Eetbuien, hoe te voorkomen?

11-08-2011 22:36 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb best wel vaak last van eetbuien, dat is ook de enige reden waardoor ik te zwaar ben. Ik ben niet echt heel dik, maar wel te zwaar. Als ik nou eens wist wat de "trigger" is om een eetbui te krijgen, was het misschien al makkelijker om er van af te komen!

Heeft iemand enig idee hoe dit veroorzaakt wordt? Zijn er meerdere mensen die dit hebben? En wat is bij jullie de oorzaak? Ik wil er echt graag vanaf. Want ik voel me op deze manier niet lekker in mijn vel. Mensen hebben vaak makkelijk praten, van: afvallen is toch niet zo moeilijk? Maar op de een of andere manier heb ik een rare band met eten! Iemand tips hoe eetbuien te voorkomen?
Ik kom niet verder dan hormonen, merk echt dat ik tussen eisprong en menstruatie meer vreetbuien heb...en ik vind het verschrikkelijk, ben best slank, in omvang...maar mn vetpercentage groeit veul te snel!

Ik lees mee!
Wanneer ik regelmatig eet..smorgens, smiddags, savonds, af en toe een tussendoortje krijg ik geen vreet buiten..zodra ik ga lijnen..en dan te streng..op een foute manier..te lang niet eet, mijzelf niets toe staat..dan krijg ik een vreetbui..
Bij mij is het vaak verveling... Ik probeer altijd worteltjes, komkommer en fruit in huis te hebben voor dit soort momenten. Maar ik ben ook te zwaar hoor, ik vind eten gewoon erg lekker en kan er erg van genieten. Voor mij staat eten ook direct in verband met gezelligheid. Stom misschien, maar het is wel zo.
Misschien is het bij mij ook onbewuste stress? Ik heb geen idee.
Bij mij helpt het wel om het bewust uit te stellen. Dus als ik trek in iets heb dit niet meteen pakken maar het bewust een half uur uit te stellen. Vaak merk ik dan dat ik het na een half uur vergeten ben. Soms zit met de minuten af te tellen en dan mag ik het van mezelf wel pakken...

Ook bijvoorbeeld s'avonds eerder tandenpoetsen (toch zonde als je daarna nog gaat snoepen, en ook minder lekker) of een glas water dat ''eerst op moet'' wil bij mij wel eens helpen.
Van dat glas water is wel een goed idee, dat ga ik eens proberen. Eerst twee glazen water.
Hoe ziet zo'n eetbui eruit? Eet je bijv een pot mayo leeg of 1 pak koekjes op een avond? Wat de één een eetbui noemt, noemt de ander lekker snacken/snoepen.

Bij mij helpt regelmatig en gezond eten.
Ik herken de eetbuien wel een beetje. Het kan inderdaad wellicht onderbewuste stress zijn, maar dat weet ik niet.

Ik kan je wel vertellen dat ik er min of meer vanaf ben gekomen. Vier jaar geleden ben ik zo'n vijftien kilo afgevallen en nu blijf ik op gewicht. Aanvankelijk was ik continu bezig met eten, of eigenlijk niet eten, niet teveel eten, gezond eten etc. Inmiddels ben ik er nog steeds veel mee bezig, maar wel minder. Ik heb geleerd mijn gewoonten te veranderen. Een van mijn veranderde gewoonten is geworden dat ik gewoon geen 'ongezonde' dingen meer in huis haal. Alleen als ik bezoek krijg, anders niet.

Dit klinkt een beetje simpel, maar het is voor mij wel de oplossing gebleken. Eerst had ik bijv. na het eten heel vaak zin in iets zoets, chocola bijv., maar doordat ik het niet huis had, kon ik het niet eten. En met de afwezigheid hiervan, verdween ook de behoefte aan dit soort dingen.

Nu kost het mij veel minder moeite eetbuien te onderdrukken. Mocht ik dan toch een keer echt heel veel zin in chocola of chips hebben, dan moet ik daar speciaal voor naar de winkel. Maar goed, dat gebeurt af en toe. Zou het in de kast liggen, dan zou ik misschien wel iedere dag iets lekkers eten.

Voor mij werkt dit al lange tijd goed, misschien heb jij hier ook iets aan.

In ieder geval veel succes!
Voorkomen: geen chips, koek, snoep, ijs, chocola etc in huis halen. Kan je het ook niet opeten!

Werkt voor mij iig
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Bij mij is het vooral hormonaal, denk ik. Ik heb dan een week of anderhalf waarin ik bijna alles vreet wat los en vast zit en vervolgens krijg ik een week waarbij ik bijna niks door m'n strot krijg. Ik zou met gemak kunnen vasten zo'n week.

Ik heb me er maar bij neergelegd en sport regelmatig. Daardoor blijft mijn gewicht gemiddeld per maand gelijk.

Tijdens die 'hormonale' periode zij de triggers negatieve emoties. Dus bijvoorbeeld stress, iets moeten doen waar ik totaal geen zin in heb (vermijding), algeheel gevoel van niet lekker in m'n vel zitten.

Het helpt dan wel een beetje om even een paar minuutjes te nemen om na te denken waar die snaai-aanval vandaan komt voordat ik eraan toegeef. Als ik merk dat het een vorm is van vermijding (bijv. een verslag wat af moet, maar waar ik nog wel 2 mnd voor heb, maar waar ik dus wel tegenaan zit te hikken omdat ik er gewoon écht geen zin in heb), doe ik er wat mee. Bijvoorbeeld mezelf dwingen om er iig een uurtje aan te gaan zitten. Vaak helpt het echt. Dan ben ik veel langer dan een uur bezig met het verslag en daarnaast is de snaai-trek voor dat moment verdwenen.

Maar op een of andere manier denk ik er meestal niet aan om het op bovenstaande manier aan te pakken. Ik zal mezelf op een onbewuste manier wel voor de gek houden of zo... Ik snap mezelf wat dat betreft niet helemaal.

En soms. Heel soms. Gaat het ook 2 maanden goed. En eet ik dagelijks regelmatig zonder een snaai-bui te hebben. Terwijl ik niet lekker in m'n vel zit en loop te stressen. En dan snap ik niet waarom ik het de maanden ervoor zo moeilijk had.

Ik snap dat je ervan baalt. Hopelijk heb je toch iets aan mijn post.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
quote:mali30 schreef op 11 augustus 2011 @ 22:51:

Voorkomen: geen chips, koek, snoep, ijs, chocola etc in huis halen. Kan je het ook niet opeten!

Werkt voor mij iig Dit dus. Zelfde boodschap, minder woorden.
quote:gsleutel schreef op 11 augustus 2011 @ 22:42:

Ook bijvoorbeeld s'avonds eerder tandenpoetsen (toch zonde als je daarna nog gaat snoepen, en ook minder lekker) of een glas water dat ''eerst op moet'' wil bij mij wel eens helpen.Deze werkt bij mij ook. Als ik het doe. Maar ja, meestal doe ik dat gewoon (expres?) niet...
quote:_lupine_ schreef op 11 augustus 2011 @ 22:51:

... Een van mijn veranderde gewoonten is geworden dat ik gewoon geen 'ongezonde' dingen meer in huis haal. ...

Fijn dat dat voor jou werkt.

Werkt bij mij niet. Als de nood 'hoog' is, ga ik koekjes of een cake bakken.

Maar misschien is het wel een oplossing voor jou TO?
Hier ookiemand met eetbuien. Ik lees dus mee.
Het niet in huis halen zou ik eigenlijk ook moeten doen... Hier is altijd voor een leger eten in huis (zowel ''gewoon'' eten als lekkers, frisdrank, etc.).

Woon sinds bijna ee jaar samen. We wonen op de 3e verdieping zonder lift dus doen vaak veel boodschappen in 1 keer, waaronder dus ook veel lekkers.

Daar komt nog bij dat mijn vriend een enorme snoepkont is maar dit ook goed kan hebben... Ik wil hem dit eigenlijk ook niet ontnemen (i know, het is een excuus om het toch in huis te halen).

Iedere keer zeg ik ''na de vakantie ga ik een vast eetpatroon aannemen, ga ik ontbijten (doe ik nu niet), ga ik minder snoepen, etc.'' maar dat lukt dan een week ofzo :-s

Ik haal tegenwoordig veel fruit in huis, ook veel suiker maar een stuk gezonder dan een zak chips of pak koekjes zeg maar.
quote:mali30 schreef op 11 augustus 2011 @ 22:51:

Werkt voor mij iig werkt voor mij niet...als de nood hoog is, eet ik gewoon al het beleg op..en al ligt mijn koelkast voor komkommertjes en tomaten..dattt is nu net niet waar ik dan behoefte aan heb...ik denk dat er inderdaad een heel groot verschil is, tussen flink wat eten en een echte vreetbui..een pak koekjes opeten, is voor mij geen vreetbui..
quote:blinkiebill schreef op 11 augustus 2011 @ 22:56:

Hier ookiemand met eetbuien. Ik lees dus mee.

Ik ook.

Bij mij is het stress. Niks in huis halen helpt niet want dan eet ik wat ik dan wel in huis heb. Afleiding helpt wel, iets waar je intensief mee bezig moet zijn. Als ik heb gesport vind ik het vaak ook zonde om te gaan snacken, dus dan lukt het om mezelf in te houden. Meestal. Heb de perfecte remedie ook nog niet gevonden, dus ik lees mee.
Ik haal eigenlijk ook niks in huis qua chips, koek, chocolade. Maar als ik een eetbui krijg, dan neem ik bijvoorbeeld één soepstengel en dan denk ik: wat lekker en vervolgens gaat het hele pak eraan. En gisteren had ik bijvoorbeeld zin in chocolade, maar dat heb ik niet in huis en neem ik één kommetje vlokken, doet mijn vriend vaak op de boterham (schaam me ervoor hoor, dat ik dat doe ) en vervolgens wordt het nog een kommetje.
Het lijkt wel een verslaving!
Dubbel.
Bij mij is het ook stress en verveling! En snacks zijn hiet altijd wel in huis voor de rest, dus dat zal niet gaan. Ik probeer wel snacks te kopen die ik niet lust, maar de optie om naar de s markt te rijden is er ook nog altijd helaas. Ben ooit een jaar van de eetbuien af geweest, viel alleen daardoor al 13 kilo af. Helaas door verhuizing en geen baan kunnen vinden weer terug gevallen.
Een eetbui bij mij is echt niet charmant en het gaat dan niet om een pak koekjes helaad.
quote:blinkiebill schreef op 11 augustus 2011 @ 23:10:

Bij mij is het ook stress en verveling! En snacks zijn hiet altijd wel in huis voor de rest, dus dat zal niet gaan. Ik probeer wel snacks te kopen die ik niet lust, maar de optie om naar de s markt te rijden is er ook nog altijd helaas. Ben ooit een jaar van de eetbuien af geweest, viel alleen daardoor al 13 kilo af. Helaas door verhuizing en geen baan kunnen vinden weer terug gevallen.Ja ik ben ook een keer 18 kilo afgevallen. Wat voelde ik me toen lekker in mijn vel. Daarna ben ik een tijd niet helemaal lekker geweest, een soort van burn out en is het daarna weer raak geweest en nu zijn die 18 kilo er weer aan... Helaas..
Haha herkenbaar! Ik lees mee!

Ook te zwaar (niet overdreven dik) door te veel snoepen. En 'lekkere' dingen eten: kaasjes, worstjes, broodjes roomkaas met zalm... Ook vaak nog laat op de avond, net nog wat chocoladekoekjes en winegums weggewerkt

Komt denk ik bij mij vooral door onregelmatig eten, maar ook een soort drang, verslavingachtig. Vooral tijdens televisiekijken/aan de computer zitten. Vooral als ik niet zo lekker in mijn vel zit.

Niets in huis halen resulteert soms in een speurtocht door de keuken en eindigend met een pak cruesli....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven