Contactarm

28-06-2015 22:20 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel mij zo ontzettend alleen in dit leven. Inmiddels heb ik al meer dan 3 jaar geen vrienden en kan gewoon niet met mensen op een hartelijke manier verbinden. Het is voor mij ontzettend moeilijk om maar even op iemand af te stappen of "hallo" op een hartelijke manier te zeggen. De vrienden die ik heb gehad, waren studie vrienden (eigenlijk studeerden we alleen, een enkele keer de stad in geweest om te lunchen en 3x bowlen in 5 jaar tijd), zij maakten graag gebruik van mij om verder te komen in studie en later in hun werk. Ten kosten van mezelf liet ik het alsmaar toe. Uiteindelijk de contacten "verbroken".

Op werk een sociaal praatje maken met collega's lukt niet. Enige manier is om een paar minuten vakinhoudelijk te discussiëren, dat was dan voor mij het praatje van de dag. Daarna ben ik weer de hele dag stil op af en toe een vriendelijk zinnetje of opmerking bij de koffieautomaat, maar meestal een glimlach, ja, hoi, dankje, na jou en alsjeblieft.

Heb in tussentijd geprobeerd om naar wat borrels te gaan maar verdwijn dan tussen de mensen, op de achtergrond ben ik weg. Ook naar wat vakinhoudelijke presentaties geweest en ook daar gebeurt hetzelfde.... Ik denk dit al elke dag, minimaal 2 jaar lang..... en nu mag ik weer gaan slapen om morgen weer precies zo'n dag te hebben. Verandering lukt gewoon niet op sporadisch een zinnetje hier en daar na. Morgen weer zo'n dag met een intern dialoog in mijn hoofd. Nu weer een avondje depressief lopen doen, mezelf zielig vinden, wat huilen, hart onder de riem steken en daarna zal het vast weer wel een paar dagen goed gaan. Fantastisch al die herhalende dagen...
Goede smaak Serenity & Korenwolf

We kunnen elkaar een hand geven hoor, Miss. Ik was vroeger juist extravert, maar heb hard moeten werken aan impluscontrole, want dat was voor mij funest. Ben helemaal blij met mijn nerdy kant, hoor, alleen het is best eenzaam. Lang leven het internet! Ik heb daardoor makkelijker contact leren maken en op allerlei geeky sites wereldwijd nieuwe mensen leren kennen. Ik kan dus altijd mailen of chatten met iemand, het irl is en blijft een probleem voor mij. Ik kan o.a. daardoor bijv. niet meer werken met mensen.

Tuurlijk een psych kan helpen, als je een goede treft. Maar vaak is het evenwicht vinden tussen wat je werkelijk wilt, je verwachtingen en wat werkelijk mogelijk is. Dat kan een hele tijd duren voordat je daarachter komt, dus gun jezelf die tijd en ruimte
quote:Cateautje schreef op 28 juni 2015 @ 23:46:

Juist in je eentje uitgaan kan ervoor zorgen dat je nieuwe mensen leert kennen.Behalve wanneer je onmogelijk contacten kunt leggen met onbekenden.
Niet geschoten is altijd mis
Ben in tussentijd naar 3 kleinschalige events van NMLK geweest, helaas zijn de meeste mensen een stuk ouder en het lijkt ook niet echt te klikken..
Wat jammer Mr Serenity!! :(

MAAR je hebt het geprobeerd, en dat is echt waar het om gaat!

Laat je niet ontmoedigen, nu heb je gewoon het bewijs dat je het durft en ook een tijdje kan uitproberen....

Zou je nog een paar activiteiten zo nu en dan willen bezoeken?

Want of het echt klikt kun je natuurlijk niet zo zeggen na 1x.

Probeer daarnaast ook wat andere dingen te vinden die je leuk lijken.....denk je aan bepaalde dingen? Wat lijkt je al heel lang leuk om eens te doen

Dat zou je dan ook op NMLK kunnen zetten als door jou georganiseerde activiteit. Daar sluiten zich mensen bij aan die dat ook leuk vinden, plezier garanteed. Maar of je er vriendschappen aan overhoudt, dat weet je dan nog niet. Geef het tijd!

Je zou dot ook alleen kunnen gaan doen, wie weet wie je er tegenkomt, op dat evenement of bij die activiteit.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Blijf hier maar schrijven over hoe het gaat, kun je even sparren en vertellen hoe t gaat.

Dat kan ook goede stok achter de deur zijn!!!
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:MrSerenity01 schreef op 22 juli 2015 @ 07:16:

Ben in tussentijd naar 3 kleinschalige events van NMLK geweest, helaas zijn de meeste mensen een stuk ouder en het lijkt ook niet echt te klikken..

Nu je het zegt... Ik herinner me dat ik eens zoiets als NMLK gezien heb maar dan tot dertig. Maar hoe heet dat ook weer, weet iemand dat?

Wel goed dat je het geprobeerd hebt!
quote:MrSerenity01 schreef op 22 juli 2015 @ 07:16:

Nu al 3 activiteiten. Ik doe er 5 per jaar ongeveer.

Wel goed van je dat je zoveel initiatief toont.

Op NMLK heb je 2 leeftijdsgroepen (25-45 en 40-59 jaar). Of je tussen de wat oudere mensen zit is dus afhankelijk van jouw leeftijd. Stel dat je 46 bent dan kom je altijd in de oudere groep. Je ziet dan niet eens de activiteiten voor jongeren vermoed ik.

Je kan je altijd aanmelden en kijken wie er gaat. Zit je tussen alleen maar mensen van 55+ dan kan je je altijd afmelden toch?

Als je 25 bent dan ben je natuurlijk ook in de jongere groep 1 van de jongste. Ik weet de gemiddelde leeftijd niet (dat zal per activiteit verschillen), maar ik schat een jaar of 30-35.
Ik heb laatst ook even op de site van NMLK gekeken.

Activiteiten waar ik interesse in zou hebben, voor mijn leeftijdscategorie, waren er ongeveer 1 per maand.

Om daar aan deel te kunnen nemen moet je ¤ 15 per maand aan lidmaatschapsgeld betalen,ook wanneer het een gratis activiteit betreft.

Zoals je zult begrijpen heb ik er maar van af gezien.
Niet geschoten is altijd mis
Het is 60 euro per jaar, dacht ik. Je hebt mensen die elk weekend vol plannen met NMLK activiteiten, maar ook mensen die er zelden wat mee doen. Ik vind NMLK vooral leuk omdat er activiteiten opstaan die best origineel zijn. Eten bij de Euromast bijvoorbeeld. Niet super origineel natuurlijk ,maar zelf zou ik er niet opkomen.
Ik ken die jongen van NMLK omdat hij vlak bij mij in de buurt werkt. Hij is dit ooit begonnen omdat hij zelf nieuw in de stad kwam wonen en nog niemand kende. Pas later is het een betaalde activiteit geworden. Ik vind dat wel inspirerend.
Het is inderdaad maar 60 EURO p/j, en behoor met mijn leeftijd inderdaad tot één van de jongsten, dus het is niet zo heel gek.. Jammer dat het er niet echt is voor bijv 20-30 jaar..
tja, can u dust yourself off and try something else?

Of was t dit en ben je aan het eind van je opties beland?
quote:MrSerenity01 schreef op 23 juli 2015 @ 23:00:

Het is inderdaad maar 60 EURO p/j, en behoor met mijn leeftijd inderdaad tot één van de jongsten, dus het is niet zo heel gek.. Jammer dat het er niet echt is voor bijv 20-30 jaar..

Ja, je hebt ook geen zin om tussen oude knarren te zitten natuurlijk.

Er zitten trouwens wel wat jongere mensen, maar die moeten zich maar net aanmelden voor dezelfde activiteit. Misschien maken ze de groepen later ook wel kleiner. Ik kan me best voorstellen dat de groep van 25 - 45 te breed is.

Misschien al genoemd, maar is het lid worden van een clubje vreemd? Je hebt vast wel interesses, hobby's of nevenactiviteiten. Of je kan met iets onbekends starten. Het gaat er toch vooral om dat je onder de mensen bent toch? Vrienden maken komt later wel.
Natuurlijk wil ik graag (uiteindelijk) vriendschap, maar dat begint met mensen leren kennen. Zulke bijzondere/interessante hobbies en interesses heb ik niet echt.. Heb inmiddels ook via Facebook wat berichten met mensen uitgewisseld (die ik van vroeger ken) en gevraagd om eens af te spreken. Blijkbaar ben ik niet interessant genoeg; de meeste zeggen geen tijd te hebben op korte termijn (druk met vakantie/werk) of hebben een relatie.
quote:MrSerenity01 schreef op 24 juli 2015 @ 21:44:

Blijkbaar ben ik niet interessant genoeg; de meeste zeggen geen tijd te hebben op korte termijn (druk met vakantie/werk) of hebben een relatie.

Betrek het niet teveel op jezelf. Laat je er niet door uit het veld slaan.

Als mensen niet kunnen of willen afspreken, heeft dat niet altijd met jou persoonlijk te maken, maar veel meer met die mensen zelf. Ik heb een drukke baan waar ik elke dag weer mijn zaken moet 'winnen' en het enige wat ik dan 's avonds na een werkdag wil doen, is suf internetten of suffe televisieprogramma's zien. Of naar mijn vriend kijken en me vergapen hoe mooi hij is.

Ik denk dat het gemakkelijker is als je eerst een tijdje met iemand gezellig gaat kletsen en dat je dan pas vraagt om af te spreken als je merkt dat de ander daarvoor open staat, bijv. door gezamenlijke hobby's. Dus niet ineens out of the blue. Ik heb een tijdje aan buikdansen gedaan en het was dan altijd heel gezellig met elkaar en het afspreken ging eigenlijk vanzelf.
quote:MrSerenity01 schreef op 24 juli 2015 @ 21:44:

Natuurlijk wil ik graag (uiteindelijk) vriendschap, maar dat begint met mensen leren kennen. Zulke bijzondere/interessante hobbies en interesses heb ik niet echt.. Heb inmiddels ook via Facebook wat berichten met mensen uitgewisseld (die ik van vroeger ken) en gevraagd om eens af te spreken. Blijkbaar ben ik niet interessant genoeg; de meeste zeggen geen tijd te hebben op korte termijn (druk met vakantie/werk) of hebben een relatie.

Maar die hobby's heb je toch omdat je een bepaalde interesse hebt? Erg bijzonder of interessant hoeven die niet te zijn. Ik ben bijvoorbeeld een schaker. In mijn omgeving zit niemand te wachten op fijne analyse van een stelling, want dat is toch wel erg saai. Dat maakt voor mij schaken niet minder leuk.

Je maakt jezelf ook wel niet bijzonder. Je kan ook denken: dit is leuk. Laat ik eens kijken of meer mensen dat leuk vinden. En dan sluit je je aan bij een club van mensen die allemaal een niet zo heel bijzondere/interessante hobby hebben.

Persoonlijk zou ik het zoeken in nieuwe contacten en bij voorkeur mensen zoeken die iets gemeenschappelijks hebben.
Bijna 2 maanden later alweer.. heb inmiddels ook met een coach gesproken, alleen zit hij inmiddels ook een beetje vast dat ie niet meer weet wat ie moet doen om stappen te maken. Ben eens naar een dansavond geweest om mensen te leren kennen, maar dat ging ook niet zo vlot (heb niet zo'n vlotte babbel, mensen raakte verveeld liepen weg etc). daarnaast nog geprobeerd om af te spreken met oud klasgenoten van vroeger maar die willen/kunnen niet. :(
Maar je blijft in ieder geval proberen en dat vind ik echt een compliment waard. Het valt me wel dat je een aantal dingen meteen heel negatief invult (mensen raakten verveeld, liepen weg etc. ) Misschien zagen die mensen een net een oude kennis/moesten ze plassen etc.? Ik zou meer proberen van het positieve uit te gaan en het proberen te zien als een groeiproces. Dus je bent aan het leren makkelijker contact te maken. Net als je hebt moeten leren autorijden bijvoorbeeld. Dan zeg je toch ook niet na één les; die instructeur moet me niet, dus dat autorijden gaat nooit lukken. Om maar een voorbeeld te geven. Je bent wèl naar een dansavond geweest, je had ook niet kunnen gaan. Dus dat is al een plus.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:MrSerenity01 schreef op 21 september 2015 @ 20:24:

Bijna 2 maanden later alweer.. heb inmiddels ook met een coach gesproken, alleen zit hij inmiddels ook een beetje vast dat ie niet meer weet wat ie moet doen om stappen te maken. Ben eens naar een dansavond geweest om mensen te leren kennen, maar dat ging ook niet zo vlot (heb niet zo'n vlotte babbel, mensen raakte verveeld liepen weg etc). daarnaast nog geprobeerd om af te spreken met oud klasgenoten van vroeger maar die willen/kunnen niet. :(

Je bent gewoon introvert. Ik herken het helemaal. Ik heb ook hele verhalen in mijn hoofd en verder zijn er maar weinig mensen waar ik een klik mee heb. Ik stap verder ook zelden tot nooit op een vreemde af en in grote groepen heb ik de neiging om langs de kant te gaan staan. Ik heb echt niks met koetjes en kalfjes praat. Dat houdt dus in dat veel mensen al afvallen, want er zijn er maar weinig bereid om iets dieper te graven, maar aan de andere kant ben ik dan zelf ook zo weg, dus dat helpt ook niet.

Ik kan me voorstellen dat dat heel moeilijk is, zeker als je wel behoefte hebt aan contact. Ik persoonlijk kom maar zelden mensen tegen waar ik iets mee kan.

Maar wat kun je doen, in de eerste plaats eerst eens leren van jezelf te houden en jezelf leuk te vinden, dan ben je in ieder geval van dat wanhopige af, want als er iets afstoot zijn het wel zelfmedelijdende, negatieve figuren.

En verder kun je in feite niet veel anders dan structureel in een vaste omgeving komen en of zelf tegen iemand gaan praten of afwachten tot een spontaan contact tot stand komt dan zie je zelf of het klikt of niet.

Of ga je verdiepen wat er in de wereld gebeurt of pak een specifiek onderwerp en zorg dat je diepgaande kennis ervan hebt. Onderscheid je door je eigen pad te volgen en dat uit te stralen. Dan val je echt wel op.

Ikzelf zit 6 dagen in de week in de sportschool en dan leer je vanzelf mensen kennen. Zo heel af en toe klik het. Ik heb alleen niet zo de behoefte aan contact daarbuiten, maar als ik er werk van maak is dat niet zo'n probleem. Ik heb me namelijk, vind ik zelf, alles kwa trainen en voeding, eigen gemaakt, dus op een sportschool is dat altijd handig.

Daarnaast heb ik een paar mensen die ik al jaren ken en met allen kan ik op een hoog intellectueel niveau een gesprek houden en met sommige ga ik biljarten, poolen, darten, kaarten. Ik zie ze niet zoveel, want dat werkt niet voor mij, ik ben namelijk wel graag met mezelf alleen.
Thnx! Ben gewoon heel gevoelig en dat beperkt me heel erg in mezelf. Ik merk ook steeds meer dat ik wakker wordt en me afvraag waarom ik de dingen doe die ik doe. Op mijn werk zie ik echt dat collega's voor hun partner en kids leven. Mede daardoor hebben ze de "drive" om door te gaan.. ik vind 't gewoon lastig om een "meaningful life" te leven. Voelt alsof ik een koers zonder inhoud/waarde aan het varen ben..
Tja, ik heb man en kinderen en toch waak ik ervoor daar niet alleen voor te leven. Ik denk dat je twee dingen combineert die niet noodzakelijkerwijs bij elkaar houden. Ook als je geen gezin hebt, kun je iets hebben om voor te leven. En ook met een partner kun je je alleen voelen. Misschien kun je toch nog eens bij een therapeut aankloppen die je kan helpen om deze gedachtes los te laten en beter om te leren met het stemmetje in je hoofd dat jou steeds vervelende dingen vertelt. Je zou ACT kunnen proberen, dat is een specifieke vorm van therapie.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:MrSerenity01 schreef op 22 september 2015 @ 22:21:

Thnx! Ben gewoon heel gevoelig en dat beperkt me heel erg in mezelf. Ik merk ook steeds meer dat ik wakker wordt en me afvraag waarom ik de dingen doe die ik doe. Op mijn werk zie ik echt dat collega's voor hun partner en kids leven. Mede daardoor hebben ze de "drive" om door te gaan.. ik vind 't gewoon lastig om een "meaningful life" te leven. Voelt alsof ik een koers zonder inhoud/waarde aan het varen ben..

Ah gevoelig, ja dat ken ik niet zo, gelukkig.

Denk je niet dat je teveel waarde hecht aan wat je denkt dat het leven moet zijn? Ik bedoel, ik heb dat zelf ook wel als ik weer eens 4 dagen op rij op de bank gelegen heb, maar uiteindelijk is het ook niet veel meer dan jezelf voortplanten en overleven. Daar doen alle gadgets en vermaakszaken die we tegenwoordig hebben weinig aan af. Het is voor veel mensen juist een uitvlucht voor het gevoel dat je beschrijft.

Ik heb het gewoon omarmd. Ik heb me ook niet voortgeplant en dat was ik ook niet van plan dus feitelijk heb ik weinig inhoud in mijn leven. Dan kan ik het me net zo goed zo makkelijk mogelijk maken. En dat is vooral niet met de meute meelopen en mezelf druk maken, maar alleen dingen doen die ik leuk vind en hoogstens het noodzakelijke kwaad (zoals werken). En dat is echt weinig verheffend of meaningful.
spell68 wijzigde dit bericht op 23-09-2015 09:37
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
Ik heb ooit op de BBC een programma gezien over mensen die geen date konden krijgen of houden. Zij werden begeleid door een psycholoog en een kledingstylist. Die mensen hadden vaak problemen met hun sociale vaardigheden, hun zelfwaardering (houding, iemand niet durven aankijken ed) en hun manier van kleden. Kortom uitstraling. Zij werden op meerdere manieren gecoacht met opdrachten waarbij ze uit hun comfortzone moesten komen. Zo herinner ik me een opdracht dat een jonge vrouw in het winkelcentrum moest lopen met een bord om haar nek met "hug me". Ze moest dan aan voorbijgangers om een knuffel vragen. Ze stierf duizend doden, maar ze deed het. En na afloop straalde ze helemaal vanwege alle lieve reacties van die voorbijgangers....

Zoiets zou ook goed voor jou zijn. Tips krijgen, en dan gewoon doen! Misschien eerst met proefpersonen dan in het echie!
Heb jij jezelf wel eens op film laten zetten terwijl je aan het socializen bent en dat met een coach geanalyseerd? Ik denk dat je daar ook veel van kunt leren.
Kleine update, we zijn inmiddels een jaar verder! Alhoewel ik nog steeds "struggle" met dezelfde vraagstukken alleen ben ik wel iets verder gekomen.

Heb met een coach en daarna met een psycholoog gesproken. Daar kwam uit naar voren dat ik vrij introvert, gevoelig en onzeker ben. We hebben er een klein halfjaar aan gewerkt. Om uit mijn comfortzone te komen heb ik wel deelgenomen aan allerlei social events, maar mijn introverte aard blijft nog steeds aanwezig. Ik "snak" echt nog steeds naar contact met mensen.. mis het gewoon nog steeds heel erg om met mensen te praten..

@foeksia72: Excuus voor de late reactie. Ik heb mezelf ook qua beeld- en geluid inderdaad opgenomen en geanalyseerd met mijn coach. Er is extern niets "mis" met mijn communicatie behalve dat ik af en toe wel wat vlotter mag praten. (Ik denk, praat, denk zoals een introvert) Maar dat zou vanzelf moeten komen als je je wat vrijer/ontspanner zou voelen.

Edit: Heb hier ook nog contact met twee mensen gehad op Viva alleen vielen ze helaas na een paar berichten stil. :( Heb dat geprobeerd te "herstellen", maar ze hadden 't denk ik vrij druk. Dus heb het er uiteindelijk maar bij gelaten.

Hebben jullie nog ideeën wat ik zou kunnen doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven