Autisme, Wie ook? Deel 2

05-08-2016 13:28 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder schrijven over ons leven met autisme en alle leuke en minder leuke dingen die daarbij komen kijken.



Hier vind je deel 1: kattenenrozen in "Autisme,wie ook?"
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
En ja, ik leef dus nog. Wat gaan jullie hard, deel 2 geopend! Ik heb een kind rondlopen met vakantie, ben 's avonds altijd blij als ik even achter de computer kan duiken, maar dan lees ik meer dan ik schrijf. Leef wel erg mee, dus Duende, van harte met je afkeuring. Anderen die nog in de ellende zitten: sterkte!



Hier gelukkig geen gedoe met relaties. Ik heb een man die net zo gek is als ik (positief bedoeld!), al heeft hij geen diagnose. We zijn van 5 tot 7 altijd wel samen beneden, doen ook leuke dingen samen, maar zitten meestal 's avonds elk in een eigen kamer. Heerlijk. Samen 'gezellig' tv kijken, vast wel eens heel leuk, maar ik begrijp echt die mensen niet die elke avond samen op de bank zitten. (Ben ook ontiegelijk introvert, dus weet nu even niet in hoeverre dit autisme is.) Erg blij met 'm dus.
Even een tvp. Ondanks dat ik niet (veel) schrijf probeer ik zo nu en dan even bij te lezen.
quote:Nanga schreef op 09 augustus 2016 @ 00:20:



Hier gelukkig geen gedoe met relaties. Ik heb een man die net zo gek is als ik (positief bedoeld!), al heeft hij geen diagnose. We zijn van 5 tot 7 altijd wel samen beneden, doen ook leuke dingen samen, maar zitten meestal 's avonds elk in een eigen kamer. Heerlijk. Samen 'gezellig' tv kijken, vast wel eens heel leuk, maar ik begrijp echt die mensen niet die elke avond samen op de bank zitten. (Ben ook ontiegelijk introvert, dus weet nu even niet in hoeverre dit autisme is.) Erg blij met 'm dus.

Mocht ik een relatie hebben en samenwonen dan zou ik die behoefte ook echt hebben. Ben heel erg gesteld op mijn eigen rust en die heb ik ook echt nodig om niet totaal overprikkeld te raken. Zeker als je ook nog een kind hebt rondlopen dan snap ik dat je het heerlijk vindt om 's avonds even tijd voor jezelf te hebben.



Edit: wel fijn trouwens dat je man dat ook toestaat. Denk dat er genoeg mannen zijn die gewoon samen "gezellig" op de bank willen zitten en gaan twijfelen aan zichzelf op het moment dat jij dat niet wilt. Terwijl dat dan helemaal niet aan die man ligt.
Relaties, heb het geprobeerd en besloten dat het niets voor mij is. Te weinig alleen-tijd en zelf had ik de slechte gewoonte om te proberen mezelf zoveel mogelijk weg te cijferen en mee te gaan in haar sociale behoeftes, wat me na een poos weer opbrak waarna de ruzie volgde en het spel van voor af aan begon.

Ondertussen woon ik al acht jaar samen met mijn broer en dat gaat prima (misschien mede omdat ik vermoed dat hij ook met autisme kampt, en anders toch sommige symptomen vertoond). Zo regelen we het huishouden samen maar spenderen we onze vrije tijd grotendeels apart. Ergens vrees ik wel dat er een dag zal komen dat hij een relatie aangaat en zij mij vervolgens uit het huis wilt. Het huis is in principe groot genoeg, zelfs als ze aan kinderen zouden beginnen, maar waarschijnlijk zullen ze dan meer nood hebben aan privacy. Lang de andere kant, hij is 33 en voorlopig weinig interesse om een gezinnetje te starten.



Leuk dat de meelezers zich ook laten horen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nanga schreef op 09 augustus 2016 @ 00:20:

En ja, ik leef dus nog. Wat gaan jullie hard, deel 2 geopend! Ik heb een kind rondlopen met vakantie, ben 's avonds altijd blij als ik even achter de computer kan duiken, maar dan lees ik meer dan ik schrijf. Leef wel erg mee, dus Duende, van harte met je afkeuring. Anderen die nog in de ellende zitten: sterkte!



Hier gelukkig geen gedoe met relaties. Ik heb een man die net zo gek is als ik (positief bedoeld!), al heeft hij geen diagnose. We zijn van 5 tot 7 altijd wel samen beneden, doen ook leuke dingen samen, maar zitten meestal 's avonds elk in een eigen kamer. Heerlijk. Samen 'gezellig' tv kijken, vast wel eens heel leuk, maar ik begrijp echt die mensen niet die elke avond samen op de bank zitten. (Ben ook ontiegelijk introvert, dus weet nu even niet in hoeverre dit autisme is.) Erg blij met 'm dus. Als ik fantaseer over een relatie is dit ook wel zo'n beetje wat ik me erbij voorstel: vooral ieder je eigen ding doen, maar het prettig vinden dat die ander in de buurt is. Zoiets.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Nanga schreef op 09 augustus 2016 @ 00:09:

Wel heel verstandig van je dat je er dan zo langzaam overheen gegaan bent, hondenmens. Vind ik helemaal niet zo'n domme actie! Ben nu wel benieuwd naar hoe zo'n sluis eruit ziet... lijkt het een beetje op een bussluis?Ja, een soort bussluis. Maar deze had ik nog niet gezien, kan er ook geen plaatje van vinden. Het leken net 2 stoepranden met een lagers stuk in het midden. Ik denk dat geluk heb gehad dat ik zo langzaam reed. Ik ga vandaag toch maar even langs de garage om te kijken of er schade is. Misschien is de beschermlaag er af gegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 09 augustus 2016 @ 07:25:

[...]



Als ik fantaseer over een relatie is dit ook wel zo'n beetje wat ik me erbij voorstel: vooral ieder je eigen ding doen, maar het prettig vinden dat die ander in de buurt is. Zoiets.Dit. Het liefst zou ik ook een eigen slaapkamer hebben dan. En het gevoel hebben dat je bij iemand terecht kan als er eens wat is. Een klankbord hebben. Nu is dat mijn moeder. Maar er komt een dag dat het niet meer kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 09 augustus 2016 @ 10:58:

Ja, een soort bussluis. Maar deze had ik nog niet gezien, kan er ook geen plaatje van vinden.Dit is een (voorbeeld van een) landbouwsluis:





Dit de borden die erbij horen:

You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Klopt Lotte. Die sluis heb ik ook op internet gezien. Die van mij kan ik niet vinden.

Dat witte bord met de auto stond bij mij ook. Die vond ik verwarrend omdat die paaltjes niet zichtbaar waren. Ook niet gevoeld. En het verbodsbord voor auto's zag ik te laat. Mijn auto is laag en moest best een eind naar boven kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hondenmens, je bent in ieder geval niet de enige.
You don't have to fit into the format
Is het erg als ik toch het stiekem wel een beetje grappig vind, vooral hoe je het hebt opgeschreven hondenmens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mother_Earth schreef op 09 augustus 2016 @ 11:45:

Is het erg als ik toch het stiekem wel een beetje grappig vind, vooral hoe je het hebt opgeschreven hondenmens. Ga gerust je gang. Wat vind je dan precies grappig?
quote:hondenmens schreef op 09 augustus 2016 @ 12:14:

[...]





Ga gerust je gang. Wat vind je dan precies grappig?



Niet verkeerd opvatten, ik lach je niet uit ofzo.

Je schrijft het zo heerlijk nuchter en droog neer, met je eigen zelfkennis...zo van ''dit is echt weer iets voor mij''.

Dus de manier van opschrijven vond ik wel leuk, niet wat je overkomen is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mother_Earth schreef op 09 augustus 2016 @ 12:20:

[...]





Niet verkeerd opvatten, ik lach je niet uit ofzo.

Je schrijft het zo heerlijk nuchter en droog neer, met je eigen zelfkennis...zo van ''dit is echt weer iets voor mij''.

Dus de manier van opschrijven vond ik wel leuk, niet wat je overkomen is.Ah zo. Ik voelde me overigens niet beledigd hoor. Ik ben heel klungelig en heb best vaak domme ongelukjes in het algemeen. Dingen niet zien of te laat of verkeerd begrijpen waardoor ik net datgene doe wat NIET moet.
quote:hondenmens schreef op 09 augustus 2016 @ 13:43:

[...]





Ah zo. Ik voelde me overigens niet beledigd hoor. Ik ben heel klungelig en heb best vaak domme ongelukjes in het algemeen. Dingen niet zien of te laat of verkeerd begrijpen waardoor ik net datgene doe wat NIET moet.Hier nog zo een
quote:hondenmens schreef op 09 augustus 2016 @ 13:43:

[...]

Ah zo. Ik voelde me overigens niet beledigd hoor. Ik ben heel klungelig en heb best vaak domme ongelukjes in het algemeen. Dingen niet zien of te laat of verkeerd begrijpen waardoor ik net datgene doe wat NIET moet.Zitten jullie ook regelmatig vol blauwe plekken door onnozele ongelukjes, voortvloeiend uit wat jij schrijft, zoals dingen niet zien of verkeerd begrijpen? Ik wel. Momenteel zit ik met mijn been omhoog omdat ik door een domme inschatting een lelijke val heb gemaakt. Gelukkig niks gebroken, maar ik baal er zo ontzettend van... Want ik heb ook een hondje (gelukkig doet één van de kinderen die nu) en een huishouden dat zichzelf niet bijhoudt en de thuishulp heeft vakantie. Ik heb liever geen vervanging, vreemde mensen in mijn huis die ik moet gaan uitleggen wat te doen terwijl ik het overzicht al helemaal kwijt ben nu. Maar ik heb nu toch maar even gebeld en er komt morgen iemand langs.
Eerlijk gezegd heb ik van die dingen die jullie opnoemen weinig tot geen last.



Hebben jullie wel zelfspot, kun je wel lachen om je eigen gekke dingetjes die fout gaan of die je letterlijk opvat. ?
quote:Mother_Earth schreef op 09 augustus 2016 @ 14:09:

Eerlijk gezegd heb ik van die dingen die jullie opnoemen weinig tot geen last.



Hebben jullie wel zelfspot, kun je wel lachen om je eigen gekke dingetjes die fout gaan of die je letterlijk opvat. ?Ligt aan de situatie. Ik schaam me nogal snel.
quote:duende12 schreef op 09 augustus 2016 @ 14:11:

[...]



Ligt aan de situatie. Ik schaam me nogal snel.



Ach dat is niet leuk, vervelend dat jij je dan zo voelt.

Al eens geprobeerd om er met wat humor mee om te gaan of vind je dat lastig ?

Persoonlijk vind ik zelfspot altijd een hele leuke en mooie eigenschap van mensen.
quote:Mother_Earth schreef op 09 augustus 2016 @ 14:19:

[...]





Ach dat is niet leuk, vervelend dat jij je dan zo voelt.

Al eens geprobeerd om er met wat humor mee om te gaan of vind je dat lastig ?

Persoonlijk vind ik zelfspot altijd een hele leuke en mooie eigenschap van mensen.In een vertrouwde omgeving is zelfspot makkelijker. Maar ik ben altijd bang dat mensen mij dom of raar vinden.
quote:duende12 schreef op 09 augustus 2016 @ 14:41:

[...]



In een vertrouwde omgeving is zelfspot makkelijker. Maar ik ben altijd bang dat mensen mij dom of raar vinden.



Begrijp het, het is niet voor iedereen makkelijk om meteen te reageren op een situatie met zelfspot omdat je juist gevoelig bent voor reacties van mensen zul jij dit ook niet snel doen.

Zelfspot maakt juist een situatie wat luchtiger meestal omdat ieder mens weleens klungelig is of doet en zichzelf er dan wel in herkent.

Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt, dat is het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 09 augustus 2016 @ 13:52:

Maar ik heb nu toch maar even gebeld en er komt morgen iemand langs.

Goed van je!



Hondenmens, ben je nog met je auto naar de garage geweest om even te laten kijken?



Ik ben de afgelopen weken drie keer op bezoek geweest bij een tante van me die in het ziekenhuis ligt, en vandaag reed ik alsnog verkeerd bij de rotonde! Mijn moeder zat naast me en moest lachen, en daar werd ik giftig om. Ik ben dan zó boos op mezelf, dat ik het toch weer fout doen. Kleine troost was dat achter mij een auto ook moest keren. Ik was dus niet de enige rotonde-kneus.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
En onhandig ben ik vooral als ik op mijn vingers gekeken word.

Daar kan ik dus echt niet tegen.

Ik heb natuurlijk een tijdje gewerkt als orthodontie-assistente, en daar kwam dat heel sterk naar voren.

Als ik bijvoorbeeld een beugel moest plaatsen bij een kind dat alleen was, ging het best.

Waren de vader of moeder (of soms beide ) erbij, ging het beduidend minder soepel.

Uiteindelijk lukte het dan ook wel, maar na afloop was ik dan gesloopt.

Veel gesloopter dan wanneer ik alleen met het kind was geweest.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Die ouders zaten ook altijd tegen me aan te lullen, en dat trok ik echt niet.

Was dan heel geconcentreerd bezig, dus had helemaal geen zin in dat gewauwel.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:Mother_Earth schreef op 09 augustus 2016 @ 14:09:

Eerlijk gezegd heb ik van die dingen die jullie opnoemen weinig tot geen last.



Hebben jullie wel zelfspot, kun je wel lachen om je eigen gekke dingetjes die fout gaan of die je letterlijk opvat. ?Zelfspot heb ik zeker en ik beoordeel andere mensen ook naar hun mate van zelfspot. Mensen zonder zelfspot vind ik meestal niet zo leuk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven