Citalopram en bijwerking???
maandag 26 november 2007 om 18:58
Afgelopen zaterdag ben ik gestart met Citalopram vanwege een depressie. M'n eetlust was al niet optimaal maar bijna alles smaakt naar metaal en zelfs water smaakt zoet.
Herkent iemand dit? Ik kan er niets over vinden in de bijsluiter.
Uiteraad neem ik contact op met de huisarts maar hij is deze week afwezig...
Herkent iemand dit? Ik kan er niets over vinden in de bijsluiter.
Uiteraad neem ik contact op met de huisarts maar hij is deze week afwezig...
maandag 26 november 2007 om 19:53
Ik gebruik al langere tijd citalopram en ik heb erg weinig last van bijwerkingen gehad. In het begin wat last van misselijkheid en snel duizelig. Ook mijn emoties en libido werden een stuk minder net als bij Krokusje. Na enkele weken verdwenen de maag en duizeligheidsklachten en na een paar maanden was de rest ook weer normaal. Van bijsmaken heb ik geen last gehad. Je moet het inderdaad bij de huisarts melden Danique. Misschien dat dit niet jou middel is, bovendien kan het een nog onbekende bijwerking zijn die op de bijsluiter erbij moet komen. Ik wens je in ieder geval veel succes in AD-land. Veel mensen hebben er baat bij en ik hoop dat het jou ook zal helpen.
maandag 26 november 2007 om 20:58
Ook hier een cipramil gebruikster. Van een vreemde smaak heb ik inderdaad ook nooit last gehad. Wel van verminderd libido, tandenknarsen en soms wat vergeetachtigheid. Maar dat weegt voor mij niet op tegen alle voordelen! Je kan morgen misschien ook alvast even met de apotheek bellen? Het klinkt niet ernstig ofzo en het kan ook van voorbijgaande aard zijn, maar het even melden kan zeker geen kwaad.
Ik ben mijn eigen bananenschil
dinsdag 27 november 2007 om 20:18
Ik heb 't ook geslikt en had maar één bijwerking: kaakklem. Daar werd ik nou niet blijer van... en das toch wel de bedoeling! Nu vond de psychiater mij daar wel uniek in: deze bijwerking was nog nooit eerder gemeld. Misschien is dat bij jou ook het geval... (dat je een unieke bijwerking hebt bedoel ik...)
dinsdag 27 november 2007 om 23:14
Ik had als bijwerkingen een droge mond (verdween wel na een aantal weken), verminderd libido (vond ik zelf best vervelend en verdween ook niet), en erg tandenknarsen in m'n slaap.
Verder ook geen gram aangekomen.
Vlakte wel wat af op een gegeven moment, maar het heeft mij door een hele donkere periode heen geholpen. De bijwerkingen nam ik maar voor lief.
Verder ook geen gram aangekomen.
Vlakte wel wat af op een gegeven moment, maar het heeft mij door een hele donkere periode heen geholpen. De bijwerkingen nam ik maar voor lief.
woensdag 28 november 2007 om 09:44
ja vooral in het begin een vreemde smaak, vooral bij het wakker worden het gevoel dat er iets overleden was in je mond...yakkkkk
verder natuurlijk het libido effect, al wordt dat wel minder na een paar maanden.
wat ik wel een enorm voordeel vind van dit spul is dat je idd geen gram aankomt!!
die kaakklem had ik bij seroxat, man wat is dat een troep ik werd er alleen maar depressiever van, begon vreselijk te dromen en leefde meer in een waas.
prozac word ik hyper van , hahaha wel handig als er iets gedaan moet worden maar lastig als je eens een keer lekker relaxed een boek wil lezen.
ik heb het gevoel dat ik nu de goede ad gevonden heb, het vlakt iets af waardoor het me beschermd tegen al die overtollige prikkels
verder natuurlijk het libido effect, al wordt dat wel minder na een paar maanden.
wat ik wel een enorm voordeel vind van dit spul is dat je idd geen gram aankomt!!
die kaakklem had ik bij seroxat, man wat is dat een troep ik werd er alleen maar depressiever van, begon vreselijk te dromen en leefde meer in een waas.
prozac word ik hyper van , hahaha wel handig als er iets gedaan moet worden maar lastig als je eens een keer lekker relaxed een boek wil lezen.
ik heb het gevoel dat ik nu de goede ad gevonden heb, het vlakt iets af waardoor het me beschermd tegen al die overtollige prikkels
woensdag 28 november 2007 om 12:15
ik slik nu ook een aantal maanden citalopram en heb nergens last van eigenlijk. toen ik er net mee begon heb ik een enorme paniekaanval gehad en dat is met hulp van lorazepam weer goed gekomen. dit komt bij de opstart trouwens vaker voor. verder heb ik niet echt ergens last van. minder libido, maar dat komt volgens mij ook omdat je je niet optimaal voelt.
zaterdag 1 december 2007 om 20:00
Bedankt voor jullie reacties. (blij dat ik geen kaakklem heb, kan me er niet veel bij voorstellen maar klinkt wel heel erg vervelend!, hoe lang duurt zoiets dan?). Ben toch blij met wat herkenning (Lin & smilinggrump). Ik ga het maar een tijdje aanzien en moet binnenkort toch weer terugkomen bij de huisarts en zal het dan bespreken.
Nogmaals bedankt allemaal!
P.s. kreeft: ik gebruik nog steeds oxazepam, diazepam en temazepam erbij. Heb nog niet het gevoel dat het veel doet, maar dat kan waarschijnlijk ook nog niet..
Nogmaals bedankt allemaal!
P.s. kreeft: ik gebruik nog steeds oxazepam, diazepam en temazepam erbij. Heb nog niet het gevoel dat het veel doet, maar dat kan waarschijnlijk ook nog niet..
vrijdag 7 december 2007 om 17:12
woensdag 12 december 2007 om 16:46
robert, da's een behoorlijke apotheek...denk ik...want ik ben niet zo'n expert.
ik slik er trouwens nog lithium bij: 800mg per dag (=gemiddeld voor mijn gewicht).
zijn die andere "pammen" kalmeringsmiddelen ofzo? (ik heb nl. nog een tijd lorazepam gehad, vooral voor het slapen, maar dus ook een "pam")
ik slik er trouwens nog lithium bij: 800mg per dag (=gemiddeld voor mijn gewicht).
zijn die andere "pammen" kalmeringsmiddelen ofzo? (ik heb nl. nog een tijd lorazepam gehad, vooral voor het slapen, maar dus ook een "pam")
zondag 30 december 2007 om 15:41
Hoi kreeft; de andere pammen zijn inderdaad kalmerings- en slaaptabletten. De bedrijfsarts vertelde mij dat deze bedoeld zijn om de eerste moeilijke periode door te komen. Het schijnt dat je je de 1e 4 weken juist slechter gaat voelen.
Daarna mag je ze niet meer gebruiken... maar heb nog steeds niet 't gevoel dat de citalopram helpt. Voel me wel een beetje zombie-achtig maar verder slaap ik nog steeds slecht, voel me misselijk, moe en slap en weet niet wat nu bijwerkingen zijn of wat bij de depressie hoort... Ik wacht nog steeds af en hoop op verbetering.
Daarna mag je ze niet meer gebruiken... maar heb nog steeds niet 't gevoel dat de citalopram helpt. Voel me wel een beetje zombie-achtig maar verder slaap ik nog steeds slecht, voel me misselijk, moe en slap en weet niet wat nu bijwerkingen zijn of wat bij de depressie hoort... Ik wacht nog steeds af en hoop op verbetering.
donderdag 3 januari 2008 om 15:31
Hallo Hallo,
ik slik zelf al 7 jaar Citalopram (toen heette het nog Cipramil)
En ik had in het begin ook die rare smaken.
Maar ook een sterkere reuk etc.
Let wel goed op dat ad pas na een aantal weken (soms 1 á 2 maanden) echt goed gaan werken.
En met de pammen, die zijn verslavend als je ze te lang gebruikt, dus altijd doen op advies van arts etc.
Hoop dat het snel gaat werken
Groetjes !
ik slik zelf al 7 jaar Citalopram (toen heette het nog Cipramil)
En ik had in het begin ook die rare smaken.
Maar ook een sterkere reuk etc.
Let wel goed op dat ad pas na een aantal weken (soms 1 á 2 maanden) echt goed gaan werken.
En met de pammen, die zijn verslavend als je ze te lang gebruikt, dus altijd doen op advies van arts etc.
Hoop dat het snel gaat werken
Groetjes !
vrijdag 11 januari 2008 om 15:28
Dank voor je reactie Boschbolletje. Gelukkig heb ik van mijn psych gehoord dat ik een reactieve depressie heb. De klachten passen bij de (ernstige) situatie waar ik in zit (schrijf ook op gezondheidspijler opnieuw kanker). Hij vraagt zich ook af of het wel optimaal gaat werken. Moeilijk om vast te stellen wat nou veroorzaakt wordt door de depressie of door de medicijnen. Mijn gevoel is soms aardig afgevlakt (niet als er zich iets heftigs afspeelt) maar soms ook helemaal niet. Energie of zin om iets te ondernemen heb ik nog niet mogen ervaren.
De bijsmaak is inmiddels wel weg. Ik weet niet of ik verder moet opbouwen of juist niet. Zit nu op 20 mg per dag en zie dit eerst maar een tijdje aan...
Groetjes,
Danique.
De bijsmaak is inmiddels wel weg. Ik weet niet of ik verder moet opbouwen of juist niet. Zit nu op 20 mg per dag en zie dit eerst maar een tijdje aan...
Groetjes,
Danique.
dinsdag 6 mei 2008 om 15:12
ook ik slik citalopram sinds 3 weken,heb erg last van de bijwerkingen,misselijk,diarree,vermoeid,slecht slapen,trillen en libido,dat maakt me nog het meeste zorgen,want mijn partner is daar absoluut niet blij mee,hoop dan ook echt dat dit snel verdwijnt,want ik voel me gewoon schuldig tegenover hem op sex gebied,maar ja dat moeten we maar gewoon ff afwachten helaas,
ik moet ongeveer 3 maanden slikken om te kijken of mijn depressie minder word en anders moet ik overstappen op een medicijn voor adhd,die diagnose heb ik 3 weken geleden gekregen met depressiviteit,
ik moet zeggen het valt allemaal niet mee,maar ik moet er doorheen en ik weet dat alles ooit een keer goed gaat komen,daar ga ik vanuit.
ik moet ongeveer 3 maanden slikken om te kijken of mijn depressie minder word en anders moet ik overstappen op een medicijn voor adhd,die diagnose heb ik 3 weken geleden gekregen met depressiviteit,
ik moet zeggen het valt allemaal niet mee,maar ik moet er doorheen en ik weet dat alles ooit een keer goed gaat komen,daar ga ik vanuit.
maandag 18 augustus 2008 om 19:44
beste mensen,
het is alweer bijna drie weken dat ik nu citalopram gebruik vanwege de gebruikelijke geestelijke troubles.en eerlijk gezegd zijn mijn ervaringen met bijwerkingen nu nog niet zo erg geweest.de enige bijwerkingen die ik ervaar zijn:slapeloosheid(midden in de nacht wakker worden en zo'n 2 uurtjes wakker blijven of eerder wakker worden omdat ik licht slaap),een raar soort vermoeidheid overdag(komt t door de weinig uurtjes slapen of de ad?who knows),rommelende maag op een bepaald uur zonder honger(erg raar als je mensen om je heen hebt)en een beetje hoofdpijn zo nu en dan.qua libido zit t nog goed,zeker omdat ik ergens las dat de man moeilijk klaar kon komen.was voor juist de enige 'leuke'bijwerking.in realiteit niet zo tof,aangezien je daar erg moe van word.bij elk persoon is t anders,in hevigheid of hoeveelheid.ga je het medicijn gebruiken,loop jezelf niet op te naaien en bezorgd maken,want zo maak je t eigenlijk erger.er staat sowieso heel wat mensen met hulp en info voor je klaar.helaas zit ik nu in de "bijwerking-periode"waardoor je lichaam en geest aan het spul moet wennen,maar ik ben toch zooo benieuwd wat het eigenlijk met je doet in details.wat voel je?wat ervaar?wat verandert het?
afijn,ik wens jullie allemaal het beste en hoop dat jullie alle obstakels kunnen overwinnen.anders praten we wel lekker verder.
met vriendelijke groet,
joshua aka pindaman
het is alweer bijna drie weken dat ik nu citalopram gebruik vanwege de gebruikelijke geestelijke troubles.en eerlijk gezegd zijn mijn ervaringen met bijwerkingen nu nog niet zo erg geweest.de enige bijwerkingen die ik ervaar zijn:slapeloosheid(midden in de nacht wakker worden en zo'n 2 uurtjes wakker blijven of eerder wakker worden omdat ik licht slaap),een raar soort vermoeidheid overdag(komt t door de weinig uurtjes slapen of de ad?who knows),rommelende maag op een bepaald uur zonder honger(erg raar als je mensen om je heen hebt)en een beetje hoofdpijn zo nu en dan.qua libido zit t nog goed,zeker omdat ik ergens las dat de man moeilijk klaar kon komen.was voor juist de enige 'leuke'bijwerking.in realiteit niet zo tof,aangezien je daar erg moe van word.bij elk persoon is t anders,in hevigheid of hoeveelheid.ga je het medicijn gebruiken,loop jezelf niet op te naaien en bezorgd maken,want zo maak je t eigenlijk erger.er staat sowieso heel wat mensen met hulp en info voor je klaar.helaas zit ik nu in de "bijwerking-periode"waardoor je lichaam en geest aan het spul moet wennen,maar ik ben toch zooo benieuwd wat het eigenlijk met je doet in details.wat voel je?wat ervaar?wat verandert het?
afijn,ik wens jullie allemaal het beste en hoop dat jullie alle obstakels kunnen overwinnen.anders praten we wel lekker verder.
met vriendelijke groet,
joshua aka pindaman
wilt u een kusje erop?