Autisme wie ook? Deel 4
woensdag 1 augustus 2018 om 08:14
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
zondag 12 mei 2019 om 21:49
Als je eens inde drie maanden veel vindt lijkt me dat ook stressvol ja. Hij is het met me eens, hij doet het alleen niet.redbulletje schreef: ↑12-05-2019 21:38Wow, dat is in mijn ogen echt heeeeel erg poetsfreak! Mijn ramen zijn al 2 jaar geleden. Dit jaar maar weer ns iemand inhuren als mn terras gespoten is.
Zou mij veel onnodige stress geven samen te wonen, maar al helemaal als die zo stipt is.
Maar goed, is gewoon even frustratie nu, nu dat spel ook niet blijkt te helpen. Hij had 9 taken, ik zes. Uiteindelijk heb ik er 11 gedaan en hij twee. Omdat ik het vroeg, niet uit zichzelf. Het is ook met van die dingen als administratie, als ik niet zeg dat hij z'n rekening moet betalen 'vergeet' hij het. Terwijl het op z'n bureau ligt. Ook met belastingen enz moet ik er achteraan, afspraken maken met vrienden, familie, cadeaus. Badkamer verbouwing heb ik afgeblazen, geen zin om het alleen te doen dus dat is dan makkelijk. Sommige dingen moeten nou eenmaal en merk dat ik het als ik het zelf druk heb veel stress om krijg of ik niets vergeet.
zondag 12 mei 2019 om 23:32
Even vertrekkend vanuit het standpunt dat je vriend autistisch is:Koettie schreef: ↑12-05-2019 21:49Als je eens inde drie maanden veel vindt lijkt me dat ook stressvol ja. Hij is het met me eens, hij doet het alleen niet.
Maar goed, is gewoon even frustratie nu, nu dat spel ook niet blijkt te helpen. Hij had 9 taken, ik zes. Uiteindelijk heb ik er 11 gedaan en hij twee. Omdat ik het vroeg, niet uit zichzelf. Het is ook met van die dingen als administratie, als ik niet zeg dat hij z'n rekening moet betalen 'vergeet' hij het. Terwijl het op z'n bureau ligt. Ook met belastingen enz moet ik er achteraan, afspraken maken met vrienden, familie, cadeaus. Badkamer verbouwing heb ik afgeblazen, geen zin om het alleen te doen dus dat is dan makkelijk. Sommige dingen moeten nou eenmaal en merk dat ik het als ik het zelf druk heb veel stress om krijg of ik niets vergeet.
- is hij het echt met je eens over de ramen, of ontwijkt hij discussie?
- waarom zou een spel beter helpen dan duidelijke afspraken over wie wat doet?
- dat hij het laat afweten bij vrienden, familie en cadeaus lijkt me nogal wiedes.
- is het verstandig om een badkamer (!) te verbouwen op het moment dat hij zoveel werkstress ervaart?
En gewoon een domme vraag: stapelt het huishouden zich effectief op en negeert hij volkomen zijn administratie, of wordt het niet zo snel behandelt als jij zou willen?
maandag 13 mei 2019 om 06:41
Terechte vragen hoor!Valdemar_II schreef: ↑12-05-2019 23:32Even vertrekkend vanuit het standpunt dat je vriend autistisch is:
- is hij het echt met je eens over de ramen, of ontwijkt hij discussie?
- waarom zou een spel beter helpen dan duidelijke afspraken over wie wat doet?
- dat hij het laat afweten bij vrienden, familie en cadeaus lijkt me nogal wiedes.
- is het verstandig om een badkamer (!) te verbouwen op het moment dat hij zoveel werkstress ervaart?
En gewoon een domme vraag: stapelt het huishouden zich effectief op en negeert hij volkomen zijn administratie, of wordt het niet zo snel behandelt als jij zou willen?
Dat eerste punt, ik denk het eerste. Maar eerlijk, het zou net zo goed het tweede kunnen zijn. Het ramenlappen staat niet hoog op zijn lijst. Mijne ook niet, het is vooral voor het onderhoudt van de kozijnen. Voor wordt gedaan door een glazenwasser inmiddels, achter niet.
Het tweede, we wonen nu 5 jaar samen. Hij is nooit heel stipt geweest en dat hoeft ook niet. Afspraken hebben we geprobeerd. Via een excellijst, mondelijk, een geschreven lijst, tijden dat we samen even wat doen, bijv elke avond na het eten. Daardoor zijn er nu enkele dingen blijven hangen. Maar geen van die aanpakken heeft eigenlijk gewerkt. Ik hoopte dat een spel, een van zijn hobby's, dan maar zou werken. Helaas.
Dat derde punt ben ik nu achter, de diagnose ligt er nu enkele maanden. Ik heb dat ook een soort van geaccepteerd nu, maar het evenwicht vind ik lastig. Als zijn vader jarig is word ik gebeld wanneer we komen, als zijn moeder jarig is wordt er met mij overlegd over een cadeau. Inmiddels is het nu zo dat ik word aangesproken als we/hij niet komt. Daarvan heb ik aangegeven dat ik dat niet wil. Ik wil best een deel regelen maar ik ben niet verantwoordelijk om hem onder mijn arm te nemen en te brengen. Dat het bij hem hoort snap ik, maar maakt het voor mij dus meer werk.
Die badkamer (en aparte wc) is een ander verhaal, de verbouwing zelf geeft stress. Het staat nu 3 jaar op de agenda omdat de huurbaas wil verbouwen. Ze heeft ons de vrije hand gegeven binnen een budget om het naar eigen smaak te doen, maar hij moet verbouwd worden, oa voor brandveiligheid. Vriend klapt dicht. Dat snap ik, het is een hele onoverzichtelijke klus. Opdelen in kleine dingen heeft niet gewerkt dus nu ligt het helemaal stil. Ik studeer, loop stage en werk nog in de weekenden, ik redt dat niet in mijn eentje.
Huishouden laat hij liggen, hij negeert het niet echt. Het is vooral het niet zien dat we opeens tapijt hebben van kattenhaar ipv een houten vloer. Administratie ben ik wel laatst van geschrokken, hij is de oudste dus gemeentebelasting enz is op zijn naam, via mijnoverheid . Paar keer gevraagd of er al een rekening was, nee was nog niets. Uiteindelijk meegekeken en bleek al 1,5 maand klaar te staan. Zulke dingen vind ik wel heel vervelend, vooral als ik er geen direct inzicht in heb. Ook andere rekeningen blijven vaak liggen tot er opeens een herinnering ligt. Daarna betaald hij wel.
Maar goed, dit schrijvend besef ik eigenlijk ook dat dit bij hem hoort. Ik denk dat als hij de voorselectie haalt van die opleiding het qua stress bij hem pas weer rond december weer rechttrekt dus misschien moet ik ook maar gewoon even zuchten en de schouders eronder zetten.
maandag 13 mei 2019 om 07:04
Wat de financiële administratie betreft, ben ik op dat punt weer een freak. Dat vind ik erg leuk. Rekeningen worden direct betaald. Het komt zelden voor dat een rekening een dag later wordt betaald, en uiterst zelden, bijna nooit, dat een rekening twee dagen later wordt betaald of wordt vergeten, waarna een herinnering volgt.
World of Warcraft: Legion
maandag 13 mei 2019 om 15:34
En als je nu eens mee doet op zijn manier als hij pokemon of iets anders ontspannend gaat doen. Dan ontspan je jezelf ook, en op de momenten dat hij begint met kuisen ga je ook mee kuisen. Misschien ligt zijn vuil grens een beetje hoger en gaat het spontaan gebeuren eens er een bepaalde vuil grens gepasseerd is.
maandag 13 mei 2019 om 18:59
Hopelijk val ik met dit bericht niet te veel deels in de herhaling.
Momenteel voel ik me echter behoorlijk geïrriteerd.
Een tante van mij wil zich gaan bemoeien met de inrichting van mijn nieuwe huis (over een aantal dagen ga ik al verhuizen).
Ik zit daar helemaal niet op te wachten en ik vind haar ook nog eens vrij bazig en dominant.
Ook andere personen vallen hierover.
Ze heeft de neiging om anderen de les te lezen, op een autoritaire manier te corrigeren en keihard uitlatingen voor het hoofd te stoten.
Ook heeft ze mij in het verleden mij behoorlijk gekwetst met bepaalde opmerkingen (ze is hierin behoorlijk grensoverschrijdend geweest).
De laatste jaren heb ik dan ook veel minder contact met haar dan voorheen.
Je kunt stellen dat het contact tussen ons behoorlijk scheef is gegroeid.
Om eerlijk te zijn merk ik dat ik me vaak te pleasend en ook erg onzeker en zelfs haast nederig opstel naar haar; wellicht ook door angst voor haar gedrag.
Dat kan me natuurlijk ook weer een makkelijk doelwit voor haar maken.
Wil hiermee absoluut niet in de slachtofferrol gaan zitten.
Ik wil juist kijken hoe ik mij anders en vooral bete, weerbaarder en steviger kan gaan opstellen en duidelijker mijn grenzen kan gaan aangeven
Heeft iemand hierin adviezen oid?
Een tante van mij wil zich gaan bemoeien met de inrichting van mijn nieuwe huis (over een aantal dagen ga ik al verhuizen).
Ik zit daar helemaal niet op te wachten en ik vind haar ook nog eens vrij bazig en dominant.
Ze heeft de neiging om anderen de les te lezen, op een autoritaire manier te corrigeren en keihard uitlatingen voor het hoofd te stoten.
Ook heeft ze mij in het verleden mij behoorlijk gekwetst met bepaalde opmerkingen (ze is hierin behoorlijk grensoverschrijdend geweest).
Om eerlijk te zijn merk ik dat ik me vaak te pleasend en ook erg onzeker en zelfs haast nederig opstel naar haar; wellicht ook door angst voor haar gedrag.
Ik wil juist kijken hoe ik mij anders en vooral bete, weerbaarder en steviger kan gaan opstellen en duidelijker mijn grenzen kan gaan aangeven
maandag 13 mei 2019 om 19:49
Houd dit dan ook vol. Als ze dan weer met adviezen komt, zeg dan "Bedankt voor je advies maar ik richt mijn huis graag zelf in, zoals ik het wil."Upward_spiral schreef: ↑13-05-2019 18:59Hopelijk val ik met dit bericht niet te veel deels in de herhaling.
Zulke mensen kosten gewoon klauwenvol energie, dat wil je niet hebben en kun je ook echt niet gebruiken als je bezig bent met verhuizen.
maandag 13 mei 2019 om 20:50
Een tante waarmee je geen goede band heeft wil zich met jouw inrichting bemoeien? Ze zou uberhaupt niet welkom zijn bij mij thuis. Ik ben gelukkig wel heel assertief en zeg bij voorbaat eerder NEE.Upward_spiral schreef: ↑13-05-2019 18:59Hopelijk val ik met dit bericht niet te veel deels in de herhaling.
Zeg haar gewoon dat jij prima je eigen styling kan doen en als ze doordramt dat ze persé iets wil bijdragen dan geef je haar je bankrekeningnummer. Het shoppen en inrichten kun je zelf wel af.
maandag 13 mei 2019 om 22:01
hoi Kwebbeltje,Kwebbeltje91 schreef: ↑13-05-2019 19:49Houd dit dan ook vol. Als ze dan weer met adviezen komt, zeg dan "Bedankt voor je advies maar ik richt mijn huis graag zelf in, zoals ik het wil."
Zulke mensen kosten gewoon klauwenvol energie, dat wil je niet hebben en kun je ook echt niet gebruiken als je bezig bent met verhuizen.
Bedankt voor je reactie.
Het kost inderdaad erg veel energie.
Inmiddels heb ik haar (via de whatsapp) ook laten weten dat ik over de inrichting ga en hierover beslis.
Hopelijk heeft ze deze 'hint' opgepikt en begint ze dadelijk niet weer.
maandag 13 mei 2019 om 22:05
Ze is een keer komen kijken toen we aan het verven waren.redbulletje schreef: ↑13-05-2019 20:50Een tante waarmee je geen goede band heeft wil zich met jouw inrichting bemoeien? Ze zou uberhaupt niet welkom zijn bij mij thuis. Ik ben gelukkig wel heel assertief en zeg bij voorbaat eerder NEE.
Zeg haar gewoon dat jij prima je eigen styling kan doen en als ze doordramt dat ze persé iets wil bijdragen dan geef je haar je bankrekeningnummer. Het shoppen en inrichten kun je zelf wel af.
Begon ze gelijk keihard te roepen dat er geen fietsen in de gang mochten staan.
Alsof zij dat bepaald....
Ze heeft het al wel over een nieuw bankstel gehad voor mij.
Hier sta ik opzicht niet onwelwillend tegenover.
Ze moet dit echter niet gebruiken om zich met mijn inrichting te gaan bemoeien.
Dat gaat mij echt te ver en daar gaat zij ook niet over.
dinsdag 14 mei 2019 om 00:52
Met zoiets aan te nemen zet je zelf de deur open voor bemoeienissen.Upward_spiral schreef: ↑13-05-2019 22:05Ze is een keer komen kijken toen we aan het verven waren.
Begon ze gelijk keihard te roepen dat er geen fietsen in de gang mochten staan.
Alsof zij dat bepaald....
Ze heeft het al wel over een nieuw bankstel gehad voor mij.
Hier sta ik opzicht niet onwelwillend tegenover.
Ze moet dit echter niet gebruiken om zich met mijn inrichting te gaan bemoeien.
Dat gaat mij echt te ver en daar gaat zij ook niet over.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:03
Wat Kwebbeltje al schreef lijkt me handig: studeer een paar standaard reacties in voor wanneer je iets niet wil. Zoals Kwebbeltje het schrijft blijf je netjes. Als je er meer klaar mee bent kun je nog reageren met "Goed idee, gaan we niet doen!" (dat is een running gag bij ons op het werk).
En als je er echt heel erg klaar mee bent dan kun je nog het ultimatum stellen: bemoei je er niet mee (tenzij ik je iets vraag) en anders ben je niet meer welkom.
En als je er echt heel erg klaar mee bent dan kun je nog het ultimatum stellen: bemoei je er niet mee (tenzij ik je iets vraag) en anders ben je niet meer welkom.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:12
Ik zou zelf je droombank gaan uitzoeken en dan breng je als voldongen feit dat je die bank gaat kopen. Als ze een financiele bijdrage wil doen is dat welkom, maar het is en blijft de bank die jij hebt uitgezocht.Upward_spiral schreef: ↑14-05-2019 08:43hoi Valdemar_II,
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in.
Heb echter wel aangegeven dat het niet percee hoeft van mij, maar dat ik het aanbod wel waardeer.
Dat betekent echter nog niet dat zij zich hoeft te bemoeien met de gehele inrichting.
dinsdag 14 mei 2019 om 13:24
Daar wil ik mij volledig bij aansluiten.Biebeltje schreef: ↑14-05-2019 09:03Wat Kwebbeltje al schreef lijkt me handig: studeer een paar standaard reacties in voor wanneer je iets niet wil. Zoals Kwebbeltje het schrijft blijf je netjes. Als je er meer klaar mee bent kun je nog reageren met "Goed idee, gaan we niet doen!" (dat is een running gag bij ons op het werk).
dinsdag 14 mei 2019 om 13:26
Daar ben ik het ook wel mee eens eigenlijkredbulletje schreef: ↑14-05-2019 09:12Ik zou zelf je droombank gaan uitzoeken en dan breng je als voldongen feit dat je die bank gaat kopen. Als ze een financiele bijdrage wil doen is dat welkom, maar het is en blijft de bank die jij hebt uitgezocht.
dinsdag 14 mei 2019 om 15:54
En anders gewoon negeren. Je schreef toch al eerder dat het contact met haar al minimaal is? Zorg dat je antwoorden klaar hebt staan. Ik ken het hoor, ik heb zelf ook iemand in de familie waar mijn nekharen bijna van overeind gaan staan. Ik zie diegene gelukkig maar 1 of 2 keer in het jaar, en dan probeer ik diegene ook zoveel mogelijk te ontwijken. Toen het privé even niet zo lekker ging, stond ze ineens klaar met allerlei adviezen, terwijl ze me al die jaren daarvoor nooit heeft aangesproken (persoon ligt ook niet lekker in de familie). Ik was daar niet van gediend en dat heb ik ze op een vriendelijke manier laten weten. Soms probeert ze het nog, maar ik ben er echt klaar mee.Upward_spiral schreef: ↑13-05-2019 22:01hoi Kwebbeltje,
Bedankt voor je reactie.
Het kost inderdaad erg veel energie.
Inmiddels heb ik haar (via de whatsapp) ook laten weten dat ik over de inrichting ga en hierover beslis.
Hopelijk heeft ze deze 'hint' opgepikt en begint ze dadelijk niet weer.
dinsdag 14 mei 2019 om 21:05
Kan me voorstellen dat je hier niet van gediend bent.Kwebbeltje91 schreef: ↑14-05-2019 15:54En anders gewoon negeren. Je schreef toch al eerder dat het contact met haar al minimaal is? Zorg dat je antwoorden klaar hebt staan. Ik ken het hoor, ik heb zelf ook iemand in de familie waar mijn nekharen bijna van overeind gaan staan. Ik zie diegene gelukkig maar 1 of 2 keer in het jaar, en dan probeer ik diegene ook zoveel mogelijk te ontwijken. Toen het privé even niet zo lekker ging, stond ze ineens klaar met allerlei adviezen, terwijl ze me al die jaren daarvoor nooit heeft aangesproken (persoon ligt ook niet lekker in de familie). Ik was daar niet van gediend en dat heb ik ze op een vriendelijke manier laten weten. Soms probeert ze het nog, maar ik ben er echt klaar mee.
Sommige mensen pikken soms ook bepaalde hints niet op.
Dat heb ik dus ook met deze tante.
Ook zij ligt ook niet echt goed bij ons in de familie.
woensdag 15 mei 2019 om 12:53
Ik zeem mijn ramen als het nodig is, maar meestal om de 2 maanden ofzo?
Ik heb er een hekel aan als de zon op mijn ramen valt en ik kijk tegen zand aan, dus dan moeten ze schoon.
Voor vervelende situaties heb ik een draaiboekje in mijn hoofd met reacties, maar als ik soms 'de verkeerde' reactie gebruik raak ik in de war van mezelf en doe ik nog steeds te onduidelijk.
Ik heb er een hekel aan als de zon op mijn ramen valt en ik kijk tegen zand aan, dus dan moeten ze schoon.
Voor vervelende situaties heb ik een draaiboekje in mijn hoofd met reacties, maar als ik soms 'de verkeerde' reactie gebruik raak ik in de war van mezelf en doe ik nog steeds te onduidelijk.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”