Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Dank dames voor de bemoedigende woorden.
Waarom ik vandaag moe en verdrietig was? Moe hoort bij de depressie, en is een bijwerking van de medicatie. Verdrietig hoort voor mij bij somber. Omdat ik "het ergste" gehad heb, realiseer ik me dat alles stil staat. Ik sta ernaast en het is mijn eigen schuld.

Uit "paint it black" van de Stones:
"I see the girls walk by dressed in their summer clothes.
I have to turn my head until my darkness goes".

Is hoe ik me vandaag voel.
Maktub schreef:
27-02-2019 22:31
ahhh wat stom! dan ga ik even flink doorpraten ja :-P)
Op de pijler overig staat een topic waar je allerlei onzin kunt posten zodat je snel bij de 200 posts bent. :-D
Ik geloof dat ik toch wat energie heb gekregen van de zon, of de medicatie gaat toch wat doen of het zijn gewoon twee best redelijke dagen. Hoe dan ook, ondanks de vakantie van de kinderen gingen gisteren en vandaag best goed.

Vreemde is dat ik het de afgelopen twee weken het compleet niet meer zag zitten/ behoorlijk met de dood bezig ben geweest en dat ik niet heel actief bezig ben geweest dit om te buigen. Of het is toch juist de afleiding van de kinderen die me goed doet.

Ben benieuwd, vaak kan ik achteraf (op het moment dat ik weer inzak) zeggen waar het hem in zat.
FadeToBlack schreef:
27-02-2019 22:35
Omdat ik "het ergste" gehad heb, realiseer ik me dat alles stil staat. Ik sta ernaast en het is mijn eigen schuld.
Ik herken verdrietig en moe bij de depressie hoor, maar omdat je het gister en vandaag zo benoemde vroeg ik me af of het erger was dan normaal/ of met een expliciete reden.

Wat is precies je eigen schuld? De (gevolgen van) de depressie?
Ik denk dat ik niet genoeg mijn best doe om eruit te komen. Dat zegt mijn gevoel. Verstandelijk weet ik dat dat niet waar is.
FadeToBlack schreef:
27-02-2019 22:50
Ik denk dat ik niet genoeg mijn best doe om eruit te komen. Dat zegt mijn gevoel. Verstandelijk weet ik dat dat niet waar is.
Herkenbaar. Het blijft toch echt een ongrijpbaar iets die depressie. :hug: voor jou
@fadetoblack. Ja schuldgevoel, ook een kenmerk van depressie.
Niemand is perfect, ook jij niet. Je zult ook niet altijd perfect handen. Net als de rest van ons stervelingen.
Depressie, ja konden we maar door genoeg te wille eruit schieten. Dat is niet zo.
Verder heb jeje beter gedragen als ik, ik heb toegegeven aan het isoleren. Maar dat maakt mij nog niet schuldig. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen.

Ik ken het wel, als ik dieper zit voel ik mij ook schuldig. Over alles zo'n beetje maar niet op de laatste plaats voor niet uit mijn depressie komen.

Ook is bij somberheid en verdriet verbonden. En soms als het weer beter (begint te) gaan. Komen de complexere emoties en dus de verwerking. Soms een teken van heling, maar niet minder zwaar.
freya25 schreef:
27-02-2019 22:55
Herkenbaar. Het blijft toch echt een ongrijpbaar iets die depressie. :hug: voor jou
Thanx. En ik ben blij voor jou dat je je wat beter voelt. Gek idd dat dat er soms ineens is, zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak!
Jammer dat het ook zo ineens weer weg is. Ik probeer er maar heel mindful van te genieten :hyper:
@freya. Is het ook mogelijk dat het wat langer weg kan blijven? Of ligt dat niet in de lijn der verwachting...
Lastige vraag eigenlijk. Ja, normaal in de dysthymie zijn het wel periodes van zes-acht weken dat het redelijk goed gaat. De afgelopen 2-3 jaar in de depressie zijn het meer losse dagen.

Normaal gesproken (zonder depressie) is de periode februari-juni wel mijn meest makkelijke periode.

Dus An sich, zeker als de medicatie meewerkt kan het langer aanhouden maar ik durf daar niet op te hopen.
Best goed betekent trouwens nog steeds dat ik opzie tegen de rest van de vakantie/ dit weekend. Dat ik s morgens mijn bed niet uit kan komen, dat ik af en toe bij de kinderen weg moet lopen omdat ik overprikkeld van ze raak. Dat mijn eetlust nihil is ( mijn vreetlust dan weer niet), mijn huis een chaos. Ik voel me nog steeds waardeloos, tot niets in staat.

Maar best goed betekent ook niet steeds in gedachten afdwalen naar de dood. Niet één kwartier nodig hebt om mezelf tot iets te zetten wat niet strikt noodzakelijk is (zoals de auto uitstappen). Best goed is ook een grapje kunnen maken naar de kinderen, of merken dat het afgelopen uur niet gevoelsmatig een hele dag heeft geduurd. Het zijn de kleine dingen die het doen zeg maar
Zo, en nou heb ik wel genoeg aan topicvervuiling gedaan :cencored:
@freya. Dan hoop ik voor je dat 'best goed' wat langer aan gaat houden Ipv 'bezig zijn met de dood', hoewel dat ook nog strijden is. Maar hoop kan toxisch zijn, dat ken ik. En daarom doe ik het voor je ;).

En ik zit in rapid cycling. Dat betekent ook een max van zes tot acht goede weken. Heel jammerlijk. Zeker gezien slechte perioden 3 tot zes maanden duren. Vaak met meerdere episoden (depressie-(hypo)manie). Zwaar matig allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, hebben jullie een beetje goed kunnen slapen?

Ik helaas niet, lag al sinds 5 uur 's ochtends wakker maar had ook weer niet de energie om eruit te gaan.

Straks mezelf naar de psychiater slepen, mits ze niet afbellen, dat gebeurt helaas wel vaker.

Ik hoop dat jullie allemaal vandaag een goede dag hebben :hug:
You know what, take off your cranky pants and go take a nap, all right?
Sterkte bij de psych Raspberrysmoothie! Heb je slaapmedicatie?

Ik ben onderweg naar de psychotherapeut, we gaan intake doen voor acute dagbesteding! Spannend hoor.
En ik slaap wel goed de laatste tijd.
Overigens heb ik een omgekeerde dagschommeling, dwz dat ik vrij makkelijk mijn bed uitkom en me gedurende de dag steeds slechter ga voelen.
chocoladeballetjes schreef:
27-02-2019 23:00

Ook is bij somberheid en verdriet verbonden. En soms als het weer beter (begint te) gaan. Komen de complexere emoties en dus de verwerking. Soms een teken van heling, maar niet minder zwaar.
Dit wist ik niet! Dank voor dit inzicht. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo goed geslapen helaas, was erg onrustig vannacht. Mijn doel voor vandaag is douchen en aankleden, en als het even lukt de deur uit gaan.
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
28-02-2019 10:36
Sterkte bij de psych Raspberrysmoothie! Heb je slaapmedicatie?

Ik ben onderweg naar de psychotherapeut, we gaan intake doen voor acute dagbesteding! Spannend hoor.
En ik slaap wel goed de laatste tijd.
Overigens heb ik een omgekeerde dagschommeling, dwz dat ik vrij makkelijk mijn bed uitkom en me gedurende de dag steeds slechter ga voelen.
Dankje!

Ja ik had tot voor kort Oxazepam. Daar nam ik 1 van voor overdag en 1 voor de nacht. Maar die is helaas op en ik weet niet of ik nog nieuwe mag, ik slik het al een tijdje en je mag het niet zolang doorslikken.
Ik ga vandaag overleggen of ik nog een recept mag.

Succes bij de psychotherapeut! Weet je al wat voor dagbesteding je gaat doen?
You know what, take off your cranky pants and go take a nap, all right?
Alle reacties Link kopieren
Werd gebeld door de POH, kan vanmiddag al even langskomen om te overleggen over de mogelijkheden. Super fijn dat dit al zo snel kan.

En daardoor heb ik mijn doelen van de dag, douchen/aankleden/naar buiten al direct gehaald :-P)
Fijn dat je POH zo vlot reageert. Hopelijk heeft ze een goede mogelijkheid voor je.

Vind ik bij mij huidige psychiater ook zo fijn. Die kan ik in principe altijd mailen of bellen en reageert altijd. Bij de GGZ werd je tussen de afspraken door hooguit gesust door de receptioniste


Fadetoblack en raspberry ook succes bij de hulpverlening vandaag!

Rapid cycling klinkt ook niet fijn. Is dat iets blijvends? Of is dat wel bij te draaien?
@fadetoblack. Altijd spannend een intake. Hopelijk gaat het helpen.

@rasberry. Niet slapen is echt Killing. Bij mij gaat het nu redelijk, met af en toe slaapmedicatie. Maar ken het wel!

Fijn dat je tussendoor kan maktub! Hopelijk komen jullie tot goede ideeën om je te ondersteunen.
Bij mij was het huilend opstaan. Ik moest ook snel de deur uit anders was ik niet meer gegaan. Ik huilde ook omdat ik al de plannen niet zag zitten .
En ik moest douchen van mezelf. Dat is gelukt (hulde).
Ik ben zelfs naar mijn vrijwilligerswerk gegaan (huilen tot aan de deur). Daar was het leuk. Daarna voelde ik de zwaarte deels terugkomen.

Ook heb ik een mail gestuurd naar de persoon waar ik in crisis mee kan spreken. Niet omdat het al volledige crisis is, maar ik steven er behoorlijk op af zo. Nu heeft hij morgen tijd.

Mijn huishouden gaat niet goed. De troep word steeds erger. Wel gaat het mij lukken vandaag drie maaltijden te eten.

@freya. Rapid cycling hoeft niet blijvend te zijn (kan wel). Het kan bij bipolair ontstaan. De episodes volgen elkaar sneller op en zijn slecht te behandelen. Vaak deels therapie resistent. Ik heb zeker nog hoop dat het overgaat, maar ik zit er al meer dan vijf jaar in. Erg slopend. Wel heb ik in het begin van deze rapid cycling gehad dat het erger was dan nu.
Sinds de zomer lijkt de rapid cycling weer wat te versnellen en verergeren door gedoe met hulpverlening.

Ik heb het ook lang geleden gehad maar ben er toen wel uit gekomen (in elk geval sneller dan nu).
anoniem_650aef2a90ae7 wijzigde dit bericht op 28-02-2019 15:52
4.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, vorig jaar is bij mij een ernstige depressie vastgesteld. Het was twee voor twaalf. Ik kon en wilde niets. Donker en leeg. Alle hulp kwam opgang. Psychiater, medicatie, groepstherapie en thuishulp. Langzaamaan kwam ik een beetje bij. En ik kon weer wat lachen en genieten. Ik kon weer wat doen. Maar de laatste weken merkte ik al dat ik wat moe en wiebelig was en sinds deze week voel ik me gewoon Klote om het zomaar even te zeggen. Mijn hoofd is vol ben moe en het lukt me gewoon even niet. Ik wil zo graag weer beter zijn maar het is een lange weg!

Wilde het even van me afschrijven!

Liefs Myléne
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag mee schrijven. (Liever niet quoten omdat ik misschien dingen nog wil wijzigen/verwijderen)

Ik heb al bijna 20 jaar last van o.a. depressies en angst klachten. ( Heb meerdere diagnoses)

Heb al verschillende therapieën gehad en ook lang medicijnen geslikt maar dat heb ik een paar jaar geleden afgebouwd. Dus nu geen medicatie, maar ik twijfel wel. Ik durf er alleen niet meer aan te beginnen vanwege de bijwerkingen. Sporten is nu mijn medicijn.

Ik hoopte altijd dat ik er overheen zou groeien... Dat het door de jaren heen beter zou gaan, maar ik heb het idee dat het de laatste jaren erger is geworden. Hormonen spelen ook mee. Ik mis mezelf... Een bepaald geluksgevoel wat ik maar niet terug krijg die ik ondanks mijn depressieve periodes nog wel had.

Ben al een tijdje aan het reïntegreren na lange tijd ziektewet wat in mijn ogen moeizaam gaat, terwijl anderen de groei wel zien. Krijg veel positieve feedback.

De ochtenden vind ik het zwaarst en überhaupt onder de mensen zijn... voel me beter als ik vrij ben en uit mezelf wakker kan worden. Zodra ik wakker word van de wekker word ik eigenlijk standaard slecht wakker. Alsof ik dan in mijn depressie wakker wordt, ben dan heel huilerig, moe, zie overal tegenop.

Ik las hier dat iemand zich het beste voelt met regelmaat, ik voel me beter als ik zo min mogelijk verplichtingen heb en dat maakt het heel lastig.
Want ik heb veel stappen gezet de laatste jaren, ergens weet ik ook dat ik het kan maar ik voel het niet...

Ik ga dit topic in ieder geval volgen en nog even rustig alles nalezen.
Dikke knuffel voor iedereen :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven