Autisme, Wie ook? Deel 2

05-08-2016 13:28 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder schrijven over ons leven met autisme en alle leuke en minder leuke dingen die daarbij komen kijken.



Hier vind je deel 1: kattenenrozen in "Autisme,wie ook?"
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 09 augustus 2016 @ 16:26:

[...]



Zelfspot heb ik zeker en ik beoordeel andere mensen ook naar hun mate van zelfspot. Mensen zonder zelfspot vind ik meestal niet zo leuk.Dan weet ik dat ook
quote:duende12 schreef op 09 augustus 2016 @ 16:48:

[...]



Dan weet ik dat ook



Ach

Solo zetten we voor straf in de hoek, dat zal haar leren
Ik vind jullie allemaal leuk hoor
Alle reacties Link kopieren
Voor zelfspot heb je wel een zekere mate van zelfvertrouwen nodig denk ik, anders kan het zomaar heel zelfdestructief zijn.

En zelfvertrouwen is bij mij inmiddels wel redelijk aanwezig, maar ik ben dan ook al heul oud.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 09 augustus 2016 @ 16:54:

Voor zelfspot heb je wel een zekere mate van zelfvertrouwen nodig denk ik, anders kan het zomaar heel zelfdestructief zijn.

En zelfvertrouwen is bij mij inmiddels wel redelijk aanwezig, maar ik ben dan ook al heul oud.Aangezien ik steeds meer zelfvertrouwen krijg, heb ik er alle vertrouwen in dat ik wat meer zelfspot zal hebben wanneer ik net zo oud ben als jij
Alle reacties Link kopieren
quote:duende12 schreef op 09 augustus 2016 @ 17:09:

[...]



Aangezien ik steeds meer zelfvertrouwen krijg, heb ik er alle vertrouwen in dat ik wat meer zelfspot zal hebben wanneer ik net zo oud ben als jij Precies, je hebt nog even hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Cumulus: Wat akelig van je been. Goed dat er morgen iemand langs komt. Ik stoot me overigens heel vaak aan dingen. Aan de tafelpoot. Of ik struikel bijna over de drempels. Nooit echt gevallen daardoor, dat verbaast me. Of als op de stoep een steen net een cm hoger ligt, ik stoot daar tegen dan. Pas geleden had ik me opengehaald aan een nagelborstel.



Mother_Earth: Soms heb ik zelfspot, bij mensen die ik graag mag. Dan kan ik me ook nog dom voelen, maar het voelt bij zulke mensen minder vervelend. Bij sommige collega's die snel oordelen voel ik me dan ongemakkelijk.

Een paar collega's hadden het eens over ene Dr. Beckers. Ik hoorde alleen het woord "Beckers". Ze zeiden dat ze er niet tevreden over waren. Daarna zei iemand: "Lekkers van beckers." Waarop ik zei dat ik dat een heel goed merk vond. Ik dacht dat het over frikadellen ging. Toen kon ik er zelf ook om lachen.



Lotte: Ik ben niet meer naar de garage geweest, vond het te laat worden. Vanmiddag was ik bij een collega op de koffie en ik dacht dat ik daarna wel even zou gaan. Maar ik moest ook nog naar de groenteboer, die ze in mijn dorp niet hebben. Misschien hebben ze ook niet direct tijd in de garage waardoor je moet wachten. Dus ik ga morgen wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 09 augustus 2016 @ 16:54:

Voor zelfspot heb je wel een zekere mate van zelfvertrouwen nodig denk ik, anders kan het zomaar heel zelfdestructief zijn.

Dat zeg je heel goed ja.

Dan wordt het namelijk een soort sport om jezelf belachelijk te maken voordat een ander het kan doen.

Op den duur word je daar heel ongelukkig van, zo weet ik uit ervaring.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag naar de garage geweest. Er was niks te zien aan de onderkant van de auto.
Keuzes, ik word er gek en onzeker van!

We hebben momenteel vakantie en zouden de voortuin aan gaan pakken. Alles er uitgehaald, het ligt nu braak. Ik had van tevoren een ontwerp gemaakt, maar begon hier toch aan te twijfelen. Punt is nu dat ik gewoon níet weet wat het moet worden, bang dat het allemaal te strak wordt. Ik heb wel meer keuzes gemaakt in dit huis waar ik achteraf ontzettend spijt van had en van baalde. Ik ben gewoon zó bang om het verkeerd te doen. Vervolgens moeten er stenen uitgezocht worden waar ik ook al niet uit kom. De ene is te strak, de ander te lelijk, welke kleur moet het worden. Ik verdrink hier echt in. Ik zie door de bomen het bos niet meer. En wat vriend dan uitzoekt vind ik weer niet mooi, dát weet ik dan wel weer. Maar wat het wel moet zijn weet ik dus ook niet.

Zulk soort dingen maken mij echt zo enorm down. Gewoon het feit dat ik geen keuze kan maken, het weer uitloopt op een flop en dat ik hierin gewoon niet meer helder kan denken.



Meer mensen die zo iets dergelijks herkennen?
Keuzes maken is ook een van mijn minder sterke kanten Of het nu gaat om vakantie, werk, kleur van kussenhoesjes.....
quote:Lea32 schreef op 10 augustus 2016 @ 16:13:

Keuzes maken is ook een van mijn minder sterke kanten Of het nu gaat om vakantie, werk, kleur van kussenhoesjes.....



Daarom kies ik altijd voor het bekende. Ik kies ook altijd dezelfde pizza, want ik weet dat die vreselijk lekker is. Stel ik kies een ander die niet lekker is, dan krijg ik spijt dat ik die gekozen heb, en niet die ene die ik altijd kies. Dus ik ga voor safe.

Van sommige dingen weet ik héél goed wat ik wil, van sommige ook totaal niet. Vriend en ouders worden hier soms ook echt helemaal gek van
Alle reacties Link kopieren
Mag ik je laatste stukje gewoon kopiëren, ducktape? Superherkenbaar.

En als het enigszins kan dan dus maar liefst helemaal geen keuzes maken. Geen nieuw tafeltje kopen, ook al is het oude helemaal op, maar gewoon geen nieuwe kunnen kiezen. De muren niet schilderen omdat je geen kleur kunt kiezen, en dus steeds tegen dat oude groezelige wit aankijken...

Ik vind het wel al heel goed van je dat je begonnen bent aan de tuin! Plannetje gemaakt, gewerkt - dat is al wat. Verder geen tips helaas, sorry.
Alle reacties Link kopieren
quote:ducktape schreef op 10 augustus 2016 @ 16:10:

Keuzes, ik word er gek en onzeker van!

We hebben momenteel vakantie en zouden de voortuin aan gaan pakken. Alles er uitgehaald, het ligt nu braak. Ik had van tevoren een ontwerp gemaakt, maar begon hier toch aan te twijfelen. Punt is nu dat ik gewoon níet weet wat het moet worden, bang dat het allemaal te strak wordt. Ik heb wel meer keuzes gemaakt in dit huis waar ik achteraf ontzettend spijt van had en van baalde. Ik ben gewoon zó bang om het verkeerd te doen. Vervolgens moeten er stenen uitgezocht worden waar ik ook al niet uit kom. De ene is te strak, de ander te lelijk, welke kleur moet het worden. Ik verdrink hier echt in. Ik zie door de bomen het bos niet meer. En wat vriend dan uitzoekt vind ik weer niet mooi, dát weet ik dan wel weer. Maar wat het wel moet zijn weet ik dus ook niet.

Zulk soort dingen maken mij echt zo enorm down. Gewoon het feit dat ik geen keuze kan maken, het weer uitloopt op een flop en dat ik hierin gewoon niet meer helder kan denken.



Meer mensen die zo iets dergelijks herkennen?



Eh ja. Ik ben al drie jaar bezig met een keuken uitzoeken. Al twee keer op het punt gestaan nu toch echt te bestellen. En dan toch maar weer niet . Gek word je ervan. Een broek kun je nog ruilen. Een keuken niet. En je koopt ook niet even een nieuwe.

Het voordeel is dan weer dat ik eigenlijk zelden spijt heb van een keuze, omdat ik echt alle opties zes keer doorgedacht heb. Heel soms word ik te moe van mezelf en koop ik iets op goed geluk. Dat gaat dan vaak wel mis.



Met eten ben ik in de loop der jaren wel veel makkelijker geworden, omdat ik gemerkt heb dat wat je niet kent ook heel erg lekker kan zijn. Vroeger kon ik het wel een klein drama vinden, als ik vooraf precies bedacht had wat ik wilde bestellen en dan stond het niet meer op de kaart.

Ik wilde ook altijd precies weten wat er in een verrassingsmenu zit. Maar dat heb ik niet meer, nu vind ik het wel leuk om me te laten verrassen (met eten).
.
Nieuwe tuin en keuken was niet zo'n probleem. Hoe die eruit moest komen te zien. Maar wel welke planten zet ik in de tuin. Ellende.
quote:Nanga schreef op 10 augustus 2016 @ 16:48:

Mag ik je laatste stukje gewoon kopiëren, ducktape? Superherkenbaar.

En als het enigszins kan dan dus maar liefst helemaal geen keuzes maken. Geen nieuw tafeltje kopen, ook al is het oude helemaal op, maar gewoon geen nieuwe kunnen kiezen. De muren niet schilderen omdat je geen kleur kunt kiezen, en dus steeds tegen dat oude groezelige wit aankijken...

Ik vind het wel al heel goed van je dat je begonnen bent aan de tuin! Plannetje gemaakt, gewerkt - dat is al wat. Verder geen tips helaas, sorry.



Ja, hoor, mag..



Vroeger was ik al heel vroeg bezig met plannen en voorbereiden. Kleren voor de vakantie had ik al 3 weken van tevoren klaar liggen, ik keek er echt naar uit en was er enorm mee bezig.

Mijn vriend is echt totaal niet zo. Hij is meer van de last-minute. Mede daardoor en gewoon door tijdgebrek ivm school/werk ben ik er ook lakser in geworden. Waardoor alles op het laatst moet en ik dus enorm in de stress schiet. Ik verdrink dan in het missen van overzicht. Zo ook dus met de voortuin. Zo veel keuze, zo veel om over na te denken, zo veel om uit te zoeken.. Het einde is dan echt zoek.
Ik kan me ook soms vergissen hoe iets eruit komt te zien. Stiefbroertje had ooit voor zijn kamer een soort geel gekozen dat ik dacht... Bleeeeh. Uiteindelijk vond ik zijn geel een stuk leuker op de muur dan de geel die ik had gekozen.



Gelukkig hebben ze tegenwoordig hele leuke gratis software voor dat soort dingen.. Om 3D plaatjes te maken van de ruimte
Alle reacties Link kopieren
quote:ducktape schreef op 10 augustus 2016 @ 16:10:

Keuzes, ik word er gek en onzeker van!

We hebben momenteel vakantie en zouden de voortuin aan gaan pakken. Alles er uitgehaald, het ligt nu braak. Ik had van tevoren een ontwerp gemaakt, maar begon hier toch aan te twijfelen. Punt is nu dat ik gewoon níet weet wat het moet worden, bang dat het allemaal te strak wordt. Ik heb wel meer keuzes gemaakt in dit huis waar ik achteraf ontzettend spijt van had en van baalde. Ik ben gewoon zó bang om het verkeerd te doen. Vervolgens moeten er stenen uitgezocht worden waar ik ook al niet uit kom. De ene is te strak, de ander te lelijk, welke kleur moet het worden. Ik verdrink hier echt in. Ik zie door de bomen het bos niet meer. En wat vriend dan uitzoekt vind ik weer niet mooi, dát weet ik dan wel weer. Maar wat het wel moet zijn weet ik dus ook niet.

Zulk soort dingen maken mij echt zo enorm down. Gewoon het feit dat ik geen keuze kan maken, het weer uitloopt op een flop en dat ik hierin gewoon niet meer helder kan denken.



Meer mensen die zo iets dergelijks herkennen?



Keuzes maken vind ik héél lastig. Altijd bang om spijt te krijgen dat ik het andere niet gekozen heb. Mijn voortuin moet ook aangepakt worden. Dat staat al 5 jaar op de planning, maar is er nog niet van gekomen. De stuiken die er al in stonden toen ik er kwam wonen gaan eruit. Er komen stenen voor terug. Mijn moeder heeft een paar ontwerpen gemaakt, ik wist echt niet wat ik wilde. Tuurlijk moet het een beetje leuk ogen, maar vind het belangrijkst dat ik het makkelijker kan onderhouden. En mijn ramen weer fatsoenlijk kan zemen. Nu kan ik geen trapje zetten omdat de grond onstabiel ligt. Er komen gele tegels en zwarte klinkers. Met de klinkers worden 1 of 2 vierkanten gemaakt zodat er vlakken komen. Mijn stiefvader is handig, maar heeft zelf een huis wat nooit afkomt (huis in de polder) en een drukke agenda. Dit jaar heeft een collega aangeboden om mee te helpen die stoep te leggen. Met 2 mannen is dat zo gedaan. Maar nu is die man van de week geopereerd aan zijn schildklier en mijn stiefvader een maand terug aan staar. Die kunnen de komende weken niet tillen en bukken. Ik zal toch blij zijn als die tuin eindelijk klaar is. Zelf alvast aan zulke dingen beginnen doe ik niet. Het is fysiek te zwaar voor me en ik heb het inzicht niet.

Als ik ooit verhuis neem ik toch een wat groter huis met extra slaapkamer en een kleiner tuintje. Het is een vrij grote tuin, wat ik heerlijk vind in de zomer. Maar ik heb me vergist in het onderhoud ervan.
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 10 augustus 2016 @ 15:57:

Ik ben vandaag naar de garage geweest. Er was niks te zien aan de onderkant van de auto. Wat fijn voor je.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Wat een herkenbaarheid mbt keuzes. Ik heb er soms ook grote moeite mee. Wat helpt is om mijn keuze mogelijkheden te verminderen.

Toen ik op mezelf ging werd ik helemaal gek van al die woonwinkels. Uiteindelijk ben ik naar de Ikea gegaan en heb daar wat spullen gekocht. Vervolgens kwam ik bij de v&d en daar stond toevallig een bank en 2 stoelen die enorm waren afgeprijsd. Die heb ik toen genomen en klaar was ik. Als ik dat niet had gedaan was mijn huis nu nog leeg hahaha
quote:hondenmens schreef op 10 augustus 2016 @ 15:57:

Ik ben vandaag naar de garage geweest. Er was niks te zien aan de onderkant van de auto. Gelukkig maar, weer een zorg minder.
Ja vreselijk die keuzes maken, heb daar ook zo een moeite mee.

Laatst begon mijn vriezer steeds meer ijs aan te maken ( hele oude ), wekenlang online onderzoeken naar de verschillende vriezers en wat is de beste keus en waar is die het goedkoopste en dan natuurlijk toch weer voor een andere kijken net zolang tot ik de deur van mijn oude vriezer bijna niet meer dicht ging door al het opgehoopte ijs.

Gelukkig kunnen ze leveren in 1 dag want anders...
Alle reacties Link kopieren
Keuzes maken vond ik als kind al lastig. Ik spaarde vroeger Disney knuffels en figuren. Die dingen waren best duur en ik kon ze dan niet altijd allemaal kiezen. Dan liep ik soms echt een half uur door de winkel na te denken. Uiteindelijk koos ik dan wel. Maar ik weet nog precies welke ik niet koos en me afvragen of dat niet leuker geweest was. Erg he.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit me steeds maar af te vragen of ik ook zo'n moeite heb met keuzes maken, maar volgens mij valt dat wel mee. Alleen de keuze of ik hier ga schrijven dat het meevalt of dat ik het toch herken, die duurde best lang.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 10 augustus 2016 @ 18:50:

Ik zit me steeds maar af te vragen of ik ook zo'n moeite heb met keuzes maken, maar volgens mij valt dat wel mee. Alleen de keuze of ik hier ga schrijven dat het meevalt of dat ik het toch herken, die duurde best lang. Maar als je heul oud bent dan heb je niet eeuwig de tijd om tot een keuze te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven