Bot of gewoon duidelijk .

03-09-2018 14:15 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen vinden mij bot, anderen vinden mij gewoon duidelijk, ik schaar mezelf onder de categorie duidelijk, maar ik merk dat veel mensen niet kunnen omgaan met een duidelijk antwoord, en dan vraag ik me af waarom ? Mensen doen soms voorstellen of leggen soms bepaalde verzoeken bij je neer waarvan ik denk maar hier heb ik geen zin in, en dat benoem ik dan ook zo, ik zie het te vaak gebeuren dat mensen zoekend naar worden, met het zweet op hun voorhoofd een heel verhaal aan elkaar proberen te breien om onder iets uit te komen, en als ze dan een dominant iemand tegenover zich hebben dan worden ze alsnog ondergesneeuwd met als gevolg dat ze tandenknarsend iets doen wat ze eigenlijk niet willen.
Ik ben altijd heel duidelijk als ik iets niet wil dan zeg ik gewoon neen daar heb ik echt geen zin of gewoon neen hoor dat gaan we niet doen, en vaak zie je mensen schrikken, in hun schulp kruipen of een soort van opstandig worden, terwijl ik alleen maar eerlijk wil zijn en er eigenlijk ook geen zin in heb om een heel verhaal op te moeten hangen die eindigt in dat gezegd hebbende gaat het helaas niet lukken, want daarmee zeg je ook neen.

Hoe zit het met jullie ? Ben jij het type dat gewoon duidelijk is en of breng je alles wat je niet wil in een mooie verpakking ?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Je kan prima heel duidelijk zijn zonder bot of onbeschoft te zijn.

En ja ook dan heb je wel eens dat mensen je niet willen horen omdat ze sowieso dat antwoord liever niet hadden gehad.

Woordkeuze en toon gaat het om.

Ik vind je de voorbeelden uit je OP niet zo veel met duidelijk te maken hebben.
Je kan niet alleen maar doen wat jijzelf wil.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
clueless17 schreef:
03-09-2018 15:22
Same here.
Ik doe altijd erg m'n best om het niet onsympathiek te laten overkomen, maar hou er niet van om om de brij heen te draaien of smoesjes te verzinnen. En ja,dan kom ik soms toch bot over.
Als ik bijvoorbeeld door een van de klassenouders aan m'n jasje getrokken wordt of ik nog van plan ben voor de derde keer in 2 maanden tijd 2,50 te dokken omdat de juf oma geworden is dan zeg ik gewoon:nee,daar heb ik geen zin in.
Dat is ook verder niet persoonlijk.

In persoonlijke gevallen probeer ik wel zo tactisch mogelijk te zijn, en ik onthou ook altijd manieren waarop andere mensen iets tegen mij zeggen,wat ik prettig en oprecht vriendelijk vond overkomen.
Zo blijf ik m'n communicatie vaardigheden bijschaven. Gewoon,omdat ik andere mensen geen vervelend gevoel wil geven.
Ik kan mezelf wel duidelijk en recht voor z'n raap vinden, maar als de ontvanger me bot vindt ben ik bot.
Nou poeh poeh.
Ik heb ook graag dat men duidelijk tegen mij is, omdat ik anders zelf waarschijnlijk niet door heb dat de ander geen zin heeft in mijn voorstel.
"Neen hoor dat gaan we niet doen" is niet eens bot maar gewoon onbeschoft en arrogant. Wie is we ? Is het koninklijk meervoud ?
Het lijkt me ronduit lachwekkend en treurig tegelijk. Ik mag toch hopen dat je met dit soort gedrag geen leidinggevende bent geworden.
nounou
Ik geef meestal gewoon eerlijk aan dat ik daar niet echt iets voor voel en dus oversla.

Wat ik wel irritant vind is dat ze soms blijven doorzeuren.
Zo heb ik op mijn werk al eens aangegeven niet mee te gaan met de personeelsuitjes die een heel weekend innemen (een dagje prima, maar ik heb ook nog een privé leven), maar elke keer krijg ik te horen dat ik gewoon mee moet en niet moet zeuren en elke keer mag ik mezelf weer "verdedigen". :whip:
Niks mis met bot, maar als je iets wilt bereiken is het wel handig als je het iets minder bot kunt brengen.

Mijn ervaring is dat mensen die zichzelf 'lekker duidelijk' vinden over het algemeen door de buitenwereld bot gevonden worden.
Mensen die ik duidelijk vind zijn over het algemeen niet bot, maar duidelijk. ;-)
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
redbulletje schreef:
03-09-2018 15:28
Ik heb ook graag dat men duidelijk tegen mij is, omdat ik anders zelf waarschijnlijk niet door heb dat de ander geen zin heeft in mijn voorstel.
Maar dan nog kun je dat op verschillende manieren brengen.

'Ik heb nu niet zo'n zin, maar laten we volgende week afspreken', of 'Geen zin'.
Moet het wel een voorstel zijn waar je volgende week zin in hebt natuurlijk.

Als iemand op die laatste manier tegen mij reageert weet ik eigenlijk nog niks. Dan denkt diegene dat hij/zij duidelijk is, maar ik weet niet of diegene het hele voorstel niet ziet zitten, of niet op dat moment, of er alternatieven zijn, enz. enz. Erg onduidelijk dus.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
03-09-2018 15:32
Niks mis met bot, maar als je iets wilt bereiken is het wel handig als je het iets minder bot kunt brengen.

Mijn ervaring is dat mensen die zichzelf 'lekker duidelijk' vinden over het algemeen door de buitenwereld bot gevonden worden.
Mensen die ik duidelijk vind zijn over het algemeen niet bot, maar duidelijk. ;-)
of mensen die dingen zeggen als: "tja, ik ben gewoon eerlijk hoor"....

die houden weinig vrienden over.

Onze cultuur&samenleving gaat uit van een dun laagje suiker over het bittere. Vriendelijkheid is ons smeermiddel. (en dan zijn Hollanders nog het meest botte volk op aarde).
Weetje,

Duidelijk zijn , straight to the point of hoe je het ook wilt noemen is een goed iets. Maar we moeten wel rekening houden met een ander. En tja als je recht door zee bent kan je ook verwachten dat je geklaag kan horen
Solomio schreef:
03-09-2018 15:34
Maar dan nog kun je dat op verschillende manieren brengen.

'Ik heb nu niet zo'n zin, maar laten we volgende week afspreken', of 'Geen zin'.
Moet het wel een voorstel zijn waar je volgende week zin in hebt natuurlijk.

Als iemand op die laatste manier tegen mij reageert weet ik eigenlijk nog niks. Dan denkt diegene dat hij/zij duidelijk is, maar ik weet niet of diegene het hele voorstel niet ziet zitten, of niet op dat moment, of er alternatieven zijn, enz. enz. Erg onduidelijk dus.
Stel ik vraag iemand of ie zin heeft 'n eind te gaan wandelen en die wimpelt dat af met 'komt niet uit'. Dan zal ik dat een volgende keer nog 'ns vragen. Als diegene gewoon zegt 'ik heb 'n pleurishekel aan wandelen, laten we gewoon 'n wijntje drinken op terras' is het voor mij duidelijk diegene nooit meer te vragen om te gaan wandelen. Mijn ervaring is echter dat veel mensen het moeilijk lijken te vinden om aan te geven dat ze ergens 'n hekel aan hebben en door 'ander keertje misschien' te zeggen de verwachting in stand te houden dat er echt een ander keertje komt. Dan denk ik dus wees gewoon duidelijk én eerlijk.
Dat gaan we niet doen, vind ik niets met duidelijkheid te maken hebben.

Ik stelde mijn vriendin laatst voor om naar een concert te gaan en zij antwoordde: dank je voor het mee vragen, maar ik hou daar niet zo van.

Net zo duidelijk!

Ik vind jouw voorbeelden erg onaardig overkomen en het zou mij ervan weerhouden om je een volgende keer mee te vragen .
redbulletje schreef:
03-09-2018 15:41
Stel ik vraag iemand of ie zin heeft 'n eind te gaan wandelen en die wimpelt dat af met 'komt niet uit'. Dan zal ik dat een volgende keer nog 'ns vragen. Als diegene gewoon zegt 'ik heb 'n pleurishekel aan wandelen, laten we gewoon 'n wijntje drinken op terras' is het voor mij duidelijk diegene nooit meer te vragen om te gaan wandelen. Mijn ervaring is echter dat veel mensen het moeilijk lijken te vinden om aan te geven dat ze ergens 'n hekel aan hebben en door 'ander keertje misschien' te zeggen de verwachting in stand te houden dat er echt een ander keertje komt. Dan denk ik dus wees gewoon duidelijk én eerlijk.
dat kun je wel zeggen over Wandelen. Maar bijvoorbeeld niet over kinderfeestjes.
"nee ik kom niet bij jouw kinds verjaardag, ik heb een pleurishekel aan kinderen, vooral de jouwe"
lilalinda schreef:
03-09-2018 15:44
dat kun je wel zeggen over Wandelen. Maar bijvoorbeeld niet over kinderfeestjes.
"nee ik kom niet bij jouw kinds verjaardag, ik heb een pleurishekel aan kinderen, vooral de jouwe"
Ik heb een hekel aan álle feestjes, niet alleen die van kinderen ;-D
Because schreef:
03-09-2018 15:43
Dat gaan we niet doen, vind ik niets met duidelijkheid te maken hebben.

Ik stelde mijn vriendin laatst voor om naar een concert te gaan en zij antwoordde: dank je voor het mee vragen, maar ik hou daar niet zo van.

Net zo duidelijk!

Ik vind jouw voorbeelden erg onaardig overkomen en het zou mij ervan weerhouden om je een volgende keer mee te vragen .
Even ter aanvulling: ook voor iets anders mee te vragen, iets wat je misschien als vriendin wel leuk vindt.
Ik vind het ook eerder onaardig dan duidelijk overkomen.
"dat gaan we niet doen" zou ik heel lastig vinden om van een collega te horen,
Bij "geen zin" zou ik vooral geneigd zijn je te adviseren om dan maar zin te maken.
redbulletje schreef:
03-09-2018 15:41
Wat is er mis met 'ik hou niet zo van wandelen'? Het ligt natuurlijk altijd aan de situatie, maar 'pleurishekel' zou ik ook niet altijd en van iedereen evenzeer kunnen waarderen.
MirandaGoesViva schreef:
03-09-2018 15:49
Wat is er mis met 'ik hou niet zo van wandelen'? Het ligt natuurlijk altijd aan de situatie, maar 'pleurishekel' zou ik ook niet altijd en van iedereen evenzeer kunnen waarderen.
Bij 'ik hou niet zo van' is er nog ruimte om iemand van 't tegendeel te proberen te overtuigen.
Net zoals ik zeg dat ik niet zo van feestjes hou er altijd mensen zijn die zeggen 'maar bij ons is het écht veel anders en je zult zien dat je het dan wel leuk vindt'. Nee dus, ik trek de drukte in het algemeen niet, heeft niets met het soort partijtje te maken.
makreel schreef:
03-09-2018 14:19
'Maar hier heb ik geen zin in' vind ik behoorlijk bot inderdaad. Net als 'dat gaan we niet doen'.

Als iemand me uitnodigt voor een feestje en ik heb er geen zin in, dan weet ik niet wat het nut is als ik zeg: daar heb ik geen zin in. Ik zou dan zeggen dat ik geen tijd heb of dat het niet uitkomt ofzo. Dan komt de info (ik kom dus niet) ook over maar dan heb ik niemand een rotgevoel bezorgd.

Op mijn werk zal ik ook niet gauw zeggen: geen zin. Want dat past natuurlijk helemaal niet. Hoort het bij mijn taak? Dan doe ik het, zin of niet. Hoort het niet bij mijn taak? Dan zeg ik dat en verwijs ik vrager door naar degene die dat wel op z'n bordje heeft. Ook lekker duidelijk, toch?

Maar goed, doe eens een voorbeeld?
Als het gaat om werk gerelateerde zaken dan kan/mag je niet weigeren, daar word je voor betaalt, en taken zijn vaak niet in beton gegoten, dus soms doe je iets wat eigenlijk niet jouw taak is, ook met verjaardagen van dierbaren ga ik soepel om, sterker ik hou van lekker eten dus ik weiger zelden tot nooit, :proud: wat ik meer bedoelde is bijv. mensen die zichzelf uitnodigen en ook nog even mededelen dat ze blijven eten, of de schoolpleinmaffia die je heel liefjes een taak als klaar-over door de strot wil duwen , ik word een beetje naar van dat soort situaties, en daar ga ik bot van reageren waarschijnlijk voel ik me dan een soort van bedreigd of zo, maar sommige mensen vooral die schoolpleinmaffia hebben een soort van wij-dulden -geen-nee-als antwoord houding, en ik wil dat gelijk de kop indrukken door gelijk duidelijk/ bot te reageren.
Snap je ongeveer wat ik bedoel ?
redbulletje schreef:
03-09-2018 15:54
Bij 'ik hou niet zo van' is er nog ruimte om iemand van 't tegendeel te proberen te overtuigen.
Net zoals ik zeg dat ik niet zo van feestjes hou er altijd mensen zijn die zeggen 'maar bij ons is het écht veel anders en je zult zien dat je het dan wel leuk vindt'. Nee dus, ik trek de drukte in het algemeen niet, heeft niets met het soort partijtje te maken.
Die ruimte is er ook bij gebruik van woorden als ‘pleurishekel’. En wat is er erg aan om nog een keer extra te zeggen “nee bedankt voor het aanbod, maar ik hou ècht niet van wandelen” of “bedankt voor de uitnodiging, maar nee, ik hou ècht niet van feestjes. Ik drink liever een keer samen een kop koffie”.
MirandaGoesViva schreef:
03-09-2018 14:43
Geen zin in? Oké. Dan maak je maar zin.

(Ik ben wel benieuwd hoe je reageert als je dit eens als antwoord krijgt, Miskotto.)
Zo :sarcastic: :rofl:
zazamaenade schreef:
03-09-2018 15:03
;-D Wat een omstandig verhaal, je OP.
(zelf ben ik ook niet zo beknopt, dus pot en ketel)

Je kunt natuurlijk best duidelijk zijn én vriendelijk, dat kost alleen wat meer moeite.
Voor mezelf vind ik eigenlijk dat ik meestal die moeite zou moeten doen.
Het is alleen lekker om dat soms niet te doen. Ik probeer wel te overwegen wie het wél kan hebben en wie niet.
Ja ok tuurlijk, tegen mijn ouders zou ik nooit zo neen kunnen verkopen, hoe lastig ze soms ook kunnen zijn.
LaFleurNoire schreef:
03-09-2018 15:03
Mijn vader was ook zo'n botte boer, in woord en daad. Er was maar een handjevol mensen die daar mee om konden gaan en die liepen dan ook weg met hem, het grote gros had een bloedhekel aan hem. Het heeft hem in zakelijk opzicht in ieder geval de das om gedaan.
Hoe uitte zich dat ? Donald Trump komt er wel mee weg.
lilalinda schreef:
03-09-2018 15:44

Maar iemand mag toch wel benoemen een hekel te hebben aan kinderfeestjes?
Miskotto schreef:
03-09-2018 16:07
Maar iemand mag toch wel benoemen een hekel te hebben aan kinderfeestjes?

Tuurlijk, en het draait om de toon en het gebruik van woorden. BV ik zou het pas over een pleurishekel hebben als ik mij zwaar getergd voel. Dus dat ik al meerdere malen duidelijk en netjes heb aangegeven iets niet te willen doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven