Angst dat mijn leven nu voorbij is

13-12-2018 19:42 985 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gevoel dat ik vastzit. Dat ik elke mogelijkheid heb benut en er geen uitweg is. Ik faal op het werk. Ik faal zelfs met het zoeken naar nieuw werk. Ik smeek het uwv om een jobcoach, die hebben zij niet. Ik smeek mijn therapeut om mee te denken, mij te begeleiden in het zoeken naar nieuwe zingeving, een ander soort baan.

Geen tijd.

Ik heb recht op ww, spaargeld en dan maar minimale bijstand waar ik niet van rondkom want ik woon thuis.

Ik denk soms echt dat dit het einde is, heb alles opgebruikt en ik kan het niet meer oplossen. Help mij aub...
Alle reacties Link kopieren
Dollop, je kunt alles wat er aangedragen wordt afschieten, zowel hier als straks bij therapie. Onder het motto ‘ik heb dit al gedaan/geprobeerd/doe dit al/het werkt toch niet/heeft geen effect bij mij’. Je kunt ook overwegen om het te proberen, aangezien het niet voor niets gezegd wordt.

Mijn ervaring is dat bij de behandeling van ASS je veel van de therapieën aangeboden krijgt waarvan jij zegt dat je ze al gehad hebt. Feit is dat je met die diagnose een andere insteek kunt hebben bij de therapie. Gevolg daarvan is dat je jezelf beter gaat begrijpen en een volgende crisis voorkomen. Door therapieën af te schieten, ontneem je jezelf kansen.
Alle reacties Link kopieren
Ik schiet niets af, ik zeg alleen dat ik ze gehad heb, maar dat ze toen niet werkten, misschien juist omdat er toen niet vanuit de goede insteek werd gekeken.

Ik neem dit topic ook mee naar therapie straks, want ik lees hier goed hoe mijn buien fluctueren.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-12-2018 09:13
Reden: provoceren
97.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
29-12-2018 06:38
[...]
Wtf?!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-12-2018 09:13
Reden: quote verwijderd ivm provoceren
63.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee afspraken bij mijn huidige therapeut komende weken, ik ga dan ook aan hem vragen om een doorverwijzing.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
29-12-2018 13:00
Ik heb twee afspraken bij mijn huidige therapeut komende weken, ik ga dan ook aan hem vragen om een doorverwijzing.
Goed idee! Soms is er binnen dezelfde organisatie ook een ASS-afdeling. En anders weet hij wellicht een goede plek.

Vraag trouwens ook om overbruggingscontact, zodat je wel nog steeds hulp hebt terwijl je wacht op de intake bij de ASS-hulp.

Al contact gehad met het sociaal team/wijkteam?
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
29-12-2018 16:25
Goed idee! Soms is er binnen dezelfde organisatie ook een ASS-afdeling. En anders weet hij wellicht een goede plek.

Vraag trouwens ook om overbruggingscontact, zodat je wel nog steeds hulp hebt terwijl je wacht op de intake bij de ASS-hulp.

Al contact gehad met het sociaal team/wijkteam?

Ik had contact maar vooralsnog is alles wat ik wil geregeld, mbt hulp heb ik therapie en inderdaad ik ga vragen om overbrugging. Sowieso slik ik medicatie waar hij ook over gaat dus geen idee wat de constructie wordt. Qua juridische vragen heb ik contact gehad met de jurist. Zodra ik vast zit ga ik naar het wijkteam- inloopspreekuur.
anoniem_379931 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 20:31
Reden: Typfouten
1.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag:

Ik heb maandag een oud en nieuwfeestje in Amsterdam. Vandaag was ik voor het eerst in tijden wat gaan drinken en bijkletsen, dat voelde erg goed, even niet piekeren. Ik neig ernaar om maandag te gaan, lekker genieten en alles vergeten. Maar mijn moeder vindt dat ik thuis moet blijven, want dan kan het lijken dat er niks aan de hand is en het hartstikke goed met mij gaat (ik werk niet in Amsterdam). Wat is wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
29-12-2018 20:44
Wat ik me afvraag:

Ik heb maandag een oud en nieuwfeestje in Amsterdam. Vandaag was ik voor het eerst in tijden wat gaan drinken en bijkletsen, dat voelde erg goed, even niet piekeren. Ik neig ernaar om maandag te gaan, lekker genieten en alles vergeten. Maar mijn moeder vindt dat ik thuis moet blijven, want dan kan het lijken dat er niks aan de hand is en het hartstikke goed met mij gaat (ik werk niet in Amsterdam). Wat is wijsheid?
Kun je ook weer weg als het te veel is?
Hoe groot is de kans dat er iemand iets over op social media zet?
Heeft je therapeut of de huisarts iets gezegd over wel/geen uitstapjes maken? En de bedrijfsarts?

Het kan idd overkomen alsof je niet ziek bent (zie verhaal psychisch ziek = lastig te begrijpen). Als een arts iets heeft gezegd over uitstapjes/dingen doen, heb je soms iets om als verweer aan te dragen. Als er niemand heeft gezegd dat jij leuke dingen moet doen/prikkels moet opbouwen/erop uit moet, vrees ik dat je moeder gelijk gaat krijgen. Zeker gezien het feit dat je werkgever dus al wat moeite heeft met je ziekmelding.

Ander risico: dat je, doordat je over je grenzen gaat, weer terug bij af bent. Vandaar mijn eerste vraag: kun je weer weg als het te veel is?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik kan altijd nog een taxi nemen.


Mijn HA zegt vooral leuke dingen gaan doen waar ik energie van krijg. En BA wil dat ik na de vakantie begin met reintegreren.
Alle reacties Link kopieren
En social media? Als er op Facebook een foto verschijnt (of Instagram, of Snapchat...) waar jij op staat, loop je het risico dat men denkt dat je niet ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
29-12-2018 22:39
En social media? Als er op Facebook een foto verschijnt (of Instagram, of Snapchat...) waar jij op staat, loop je het risico dat men denkt dat je niet ziek bent.
Is allemaal afgeschermd.

Maar ik kan het maandag nog aan mijn HA vragen...
Alle reacties Link kopieren
Toen ik psychisch ziek was en daarvoor groepsbehandeling had werd het door de behandelaren erg gestimuleerd om leuke dingen te doen en erop uit te gaan. Dit zorgde bij sommige mensen uit de groep wel voor onbegrip vanuit de omgeving (familie, werk en soms vrienden). Niet werken (allemaal vier dagen in de groep) maar wel uitgaan. Ikzelf kon in die fase echt niet tegen al die prikkels,raakte dan compleet van slag.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al EMDR gehad? En het is vast al gezegd maar heb ff geen zin om te zoeken, hoe oud ben je?
Alle reacties Link kopieren
30, volgens mij wel, dat is terugdenken aan herinneringen toch? Ik heb geen trauma's alleen, ben gewoon autistisch.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
30-12-2018 02:16
Toen ik psychisch ziek was en daarvoor groepsbehandeling had werd het door de behandelaren erg gestimuleerd om leuke dingen te doen en erop uit te gaan. Dit zorgde bij sommige mensen uit de groep wel voor onbegrip vanuit de omgeving (familie, werk en soms vrienden). Niet werken (allemaal vier dagen in de groep) maar wel uitgaan. Ikzelf kon in die fase echt niet tegen al die prikkels,raakte dan compleet van slag.

Dit is een k lein huisfeest, ik hou totaal niet van massa's en luide muziek.
Alle reacties Link kopieren
EMDR is inderdaad een therapie om trauma's te verwerken. Het werkt met oogbewegingen of tikjes. Bij de oogbewegingen beweegt de therapeut haar vinger snel voor je op en neer die je dan moet volgen. Bij emdr krijg je volgens mij een koptelefoon op waarmee je de tikjes dan hoort. Als je dat gehad hebt weet je het wel.
Ik heb begrepen dat het ook breder wordt ingezet als alleen voor trauma's, ook om angsten aan te gaan bijvoorbeeld.
Eerder schreef je ergens dat gedrag van leerlingen je soms deed terugdenken aan gedrag van medeleerlingen toen je zelf op het vo zat. Klonk toen wel als een pestverleden of buiten sluiten ofzo. Dat kan ook een trauma zijn.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
30-12-2018 02:52
EMDR is inderdaad een therapie om trauma's te verwerken. Het werkt met oogbewegingen of tikjes. Bij de oogbewegingen beweegt de therapeut haar vinger snel voor je op en neer die je dan moet volgen. Bij emdr krijg je volgens mij een koptelefoon op waarmee je de tikjes dan hoort. Als je dat gehad hebt weet je het wel.
Ik heb begrepen dat het ook breder wordt ingezet als alleen voor trauma's, ook om angsten aan te gaan bijvoorbeeld.
Eerder schreef je ergens dat gedrag van leerlingen je soms deed terugdenken aan gedrag van medeleerlingen toen je zelf op het vo zat. Klonk toen wel als een pestverleden of buiten sluiten ofzo. Dat kan ook een trauma zijn.
Hm, eerder frustratie, mijn trauma's heb ik grotendeels al aangepakt in therapie. Mijn probleem is vooral angst voor het onbekende, controle verliezen en de daarbijbehorende paniekaanvallen.
Alle reacties Link kopieren
Toch hebben angsten vaak onderliggende redenen. Je schreef dat je schematherapie gehad hebt. Dan ben je als het goed is op zoek gegaan naar de onderliggende redenen van die angsten. Schematherapie zoekt die redenen vaak in je jeugd. Je werkt dan met modi (bijvoorbeeld het kwetsbare kind, er zijn er nog veel meer) en schema's.
Als je schematherapie gehad hebt weet je dat wel hoor. Herken je iets van emdr (met die snel bewegende vinger of piepjes) of schematherapie?

Ik weet niet wat geschikte therapieën zijn voor mensen met ass. Dat kun je bespreken in therapie
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkte dat dus niet, ik ging terug naar vervelende dingen in mijn jeugd, maar ik merkte geen resultaat. Ik voelde er niks bij, ik had het geaccepteerd.

Pas met de diagnose werd alles helder en kon ik alles meteen een plek geven.


Ik heb wel meer therapie op angst nodig, situaties doornemen en behapbaar maken.


Vandaag weer een slechte ochtend, feestje morgen zeg ik af, ik blijf met mijn ouders dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heel zware ochtend/middag, ik kom niet uit bed. Ook weer een kilo lichter terwijl ik veel troep heb gegeten met de feestdagen. Dezelfde angsten blijven maar spelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt: het lijkt alsof er een verband zit tussen het openen van een ‘paniek-topic’ en een slechte dag/ochtend. Eerst zo’n topic, daarna heb je een slechte dag.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
02-01-2019 18:04
Wat mij opvalt: het lijkt alsof er een verband zit tussen het openen van een ‘paniek-topic’ en een slechte dag/ochtend. Eerst zo’n topic, daarna heb je een slechte dag.
Ja, ik krijg piekergedachten in de avond uit het niks en dan volgen de nachtmerries.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
02-01-2019 18:33
Ja, ik krijg piekergedachten in de avond uit het niks en dan volgen de nachtmerries.
Ik heb geleerd dat die piekergedachten niet ‘uit het niets’ komen. Vaak is er een ‘trigger’, iets waardoor die gedachte in je opkomt. Dat kan een gesprek zijn, een reclame, maar ook een enkel woord of bijvoorbeeld vermoeidheid, overprikkeling of trek in eten. Zoek het patroon, dan heb je het begin van de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
02-01-2019 19:44
Ik heb geleerd dat die piekergedachten niet ‘uit het niets’ komen. Vaak is er een ‘trigger’, iets waardoor die gedachte in je opkomt. Dat kan een gesprek zijn, een reclame, maar ook een enkel woord of bijvoorbeeld vermoeidheid, overprikkeling of trek in eten. Zoek het patroon, dan heb je het begin van de oplossing.
Ik heb sinds kort een relatie, en als ik dan heel gelukkig ben met hem en ik kom thuis, dan komt het weer keihard aan, van, ik mag van mezelf niet gelukkig zijn want mijn werk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven