Angst voor vrachtwagens

13-11-2018 08:44 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, sinds ik kinderen heb ben ik bang voor vrachtwagens, niet zozeer bij inhalen (dat duurt maar eventjes) maar als ze achter ons zitten. Dan ben ik bang dat er ineens een file ontstaat en dat zo'n chauffeur dat niet tijdig doorheeft. Ik heb weleens foto's/filmpjes (crash test) gezien van zo'n binnenzeilende vrachtwagen en er blijft dus echt niets van je auto over, geen schijn van kans en zeker niet als je -zoals de kinderen- achterin zit. Dat er een paar maanden terug in de krant stond dat het aantal vrachtwagenongevallen met 22% is toegenomen helpt ook niet mee.

Ik vind het zo eng dat je volledig afhankelijk bent van zo'n chauffeur, als die toevallig net druk zit te appen (en ik zie heel wat appende chauffeurs tegenwoordig) dan kan je zomaar je gezin kwijt zijn. Bij het uitkiezen van de auto en de kinderzitjes houden we echt rekening met testresultaten maar tegen een binnendenderende vrachtwagen is geen kruid gewassen. Voor de rest heb ik geen rijangst, maar ik schijt 7 kleuren zodra er een vrachtwagen achter ons rijdt. Is dit herkenbaar voor iemand en zo ja, hoe ga jij er mee om?
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb hier ook wel eens aan gedacht, hoor, ik probeer het ook wel te vermijden om voor een vrachtwagen te komen. maar ik verdring dat soort gedachten want dan kun je niet meer leven. alles kan gevaar met zich meebrengen. dan word je gek.
En daarbij, vrachtwagenchauffeurs zijn professionele chauffeurs. ik denk dat je meer te vrezen hebt van gewone mensen die appen of gekken die onder invloed van van alles achter het stuur stappen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit, ook al heb ik geen kinderen. Vooral tussen twee vrachtwagens in rijden vind ik enorm beangstigend. Bij mij blijft het gelukkig wel beperkt tot de snelweg, waar je wat makkelijker een baan kan opschuiven.
Alle reacties Link kopieren
ik heb angst voor moeders met kinderen in een auto, die zich omdraaien om zich met de kinderen te bemoeien.

Je zal daar als fietser maar rijden ..................... ongeluk is zo gebeurd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb het ook wel iets. Een van mijn vroegste herinneringen is mijn moeder die op de fiets met mij achterop dusdanig werd gesneden door een vrachtwagen dat ze de stoep op moest. Op de motor schiet ik nooit net voor een vrachtwagen de weg of de rotonde op. En inderdaad, stoplicht op groen, achter mij kwam een vrachtwagen aanrijden die dus niet hoefde te stoppen en nog flink vaart had en voor mij een auto die niet wilde optrekken, brr, naar moment was dat.
Alle reacties Link kopieren
De meeste ongelukken met vrachtwagens gebeuren door automobilisten die totaal geen rekening houden / inzicht hebben met de vrachtwagens. Zoals er ineens tussen gaan rijden waardoor de remweg van de vrachtwagen te kort wordt. Of de automobilisten die ineens hard remmen voor file. Tja, een volgeladen vrachtwagen met een paar ton aan gewicht staat niet zo maar stil.
Alle reacties Link kopieren
Cynthiaxxx schreef:
13-11-2018 09:22
De meeste ongelukken met vrachtwagens gebeuren door automobilisten die totaal geen rekening houden / inzicht hebben met de vrachtwagens. Zoals er ineens tussen gaan rijden waardoor de remweg van de vrachtwagen te kort wordt. Of de automobilisten die ineens hard remmen voor file. Tja, een volgeladen vrachtwagen met een paar ton aan gewicht staat niet zo maar stil.
Dit!

En van alle ongevallen op de weg zijn er naar verhouding (voor het feit dat we zoveel vrachtverkeer in NL hebben) maar een klein percentage met vrachtwagens. De categorie personenwagens op personenwagens is veel groter. Of fietser die worden aangereden.
Alle reacties Link kopieren
Vrachtwagens zijn een stuk hoger dan gewone auto's, dus normaalgesproken ziet een vrachtwagenchauffeur een file al van verre aankomen en kan hij daar op anticiperen.
Ik vind persoonlijk gewone personenauto's die zich op het laaste moment nog overal tussendoor wringen of asociaal hard rijden een stuk gevaarlijker.
Alle reacties Link kopieren
Op de snelweg let ik erop dat ik niet, of zo kort mogelijk, tussen 2 vrachtwagens rijd.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Ik ga sowieso nooit tussen 2 vrachtwagens in rijden, en probeer ook te voorkomen dat er 1 achter me zit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Vervelend die angsten he? Ik durf daardoor de snelweg ook niet op. Wellicht omdat ik bang ben dat ik niet snel genoeg kan schakelen als er onverwacht iets gebeurd. Vroeger toen het nog rustig op de weg was zou ik best de snelweg op hebben gedurfd maar het verkeer is zo druk en hectisch geworden.
Alle reacties Link kopieren
Tussen twee vrachtwagens durf ik al helemaal niet, als er dan eentje achterop klapt word je gewoon onthoofd doordat je onder die voorste vrachtwagen schuift :|

Maar tegen een achteropkomende vrachtwagen begin je ook niet veel met een personenwagen voor je. Ik wil dus echt het liefst middenbaan/links blijven rijden (En alleen opzij gaan als er iemand langs wil, die dan dus te hard gaat want ik rij gewoon 120) maar mijn man gaat dus altijd keurig na het inhalen terug naar rechts, ook als we een vrachtwagen ingehaald hebben. Wetstechnisch heeft hij gelijk, maar ik vind het niks en word echt helemaal zenuwachtig.
Alle reacties Link kopieren
Cynthiaxxx schreef:
13-11-2018 09:22
De meeste ongelukken met vrachtwagens gebeuren door automobilisten die totaal geen rekening houden / inzicht hebben met de vrachtwagens. Zoals er ineens tussen gaan rijden waardoor de remweg van de vrachtwagen te kort wordt. Of de automobilisten die ineens hard remmen voor file. Tja, een volgeladen vrachtwagen met een paar ton aan gewicht staat niet zo maar stil.

Dat is toch exact het probleem? Als een chauffeur oplet ziet hij die file op tijd aankomen, ongeacht of de automobilist voor hem (lager, dus slechter zicht) dat doet. Als de chauffeur niet oplet niet. En dan staat hij niet zomaar stil inderdaad.

Ik rij niet voor vrachtwagens. Dat helpt.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
13-11-2018 11:01
Tussen twee vrachtwagens durf ik al helemaal niet, als er dan eentje achterop klapt word je gewoon onthoofd doordat je onder die voorste vrachtwagen schuift :|

Maar tegen een achteropkomende vrachtwagen begin je ook niet veel met een personenwagen voor je. Ik wil dus echt het liefst middenbaan/links blijven rijden (En alleen opzij gaan als er iemand langs wil, die dan dus te hard gaat want ik rij gewoon 120) maar mijn man gaat dus altijd keurig na het inhalen terug naar rechts, ook als we een vrachtwagen ingehaald hebben. Wetstechnisch heeft hij gelijk, maar ik vind het niks en word echt helemaal zenuwachtig.
Dat is naar mijn mening dus veel gevaarlijker dan voor of achter een vrachtwagen rijden! daar rijden juist die gekken die al append te hard gaan...
En als zij op de linkerbaan dus ineens snelheid moeten minderen door jou, is het nog maar de vraag of de appende bestuurder daarachter dat weer op tijd ziet...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
13-11-2018 11:01
Dat is toch exact het probleem? Als een chauffeur oplet ziet hij die file op tijd aankomen, ongeacht of de automobilist voor hem (lager, dus slechter zicht) dat doet. Als de chauffeur niet oplet niet. En dan staat hij niet zomaar stil inderdaad.

Ik rij niet voor vrachtwagens. Dat helpt.
Hoe doe jij dat dan, Pandax? Blijf jij links rijden totdat er een andere auto tussen jou en die vrachtwagen zit of zo? (Niet dat je daar heel veel mee opschiet, bij de crashtest van ADAC was die voorste auto ook compleet verrot. Maar die eerste auto kon je bij wijze van onder je arm meenemen en naar huis dragen, dat was echt een plat pakketje geworden.)
mater_matuta wijzigde dit bericht op 13-11-2018 11:48
9.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
13-11-2018 11:11
Dat is naar mijn mening dus veel gevaarlijker dan voor of achter een vrachtwagen rijden! daar rijden juist die gekken die al append te hard gaan...
En als zij op de linkerbaan dus ineens snelheid moeten minderen door jou, is het nog maar de vraag of de appende bestuurder daarachter dat weer op tijd ziet...
Dat zegt mijn man dus ook. Maar ik denk dan weer, wij hebben een grote dikke zware bak die maximaal scoorde in de crashtest en die een trekhaak en flinke kreukelzone heeft, dan hebben we in ieder geval een káns. Met een vrachtwagen in je kofferbak zijn je kansen echt nul :'(
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog rijles had zij mijn instructrice dat als je last hebt van een bumperklever je meer ruimte moet laten met de auto voor je. Dan creëer je voor jezelf een lange afstand om te remmen mocht er iets gebeuren en dan heeft die klever achter je ook meer tijd om te reageren. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor vrachtwagens die een langere remweg hebben.

Ik zag trouwens ooit een filmpje over remmen van vrachtwagens. Een volgeladen vrachtwagen is veel groter en zwaarder, maar die remmen zijn veel groter en sterker. In dat filmpje kon de vrachtwagen in dezelfde afstand een noodstop maken als een auto. Nou zal dat mogelijk een nieuwe/goede rem zijn, dus ik zou daar niet altijd vanuit gaan, maar misschien valt het allemaal nog best mee met onthoofdingen of platgedrukt worden. Gewoon altijd alert zijn en vooruit denken.
Alle reacties Link kopieren
Voor een vrachtwagen blijven hangen met de auto is vaak een grote ergenis voor vrachtwagenchauffeurs. Juist omdat die vaak op de cruisecontrol rijden, en geregeld op de rem moeten staan omdat degene met de auto niet die vaste snelheid aanhoudt die de vrachtwagen rijdt. Die varieert op de snelweg van 78-90 km p.u. Als je bang bent, geef dan gewoon gas, en pas je snelheid aan de vrachtwagens aan, bij twijfel ga dan inhalen. En inderdaad, die dingen staan niet even gauw stil. Blijf vooral uit de dode hoek, en haal ze nooit rechts in.
Neem eens 1 rijles in een vrachtwagen. Dat verandert je kijk op vrachtwagens, het gewicht en de dode hoek.
Alle reacties Link kopieren
Oh en onnodig links blijven rijden is irritant en gevaarlijk. Genoeg aso's die hard aankomen scheuren en jou wel ff rechts in willen halen terwijl je zelf net opzij gaat. Als je dit echt doet (veel onnodig links/midden rijden) kun je beter van de weg afblijven. Mensen die rare, onnodige dingen doen omdat ze bang zijn, maken de situatie onvoorspelbaar. jij draagt met zulke gedrag dus bij aan een onveiligere situatie.
Neem een pretles in de vrachtwagen. Kost zo'n 80 euro, maar dan maak je een keer zelf mee wat je nou eigenlijk ziet vanuit een vrachtwagen en hoe zo'n voertuig reageert.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
13-11-2018 11:45
Dat zegt mijn man dus ook. Maar ik denk dan weer, wij hebben een grote dikke zware bak die maximaal scoorde in de crashtest en die een trekhaak en flinke kreukelzone heeft, dan hebben we in ieder geval een káns. Met een vrachtwagen in je kofferbak zijn je kansen echt nul :'(
en toch hoor je veel vaker dat dodelijke ongelukken gebeuren doordat een normale wagen achterop knalt. Ik heb ook een grote zware bak (ik wil gewoon een veilige auto en een categorie c1/up/polo is dat in mijn mening echt niet) maar toch neem ik dat risico niet...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen, maar ik ga ook niet tussen 2 vrachtwagen inrijden omdat ik weet dat die dingen een langere remweg hebben.

Alle bijna-ongelukken die ik ooit heb meegemaakt waren zonder uitzondering gewoon personenauto’s waarvan de bestuurder niet snapte hoe een spiegel werkt of waar een knipperlicht voor is uitgevonden.

Onnodig links of in het midden blijven rijden vind ik ook gevaarlijk, als je rechts rijdt dan moet je vaak 2 banen naar links om een vrachtwagen in te halen vanwege zo’n middenplakker die niet met het verkeer mee rijdt.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
13-11-2018 12:41
Ik heb geen kinderen, maar ik ga ook niet tussen 2 vrachtwagen inrijden omdat ik weet dat die dingen een langere remweg hebben.

Alle bijna-ongelukken die ik ooit heb meegemaakt waren zonder uitzondering gewoon personenauto’s waarvan de bestuurder niet snapte hoe een spiegel werkt of waar een knipperlicht voor is uitgevonden.

Onnodig links of in het midden blijven rijden vind ik ook gevaarlijk, als je rechts rijdt dan moet je vaak 2 banen naar links om een vrachtwagen in te halen vanwege zo’n middenplakker die niet met het verkeer mee rijdt.
Ja, dat is ook echt vervelend. Dan is de spitsstrook rechts open en dan rijdt er zo'n colonne op de middelste baan terwijl de rechterbaan gewoon vrij is en ze ook niet harder gaan dan de rechterbaan. Heel soms haal ik zo'n middenplakker gewoon rechts is, zodat ik niet 2 banen hoef op te schuiven om er voorbij te gaan en dan weer 2 banen terug. Dan word ik als de aso gezien die rechts inhaalt, maar dat die middenplakkers net zo aso zich niet aan de regels houden en daarmee anderen hinderen daar hoor ik zelden iemand over.

Bange mensen in het verkeer zijn mijn inziens de meest gevaarlijke verkeersdeelnemers, omdat ze vaak onvoorspelbaar handelen (veel onnodig remmen, op middelste/linker baan blijven rijden, verkeer dat geen voorrang heeft toch voorrang geven etc) waardoor je er moeilijk op kunt anticiperen.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
13-11-2018 12:23
Neem een pretles in de vrachtwagen. Kost zo'n 80 euro, maar dan maak je een keer zelf mee wat je nou eigenlijk ziet vanuit een vrachtwagen en hoe zo'n voertuig reageert.
Ik heb ooit een relatie gehad met iemand die vaak op zo'n gevaarte reed, dus ben ook een paar keer met hem meegegaan. Om eerlijk te zijn heeft dat mijn vertrouwen nou niet bepaald vergroot: zat hij niet te bellen dan zat hij zijn brood wel uit te pakken, terwijl hij in zijn andere hand een blikje fris hield. En ondertussen uitgebreid zijn beleg bestuderen he, of uit het raam kijken naar een vette sportwagen of zo. En toen bestonden er nog niet eens smartphones, kan je nagaan.

Oh ja, wat hij ook deed: bumperkleven bij een opstopping. Want "hij was toch veel groter dus had niets te vrezen". (Verkering was geen lang leven beschoren, dat begrijp je.)
Alle reacties Link kopieren
Dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven