Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
@Vlamtosti: welkom :)

Ik heb net het diagnostisch proces achter de rug. Bij mij waren het een aantal vragenlijsten thuis invullen. Daarna een diagnostisch interview met mijn parner erbij van ongeveer twee uur, en nog een ontwikkelingsonderzoek met mijn ouders erbij van twee uur. Daarna adviesgesprek. Duurde ongeveer anderhalve maand bij mij.
@Vlamtosti,

Ik kan natuurlijk alleen vertellen over mijn eigen diagnose proces, maar ik heb eerst denk ik 4 maanden op de wachtlijst gestaan, daarna verspreid over 3 dagen, het grootste gedeelte van de middag ROM-testen moeten doen (hoe lang ervaar je …. klachten), vormen maken van blokjes waarbij ik een plaatje moest volgen, veel vragen over prikkels waar ik niet goed tegen kan, kreeg een papier met allemaal symbolen en daar onder per vakje een letter, moest met een legenda die symbolen zo snel mogelijk 'vertalen'.

Ook nog een test waar ik moest vertellen hoe bepaalde woorden voelde, dus bv het woord alinea, dat is rood in mijn hoofd.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
@kohaku o joh dat heb ik allemaal niet gehad. Was een iq test bij jou misschien onderdeel van het onderzoek?
Die had ik al wel eens gehad.

Ik stond overigens sinds april 2019 op een wachtlijst, en heb dus twee weken geleden mijn diagnose gekregen.
GreenLadyFern schreef:
14-03-2020 07:07
@kohaku o joh dat heb ik allemaal niet gehad. Was een iq test bij jou misschien onderdeel van het onderzoek?
Die had ik al wel eens gehad.

Ik stond overigens sinds april 2019 op een wachtlijst, en heb dus twee weken geleden mijn diagnose gekregen.
Oh ja iq test ook idd. Ik was echt heel bang dat ik iets fout zou doen, wat natuurlijk niet kan, maar ik deed me al zo lang niet-autistisch voor dat ik bang was om alles op die manier in te vullen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Kohaku schreef:
13-03-2020 23:55
@Vlamtosti,

Ik kan natuurlijk alleen vertellen over mijn eigen diagnose proces, maar ik heb eerst denk ik 4 maanden op de wachtlijst gestaan, daarna verspreid over 3 dagen, het grootste gedeelte van de middag ROM-testen moeten doen (hoe lang ervaar je …. klachten), vormen maken van blokjes waarbij ik een plaatje moest volgen, veel vragen over prikkels waar ik niet goed tegen kan, kreeg een papier met allemaal symbolen en daar onder per vakje een letter, moest met een legenda die symbolen zo snel mogelijk 'vertalen'.

Ook nog een test waar ik moest vertellen hoe bepaalde woorden voelde, dus bv het woord alinea, dat is rood in mijn hoofd.
Volgens mij heb ik die test ook gehad inderdaad.
Het is al weer een tijdje geleden dat ik mijn onderzoek(en) gehad heb. De wachttijd was toen 1,5 jaar! Volgens mij heb ik toen alleen nog een test moeten maken en een gesprek gehad. En ze hebben met mijn ouders gesproken. Vanuit de psycholoog waar ik al een aantal onderzoeken had gehad (voor andere dingen, zoals ADHD, sociale fobie etc.) had ik ook nog vragenlijsten over mij in laten vullen door mijn ouders en zus.
IQ test heb ik nooit hoeven doen.
Bij mij op 15 kan ik mij weinig herinneren over dat ze iets over prikkels vroegen bij mijn test. Ik deed houtbewerking dus was altijd veel lawaai. Nadien vanaf 16 vijsjes in stroominbouwdozen draaien met persluchtgereedschap. En dat was met luide compressor die nu en dan druk opbouwde. Toen kledingbakken met mijn vader en dat was op straat dus ook prikkels in overvloed.

Eigenlijk heb ik pas van overprikkeling gehoord toen ik veel later op internet keek. Om te slapen of te lezen heb ik liefst stilte. Maar die andere dingen konden moeilijk zonder geluid. Dus verder nooit in me opgekomen dat ik daar niet tegen zou kunnen, of slechter dan gewone mensen.

Maar ik kwam niet uit mijn vraag in die test dat gebeurde vanuit school, omdat ik niets zei uit mezelf en geen emoties uiten. En achteraf gezien wisten ze toen al dat ik op uitkering gezet ging worden. Wat ik dan ook niet echt netjes vind. Aangezien ik tot 21 niet eens zeker was of ik wel ooit uitkering ging krijgen. Wat dus zeer stressvol gedoe was voor zowel mij als mijn ouders waar ik bij woon.
redbulletje schreef:
12-03-2020 21:30
Hoe dealen jullie met de corona-ontwikkelingen?
Ik kan alleen maar daar mee bezig zijn, heb in mijn hoofd geen ruimte om een ontspannende serie te kijken bijv. Heb meer pammetjes nodig dan anders.
Feiten checken en onderscheid maken tussen feiten en meningen.
De topics hier op Viva bevatten meer meningen dan feiten, wegblijven daar dus.

En jezelf dwingen om ergens anders op te focussen als het je blijkbaar zo onrustig maakt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Er zijn maar 1 of 2 topics die ik hier volg over Corona, de rest vermijd ik.
Solomio schreef:
15-03-2020 08:47
Feiten checken en onderscheid maken tussen feiten en meningen.
De topics hier op Viva bevatten meer meningen dan feiten, wegblijven daar dus.

En jezelf dwingen om ergens anders op te focussen als het je blijkbaar zo onrustig maakt.
De 'feiten' die onze regering tot nu toe in het rond strooit kunnen regelrecht naar fabeltjesland.
Hoe gaan jullie om met zoveel mogelijk thuiszitten nu? Voor mij is onder de mensen komen juist een welkome afwisseling van de tijd die ik toch al veel alleen doorbreng en juist nu is alles dicht en werken veel collega's niet of enkel thuis. Daardoor voel ik mij nog meer geïsoleerd en is het alleen zijn nog voelbaarder dan normaal. Ik zie geen mensen meer.
lola712 schreef:
15-03-2020 12:06
Hoe gaan jullie om met zoveel mogelijk thuiszitten nu? Voor mij is onder de mensen komen juist een welkome afwisseling van de tijd die ik toch al veel alleen doorbreng en juist nu is alles dicht en werken veel collega's niet of enkel thuis. Daardoor voel ik mij nog meer geïsoleerd en is het alleen zijn nog voelbaarder dan normaal. Ik zie geen mensen meer.
Ja ik ben daar ook bang voor als alles straks echt dicht gaat.
Ik heb nog geluk dat ik kan werken. Ik zeg nog, want de verzorgingstehuizen zijn hier op slot gegaan en ik kom als thuishulp dus bij mensen thuis. Ik heb ergens het idee dat wij nu ook thuis komen te zitten, maar ik hoop het niet.
Maar ik vind het best lastig hoor. Aan de ene kant snap ik de beslissing. Ik werk met kwetsbare doelgroep. 1 iemand zit al in quarantaine, dus daar mag ik al niet komen.

Ik wacht maar af.
Mocht het zo zijn dat wij inderdaad niet mogen werken, dan heb ik hier thuis ook nog genoeg te doen.
Wat ik raar vind eerst laten ze besmette mensen zo maar uit Italië vliegen naar hier. Dan gaan die mensen naar school, werk alsof er niets aan de hand is. Ze besmetten half de school of werk. En als het dus lokaal onder de mensen zit en niet meer tegen te houden is. Dan komen er plots grove maatregelen. Als ze die reizigers hadden thuis gezet was dat een zware maatregel. Maar ging het over aantal bussen en vliegtuigen weet niet hoeveel mensen. Maar alleszins veel minder mensen dan nu alles stilvalt tot zelfs scholen aan toe.
Ik begin wel een beetje bang te worden. Zit in een kliniek nu, dus als er binnen moet worden gebleven, dan ben ik de sjaak.
Ben erg angstig over alles op het moment, niet zozeer voor mezelf (al zou dat wel moeten met chronische aandoening en anorexia) maar meer dat afspraken en structuur wegvallen.
Ik baal best wel van die onzekerheid.
De scholen gaan dus dicht. Ik werk als huishoudelijk hulp in de thuiszorg, werk dus met kwetsbare mensen. Collega's die kinderen hebben, moeten dus haast wel thuisblijven. Moeten wij dan hun cliënten overnemen?
Werk is pas morgen vanaf 8.00 bereikbaar. Ik hoop dat we vanavond al uitsluitsel krijgen. Ik gok dat er best een kans is dat we niet hoeven te werken..
Ik kan hier zo niet tegen.
redbulletje schreef:
12-03-2020 21:30
Hoe dealen jullie met de corona-ontwikkelingen?
Ik kan alleen maar daar mee bezig zijn, heb in mijn hoofd geen ruimte om een ontspannende serie te kijken bijv. Heb meer pammetjes nodig dan anders.
Ik vind het uiterst fascinerend en zou gemakkelijk een hele dag de nieuwsberichten hierover kunnen volgen; ongeveer hetzelfde gevoel als tijdens 9/11, de beurscrash van 2008 of veel vroeger de Rwandacrisis. Blijf het interessant vinden om te zien hoe mensen op zo'n gebeurtenis reageren.

Zijn er hier nog die slecht reageren op licht?
Sinds kind af aan heb ik een hekel aan de namiddag en dan vooral het eerste deel omdat de zon dan zo fel schijnt. Op een of andere manier voel ik me steeds ellendig tijdens de middag of iets daarna. Liefst slaap ik op de middag, zodat ik meer tijd heb 's ochtends vroeg of tijdens de nacht.
Thuis ben ik ook de eerste die de verlichting dooft en achtergrondverlichting aan zet.
Gelukkig werkte ik 's nachts, want ik merk dat de combinatie van sociale contacten en veel licht, enorm uitputtend is voor mij.
lola712 schreef:
15-03-2020 12:06
Ik zit altijd al zoveel mogelijk thuis dus ik vind het enorm fascinerend hoe het merendeel van de bevolking als 'n soort heroinejunks niet even een paar weken hun sociale uitjes on hold kunnen zetten.
redbulletje schreef:
15-03-2020 18:21
Ik zit altijd al zoveel mogelijk thuis dus ik vind het enorm fascinerend hoe het merendeel van de bevolking als 'n soort heroinejunks niet even een paar weken hun sociale uitjes on hold kunnen zetten.
Je opmerking hierover in een ander topic was een topper.
Ja ik heb ook veel last van licht. Ik kreeg vanuit het autismecentrum het advies om een bril met lichtfilter te dragen maar dat hielp voor geen meter.

Pffff ben wel benieuwd wat de volgende maatregelen tegen corona gaan worden eerlijk gezegd. Raak een beetje uit mn ritme. Yogales die niet doorgaat, supermarktbestellingen zijn niet te plaatsen, thuisbegeleiding komt niet meer.. what's next?
redbulletje schreef:
15-03-2020 18:21
Same, ik mijd sociale events als de pest. Zo hadden we binennkort een escape room met een grote groep gepland staan en vind het helemaal niet erg dat het gecanceled is.
Kwebbeltje, ik trek het ook heel slecht momenteel... Zit er zelfs aan te denken me maar gewoon ziek te melden (voor mijn geestelijke gezondheid).
Ik wacht ook nog op bericht van mijn werk.
Zoon mag de komende periode niet naar school, maar krijgt gelukkig wel gewoon huiswerk.

Ik wil me eigenlijk het liefst gewoon onder m'n dekbed verstoppen tot alles weer voorbij is.
GreenLadyFern vooral vervelend dat je thuisbegeleiding niet doorgaat. Kunnen ze er geen telefonische afspraak van maken?
Ik merk dat ik er ook mee zit hoor, gelukkig kan ik nog wel naar het werk want anders word mijn wereld wel héél klein. Ik ben er door het paar uurtjes werken in de week echt even uit. Mijn sportclub gaat ook niet door en ik heb maar 1 keer in de week een afspraak met mijn psycholoog, die voor zover ik weet wel doorgaat.
Ik zie er tegenop om morgen mijn werk te bellen want mijn zoon kan natuurlijk niet naar school. Gelukkig kan hij in de middag bij mijn ouders terecht zodat ik alsnog een paar uurtjes kan werken, dat is wel fijn.
Ook moet ik telkens denken aan de mensen die echt in de problemen komen doordat ze gewoon geen opvang voor hun kinderen hebben.
Nog meer mensen die hier tegenaan lopen?
Ja ik heb een telefonische afspraak, maar dat is toch niet hetzelfde.

Ik heb geen kinderen dus geen opvang nodig, maar ik weet wel zeker dat er veel mensen problemen mee gaan krijgen.

Het enige positieve van dit alles vind ik anderhalve meter afstand houden, dat mag standaard worden van mij.

Morgen gooien we een koffer vol met bord- en kaartspelletjes, ereaders e.d. en vertrekken we naar een vakantiehuisje, midweek bivakkeren. Ik heb het nodig, en tot nu toe lijkt het door te gaan. Alleen geen uitstapjes naar musea of horeca, maar met lekker weer kunnen we daar ook heerlijk wandelen.
@Biebeltje; wat houdt je tegen om je ziek te melden als je het echt niet trekt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven