Angst voor vrachtwagens

13-11-2018 08:44 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, sinds ik kinderen heb ben ik bang voor vrachtwagens, niet zozeer bij inhalen (dat duurt maar eventjes) maar als ze achter ons zitten. Dan ben ik bang dat er ineens een file ontstaat en dat zo'n chauffeur dat niet tijdig doorheeft. Ik heb weleens foto's/filmpjes (crash test) gezien van zo'n binnenzeilende vrachtwagen en er blijft dus echt niets van je auto over, geen schijn van kans en zeker niet als je -zoals de kinderen- achterin zit. Dat er een paar maanden terug in de krant stond dat het aantal vrachtwagenongevallen met 22% is toegenomen helpt ook niet mee.

Ik vind het zo eng dat je volledig afhankelijk bent van zo'n chauffeur, als die toevallig net druk zit te appen (en ik zie heel wat appende chauffeurs tegenwoordig) dan kan je zomaar je gezin kwijt zijn. Bij het uitkiezen van de auto en de kinderzitjes houden we echt rekening met testresultaten maar tegen een binnendenderende vrachtwagen is geen kruid gewassen. Voor de rest heb ik geen rijangst, maar ik schijt 7 kleuren zodra er een vrachtwagen achter ons rijdt. Is dit herkenbaar voor iemand en zo ja, hoe ga jij er mee om?
Dat helpt niet nee.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
13-11-2018 12:15
Toen ik nog rijles had zij mijn instructrice dat als je last hebt van een bumperklever je meer ruimte moet laten met de auto voor je. Dan creëer je voor jezelf een lange afstand om te remmen mocht er iets gebeuren en dan heeft die klever achter je ook meer tijd om te reageren. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor vrachtwagens die een langere remweg hebben.

Ik zag trouwens ooit een filmpje over remmen van vrachtwagens. Een volgeladen vrachtwagen is veel groter en zwaarder, maar die remmen zijn veel groter en sterker. In dat filmpje kon de vrachtwagen in dezelfde afstand een noodstop maken als een auto. Nou zal dat mogelijk een nieuwe/goede rem zijn, dus ik zou daar niet altijd vanuit gaan, maar misschien valt het allemaal nog best mee met onthoofdingen of platgedrukt worden. Gewoon altijd alert zijn en vooruit denken.
Een volgeladen vrachtwagen mag nog altijd max 50 ton wegen. Dat zijn dus 50 Opel Corsa’s bij elkaar. Zelfs met nieuwe remmen staat zoiets niet zo snel stil als een personenwagen.
Alle reacties Link kopieren
stereodave schreef:
13-11-2018 17:39
Een volgeladen vrachtwagen mag nog altijd max 50 ton wegen. Dat zijn dus 50 Opel Corsa’s bij elkaar. Zelfs met nieuwe remmen staat zoiets niet zo snel stil als een personenwagen.
Sommige mogen 60 ton wegen. Maar die zijn ook een meter of 9 langer dan de gemiddelde vrachtwagen, en hebben meestal gele 'extra lang' of '25,5 meter' platen erop zitten . En dat is geen uitzonderlijk (zwaar) transport, maar zogenaamde LZV's.
Alle reacties Link kopieren
Lennartz schreef:
13-11-2018 18:20
Sommige mogen 60 ton wegen. Maar die zijn ook een meter of 9 langer dan de gemiddelde vrachtwagen, en hebben meestal gele 'extra lang' of '25,5 meter' platen erop zitten . En dat is geen uitzonderlijk (zwaar) transport, maar zogenaamde LZV's.
Dat is niet waar, ook een ‘normale’ vrachtwagen van 16,50 mtr mag max 50 ton wegen. Als het voertuig voorzien is van 5 Assen (2 voor de trekker, 3 voor de oplegger).

Excuus, verkeerd gelezen. Ze mogen inderdaad meer dan 50 ton wegen, maar bedoelde de ‘normale’ vrachtwagen die je het vaakst tegenkomt op de weg.
Alle reacties Link kopieren
stereodave schreef:
13-11-2018 18:35
Excuus, verkeerd gelezen. Ze mogen inderdaad meer dan 50 ton wegen, maar bedoelde de ‘normale’ vrachtwagen die je het vaakst tegenkomt op de weg.
Excuus aanvaard, ;-) . LZV's komen ook steeds meer in opkomst de afgelopen tijd. Kan in ieder geval geen kwaad om dat mede te delen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar durf ik dus al helemaal niet bij in de buurt te komen :|
Kan er niet wat vaker per trein/boot vervoerd worden? Of maak een beetje haast met zelfrijdende vrachtwagens of zo, die zitten in ieder geval niet met hun telefoon te spelen of uit het zijraam te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Zelfrijdende vrachtwagens... Zolang de autofabrikanten personenauto's terug halen omdat het systeem niet goed werkt i.v.m. "zelf remmende, afstand bewarende auto's". De systemen werken ook niet optimaal. Zo 'ziet' bijvoorbeeld de vrachtwagen geen auto's die hem afsnijden. En dan kan hij ook niet afremmen, en is het weer raak.
Hij 'ziet' alleen wat er vóór hem gebeurt, en daar reageert hij op door te remmen, áls de chauffeur niet ingrijpt. En niet alle vrachtwagens zijn uitgerust met die techniek.
Hoeveel camera's, systemen je ook op een auto/vrachtwagen zet, dat helpt niet veel. Je weet zelf hoevaak je pc lang moet 'nadenken', of dat hij om de 1 of andere reden hapert, en in het uiterste crasht. Punt is: electronica faalt ook, evenals de mens. Electronica kan de mens ondersteunen, maar het houdt ook ergens op.

En waar wil jij je boodschappen gaan halen dan? Bij ons ligt er pas 50km verderop een spoor. Hoe denk je dat je boodschappen bij je thuis komen? Niet per trein dan. Nog meer personenauto's op de weg... Of je laat het thuisbezorgen? Denk je dat die busjes geen plaats innemen op de weg?

Ik snap dat je angstig ben, maar het verkeer is nu eenmaal zo. We zijn allemaal een stel idioten op de weg. Jij hebt angst voor een vrachtwagen, een ander is bang dat hij een kind op de fiets doodrijdt omdat die in de dode hoek staat. Wat is het verschil?
Dat chauffeurs ervoor worden betaald en dus als 'professional' gezien worden? Ook chauffeurs zijn gewone mensen, maken fouten en zitten er ook niet op te wachten om een ongeluk te krijgen.
En smartphone, laptops, eten, drinken, dat heeft de mens zelf in de hand. Iedereen doet het. Niemand is heilig. Zelfs als je goed oplet, je kijkt even in de spiegel, en aan de andere kant wordt je afgesneden, en draai je een rondje op de snelweg.

Er zijn rijscholen die cursussen aan mensen geven met een bepaalde angst. Of neem een rijles in de vrachtwagen. Maar doe iets aan die angst, neem de tips van andere forummers aan. Want je gaat ook naar je angst rijden, en dat wordt gevaarlijk.

Het vrachtverkeer zal niet afnemen, evenals de personenwagens. En het zelfrijdende gaat misschien alleen werken als al het verkeer zelfrijdend is. En voorlopig zijn ze zover nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven