B12 fabel of succesverhalen?

18-10-2020 12:30 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Februari dit jaar mijn vitaminen laten prikken. B12 was 213 en D 55. Ferritine veel te laag. Maar ik heb volgens iedereen een postnatale depressie en een angststoornis. Vitamines waren prima volgens de huisarts. Deze lente / zomer ging 't waarempel 4 maanden iets beter met me, en nu: ik stort weer in. Depressie /angst / dwang. Dat is 't meest aan de orde. Kan dat door de vitamines komen? Slim om nog eens te laten prikken? En waarop allemaal? Of vestig ik m'n hoop op iets wat een hype is, volgens de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
21-11-2020 13:35
Interessant. Mag ik vragen wat jouw klachten waren? En is het nu beter door spuiten?
Ja hoor, ik had veel klachten:
oververmoeidheid, duizeligheid, migraine, haaruitval, brokkelige nagels, COPD-achtige verschijnselen, bleek, oorsuizen, altijd koude handen en voeten,
Een lading neurologische klachten: wattenhoofd, geheugenproblemen, concentratieproblemen, problemen met het vinden van de juiste woorden (afasie), stemmingswisselingen, labiliteit (veel huilen), snel geïrriteerd/ kort lontje/heel snel boos, tintelende handen en voeten, dove plekken op de huid, spastisch en onzeker looppatroon (ataxie) , door de benen zakken, afwijkende reflexen, onwillekeurige bewegingen, snel ‘slapende’ handen en voeten, spiertrillingen op de huid (bijvoorbeeld bij het ooglid), wazig zien (focus neemt af), verstoord slaapritme (niet in slaap komen, niet doorslapen), incontinent
Verder nog gebrek aan eetlust, buikpijn, vaak aften, snel bloedend tandvlees, valse positieve pap uitslag (valse pre baarmoederhalskanker test), rugklachten, gewrichtspijnen

Oeps, ik schrik weer als ik deze lijst weer zie!
En ja, het spuiten helpt. Ik krabbel langzaam uit het dal. Er zijn al veel klachten weg of veel minder aanwezig. Maar vooral voor de neurologische klachten heb je veel geduld nodig (en dat heb ik niet altijd). Ook is het elke dag anders.

Ik ben bijna 3 jaar geleden begonnen met 2x per week een B12 injectie. Dat doe ik nog steeds en sinds een aantal maanden wordt dit gevolgd door een arts die veel kennis heeft van B12 tekort. Sindsdien gaat het weer vooruit. Het is niet alleen B12 spuiten, maar er is ook een wisselwerking met o.a. foliumzuur, ijzer, B6. Mijn huisarts lette daar niet op en vind B12 eigenlijk onzin. Maar ze wist ook niet waarom ik al ruim 30 jaar zoveel klachten heb. Ik moest er maar mee leren leven...........het zou mijn baan wel zijn of mijn vervelende manager (terwijl ik een leuke baan en een prima manager heb).
3 jaar geleden bracht ik mijn dag op de bank door, ik kon in huis nog lopen langs de muren en de meubels. Een film kijken of een boek lezen kon ik niet meer en ik was volledig ziek gemeld. Het huishouden kon ik niet meer doen. Ik was al blij als ik gedoucht en aangekleed was als mijn man 's avonds uit zijn werk kwam.
Nu werk ik weer 36 uur en leid ik een redelijk normaal leven.
Volgens mijn arts zit er nog meer in, al is nog niet duidelijk of er klachten blijvend zijn en niet meer zullen herstellen.

Psychische klachten zoals een angststoornis, delier, wanen, manische klachten, depressie heb ik zelf niet gehad, maar ik ken wel mensen die dit wel hadden door B12 tekort en waarbij de klachten ook verdwenen na het opstarten van een juiste behandeling (zonder antidepressiva e.d.).
Dolfine schreef:
21-11-2020 13:34
Tintelingen en "uit zichzelf" bewegende spieren s 1 van de symptomen van B12 tekort. Het past ook bij ijzer tekort.
Meestal wordt B12 niet getest in een standaard bloedbeeld. Dat kun je navragen.

Niet iedereen doet het goed op de waardes die als normaal worden genoemd. Het kan zijn dat jij je beter voelt bij een hogere ferritine en dat 21 voor jou aan de krappe kant is.
Roosvicee ferro werkt ook goed om je ijzer op te hogen, maar begin daar niet aan zonder overleg met je huisarts.
Succes en beterschap!
Bedankt voor je reactie!
Ja B12 was ook gecheckt en was volgens huisarts binnen normale waarde (ben vergeten te vragen hoe hoog het was).
Alleen ik twijfel wel, omdat mijn klachten inderdaad precies passen bij B12 tekort en ik de dag voor het bloedprikken een hoog b12 supplement op had (1000 microgram) , maar volgens huisarts zou dat geen vertekend beeld moeten geven.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
21-11-2020 15:44
Bedankt voor je reactie!
Ja B12 was ook gecheckt en was volgens huisarts binnen normale waarde (ben vergeten te vragen hoe hoog het was).
Alleen ik twijfel wel, omdat mijn klachten inderdaad precies passen bij B12 tekort en ik de dag voor het bloedprikken een hoog b12 supplement op had (1000 microgram) , maar volgens huisarts zou dat geen vertekend beeld moeten geven.
De huisarts heeft ongelijk, dat geeft wel een vertekend beeld.
Je hebt recht op je bloeduitslagen, die kun je opvragen en zelf nakijken (ik kan ze downloaden bij het ziekenhuis waar ik bloed laat prikken).
Een goede Facebook groep met veel B12 gerelateerde informatie is de groep B12, de vergeten ziekte.
Ik heb daar heel veel info vandaan en daarom wist ik ook dat mijn huisarts (en mijn eerste internist) niet kloppende informatie gebruikten (bijv. dat pillen net zo goed helpen als injecties, niet waar....., en dat er een sluitende test is om B12 tekort uit te sluiten, ook niet waar......)
dolfine wijzigde dit bericht op 22-11-2020 09:35
Reden: woorden vergeten
0.14% gewijzigd
Dolfine schreef:
21-11-2020 15:49
De huisarts heeft ongelijk, dat geeft wel een vertekend beeld.
Je hebt recht op je bloeduitslagen, die kun je opvragen en zelf nakijken (ik kan ze downloaden bij het ziekenhuis waar ik bloed laat prikken).
Een goede Facebook groep met veel B12 gerelateerde informatie is de groep B12, de vergeten ziekte.
Ik heb daar heel veel info vandaan en daarom wist ik ook dat mijn huisarts (en mijn eerste internist) niet kloppende informatie gebruikten (bijv. dat pillen net zo goed helpen als injecties, niet waar....., en dat er een sluitende test om B12 tekort uit te sluiten, ook niet waar......)
Ja dat dacht ik dus al! Dat het wel een vertekend beeld kan geven!
Fijn dat je het aangeeft.
Ik ga de waardes nog opvragen, maar weet niet of ik nog eens mag prikken op b12, heb wel weer een formulier voor prikken op ferritine liggen, maar de rest heeft ze niet meer aangekruist :-? .
Ik heb nog supplementen van 1000 microgram liggen, misschien is het toch zinvol om daar weer mee te starten, wie weet helpt het.
Ik heb geen Facebook, maar toch bedankt voor de tip.
Ik lees jouw klachten hierboven nu pas en schrik ervan hoeveel ik er daarvan heb.
Ben ik heel slecht als ik B12 extra aankruis op het bloedprikken formulier? o_o
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
21-11-2020 15:54
Ja dat dacht ik dus al! Dat het wel een vertekend beeld kan geven!
Fijn dat je het aangeeft.
Ik ga de waardes nog opvragen, maar weet niet of ik nog eens mag prikken op b12, heb wel weer een formulier voor prikken op ferritine liggen, maar de rest heeft ze niet meer aangekruist :-? .
Ik heb nog supplementen van 1000 microgram liggen, misschien is het toch zinvol om daar weer mee te starten, wie weet helpt het.
Ik heb geen Facebook, maar toch bedankt voor de tip.
Ik lees jouw klachten hierboven nu pas en schrik ervan hoeveel ik er daarvan heb.
Een ongevraagde tip: ga niet starten met dat supplement. Als je B12 niet uit voeding opneemt, neem je het ook niet op uit pillen terwijl het wel je bloedwaardes vertroebelt.

Hier vind je ook goede info (van een arts):
https://www.gmed.nl/vitb12/
https://www.gmed.nl/de-kunst-van-een-di ... er-en-b12/
https://www.gmed.nl/b12-is-moeilijk/

Er is op die website nog meer te vinden.

Deze website is van een particulier, oude layout en hij wordt ook niet meer bijgewerkt, maar het geeft wel goed leesbare informatie over B12:
https://home.kpn.nl/hindrikdejong/

Mijn Facebook account gebruik ik eigenlijk alleen voor dit soort dingen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
21-11-2020 16:08
Ben ik heel slecht als ik B12 extra aankruis op het bloedprikken formulier? o_o
Kan me goed voorstellen dat je het doet, maar je bent er niet met het alleen bepalen van de B12 waarde
En als je daarna een slechte relatie met je huisarts hebt, ben je nog verder van huis.
Ik heb mijn huisarts uiteindelijk overgehaald dmv een brief waarin ik alle klachten had opgesomd en waarom ik dacht dat het B12 tekort was. En ik heb aangegeven dat mijn man en ik helemaal klaar waren met "je heb niets en het zit tussen je oren".
Zoals je hierboven gezien hebt, ging het uiteindelijk alsnog niet goed, vandaar de verwijzing naar een arts met kennis over B12 tekort.

En met zoveel klachten mag je van je arts ook actie verwachten. Hij/zij weet het zelf niet? Dat hoeft ook niet, maar dan wel doorverwijzen en het goed laten uitzoeken.
Achteraf gezien ben ik te aardig geweest en had ik al veel eerder op mijn strepen moeten staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven