As overledenen ophalen :(

13-10-2011 18:20 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Overmorgen gaan wij de as van mijn overleden moeder ophalen.. zie er enorm tegenop.. het idee alleen al dat ze dan in een koker zit :(

Ik hoop dat iemand met ervaring hiermee me een beetje gerust kan stellen..
Ach jeetje sterkte!

Sta je wel achter het feit dat je moeder gecremeerd is? Weet je al wat je met het as wil gaan doen? Ben je bekend met alle mogelijkheden?

Succes morgen.
Ik zat er ook heel erg tegenop toen ik het as van mijn moeder moest ophalen.. Bij ons zat het in een mooie urn, dus hoe het is met een koker weet ik niet precies.. Ik had toen ook niet echt het idee van "mijn moeder zit daarin" .. Achteraf viel het allemaal wel mee hoor.. Het voelde wel fijn om haar mee te nemen in ieder geval

Heel veel sterkte
Ja we weten wel wat we er mee gaan doen, we gaan het uitstrooien en daar zie ik nog meer tegen op maar dat is nu nog niet.

Ik sta er wel achter ja, want het was haar keuze
quote:poppetje schreef op 13 oktober 2011 @ 18:25:

Ja we weten wel wat we er mee gaan doen, we gaan het uitstrooien en daar zie ik nog meer tegen op maar dat is nu nog niet.

Ik sta er wel achter ja, want het was haar keuzeIk weet niet hoe jij er tegenover staat, maar je kunt ook een beetje as in een ashanger doen.

Heb ik zelf ruim 12 jaar geleden gedaan, en ben nog steeds blij dat ik mijn moeder een beetje "bij me" kan dragen in de vorm van een sieraad.

Wij hebben de asbus begraven in een familiegraf.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb de as van mijn lieve schoonpaps samen met zijn weduwe, zoons en kleinzoon uitgestrooid op een mooi stukje natuur waar hij vaak kwam. Het was fijn en goed om te doen, het laatste wat je kunt doen voor iemand en dan met zijn allen is dat speciaal. Mijn zoontje strooide dat het een lieve lust was en heeft waarschijnlijk ook wel iets van de as ingeademd etc, je weet hoe dat gaat met kleuters. Toch was ook dat heel mooi om te zien. Ook goed voor zijn verwerking geweest hebben we gemerkt.

Sterkte poppetje!
Sterkte...

kus
Heel veel sterkte
Same here, maar ik vond het juist fijn om 'haar weer op te halen'. Misschien helpt dat, ze wilde zelf graag gecremeerd worden en nu kun je haar toch weer thuis halen. Assierraad heb ik ook laten maken & wij hebben haar op een voor ons speciale datum uitgestrooid op belangrijke plekken.

Sterkte!
Ik had destijds niet echt het gevoel dat ik mijn moeder op ging halen. Wij hebben haar urn (blikken ding) in de beauty-case gedaan en met het vliegtuig mee naar Spanje genomen. Op Schiphol zijn we uitgebreid gecontroleerd of er geen witte poeder in zat, niet door de urn te openen maar door met zo'n sensor er overheen te gaan.

In Spanje hebben we haar uitgestrooid op een voor haar favoriete plek. Het uitstrooien zelf vond ik ook minder eng dan verwacht. Natuurlijk was het wel heel emotioneel, maar ook heel mooi.

Sterkte En probeer te bedenken dat je moeder in je hart en in je hoofd zit en niet in de urn
Poppetje, ik wens je heel veel sterkte..

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar lees graag mee omdat mijn vader nog geen 8 weken geleden ook overleden is en ik benieuwd ben hoe de ervaring is om de as op te gaan halen.. Hoe lang na het overlijden gaan jullie de as ophalen?
Vergeet asjeblieft niet je ID mee te nemen. Inmiddels het is wel gewoon die op zak te hebben, maar toch. Wij krijgen mijn schoonmoeder niet mee ...
ahh, sterkte morgen!
quote:es1984 schreef op 13 oktober 2011 @ 19:46:

Poppetje, ik wens je heel veel sterkte..

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar lees graag mee omdat mijn vader nog geen 8 weken geleden ook overleden is en ik benieuwd ben hoe de ervaring is om de as op te gaan halen.. Hoe lang na het overlijden gaan jullie de as ophalen?Wij na 7 weken. Volgens de wet mag het na een maand
“Don’t look back – you’re not going that way.”
@ Poppetje

Mijn vader is vlak voor kerst 2010 overleden en gecremeerd. Mijn moeder, broer en ik waren het er gelijk over eens dat mijn vader terug naar de natuur ''moest''. Mijn moeder vroeg aan mij of ik een idee had wanneer. Ik stelde hun trouwdag voor 16 maart. dat vond ze een mooie gedachte. Als je kiest voor uitstrooing zit de as in een soort koker. Wij hebben van de as twee ringen gemaakt die in elkaar overlopen. Ik heb er foto's van gemaakt zodat ik toch iets tastbaars heb.

En sterkte poppetje
Allereerst sterkte!

Zelf denk ik dat het verstrooien moeilijker is. Met het ophalen had ik niet het idee dat het mijn vader is. Ik zie het zo dat hij al ergens anders is, en de as een 'overblijfsel'. Verstrooien is dan wel weer definitief, maar wel een afronding die er (wat mij betreft) bijhoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven