De zorgzame vrouw

09-08-2019 11:59 216 berichten
Ondanks feministische golven is het nog steeds zo dat de gemiddelde vrouw over het algemeen de zorg voor het huishouden toebedeeld krijgt of zelfs zichzelf toebedeeld en zodra er iets is dat de vrouw niet kan of geen tijd voor heeft of wat voor reden dan ook, dan vraagt zij haar man om HULP, alsof het ook niet zijn huishouden is.

Ik weet, er zijn vrouwen die het getroffen hebben met een man die zijn steentje heel natuurlijk bijdraagt, maar laten we eerlijk zijn, dat is niet de gemiddelde gang van zaken.

Hier een leuk artikel in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... r4SeeZu4w4

Hier 2 reacties op dat artikel:

Reactie 1

"Heb je kinderen (meestal een vrije keuze) moet je er ook nog voor zórgen. WAT ERRUG! En een man hebt die geen vijf minuten aan het bed van zijn zieke kind zit? Ik ken ze niet, gelukkig. Die mental load mbt vieze gymkleren of een leeg pak melk..ach, een heteroseksuele CIS vent, om even in de juiste, lekker woke terminologie te blijven, heeft ook vast wel zijn eigen mental load waar hij je misschien gewoon niet mee belast. En als het je teveel wordt dan trek je gewoon je mondje open en zeg je: ‘Zeg Henk, ga jij vandaag even naar de Appie, want ik moet nodig in de flow van mijn Kundalini energie komen voordat er ongelukken gebeuren.’ Lijkt me ook geen onoverkomelijke psychische horde waarvan je in foetushouding heen en weer moet gaan wiegen in een hoekje van je kamer. Feminisme ging altijd over gelijkheid, maar tegenwoordig lijkt het vooral te gaan om hoe je zoveel mogelijk vrouwelijke eigenschappen uit je leven kunt elimineren."

Reactie 2

"maar hoezo moet ik om "hulp" vragen? Ben ik dan chef Huishouden of zo, want vrouw? Wij wonen samen in ons huis, maken samen gebruik van alle spullen, dus niet meer dan normaal dat je ook samen dat huishouden runt, zonder dat je als vrouw elke keer de man "om hulp" moet vragen. Hij is toch niet achterlijk, hij heeft toch ook ogen en twee handen? Als hij op zijn werk zo achterover gaat zitten tot iemand hem een keer "om hulp" vraagt, is hij zijn baan zo kwijt."

Wat vinden jullie zelf van de emancipatie, is het gelukt of hebben vrouwen en mannen wat dat betreft nog een heel eind te gaan?
Ben jij de manager van het huishouden of denkt je man net zoveel aan de plichten die aan het hebben van huis en kinderen hangen?
Tintelfris schreef:
09-08-2019 13:58
Waarom zou je niet gelijk zijn aan je man als je ervoor kiest om de regie over het huishouden te voeren?

Dat vind ik dan weer een belediging aan mijn adres.
Jij bent degene die het verschil maakt tussen verwijfde handelingen en niet. Dus dan beledig je jezelf.

Als een man bedoelde dingen doet, is hij verwijft en knap je er op af zeg je.
YellowLemon schreef:
09-08-2019 14:01
Jij bent degene die het verschil maakt tussen verwijfde handelingen en niet. Dus dan beledig je jezelf.

Als een man bedoelde dingen doet, is hij verwijft en knap je er op af zeg je.
Waar ik wel of niet op afknap maakt een man niet meer, minder, of ongelijk aan mij.
Iemand anders drukt er wel de stempel ongelijk en ondergeschikt op als je schijnbaar dus ervoor kiest bepaalde taken op je te nemen in een relatie.
Tintelfris schreef:
09-08-2019 13:58
Waarom zou je niet gelijk zijn aan je man als je ervoor kiest om de regie over het huishouden te voeren?

Dat vind ik dan weer een belediging aan mijn adres.
Inderdaad een foute bewoording van mijn kant. Het is natuurlijk een rolverdeling waar je voor kiest. Ik zou het niet willen. Maar jij wilt mijn manier niet. Ik heb het inderdaad onhandig verwoord.

Wel een vraag: ik ben hier de handige harry. Met verhuizen heb ik alles geverfd (kan hij ook maar ik ben een controlfreak), alle meubels in elkaar gezet, elektra geregeld, boren, schuren. Zie je mij dan als vermannelijkt? Puur nieuwsgierig, geen veroordeling.
De ziggo monteur schrok namelijk toen ik bezig was met boren: "dat zou zijn vriendin nou nooit doen, is toch een mannending"
blablamana schreef:
09-08-2019 14:08
Inderdaad een foute bewoording van mijn kant. Het is natuurlijk een rolverdeling waar je voor kiest. Ik zou het niet willen. Maar jij wilt mijn manier niet. Ik heb het inderdaad onhandig verwoord.

Wel een vraag: ik ben hier de handige harry. Met verhuizen heb ik alles geverfd (kan hij ook maar ik ben een controlfreak), alle meubels in elkaar gezet, elektra geregeld, boren, schuren. Zie je mij dan als vermannelijkt? Puur nieuwsgierig, geen veroordeling.
De ziggo monteur schrok namelijk toen ik bezig was met boren: "dat zou zijn vriendin nou nooit doen, is toch een mannending"
Heel eerlijk?
Ja.
Je ziet het gewoon niet vaak dat een vrouw daar lol in heeft en natuurlijk heb je altijd uitzonderingen, maar zo is dat met een hoop dingen in het leven die we op 1 hoop gooien omdat er een algemene consensus over is.
blablamana schreef:

Ik vind techniek ook erg leuk hoor en er is geen spoortje mannelijkheid aan mij te vinden. Ik kan het ook het beste en nu moet ik tot mijn grote ergernis toegeven dat ik niet alles meer kan en het uit handen moet geven en maak me daar met enige regelmaat erg druk om. Nu moet ik dus leren vertrouwen.
Het zijn toch maar een serie handelingen die iemand verricht? Als mijn man nu op 'I want to break free' in een rokje de huiskamer staat te stofzuigen, ja, dan kan ik je helemaal gelijk geven. Maar als hij de was staat te vouwen of te koken kan ik nu niet zeggen dat ik naar een verwijfde man sta te kijken (au contraire :heart: ). Net zomin dat hij me een pot vindt als ik de muur sta te schilderen.

Je zou maar zo over elkaar denken zeg, wat vermoeiend. O_o
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
09-08-2019 12:29
Niks mis met een huishouden van Jan Steen toch?

Alhoewel het wel bijzonder is dat vrouwen daarop worden aangekeken vaak. Door andere vrouwen welteverstaan.

Ja, ik kan daar niet meer wakker van liggen.
Mijn man heeft er meer last van, als anderen ons huishouden van Jan Steen aanschouwen, dus ruimt hij meer op. Ik probeer hem bij te houden hierin hoor, maarja, dan heb ik een boek (of het forum) en dan gaat er wel eens iets mis met planning en prioritering ofzo
Later is nu
Aalbes schreef:
09-08-2019 12:29
Tja, wat je niet aanleert, komt er ook niet uit, zeker als een ander het voor je doet. En in het geval van vervelende klusjes is het heel makkelijk om het op sekseverschillen te gooien. Niks nieuws onder de zon, wel jammer dat veel mensen dat in stand houden.
Mijn man heeft het niet aangeleerd. Hoefde thuis niets te doen. Z'n zus wel.
Later is nu
blablamana schreef:

Natuurlijk wordt dat gezien als mannelijk, aangezien dat zaken zijn die als typisch mannelijk worden gezien.

Maar in een tijd waarin mannen en vrouwen biologisch kennelijk niet meer van elkaar verschillen en gender een keuze is, lijkt het aanduiden van verschillen tussen mannen en vrouwen een soort van zonde geworden.

Nou sorry, dan ben ik maar ouderwets. Mannen en vrouwen verschillen enorm van elkaar. Neemt niet weg dat iedereen uiteraard precies moet doen waar hij of zij zich lekker bij voelt.

Persoonlijk vind ik een vrouw die met powertools werkt erg aantrekkelijk. Mits ze er een beetje gezellig uitziet, uiteraard.
beetjegek schreef:
09-08-2019 12:33
Ik zei ook, het is meer hun karakter. Het zijn ook zachtaardige mannen, ook in bed. Niet geil.

Hoe weet jij dat nou? Jij hebt geen huishoudelijke man?

Echt, je slaat de plank zó mis in deze vergelijking. Maar goed, zo komt jouw man wel lekker weg met geen huishouden hoeven doen. Zou ik ook voor tekenen als man. Heerlijk toch, iemand die de huishouding voor je doet.
Later is nu
julius schreef:
09-08-2019 12:43
Ik zal ook nooit beweren dat 'mannen mannen' niet zorgzaam zijn. Maar wel op hun manier. Je hoeft ze echt niet de hele dag voor een baby te laten zorgen, maar ze doen er vaak wel hun best voor te zorgen dat het hun vrouw en kinderen aan niets ontbreekt.

Weer zo'n rare vergelijking.

Mijn stoere mannenman kon gewoon voor de kinderen zorgen hoor. Waarom zou hij dat niet kunnen?
Later is nu
laatbloeiertje schreef:
09-08-2019 12:53
Enige opmerking die ik over mijn man kan maken is dat hij amper een idee heeft hoe hij twee meisjes moet aankleden op zijn vrije vrijdag en ik om 07:30u de deur uit ben voor het werk. Ik laat hem tegenwoordig maar gaan, ook al zie ik hoe hij de haren kamt (droge krullen kammen :roll: ) en in discussie gaat met een driejarige die graag een rokje aan wil (maar die dan in de wasmand ligt).

We runnen geen perfect huishouden, zo steken we niet in elkaar, maar ik mag zeker zeggen dat we gelijkwaardig met elkaar omspringen en we naar ratio van onze werkuren ook daar het huishouden naar doen.
Man weet ook wel dat ik de kinderen in de ochtenduren heb, direct na het werk, in de moeilijke uurtjes dat ze moe beginnen te worden. Deze week heb ik alleen of de kinderen gehad of gewerkt, dan is hij de laatste die klaagt als ik zeg morgen even in mijn eentje de stad in te willen.
Ik voel me absoluut geen chef huishouden en vind het ook belangrijk dat de meisjes mee te geven dat ze er niet alleen voor hoeven op te draaien thuis.

Als je ziet uit wat voor ouderwetse gezinnen man en ik komen doen wij het prima.

Wat is daar mis mee?
Later is nu
Dreamer schreef:
09-08-2019 14:35
Weer zo'n rare vergelijking.

Mijn stoere mannenman kon gewoon voor de kinderen zorgen hoor. Waarom zou hij dat niet kunnen?
Misschien moet je jouw stoere mannenmannen die meer in het huishouden doet dan jij en met een lach op zn gezicht dagenlang zn baby verzorgde, niet vergelijken met andere mannenmannen.

Die van jou is de uitzondering, niet de regel.
julius schreef:
09-08-2019 14:38
Misschien moet je jouw stoere mannenmannen die meer in het huishouden doet dan jij en met een lach op zn gezicht dagenlang zn baby verzorgde, niet vergelijken met andere mannenmannen.

Hoe weet ji dat nou? Heb je met veel mannen samen geleefd?
YellowLemon schreef:
09-08-2019 13:40
Ik heb er een probleem mee op het moment dat je het verwijfd gaat noemen wanneer een kerel wel voor zichzelf kan zorgen en zijn eigen maal kan koken.

Dank je

Ik heb deze discussie wel weer gezien. Geen wonder dat de traditionele rolverdeling blijft, als er zo over mannen gepraat wordt. Sneu. Voor man én vrouw.
(hoewel ik best een man zou willen zijn, die geen huishouden hoeft te doen, trouwens)
Later is nu
julius schreef:
09-08-2019 14:38

Tuurlijk joh.
Ik werk met allemaal mannenmannen, die waar vaak vooroordelen over zijn, die ook ouderschapsverlof opnemen en huishouding doen. Maar mijn man is uitzondering. Het zal wel.
Later is nu
Cateautje schreef:
09-08-2019 14:41
Hoe weet ji dat nou? Heb je met veel mannen samen geleefd?

Dit topic gaat over mannen die het huishouden iets voor de vrouw vinden. Dan zullen dat de uitzonderingen zijn?

En ik heb inderdaad met veel mannen samen geleefd. Met vrouwen ook trouwens.
Tintelfris schreef:
09-08-2019 14:16
Heel eerlijk?
Ja.
Je ziet het gewoon niet vaak dat een vrouw daar lol in heeft en natuurlijk heb je altijd uitzonderingen, maar zo is dat met een hoop dingen in het leven die we op 1 hoop gooien omdat er een algemene consensus over is.
Grappig dit. Ik ben binnen ons huwelijk de handige Harrie, als mijn man gereedschap vast durft te houden zoekt iedereen al dekking. Ik ben dan weer een ramp op huishoudelijk gebied, ik haat poetsen en vind het ook niet zo belangrijk, maar gelukkig zorgt de schoonmaakster er voor dat ons huis leefbaar blijft. Maar ik ben wel thuisblijfmoeder. En ik ben me er wel degelijk van bewust dat die keuze veel geld kost, ook in de toekomst, maar dat vind ik dan weer net zo belangrijk als het huishouden.
julius schreef:
09-08-2019 14:45
Dit topic gaat over mannen die het huishouden iets voor de vrouw vinden. Dan zullen dat de uitzonderingen zijn?

En ik heb inderdaad met veel mannen samen geleefd. Met vrouwen ook trouwens.
Nee, dit topic gaat over de zorgzame vrouw en het tekort schieten van de emancipatie.

Mannen die met mannen samenleven gedragen zich heel anders dan wanneer ze samenleven met een vrouw.
Cateautje schreef:
09-08-2019 14:49
Nee, dit topic gaat over de zorgzame vrouw en het tekort schieten van de emancipatie.

Schiet de emancipatie niet tekort omdat er te weinig mannen zijn die het huishouden als hun medeverantwoordelijkheid zien?

Niet dat dat wat mij betreft iets met emancipatie te maken heeft. Als die mannen samenwonen met een man doen ze ook niets in het huishouden als die ander ze niet regelmatig een schop onder hun hol geeft.
Mannen die met mannen samenleven gedragen zich heel anders dan wanneer ze samenleven met een vrouw.

Dit is heel erg waar. De meeste mannen gedragen zich al heel anders als er een vrouw in de buurt is.
julius schreef:
09-08-2019 14:55
Schiet de emancipatie niet tekort omdat er te weinig mannen zijn die het huishouden als hun medeverantwoordelijkheid zien?

Niet dat dat wat mij betreft iets met emancipatie te maken heeft. Als die mannen samenwonen met een man doen ze ook niets in het huishouden als die ander ze niet regelmatig een schop onder hun hol geeft.

Dit is heel erg waar. De meeste mannen gedragen zich al heel anders als er een vrouw in de buurt is.
Eigenlijk zou het van 2 kanten moeten komen door middel van het maken van afspraken, ook vrouwen laten hier veel liggen door er niet over te beginnen en het maar zelf te doen en ondertussen te klagen dat het allemaal maar van één kant komt. Aan de andere kant is het niet zelden heel moeilijk om een m,an in beweging te krijgen, want ja ik doe het zo neemt niet zelden weken in beslag en dan is het echt zaak om hem bij de lurven te grijpen, op de bank te planten en eens even het goede gesprek aan te gaan, met de kans op grote beloften en weinig wol.

Kortom, het is in veel gezinnen een gebed zonder end.

Ik denk dat het enige dat een vrouw dan nog rest is zich hetzelfde op te stellen als de man en een grote zooi te laten ontstaan, de man zonder schone sokken en hemden naar z'n werk te laten gaan, de boel de boel te laten. Zo heb ik het ooit gedaan en dat werkte als een wonder.
Dreamer schreef:
09-08-2019 14:36
Wat is daar mis mee?
Is geen doodzonde hoor, maar krullen gaan enorm kroezen als je ze kamt.
Zelf maak ik de haren nat met een sproeiflesje en kam ze dan pas. Krullencrème erin en dan eventueel in een staart (of wat ze ook willen).
Zonde van die mooie pijpenkrulletjes, vind ik zelf. :-$
Cateautje schreef:
09-08-2019 15:06
Eigenlijk zou het van 2 kanten moeten komen door middel van het maken van afspraken, ook vrouwen laten hier veel liggen door er niet over te beginnen en het maar zelf te doen en ondertussen te klagen dat het allemaal maar van één kant komt. Aan de andere kant is het niet zelden heel moeilijk om een m,an in beweging te krijgen, want ja ik doe het zo neemt niet zelden weken in beslag en dan is het echt zaak om hem bij de lurven te grijpen, op de bank te planten en eens even het goede gesprek aan te gaan, met de kans op grote beloften en weinig wol.

Kortom, het is in veel gezinnen een gebed zonder end.

Ik denk dat het enige dat een vrouw dan nog rest is zich hetzelfde op te stellen als de man en een grote zooi te laten ontstaan, de man zonder schone sokken en hemden naar z'n werk te laten gaan, de boel de boel te laten. Zo heb ik het ooit gedaan en dat werkte als een wonder.
Dit is allemaal waar, maar wat heeft het precies met emancipatie te maken?
Ik mis zelf het zorgzame gen, vrees ik. Iets wat mijn man gelukkig volledig compenseert. Hij doet net zoveel in het huishouden of misschien zelfs meer, doet de kinderen in bad en bed, maakt hun lunchtrommels klaar etc. Een volledig geëmancipeerd huishouden dus. Zelf ben ik dan weer goed met de boormachine en zet de vuilnis aan de weg. Verder doe ik de financiële kant van het huishouden.
Mijn omgeving vindt dat ik het enorm getroffen heb, wij vinden dat dit normaal zou moeten zijn. Maar blijkbaar is er nog een lange weg te gaan.
julius schreef:
09-08-2019 15:10
Dit is allemaal waar, maar wat heeft het precies met emancipatie te maken?
Je dacht, er valt zo weinig te lachen op dit forum, laat ik een grap maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven