benauwdheid en onrust door Prozac?!
woensdag 27 juli 2011 om 11:18
Hallo allemaal,
Ik gebruik sinds 11 dagen Prozac 20 mg voor (postnatale) depressie. De eerste drie dagen voelde ik me meteen iets kalmer, maar daarna ben ik heel onrustig geworden. Ook heb ik constant last van extreme benauwdheid, heel raar. Alsof mijn ademhaling steeds stokt. Best wel erg eigenlijk
Dat je onrustig en nerveus kan worden door Prozac weet ik, maar benauwdheid lijkt me nogal stug.
Ik vind het heel naar en denk er aan om te stoppen. Mijn psychiater zei dat het kon voor komen, maar vaak heeft ze dat niet gehoord van patienten.
Wie heeft er tijdens de eerste weken ook last gehad van benauwdheid en nervositeit bij Prozac? Zo ja, is het daarna overgegaan of heb je er last van gehouden. Ben je er toen uiteindelijk mee gestopt?
Bedankt voor de reacties alvast.
Rosanne
Ik gebruik sinds 11 dagen Prozac 20 mg voor (postnatale) depressie. De eerste drie dagen voelde ik me meteen iets kalmer, maar daarna ben ik heel onrustig geworden. Ook heb ik constant last van extreme benauwdheid, heel raar. Alsof mijn ademhaling steeds stokt. Best wel erg eigenlijk
Dat je onrustig en nerveus kan worden door Prozac weet ik, maar benauwdheid lijkt me nogal stug.
Ik vind het heel naar en denk er aan om te stoppen. Mijn psychiater zei dat het kon voor komen, maar vaak heeft ze dat niet gehoord van patienten.
Wie heeft er tijdens de eerste weken ook last gehad van benauwdheid en nervositeit bij Prozac? Zo ja, is het daarna overgegaan of heb je er last van gehouden. Ben je er toen uiteindelijk mee gestopt?
Bedankt voor de reacties alvast.
Rosanne
woensdag 27 juli 2011 om 11:42
Ja ik had dat ook, ik werd er zo bang van dat ik het niet meer geslikt heb. Ik heb geen dokter die mij erin kan begeleiden dus ik heb maar op eigen houtje het gestopt. Denk niet dat het verstandig is dus ik zou zeggen, als jij wel begeleiding hebt, vraag wat je moet doen. Evt. andere med. Ik weet alleen dat ik het precies zo had, alleen duurde het bij mij een half uur. Maar zelfs dat woog niet op om het door te slikken. Misschien neem ik het wel weer hoor, maar je moet echt de voors- en tegens- afwegen. Ik ben er nog niet over uit.
Sterkte!
Sterkte!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
woensdag 27 juli 2011 om 12:13
Ik zou bellen met de psychiater en weer even je symptomen uitleggen. Vaak kunnen ze wel iets doen met de dosis of tijdelijk even een ander middel erbij. De eerste weken heb je veel last van bijwerkingen, na ongeveer twee weken neemt dat af en na zes weken moet de medicatie wel aanslaan. Het is wel zo dat er veel verschillende antidepressiva bestaan, maar er zijn er maar een paar die bij jou zullen werken. En dat is helaas natte vinger werk om die te vinden.
Ik kan me voorstellen dat die bijwerkingen je angstig maken en misschien daardoor hyperventilatie oproept bij je?
Ik kan me voorstellen dat die bijwerkingen je angstig maken en misschien daardoor hyperventilatie oproept bij je?
You know how I know? Because I reeaally think so!
woensdag 27 juli 2011 om 12:32
Prozac moet even inwerken, ik heb het ook gehad voor mijn postnatale depressie, ben er zelfs best ziek vang eweest, maar daar moet je even doorheen naderhand ga je je beter voelen.
Ik ben er misselijk van geweest, ontzettend hyper en weer heel down en daarna verliep het langzaam dat ik alles weer leuk begon te vinden (heb altijd depressies gehad, maar niet veel medicijnen geslikt, meer vanwege mijn zoontje ben ik ze gaan slikken en na half jaar ben ik gestopt)
Succes!
Ik ben er misselijk van geweest, ontzettend hyper en weer heel down en daarna verliep het langzaam dat ik alles weer leuk begon te vinden (heb altijd depressies gehad, maar niet veel medicijnen geslikt, meer vanwege mijn zoontje ben ik ze gaan slikken en na half jaar ben ik gestopt)
Succes!
anoniem_119566 wijzigde dit bericht op 27-07-2011 12:39
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
woensdag 27 juli 2011 om 12:33
Je kunt even kijken op www.lareb.nl
Dat is een website wat een register bijhoud van alle bijwerkingen van medicatie. Even zoeken op 'fluoxetine'.
Verder gaan dit soort medicijnen pas na een week of 3, 4 echt werken, dus probeer het vol te houden en rustig op te bouwen met je medicatie. Desnoods ga je wat minder slikken en dan steeds om de paar dagen wat meer.
Maar daar kun je ook het beste de huisarts of je therapeut voor raadplegen.
Dat is een website wat een register bijhoud van alle bijwerkingen van medicatie. Even zoeken op 'fluoxetine'.
Verder gaan dit soort medicijnen pas na een week of 3, 4 echt werken, dus probeer het vol te houden en rustig op te bouwen met je medicatie. Desnoods ga je wat minder slikken en dan steeds om de paar dagen wat meer.
Maar daar kun je ook het beste de huisarts of je therapeut voor raadplegen.