Burn-out of overgang?

08-09-2020 19:01 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het begon zondag ineens. Ik liep de supermarkt in en alle energie trok uit me weg. Daarna is dat rotgevoel niet meer weggegaan. Ik dacht dat ik ziek werd, zo voelde het. Ben lichamelijk zo moe en zwak ineens.

In het verleden heb ik angst en depressieklachten gehad (tien jaar geleden) en daarvoor ook therapie gehad.

Ook nu is er angst en me raar/ naar voelen, maar ik denk dat het ook heel goed aan de overgang kan liggen.
Maar ook maandenlang veel stress gehad om ziek familielid, dus moeilijk onderscheid te maken.

Ik schrik er echt van dat het er zomaar inknalt. Zag dit totaal niet aankomen. Voelde me goed, alleen beetje moe.

Mijn vragen:
Herkenbaar?

En: wie heeft goeie tips om hier zelf weer uit te komen?
Alle tips zijn welkom.

Hoe heb jij dat gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf, stel dat je buikgriep had of migraine. Dan moest je je ook ziekmelden. Als een weekje rust kan helpen....
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken hielpen mijn hobby's (buitenshuis) en sociale bezigheden en contacten me om mentaal gezond te blijven.
Door corona ligt veel stil, dus die uitlaatklep heb ik nu ook niet.
lila01 wijzigde dit bericht op 08-09-2020 20:31
15.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
08-09-2020 19:36


Uit de angst komen heb ik wel een tip voor: simpele, repetitieve handelingen. Puzzelspelletje op telefoon, spullen sorteren, muur schilderen, strijken.
Helpt voor mij het beste. Verder, ademhalingsoefeningen, bodyscan, van je afschrijven, lekkere warme douche nemen, muziek luisteren en meezingen.
Check
Alle reacties Link kopieren
Bij mij begon overgangsellende geleidelijker, niet van 1 op ander dag.

Tip: ga zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
08-09-2020 20:27
Sjiraf, stel dat je buikgriep had of migraine. Dan moest je je ook ziekmelden. Als een weekje rust kan helpen....
Ja dat is ook wel zo. Ik heb mezelf al zo vaak beloofd om een nachtje of weekend alleen weg te gaan maar dat durf ik aan de ene kant niet echt. Heel stom want ik ben er echt zo aan toe... Ik heb gewoon ook moeite met aannemen van hulp. Ik vind dan altijd dat ik dan toch iemand last bezorg. Mijn last. En helpt zo’n nachtje of weekend dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Lila01, ik denk dat een algehele check bij de huisarts geen kwaad kan. Als lichamelijke oorzaken weg te strepen zijn, is het nog tijd genoeg om een actieplan op te stellen om je beter te voelen. Doen!

Sjiraf. Meld je voor deze week ziek. Kom op, je weet nu hoe het werkt. Trap nou niet opnieuw in dezelfde valkuil. Ik neem aan dat het dure lessen waren die je geleerd hebt. Trek op tijd aan de rem, je voelt het nota bene aankomen! Week ziek melden, oppas regelen, geen telefoon, met een boek in bed en bijtanken.

:hug: voor jullie
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf schreef:
08-09-2020 21:14
Ja dat is ook wel zo. Ik heb mezelf al zo vaak beloofd om een nachtje of weekend alleen weg te gaan maar dat durf ik aan de ene kant niet echt. Heel stom want ik ben er echt zo aan toe... Ik heb gewoon ook moeite met aannemen van hulp. Ik vind dan altijd dat ik dan toch iemand last bezorg. Mijn last. En helpt zo’n nachtje of weekend dan wel?
Oh, Sjiraf, volgens mij ben jij een heel erg lief persoon, maar ik zou je nu zo graag een aanmoedigende schop onder je kont willen geven!

Maanden in burnout zitten is een beter alternatief?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je je zo voelt.
Ik adviseer je toch om contact op te nemen met de huisarts.
Wat ik doe als doktersassistente (met overvol spreekuur en nu in Coronatijd) is in ieder geval het verhaal aanhoren, overleggen met de huisarts of diegene alvast bloed mag prikken om te kijken hoe de diverse bloedwaarden ervoor staan.
Daarna zet ik iemand op het (telefonisch) spreekuur om de uitslag en verdere klachten te bespreken.
Uiteindelijk mankeerde er niets aan mijn bloed, maar had ik burn out klachten.
Wat ik dan uit eigen ervaring vaak alvast adviseer is om iedere dag ergens een half uur helemaal voor jezelf te reserveren.
Ga 30 minuten op bed liggen met rustgevende/meditatie muziek. Zet de timer aan, dat je na 30 minuten wakker gemaakt wordt om vervolgens je dag weer te vervolgen.
Hier knap je zo van op dat je de rest van de dag wel weer door kan komen.

Zo kun je leren om meer te ontspannen, resultaat is ook beter slapen en beter slapen geeft meer energie, rust en ontspanning.
Probeer ook veel te gaan wandelen. Dat werkt ook goed voor lichaam en geest.

Dit alles heeft wel tijd nodig en is niet binnen 2 weken opgelost.
Sterkte met alles en hopelijk heb je iets aan mijn tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde ook heel veel stress bij het boodschappen doen in corona-tijd.
Dan maar een bangerik, maar ik doe weer een online bestelling. Geeft stukje rust.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel mamavanjumili!
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik ook nu verkeerd adem.
En ik heb opvliegers.
Zus had trouwens ook soortgelijke overgangsklachten.
Alle reacties Link kopieren
Een maand geleden ook: koortsig voelen. Naar/ raar voelen. Bang. O, ik heb corona.
Daarna: voelde me prima!

Nu dus weer dezelfde ellende. Ik blijf bang.
Heb oxazepam genomen.
Alle reacties Link kopieren
..
lila01 wijzigde dit bericht op 08-09-2020 23:15
95.35% gewijzigd
lila01 schreef:
08-09-2020 22:19
Sorry voor mijn paniekerige gedoe.
Ik gebruik dit topic even als uitlaatklep.
Sorry
doe nou ff een ontspanningsoefening
Alle reacties Link kopieren
Doe ik.
Alle reacties Link kopieren
Filmpje met dolfijnen en mooie muziek ;)
Alle reacties Link kopieren
Pammetje en filmpje helpen
Alle reacties Link kopieren
Zojuist even met man langs strand gewandeld.
Hoofd leegmaken.
Nog steeds hitte-aanvallen die aanvoelen als koorts(en vanmorgen weer angst en depressieve gevoelens)
De corona-angst heeft me aardig in de greep.
De overgang is gewoon kut, ik heb vroeger een burnout gehad en dat gevoel van totale uitputting heb ik soms 1 a 2 dagen per maand gehad tijdens de overgang. Tel daar bovenop dat die hormonen er ook nog eens met je emoties vandoor gaan en je denkt minstens dat je diep in de shit zit. Waarom ga je niet naar zo'n menopauze kliniek, met een beetje mazzel ben je al van hoop ellende af met wat hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
09-09-2020 15:42
De overgang is gewoon kut, ik heb vroeger een burnout gehad en dat gevoel van totale uitputting heb ik soms 1 a 2 dagen per maand gehad tijdens de overgang. Tel daar bovenop dat die hormonen er ook nog eens met je emoties vandoor gaan en je denkt minstens dat je diep in de shit zit. Waarom ga je niet naar zo'n menopauze kliniek, met een beetje mazzel ben je al van hoop ellende af met wat hormonen.
Ik heb al wat zitten browsen bij overgangsconsulentes. Vorige maand had ik een weekend waarin ik me koortsig voelde en angstig. Dat ging voorbij.

Nu is het veel heftiger.
Ik heb antidepressiva en eventueel oxazepam. Daar gedijde ik prima op.
En nu fietsen die rothormonen ertussendoor + nogal wat ellende op mijn bordje gehad +corona-angst
Tel uit je winst.
lila01 wijzigde dit bericht op 09-09-2020 16:27
12.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
09-09-2020 15:42
De overgang is gewoon kut, ik heb vroeger een burnout gehad en dat gevoel van totale uitputting heb ik soms 1 a 2 dagen per maand gehad tijdens de overgang. Tel daar bovenop dat die hormonen er ook nog eens met je emoties vandoor gaan en je denkt minstens dat je diep in de shit zit.
Zo herkenbaar dit.
Relativeren lukt dan ook niet meer.
lila01 schreef:
09-09-2020 16:19
Zo herkenbaar dit.
Relativeren lukt dan ook niet meer.
De angst/paniek van hormonen gaan dwars door mijn prima werkende AD door dus ik heb een tijdje hormonen geslikt en toen was het weg. De ellende is dat je echt denkt dat er een panieksituatie is maar je hersenen spelen een spelletje met je. Dat is de manier waarop ik mezelf er doorheen sleur, het is niet waar wat je denkt alleen je gevoel zegt iets anders, mediteren helpt en je gedachten niet serieus nemen ook (al blijft dat gevoel ellendig).
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
09-09-2020 18:40
De angst/paniek van hormonen gaan dwars door mijn prima werkende AD door dus ik heb een tijdje hormonen geslikt en toen was het weg. De ellende is dat je echt denkt dat er een panieksituatie is maar je hersenen spelen een spelletje met je. Dat is de manier waarop ik mezelf er doorheen sleur, het is niet waar wat je denkt alleen je gevoel zegt iets anders, mediteren helpt en je gedachten niet serieus nemen ook (al blijft dat gevoel ellendig).
Aha, dus combinatie AD en hormonen kan wel.
Goed om te weten.
Waarom ben je zo bang voor corona?

80% van de mensen die het krijgt, heeft alleen lichte klachten tot mensen die er zelfs niets van merken.

75% van de mensen op de intensive care met corona heeft (zwaar) overgewicht, en zijn juist daardoor de sjaak.

Heb je veel overgewicht? Zo niet, dan zou ik zorgen dat je weerstand top is, dus van je stress afraken, gezond eten, gezond bewegen etc.
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
09-09-2020 19:27
Waarom ben je zo bang voor corona?

80% van de mensen die het krijgt, heeft alleen lichte klachten tot mensen die er zelfs niets van merken.

75% van de mensen op de intensive care met corona heeft (zwaar) overgewicht, en zijn juist daardoor de sjaak.

Heb je veel overgewicht? Zo niet, dan zou ik zorgen dat je weerstand top is, dus van je stress afraken, gezond eten, gezond bewegen etc.
Ik heb teveel vreselijke verhalen gelezen. Dom, weet ik. Op Twitter en Facebook komt een hoop voorbij.
En helaas is iemand die ik persoonlijk kende eraan overleden. Dat heeft veel met me gedaan. Ik denk vaak aan haar. Ben sindsdien banger geworden.

En het zijn echt niet alleen mensen met overgewicht. Ik denk dat je je daarin vergist. Het treft ook gezonde, fitte mensen.
lila01 wijzigde dit bericht op 09-09-2020 21:53
11.66% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven