Antidepressiva en geheugenproblemen

19-01-2013 16:19 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ivm een ernstig depressieve periode slik ik vanaf april 2012 Zoloft, 100mg pd. Naar alle waarschijnlijkheid zal ik dit het komende jaar, maar misschien ook wel levenslang, moeten blijven gebruiken.

Ik weet dat een van de bijwerkingen een verminderde werking van het geheugen is. Maar nu lijkt wel alsof mijn geheugen steeds slechter wordt. Vergat ik eerst af en toe iets, nu kan ik me vaak hele gesprekken van een dag dezelfde avond al niet meer, of slechts deels, herinneren. Het lijkt steeds erger te worden.

Herkent iemand dit?
Ik kan het me niet herinneren.
hoi,

het kan dat geheugenklachten een bijwerking is van een AD,

echter kan geheugenklachten, of het idee dat je niets meer onthoud (wat 2 verschillende dingen zijn) ook door de depressie zelf kunnen worden veroorzaakt.

Als je het idee hebt dat het door de medicatie komt, kaart het aan bij de huisarts.

Er zijn erg veel verschillende soorten antidepressiva en misschien is het aan te raden te switchen
Ik heb er geen last van, of in ieder geval in veel mindere mate dan jij. Ik gebruik overigens andere AD. Ik zou het met je arts bespreken.
Psychiater in dit geval. Het is meer dan een idee dat ik niets onthou, ik kan me bepaalde zaken gewoon echt niet herinneren. Waar ik vroeger alleen al op muziekintro van een film de hele film kon navertellen, kan ik tegenwoordig 5x dezelfde film kijken zonder ook maar een notie te hebben van wat er gaat gebeuren... Heeft ook voordelen maar toch.

Overstappen ben ik wat huiverig voor omdat pas na 3 verschillende AD (incl alle bijwerkingen) deze aansloeg...

Mijn vraag is of bij langdurig gebruik de geheugeproblemen kunnen toenemen. Als dat niet het geval is ga ik me toch afvragen of er niet iets anders aan de hand is...
Kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten wéér andere AD te nemen maar dit is ook niks gedaan zo. Misschien kan je af met een lagere dosis? Veel sterkte!
Het in mindere mate registreren van de dingen die om je heen gebeuren, kan ook het mechanisme zijn waarmee jij jezelf tegen de buitenwereld beschermt.
quote:Amand schreef op 19 januari 2013 @ 16:25:

quote:Amand schreef op 19 januari 2013 @ 16:25:

Wat een flauwe boutreactie

TS,ik zou op een ander medicijn overstappen. Zeflf geen ervaring. Ik slik wel AD en vergeet af en toe ook wel dingen maar dat is maar heel weinig.
quote:swana schreef op 19 januari 2013 @ 19:51:

[...]

Wat een flauwe boutreactie

TS,ik zou op een ander medicijn overstappen. Zeflf geen ervaring. Ik slik wel AD en vergeet af en toe ook wel dingen maar dat is maar heel weinig.

Ik vond hem wel leuk.

Ik slik zelf ook AD, kleine dosis. Maar er kan niks tegen humor op!

Maarja, dan moet je er wel voor openstaan natuurlijk.

Maar goed, ik ben ook vergeetachtiger geworden, maar dan juist de dingen die er eigenlijk niet toe doen. En dat is voor mij onder andere juist de reden dat ik AD gebruik. Lekker rustiger in m'n koppie.
Het was geen flauwe boutreactie. Ik heb zelf ook AD geslikt en ik kan me echt niet herinneren dat m'n geheugen er slechter van werd. Wat ik wel weet, is dat ik mezelf in de loop van de tijd aangeleerd heb om steeds minder zaken te registreren (en dus herinneren), zodat er ook minder zaken zijn waar ik angstig van kan worden.
quote:Amand schreef op 19 januari 2013 @ 21:04:

Het was geen flauwe boutreactie. Ik heb zelf ook AD geslikt en ik kan me echt niet herinneren dat m'n geheugen er slechter van werd. Wat ik wel weet, is dat ik mezelf in de loop van de tijd aangeleerd heb om steeds minder zaken te registreren (en dus herinneren), zodat er ook minder zaken zijn waar ik angstig van kan worden.

Dit is denk ik wel waar het om draait met AD.

Zo ervaar ik het ook.
@Amand. Je hebt me wel aan het denken gezet. Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Zeker omdat het nooit gaat om echt heel belangrijke dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven