Eenzaamheid

16-10-2019 09:41 42 berichten
Wat doen jullie als je jezelf eenzaam voelt?

Ik heb zelf best wel veel vriendinnen, maar desondanks voel ik me momenteel niet lekker in mijn vel zitten en eigenlijk ook best eenzaam. Vooral overdag op doordeweekse dagen overvalt dit gevoel me. Ik heb dan mijn zoon naar school gebracht en dan kom ik thuis in een leeg huis en dan overvalt het me momenteel heel erg dat ik toch weer alleen ben.

Er gaan soms dagen voorbij dat ik alleen contact met mensen heb via internet / whats app en dat ik verder alleen mijn man en zoon spreek.

Het voelt momenteel allemaal heel leeg en alleen eigenlijk. Maar ik weet ook niet zo goed wat ik kan doen om dat te veranderen.
Een toevoeging: ik denk dat bijvoorbeeld vriendinnen bellen niet echt een oplossing is, want dat is weer iets tijdelijks en daarna ben ik toch weer alleen thuis. Ik zou juist willen dat ik het ook wat leuker met mezelf kon hebben. In de zomer lukt dit meestal wel, maar als het kouder wordt, minder.
Werken is geen optie?

Of vrijwilligerswerk?
Alle reacties Link kopieren
Een baan zoeken of een doel zoals: een boek schrijven, sieraden maken voor kinderen die geen cadeautjes kunnen betalen, vrijwilligerswerk, de buur van 80 helpen, sporten, een cursus kunstgeschiedenis, een taal leren, een eco dorp beginnen, de CO2 uitstoot terugdringen, de wereld redden...zoek iets dat jou zin geeft.
viva-amber wijzigde dit bericht op 16-10-2019 09:47
90.39% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik had een baan gevonden, vorige maand gevonden, tijdens de proeftijd op een vrij lullige manier beëindigd. Ik ben nu wel weer op zoek naar iets nieuws, maar na een paar negatieve ervaringen de afgelopen tijd, zie ik het niet zo snel meer gebeuren eigenlijk... Die laatste baan heeft echt een beetje mijn zelfvertrouwen geknakt wat dat betreft.

Edit: dit heeft trouwens ook wel mijn gevoel van eenzaamheid verhoogd, want ik merkte wel in die 3 weken dat ik het erg leuk vond om weer collega's te hebben. Nu weer alleen thuis zijn is extra confronterend.
Ik hadprecies het zelfde. Ik werk zelf ook niet. Mijn man heeft een eigen bedrijf en kind gaat nu ook sindskort naar school. En komt elke dag om 3 uur weer thuis. Dus ben dan tot 3 uur alleen want manlief komt vaak pas 6/7 uur thuis.


In de tussentijd ga ik vaker naar de bibliotheek. Ik hou namelijk erg van lezen. De stad in, en sinds kort fitness ik ook overdag.. met vriendinnen afspreken als het uitkomt.
Schoonmaken, Lunchen.. etc.

Daarnaast leer ik ook een nieuwe taal online( maar dit is omdat wij niet in Nederland wonen, en ik de taal van dit land graag wil bijspijkeren) maar wat dacht je van een cursus Duits, Frans etc? Misschien als je later nog aan het werk gaat heb je daar tenminste nog wat aan.

wat vindt je leuk? Zoek hobby / workshop. Kijk rond!
anoniem_390608 wijzigde dit bericht op 16-10-2019 09:52
23.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Werken lost dit niet op, de meeste werkplekken zitten vol met ontevreden en negatieve mensen. Word je de hele tijd geconfronteerd met hun geouwehoer.

Zoek een andere leuke bezigheid: taarten bakken, koken, creatief iets, sportschool etc.
mindervanmij schreef:
16-10-2019 09:46
Ik had een baan gevonden, vorige maand gevonden, tijdens de proeftijd op een vrij lullige manier beëindigd. Ik ben nu wel weer op zoek naar iets nieuws, maar na een paar negatieve ervaringen de afgelopen tijd, zie ik het niet zo snel meer gebeuren eigenlijk... Die laatste baan heeft echt een beetje mijn zelfvertrouwen geknakt wat dat betreft.

Edit: dit heeft trouwens ook wel mijn gevoel van eenzaamheid verhoogd, want ik merkte wel in die 3 weken dat ik het erg leuk vond om weer collega's te hebben. Nu weer alleen thuis zijn is extra confronterend.
Doorzoeken dus.

En je kan ook naar de 'woonkamers' gaan van de aanleunwoningen//bejaardentheuis en daar kijken wat je kan betekenen. Je hebt dan zat aanspraak, medevrijwilligers en je doet iets nuttigs.

Of je inschrijven op een vrijwilligers'bank', er is zoveel goeds te doen. Ook heel ander soort vrijwilligerswerk.

Neem een hobby? Is er iets wat je heel leuk vind om te doen?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet iets van een thuisstudie gaan doen? Of gaan wandelen, hardlopen etc? Dat verzet je gedachten.
ik sport momenteel al 2 keer per week, maar dat is 's avonds. Ik zou wel kunnen kijken of ik dat naar de middag of ochtend kan verplaatsen, maar ik sport daarentegen weer met vriendinenn, die zou ik dan ook weer minder vaak zien daardoor... Beetje lastig dus wat daarin dan handig is.
mindervanmij schreef:
16-10-2019 09:57
ik sport momenteel al 2 keer per week, maar dat is 's avonds. Ik zou wel kunnen kijken of ik dat naar de middag of ochtend kan verplaatsen, maar ik sport daarentegen weer met vriendinenn, die zou ik dan ook weer minder vaak zien daardoor... Beetje lastig dus wat daarin dan handig is.
Niet doen dus.

Zoek een vaste dagbesteding in werk, vrijwilligersbaan, curcus, workshop. Al is het maar een paar uur.

Iets wat je helpt met de eenzaamheid en je verder helpt ontwikkelen? Staat ook nog fijn op een C.V.
Nee, lijkt me ook niet handig. Aan de andere kant zou ik die vriendinnen dan buiten het sporten misschien weer vaker zien, denk ik dan... Nu zien we elkaar bij het sporten en daarbuiten minder dan voorheen
Alle reacties Link kopieren
En dan vooral dat je dan in contact komt met andere mensen. Dus niet een thuisstudie doen, maar ergens anders met een groepje.
Als je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gaat doen met ouderen, kom jij onder de mensen en zij hebben ook weer aanspraak. Maar ik kan mij voorstellen dat je liever meer contact hebt met mensen van je eigen leeftijd/levensfase, dus ik zou toch doorzoeken qua werk!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
ChristianeF schreef:
16-10-2019 09:51
Werken lost dit niet op, de meeste werkplekken zitten vol met ontevreden en negatieve mensen. Word je de hele tijd geconfronteerd met hun geouwehoer.

werk kan ook heel leuk zijn , echt waar
en als je niet lekker in je vel zit , zit daar het probleem ?
moet je daar wat mee ???
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij bovengenoemde. baan, hobby, cursus etc. ik werk ook al een paar jaar niet, sinds een jaar is mijn jongste naar school. Deze tijd heb ik ingevuld met de verbouwing en inrichting van ons nieuwe huis, verhuizing, fitnessen, hobby, huishouden, koken (nieuwe dingen). kwam tijd te kort zeg maar. maar ik merk wel dat ik het sociale aspect mis dus ben ik een baan gaan zoeken waar ik binnenkort mee begin. en wat dat zelfvertrouwen betreft; kom op, dat jij daar nu weg bent is hun verlies! je weet wat je kunt dus ga voor iets nieuws!
Don't cry, buy a bag and move on.
dianaf schreef:
16-10-2019 10:05
En dan vooral dat je dan in contact komt met andere mensen. Dus niet een thuisstudie doen, maar ergens anders met een groepje.
Als je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gaat doen met ouderen, kom jij onder de mensen en zij hebben ook weer aanspraak. Maar ik kan mij voorstellen dat je liever meer contact hebt met mensen van je eigen leeftijd/levensfase, dus ik zou toch doorzoeken qua werk!

Bij ons heb een vacaturebank voor vrijwilligerswerk, zit van alles tussen. Kantoorwerk of kantinewerk voor kleine stichtingen, hulp bij sport en hobbyactiviteiten voor iedereen door wijkteams, werk voor grotere goede doelen. Huisdieren verzorgen van mensen met beperkingen, voedselbank, kinderactiviteiten en moedercafes voor allerlei leeftijden. Gastvrouw bij ziekenhuis ect.

Ze hoeft natuurlijk niet per se met bejaarden aan de slag.

Ze hoeft sowieso geen vrijwilligers werk te doen maar ze komt heel eenzaam over dus ik hoop dat ze zoiets gaat doen.
Ik zit er nog eens even over te denken en eigenlijk is het niet eens zelfvertrouwen dat weg is,maar meer het vertrouwen in andere mensen. Ik heb de afgelopen tijd 2 banen gehad:

De eerste had ik mezelf heel erg verkeken op de werkzaamheden dus ik geef ze groot gelijk dat het vanuit hen geen match was. Dat was niet erg. Echter was er ook op een heel matige manier over mij geroddeld, een opmerking die ik had gemaakt was compleet uit zijn verband gerukt, dusdanig dat ik mezelf niet eens kon herinneren dat ik dat had gezegd en dus bij een collega daarover was begonnen. Die collega speelde de vermoorde onschuld, maar later bleek dus wel dat ZIJ degene was die deze roddel de wereld in had gebracht.

De tweede was ik echt met goede moed begonnen, regelmatig gevraagd om feedback en iedereen was enthousiast, blij dat ik er was, enthousiast dat ik het zo snel oppakte allemaal. Vragen was geen probleem, iedereeen moest het leren etc. En vervolgens word ik in week 3 bij de leidinggevende geroepen en kon ik gelijk gaan, omdat ik teveel vragen stelde en het niet snel genoeg oppakte. Terwijl er dus daarvoor alleen maar positieve feedback werd gegeven...

Dus ja, ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen meer in dat mensen daadwerkelijk eerlijk en oprecht met mij zijn. Dit zijn overigens alleen 2 voorbeelden van recent, hiervoor heb ik ook niet echt veel leuke werk-ervaringen gehad
Alle reacties Link kopieren
Je leeft nu en niet in het verleden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
16-10-2019 10:14
Je leeft nu en niet in het verleden.
Dit zijn twee vrij recente gebeurtenissen. Je maakt mij niet wijs dat het nu opeens anders zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mij eenzaam voel probeer ik veel te ondernemen, hoe moeilijk dat ook is.
Cursus gaan volgen. De stad in, bios, muziek luisteren. Afleiding zoeken eigenlijk.
NMLK is trouwens ook een leuke site. Kun je meedoen aan activiteiten wanneer het jou uitkomt en ontmoet je nieuwe mensen.
Maar de meeste tips zeggen dus dingen gaan doen, dus daar ga ik sowieso mee aan de slag. En werk zoeken ben ik sowieso ook wel mee bezig om rond te kijken wat er mogelijk is hoor, het is niet dat ik nooit meer aan de slag wil, maar ik ben nog wel een beetje van slag over hoe het is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
16-10-2019 10:15
Dit zijn twee vrij recente gebeurtenissen. Je maakt mij niet wijs dat het nu opeens anders zou zijn.
Er is meer in het leven dan betaald werk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
16-10-2019 10:19
Er is meer in het leven dan betaald werk.

Dat is zeker zo :)

Misschien ben ik mezelf ook teveel klem aan het zetten. Want omdat ik nu geen werk heb vind ik eigenlijk dat het allemaal ook niks of niet vel mag kosten.
mindervanmij schreef:
16-10-2019 10:23
Dat is zeker zo :)

Misschien ben ik mezelf ook teveel klem aan het zetten. Want omdat ik nu geen werk heb vind ik eigenlijk dat het allemaal ook niks of niet vel mag kosten.

Ik vind het een beetje vervelend om te zeggen maar heel veel mensen hebben die keus helemaal niet. Die moeten gewoon werken. Om te eten en te wonen. Zat mensen die sowieso geen geld hebben om te sporten en te lunchen.

Of ze het leuk vinden of ziek zijn of niet, ze zijn aan het werk.
Of ze hun collega's wel of niet leuk vinden. Ik vind je voorbeelden niet erg schokkend en klinkt alsof je heel breekbaar bent.

Misschien is dat iets waar je wat mee kan doen nu je vrije tijd genoeg hebt? Dat je wat weerbaarder en realistischer word?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven