Alcoholverslaving onder (jonge) vrouwen

08-11-2014 19:04 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva vrouwen,

Ik heb een brandende vraag. Ik heb zelf een alcoholverslaving gehad. Ik ben nu anderhalf jaar gestopt met drinken. Ik ben van plan om een stichting op te richten voor (jonge) hoogopgeleide vrouwen met een alcoholprobleem.

Heeft iemand tips, ervaringen of een persoonlijk verhaal? Ik hoor het heel erg graag.

groetjes lois
@Phoebe 1982

Ik zeg niet dat het voor iedereen mogelijk is om helemaal niet te drinken.

Ik heb alcohol niet in bedwang, daarom ben ik ermee gestopt.

Ik ga mezelf niet verdedigen of ik wel of geen alcoholist ben/was.

Het was geen keuze, het was een MUST. Ik zou mezelf dood gedronken hebben.

Ik heb met pijn en moeite het kunnen overwinnen...

Ik vind het pijnlijk dat je dit zegt.
Ik denk dat je het zeer zeker wel als een ziekte moet zien.

Een ziekte waar van kunt genezen want tenslotte blijft niet iedereen met een ziekte ziek.

Mensen genezen gelukkig ook vaak van ziektes maar lang niet iedereen dus,zo ook mensen met alcoholisme.
Je bent echt niet geloofwaardig. De ene post zeg je: alcoholverslaving is geen ziekte het is een keuze.

De volgende post zeg je: het was geen keuze, het was een MUST.

Wat is het nou? Kies je om verslaafd te zijn (en ben je wel te 'helpen', als je bewust ergens voor kiest) of ben je toch in de ban van een verslaving en heeft het niks meer met eigen keus en wil te maken?
Natuurlijk is verslaving een ziekte. Wat niet wegneemt dat je niet beter kan worden net zoals bij andere ziektes. En dat het ook te maken kan hebben met keuze om beter te worden net zoals bij sommige andere ziektes. Je kan er voor kiezen als je de griep hebt om medicijnen en rust te houden waardoor je er sneller van af komt of je kan er voor kiezen om door te modderen waardoor de griep misschien alleen maar erger wordt. Ziekte is een psychische of lichamelijke afwijking die het normaal functioneren van het lichaam of de geest in de weg staat. Hoe zie jij dit niet in verband met verslaving?

Jij hebt het over keuzes en intrinsieke motivatie binnen verslaving, dit is misschien van toepassing op een beperkte groep verslaafden maar zeker niet op de hele doelgroep. Ik denk dat jouw ervaring waarin jij waarschijnlijk een milde vorm van verslaving hebt gehad het beeld wat jij hebt van 'verslaafd zijn' beïnvloedt. Want er zijn veel verslaafden waarbij het proces niet meer gaat om keuzes of intrinsieke motivatie maar waarin zij daadwerkelijk zo ziek in de hersenen zijn dat er veel meer hulp geboden dient te worden buiten de keuzes en intrinsieke motivatie.

Ik denk dat je opzet wel goed kan zijn maar dan moet je heel duidelijk zijn in welke doelgroep binnen de verslavingszorg je aan wilt spreken. Ik denk ook dat je doelgroep meer gericht is op probleemdrinkers dan op de echte verslaafden. Probleemdrinkers kunnen nog normaal functioneren in het dagelijks leven, de echte verslaafden niet. En misschien zit daar wel het verschil in waarom jij denkt dat het geen ziekte is.

Je hebt onderzoek gedaan zeg je maar heb je ook echt onderzoek gedaan naar wat ziekte en verslaving is en welk verband dit met elkaar verhoudt?

Maar geef niet op Het is een mooi initiatief om mensen te willen helpen en als jij denkt dat jij een insteek hebt gevonden dan kan je vandaar uit verder gaan. Maar op dit moment zeg je een aantal dingen waarin je de wetenschappelijke onderbouwing wegzet als niet waar en je eigen invulling die je niet kan staven met feiten en wetenschap als waarheid. Hiermee kan je de doelgroep waar jij je op richt juist te kort doen wanneer je het alleen over keuzes en intrinsieke motivatie hebt.
Verslaving is een ziekte in die zin dat mensen die gevoelig zijn voor verslaving, een genetisch component hebben waar om dat zo is. Als een verslaafde een verslavende stof als alcohol tot zich neemt, vinden er andere processen in zijn hersenen plaats dan bij iemand die die component niet heeft. Het beloning centrum is anders in gesteld, en dat maakt dat er een andere chemische reactie plaats vindt. Dan blijft het een keuze om de drank of drugs tot je te nemen, maar de reactie er op is geen keuze.

Als je een maal veel drugs of alcohol tot je neemt veranderen de hersenen, soms blijvend. Dan spreek je wel degelijk van ziekte, net als longkanker door roken een ziekte is. Afkicken geeft ook weer ziekteverschijnselen, waar van sommigen dodelijk kunnen zijn.

Anyways, je kan je beter richten op clean blijven. Want veel verslaafden blijven verslaafd om dat ze zo lang verslaafd zijn, dat stoppen onherroepelijk zorgt voor enorme ziekteverschijnselen, en dan als die zijn overwonnen de vraag: wat nu? Daar om gaan veel verslaafden toch weer drinken of spuiten of whatever.
Ik heb je interview gelezen en eerlijk gezegd vind ik het onnozel, spijt me zeer.

Jouw ervaring is op jou toepasbaar, maar die mensen in Jellinek waar jij op af geeft, die hebben vaak hun leven totaal verziekt door hun verslaving. Die 'studeren niet af' op hun verslaving. Die hebben misschien wel enorme schulden, hun familie wil ze niet meer zien, wetten overtreden voor hun fix, zich zelf vernederd voor hun fix, en dan moeten ze nuchter de maatschappij in waar ze met hun strafblad en zonder opleiding en back up het niet bepaald makkelijk krijgen.

Kan jij het 'hip' willen maken (hoe maak je een delier van afkicken hip?) maar feit is dat die realistische problemen met geen mogelijkheid hip zijn te maken.
Daarnaast is het op z'n minst bijzonder dat jij je afstudeerscriptie hebt gehouden over alcoholverslaving maar in dit topic pas voor het eerst hoort van FAS. Ik denk echt dat je veel te veel projecteert naar je eigen ervaringen waardoor je een blinde vlek hebt ontwikkeld voor het grote geheel.
Ik geloof zeker niet dat het 12 stappen model het enige is dat werkt. Je hoeft er trouwens helemaal niet gelovig voor te zijn. Ik vind dat als je echt in de verslavingszorg verder wilt je je eerst beter in verslaving en de bewezen werkzame methodes zou moeten verdiepen.

Het spijt mij zeer maar ik kan iemand die de wetenschap in twijfel trekt en haar eigen vage methode hier promoot niet echt serieus nemen.
quote:romyro schreef op 09 november 2014 @ 13:10:

Daarnaast is het op z'n minst bijzonder dat jij je afstudeerscriptie hebt gehouden over alcoholverslaving maar in dit topic pas voor het eerst hoort van FAS. Ik denk echt dat je veel te veel projecteert naar je eigen ervaringen waardoor je een blinde vlek hebt ontwikkeld voor het grote geheel.

Ze doet iets van Culturele vorming en maatschappij.

Vrij wars van feiten, dus. En nog steeds in contact met familie en vrienden. Dat is onder echt zwaar verslaafden gewoon anders, die hebben veel andere problemen naast de fysieke afhankelijkheid. Het eerder geciteerde dronken oud vies mannetje was wellicht eerst ook een jongen met veel vrienden en leuke familie.

Het is dus een miniem gevecht geweest, en eerlijk gezegd vind ik het ook schofferend. Het heroine hoertje, de dakloze alcoholist, die zijn niet gebaat bij 'hip' maken. Hun problemen zijn van heel andere orde.
Ik vind het fijn voor je dat je sinds 1,5 jaar geen druppel meer drinkt. Je bent 29 jaar en hebt nog een leven voor je, als het een beetje meezit. Voor de rest vind ik wat je zegt in interviews en wat je schrijft totaal onbenullig. Dat je bent afgekickt van alcohol maakt je geen deskundige, integendeel. Net zo min dat een stevige drinker per definitie een alcoholist is. De reden waarom iemand drinkt, waar ik bij jou niets over lees, is cruciaal.

Op grond van jouw uitlatingen maak ik op dat je dronk uit sociale gewoonte, om katers het hoofd te bieden en dat je dit nog niet zo lang deed. Het afleren van een slechte gewoonte is niet moeilijk, zes tot acht weken het ongewenste gedrag achterwege laten en je bent er vanaf. Alcoholisme is echter geen slechte gewoonte maar een ziekelijke zucht naar alcohol op ieder moment van de dag die wordt veroorzaakt door een ontregeling in je hersenen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Of het een miniem gevecht is geweest daar zou ik niet over willen oordelen, ik geloof dat het voor TO zeker zwaar was. Dat het niet in vergelijking staat met de zware verslaafde die niet meer normaal kunnen functioneren in de maatschappij daar heb je zeker gelijk in. TO heeft basis die anderen niet hebben en die basis raak je kwijt bij zeer ernstige verslaving. Vandaar ook dat TO waarschijnlijk een probleemdrinker was, minder gevoelig was voor het verslavingsaspect in de hersenen en vandaar ook haar situatie op een andere manier vergelijkt met een zware verslaving. Er zijn vele lagen van verslaving en alcoholmisbruik. Dit valt niet in onder 1 noemer te trekken vandaar dat TO wanneer ze hier mee verder gaat duidelijk moet zijn in de doelgroep en mate van verslaving, maar vooral naar zichzelf.
quote:Nefertiti schreef op 09 november 2014 @ 13:20:

Ik geloof zeker niet dat het 12 stappen model het enige is dat werkt. Je hoeft er trouwens helemaal niet gelovig voor te zijn. Ik vind dat als je echt in de verslavingszorg verder wilt je je eerst beter in verslaving en de bewezen werkzame methodes zou moeten verdiepen.

Het spijt mij zeer maar ik kan iemand die de wetenschap in twijfel trekt en haar eigen vage methode hier promoot niet echt serieus nemen.

Het zou gericht moeten zijn op de toekomst. Wat gebeurt er na afkicken? Wat kan ik nog? Hoe vind ik mijn weg terug? Want dat is de grootste uitdaging.

Het is ook meteen de reden waar om die 12 stappen en AA goed werken. Je bent niet alleen, je hebt begeleiding, je krijgt er 'een familie voor terug'. En ja, als je gelovig bent, kan dat helpen (ik ben zelf gelovig maar vind niet dat er per se een gelovig component hoort te zitten in afkicken, immers je leeft nu eenmaal in de aardse wereld).

Dus dat zo af schuiven als onzin, en je enkel te richten op het fysiek los maken van substanties is echt een luxe positie. Bovendien bij echt ernstig verslaafden zijn de hersenen aan getast door vitamine B tekort bij voorbeeld (in geval van alcoholisme), en algemeen slechte verzorging van bijv. gebit en lichaam.

Een postergirl met blond haar en gezonde huid, een familie, vrienden en studerend (al is het culturele vorming) aan HvA, dat helpt geen enkele verslaafde en vertekent. Als je echt wil helpen Lois, kan je het best beginnen met het besef dat jij in een luxe positie verkeerde en verkeert, en van uit daar dus werken.
quote:romyro schreef op 09 november 2014 @ 13:29:

Of het een miniem gevecht is geweest daar zou ik niet over willen oordelen, ik geloof dat het voor TO zeker zwaar was. Dat het niet in vergelijking staat met de zware verslaafde die niet meer normaal kunnen functioneren in de maatschappij daar heb je zeker gelijk in. TO heeft basis die anderen niet hebben en die basis raak je kwijt bij zeer ernstige verslaving. Vandaar ook dat TO waarschijnlijk een probleemdrinker was, minder gevoelig was voor het verslavingsaspect in de hersenen en vandaar ook haar situatie op een andere manier vergelijkt met een zware verslaving. Er zijn vele lagen van verslaving en alcoholmisbruik. Dit valt niet in onder 1 noemer te trekken vandaar dat TO wanneer ze hier mee verder gaat duidelijk moet zijn in de doelgroep en mate van verslaving, maar vooral naar zichzelf.Miniem ter vergelijk, niet dat het geen prestatie is natuurlijk. Maar in de verslavingswereld wel miniem. De mensen die anoniem eindigen als een dode in de gracht, dat zijn de tragedies. Er zijn er maar weinig die echt van uit rock bottom terug keren naar een succesvol leven met fijne familie en vrienden.
quote:loislotus schreef op 08 november 2014 @ 22:56:

Ik zie eigenlijk ook niet het verschil tussen een verslaafde en een probleemdrinker....Kort gezegd drinkt een probleemdrinker omdat hij een probleem niet kan oplossen en is een probleemdrinker te helpen door het probleem te verhelpen. Bij een verslaafde is er niet zozeer een probleem, behalve als gevolg van het drankgebruik, maar zijn er zeer complexe factoren die maken dat iemand verslaafd is en blijft. Daar zijn professionals voor nodig, o.a. psychiaters en psychologen, om dit adequaat aan te pakken. Jij hebt verslaafden niets te bieden.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Het kan volgens haar beter. En vooral: luchtiger. ‘Het is allemaal zo fucking zwaar. Als je bij de Jellinek aankomt: zo depressief. Iedereen loopt te janken van: ik vind het zo erg dat ik stop. Maar je wordt er uiteindelijk beter van. Maak er dan ook een feestje van!’ Of iedereen dat zomaar kan? ‘Als ik het kan, kan iemand anders het ook. Omdat ik het echt wilde. Al die mensen die zeggen: ik wil echt stoppen, maar het lukt niet. Dan ik denk: gelul, je wilt gewoon geen katers hebben. Je kan niet voor iemand anders stoppen, dat kun je alleen voor jezelf doen. En als je het echt wil, dan lukt het je gewoon.’ Meer kan ze er eigenlijk niet over zeggen. Je moet gewoon niet meer drinken. Punt.

http://www.foliaweb.nl/studenten/het-le ... heel-leuk/ : quote vanuit je interview en link naar het interview.

Als dit jouw uitgangspunt is om mensen van een verslaving af te helpen, dan wens ik je heel veel succes. Jij bent niet verslaafd geweest, je was inderdaad niet ziek, je had een probleem. Daar heb je aan gewerkt en het is heel knap dat je dit omgezet hebt naar een beter leven voor jezelf. Maar dit was geen verslavingsprobleem, want zo simpel hier over te denken dan weet je niet waar je het over hebt. En als dit je uitgangspunt is om mensen te helpen dan denk ik dat je weinig kan betekenen voor hen.

En een verslaving is fucking zwaar. Ik begrijp niet dat jij hier op afgestudeerd bent en er nog zo simpel over denkt.
quote:romyro schreef op 09 november 2014 @ 13:39:

Het kan volgens haar beter. En vooral: luchtiger. ‘Het is allemaal zo fucking zwaar. Als je bij de Jellinek aankomt: zo depressief. Iedereen loopt te janken van: ik vind het zo erg dat ik stop. Maar je wordt er uiteindelijk beter van. Maak er dan ook een feestje van!’ Of iedereen dat zomaar kan? ‘Als ik het kan, kan iemand anders het ook. Omdat ik het echt wilde. Al die mensen die zeggen: ik wil echt stoppen, maar het lukt niet. Dan ik denk: gelul, je wilt gewoon geen katers hebben. Je kan niet voor iemand anders stoppen, dat kun je alleen voor jezelf doen. En als je het echt wil, dan lukt het je gewoon.’ Meer kan ze er eigenlijk niet over zeggen. Je moet gewoon niet meer drinken. Punt.

http://www.foliaweb.nl/studenten/het-le ... heel-leuk/

Als dit jouw uitgangspunt is om mensen van een verslaving af te helpen, dan wens ik je heel veel succes. Jij bent niet verslaafd geweest, je was inderdaad niet ziek, je had een probleem. Daar heb je aan gewerkt en het is heel knap dat je dit omgezet hebt naar een beter leven voor jezelf. Maar dit was geen verslavingsprobleem, want zo simpel hier over te denken dan weet je niet waar je het over hebt. En als dit je uitgangspunt is om mensen te helpen dan denk ik dat je weinig kan betekenen voor hen.

Stuitend. Dan wil je ook niet echt helpen, want je trapt mensen alleen de grond in. En daar naast is die hulp dus volgens haar zelf niet nodig, want je moet het alleen doen en enkel willen.

Verslavingsgevoeligheid uit zich overigens op vrijwel alle gebieden, niet alleen alcohol. Dat is een groot verschil tussen mensen die af en toe drinken en dan meer drinken als ze een probleem hebben.

Overigens, als je geen zware afkick verschijnselen had, was je niet zo ernstig verslaafd.
Ze heeft een filmpje gemaakt van zich zelf, dat noem ik geen af studeren, ja in culturele vorming land vast wel.
Een verslaving is geen keuze... Je wordt het of je wordt het niet. Maar wat je ermee doet is wel een keuze...

Als je zegt dat het een ziekte is, dan betekent het dat je het zelf niet in de hand hebt. Maar dat is dus niet waar. Je hebt elke dag weer de keuze om te stoppen met drinken. Hoe moeilijk of hoe onmogelijk dat ook lijkt.

Het is mogelijk om sterker te zijn dan een verslaving, dat is een zwaar mentaal proces... En bij een ziekte heb je die keuze niet....
Wat is de definitie van ziekte volgens jou?

Van het SYMPTOOM alcoholverslaving kan je af kicken. Maar de ziekte, nl de verslavingsgevoeligheid, die blijft. Net als je de symptomen van bepaalde ziektes onder controle kan houden.

Jouw ervaring is gewoon niet zo spannend. Jij hebt nooit een rock bottom gehad. Dat is helemaal mooi, maar je bent geen ervaringsdeskundige. Je bent niet in de positie om belerend te doen. Ga maar na, kan jij een mooie voor en na produceren? Zo van 'voorheen heroine hoer met een strafblad, nu getrouwd, gezond gebit en een mooie baan'? Nee, je was Lois aan de HvA die meer dronk dan de dokter zou adviseren, en Lois aan de HvA die nu niet meer drinkt'.
Ah dus wat je eigenlijk zegt lois is dat degenen die niet stoppen met drugs of alcohol gewoon een stelletje slappelingen zijn?
quote:loislotus schreef op 09 november 2014 @ 13:44:

Een verslaving is geen keuze... Je wordt het of je wordt het niet. Maar wat je ermee doet is wel een keuze...

Als je zegt dat het een ziekte is, dan betekent het dat je het zelf niet in de hand hebt. Maar dat is dus niet waar. Je hebt elke dag weer de keuze om te stoppen met drinken. Hoe moeilijk of hoe onmogelijk dat ook lijkt.

Het is mogelijk om sterker te zijn dan een verslaving, dat is een zwaar mentaal proces... En bij een ziekte heb je die keuze niet....Begrijp je het principe verslaving wel?
En waarom alleen hoogopgeleide vrouwen tot wie jij je wilt richten en niet ook hoogopgeleide mannen?
Ze begrijpt er helemaal niets van.
Compleet mee eens. Echter bijv. Sigaretten is zo 'normaal' dat het niet opvalt.
quote:loislotus schreef op 09 november 2014 @ 13:44:

Het is mogelijk om sterker te zijn dan een verslaving, dat is een zwaar mentaal proces... En bij een ziekte heb je die keuze niet....

Nee dus. Net zoals je ook geen invloed hebt op kanker behalve de door doktoren geadviseerde behandeling ondergaan en als er geen behandeling meer mogelijk is, ga je binnen afzienbare tijd dood.

Alcoholisten hebben geen keuze. Net zo min als jij de keuze hebt om wel of geen adem te halen.

Het wil nog niet echt tot je doordringen, hè? Jij bent geen verslaafde en geen deskundige.............je bent alleen gestopt met het nuttigen van alcohol. Net zo min als iemand die gestopt is met het eten van suiker in zijn voeding en aldus pretendeert deskundig te zijn op het gebied van diabetes, ben jij deskundig op het gebied van alcoholisme. Je hebt alleen een eenmalige persoonlijke ervaring met gedurende 1,5 jaar geen alcohol drinken. Gefeliciteerd, er zijn mensen die hun hele leven geen alcohol drinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven