dus ook.
Er zijn heel veel wetenschappelijke bewijzen dat verslaving wel degelijk een ziekte is. Het is een hersenziekte. Het is deels genetisch en deels omgeving en stress factoren gerelateerd. Vreemd dat je dit niet geloofd terwijl je deze stichting wil beginnen. Wat is jouw doel eigenlijk met deze stichting?

Ik zou je willen adviseren om gebruik te maken van AA groepen om van je trek in drank af te komen.
quote:Amaqanda schreef op 08 november 2014 @ 22:31:

http://www.dehoop.org/46359/behandeling

http://www.solutions-cent ... laving/vrouwen_en_alcohol

Dit zijn er nog maar 2. Beide hebben ze een hele tak binnen de organisatie gericht op vrouwen met verslavingen, afgescheiden van andere verslavingszorg die ze inderdaad ook aanbieden.

Ik ben het trouwens ook niet eens met je uitspraak dat je zelf wel weet wanneer je verslaafd bent, dit is vaak helemaal niet zo lijkt me... Er is ook nog een verschil tussen probleemdrinker zijn en verslaafde. Jouw verhaal vind ik meer passen bij een probleemdrinker (wat ook niet goed is natuurlijk).

Een verslaving wordt vastgesteld volgens criteria uit de DSM-V. Daar zou ik me eens in gaan verdiepen als ik jou was.

+1

En dingen over BN'ers die via telegraaf en Boulevard de wereld in geschopt worden vind ik niet erg geloofwaardig.

Verder ga ik niet in discussie, maar dat het een ziekte is is zeker niet door de AA de wereld ingeroepen is. (en anders mag je dat wel even onderbouwen...)

Nogmaals het is medisch onderzocht, dat doet de AA niet.

Verder is sowieso erg makkelijk om met drank in aanraking te komen, dus dat slaat ook nergens op.

Nogmaals ik vind het erg knap dat je er open over bent, maar verder vind ik dat je uit je nek lult

n ben ik het niet eens met wat je zegt.

Wat mijn voorganger met de ingewikkelde naam die ik vergeten bent zegt, ik denk niet

dat het handig is om een stichting te beginnen als je niet genoeg op de hoogte bent.

(en veel kennis over verslaving krijg je mijns inziens niet automatisch met de liters drank ingegoten...)
De wetenschap kan het zien als een ziekte. Maar toch ben ik er van overtuigd dat dit niet het geval. Het is een twijfelachtig geval, het is gezien vanuit een invalshoek. Er is geen concrete wetenschappelijke onderbouwing. Ik ben al heel erg lang op zoek naar resultaten van de effectiviteit, van verslavingszorg instellingen. Ik kan ze niet vinden...

Het kan niet aangetoond worden, dat op zich vind ik al dubieus.

Het is een sociaal probleem.

Het DSM-V zijn alleen maar richtlijnen.

Daarbij komt kijken dat de verslavingszorg gebaat is, bij het aanpraten van ziektebeelden. Het houdt de werkgelegenheid in stand....
@ Babie

Ik ben anderhalf jaar geleden gestopt met drinken...
Ik zie eigenlijk ook niet het verschil tussen een verslaafde en een probleemdrinker....
@ Nevertiti

Ik wil niet naar de AA. Zij vinden dat een verslaving een aandoening is en dat je alleen kan ontnuchteren als je keert tot god... Ik ben niet gelovig. Het 12-stappenplan vind ik te bizar voor woorden. Daarom wil ik zelf een stichting oprichten. Het is niet meer van deze tijd.
Wat een onzin.

*pakt alu-hoedje voor TO*

Als verslavingszorg niet werkt, waarom wil je dan een stichting oprichten, gericht op het helpen van verslaafden? Of is dat dan weer anders?

Weet je zeker dat je van de drank af bent?
@ Phoebe1982

Ik heb er grondig onderzoek naar gedaan, voor mijn afstudeerscriptie. Het is meer dat ik het niet eens ben met de huidige visie op alcoholisme. Dat is niet, omdat ik niet op de hoogte ben.

Maar ik ben onplezierig verrast met de meningen. Dat betekent wel dat het een interessante discussie is, die gevoerd moet worden
Ik vraag me af hoe grondig dat onderzoek was, aangezien je heel google had afgespeurd naar verslavingszorg gericht op vrouwen en niks kon vinden en ik binnen 1 minuut 2 links kon plakken. Volgens mij zie je wel vaker wat over het hoofd.
@ Amaqanda

ik wil juist een stichting oprichten, omdat de huidige verslavingszorg niet werkt. Althans niet voor iedereen...

Stoppen met drinken kan veel leuker, effectiever, efficiënter en creatiever. Je wordt nu zo in een slachtofferrol geplaatst. En dat is in mijn optiek, niet motiverend. Zelfredzaamheid bevorderen lijkt me veel effectiever...
Wat kan jij bieden wat nu niet geboden wordt?

En wat wil je met die stichting? behandelen, voorlichten, preventie?
@ Amaqanda

Ja ik heb wel dingen gevonden op Google, maar niet een stichting die zich alleen en uitsluitend richt op jonge vrouwen... Wel die onderdeel zijn van de verslavingsinstellingen. Maar die aanpak spreekt mij niet aan.
Heb je gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar verslavingen en de behandeling daarvan?

Wil je je alleen op alcohol richten, of ook op drugs, gokken, kopen, enz?
@Istar

Wat ik kan bieden is interactieve coaching, waarin de deelnemer, meer inspraak heeft in zijn eigen proces.

Tijdens mijn eigen afkicken stuitte ik alleen maar op wetenschappelijke methodes waar ik niets aan had.

Ik heb zelf handige tips, methodes en manieren ontwikkeld, die toepasbaar zijn in deze tijd.

Makkelijker, overzichtelijker en inlevender.

Het voornaamste doel is om mensen, op vrijwillige basis, sturing te geven. Vooral om het vol te kunnen houden.

Want dat miste ik het meeste.
Waarom dan een stichting en niet gewoon een eigen praktijk?
@Istar

Ik wil me richten op alcohol. Nee ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar ik denk dat dit juist een pré is. Ik heb het zelf ervaren en ik denk dat dit waardevollere informatie is.
quote:loislotus schreef op 08 november 2014 @ 23:06:

@ Amaqanda

ik wil juist een stichting oprichten, omdat de huidige verslavingszorg niet werkt. Althans niet voor iedereen...

Stoppen met drinken kan veel leuker, effectiever, efficiënter en creatiever. Je wordt nu zo in een slachtofferrol geplaatst. En dat is in mijn optiek, niet motiverend. Zelfredzaamheid bevorderen lijkt me veel effectiever...

Iemand die denkt dat je afkicken 'leuk' kan maken, neem ik bij voorbaat al niet meer serieus (deed ik sowieso al niet echt, dat terzijde). Het is een doodserieuze zaak!

Dat mensen vaak terugvallen, komt niet omdat de verslavingszorg niet werkt, dat komt omdat verslaving gewoon een ontzettende kloteziekte is die praktisch niet uit te roeien is. Ik vind het eigenlijk heel denigrerend naar mensen toe die werken binnen de verslavingszorg, dat jij dit zo eventjes weg zet als falend met een paar leuke (niet-onderbouwde) termen.

Ik wens je veel succes, je zal het nodig hebben.
@Istar

Ja dat is ook zeker een optie! Ik ben nu aan het oriënteren. Maar thanks voor de serieuze input!

Daar heb ik iets aan!
Doen, voor een coach hoef je geen enkele opleiding of achtergrond te hebben. Mag iedereen zomaar worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven