(Eindelijk) de diagnose ADHD

18-05-2019 08:37 1514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de diagnose ADHD gekregen. Na een dag aan onderzoeken en testen en het gebruiken van medicatie kom ik er niet meer om heen.

Ik ben ontzettend opgelucht, iets wat ik mijn hele leven al vermoedde dat er wat met mij is, dat ik anders ben dan anderen is er toch gekomen. Ik weet het nu, ik heb duidelijkheid en ik kan vooruit gaan kijken.

Ook heb ik moeite en kijk ik terug naar het kind , puber meisje en de student die zo hard heeft moeten knokken en het zo zwaar heeft gehad om iets voor elkaar te krijgen. Zich niet begrepen heeft gevoeld. Dat maakt mij verdrietig.

Mijn ouders begrijpen het nog niet helemaal en vragen zich af wat zij verkeerd hebben gedaan. Ik neem ze niks kwalijk.

Heb ik een vraag? Nee niet echt, ik wil gewoon even kletsen...
Ja beetje vreemd dat een apotheker de mailverwerking moet doen.
En inderdaad een beetje vol van zichzelf misschien.
Ik heb hem gegoogled en las een krantenartikel (met foto, ik vind het altijd leuk om een gezicht achter een tekst te zien) dat hij iets van taperingstrips had uitgevonden ofzo . :idee:
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
19-10-2019 11:13
voor diegene die nog zorgverzekering willen gaan "shoppen".
De regenboog apotheek werkt samen met DSW en zij vergoeden metylfenidaat en dexamfetamine (ook retard) als het is besteld bij de regenboog apotheek.
Nou heb ik dus geen regenboog apotheek in de buurt maar heb al informatie opgevraagd en als je behandelaar het recept faxt, dan stuurt de regenboog apotheek het naar je huis op.
Dit is trouwens een hoix.... de regenboog apotheek stuurt alsnog rekeningen naar mensen ondanks wat ze zeggen.
Ik heb te maken gehad met een zaak tegen de regenboog apotheek van een cliënt van mij. Wel verzekerd bij DSW
DSW heeft een zaak aangespannen tegen deze apotheek omdat ze veel klachten kregen van deze apotheek. Ze hebben gewonnen de rekeningen hoefden niet te worden betaald door de veeeeeele slachtoffers.
Oh excuses all.
Dit werd aangeraden door mijn eigen psychiater van Psyq.
Psyq werkt veel samen met deze apotheek.
Ik zal de tip weer weghalen.
Alle reacties Link kopieren
Veel GGZ instellingen geven deze tip, helaas is het niet kloppend.
Gelukkig dat de DSW deze stijd heeft geleverd voor hun klanten want dat hoefde ze niet te doen.

Ik stap ook over vanaf januari naar DSW, betere vergoedingen (op brillen en lenzen na dan)
Ik weet niet hoe het qua vergoedingen zit momenteel via de regenboog, weet wel dat er paar jaar geleden veel gedoe over is geweest. Ik zou in ieder geval de psychiater vragen hoeveel ervaring ze hebben met voorschrijven via hen en je verzekering ook vragen voordat je ernaar overstapt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is verder ieders weekend?
Ik had gister een kinder verjaardag en heb de film The Joker gezien.
Film is echt briljant, en dan vooral Joaquim... geniale acteur.

Ik had wel heel veel last van mensen achter mij die geen sec hun mond konden houden en giechelde heel de tijd en dat lijdt enorm af. Na een paar keer geïrriteerd om kijken zonder resultaat mijn waffel open gedaan of ze eindelijk eens stil konden zijn....
Hielp niet veel helaas.

Vandaag de hort op met een vriendin. En nog even de stofzuiger door het huis halen.
https://www.psyq.nl/adhd/vergoedingen2019

Sterker nog! Ze bevelen het ook aan op hun website.
Ik heb eens ervaringen gelezen op internet.
Als ik het goed begrijp zijn er veel misverstanden gekomen door slechte en onjuiste communicatie door de regenboog apotheek.
Sommige zorgverzekeraars zijn bepaalde jaren wel in zee gegaan met de regenboog apotheek, maar hebben dan Bijvoorbeeld het jaar daarop het contract weer opgezegd en dat heeft meneer de apotheker niet naar die mensen gecommuniceerd .
En hij stuurt pas na 6 a 12 maanden eem factuur las ik.
Genoeg reden voor mij om niet bij die apotheek te gaan.
Bedankt voor deze informatie en Nogmaals sorry voor mijn foute tip!

Leuk weekend heb je Mef!
Die film zou ik ook wel willen zien! Ben benieuwd.
Hier lekker rustig weekend.
Dag 2 zonder medicatie. Merk wel verschil, kan mijn impulsen slechter onderdrukken (flapuit). En merk dat ik wat sneller op de kast zit.
Klinkt als een fijn weekend dusver Mef 🙂 Ik hoor ook goede geluiden over die film. Misschien maar eens gaan zien.

Wij hebben gisteren de verjaardag van mijn schoonzusje gehad, is altijd gezellig. Vandaag met het gezin naar een boekenbeurs geweest, veel leesvoer voor weinig. De kinderen hebben ook wat leuks uitgezocht. Daar een kopje koffie en arretjescake gegeten, de lokale scouting ook weer blij met de verdiensten. Ik vind snuffelen zó fijn, maakte een fijne ochtend. :heart:

Helaas wel opgestaan met keelpijn en spierpijn. Wat rust nu en een paracetamol erin, komt het wel goed.
Ik vraag me af of ADHD medicatie verslavend is of dat het gevoel wat het geeft verslavend is?!
Merk dat nu ik het niet gebruik trek in "iets " krijg.
Een soort onrust en daardoor trek in een borrel, eten of sigaret . terwijl ik al 8 jaar nooit meer rook of drink.
Het voelt een beetje zoals toen ik stopte met roken.
Ik voel me prettiger met de medicatie en met de rust in mijn hoofd.
Maar dat is toch ook eigenlijk niet de bedoeling die gewenning aan de medicatie/ of het effect wat de medicatie geeft?!.
Ik merk dat ik daar beetje over aan tobben ben of het verslavend is.
Terwijl ik totaal niet verslavend gevoelig ben.
Ze zeggen van niet vanwege de minimale hoeveelheden, Eviva.

Maar goed, helemaal onschuldig is het niet. ADHD medicatie vallen onder de opiumwetgeving.
Alle reacties Link kopieren
Zou het ook kunnen dat je zo zonder medicatie weer even moet wennen aan de onrustige staat van je brein.
Onbalans proberen we op alle mogelijke manieren te herstellen zo heeft Ma Nature dat geregeld.. eten, drinken, roken zijn allemaal snelle fixers wat dat betreft.

Ik denk dat je je teveel zorgen maakt, je moet hier even doorheen omdát het een heel langwerkend middel is anders kon je van de een op andere dag switchen, volgens mij heeft t niks met afhankelijkheid of verslaving te maken

Hang in there :there: :heart:
Teaus schreef:
20-10-2019 19:00
Zou het ook kunnen dat je zo zonder medicatie weer even moet wennen aan de onrustige staat van je brein.
Onbalans proberen we op alle mogelijke manieren te herstellen zo heeft Ma Nature dat geregeld.. eten, drinken, roken zijn allemaal snelle fixers wat dat betreft.

Ik denk dat je je teveel zorgen maakt, je moet hier even doorheen omdát het een heel langwerkend middel is anders kon je van de een op andere dag switchen, volgens mij heeft t niks met afhankelijkheid of verslaving te maken

Hang in there :there: :heart:
Ik denk dat jij helemaal gelijk hebt teaus.
De onrust die ik nu ervaar is gewoon niet fijn.
Verder zijn de klachten gelukkig niet heel extreem maar merk wel degelijk verschil in de vorm van onrust, maar ook meer stemmingswisselingen en dat ik niet erg productief ben vandaag.
Thanks voor de peptalk teaus.. :rose: *piekermodus uit*.
Hoe gaat het met jou?

Laatbloeier: jammie arretjescake.. Dat eten ze in deze regio ook! Niet ziek worden hoor trouwens ! :there:
Mocht trouwens wel direct overstappen teaus (strattera zit 24 uur in je bloed),
Maar wilde zelf weer even weten hoe het was zonder medicatie en wil starten met nieuwe als ik het niet te druk heb (heb volgende week vrijdag dag voor mezelf en start dan met de dex).
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
20-10-2019 14:52
Klinkt als een fijn weekend dusver Mef 🙂 Ik hoor ook goede geluiden over die film. Misschien maar eens gaan zien.

Wij hebben gisteren de verjaardag van mijn schoonzusje gehad, is altijd gezellig. Vandaag met het gezin naar een boekenbeurs geweest, veel leesvoer voor weinig. De kinderen hebben ook wat leuks uitgezocht. Daar een kopje koffie en arretjescake gegeten, de lokale scouting ook weer blij met de verdiensten. Ik vind snuffelen zó fijn, maakte een fijne ochtend. :heart:

Helaas wel opgestaan met keelpijn en spierpijn. Wat rust nu en een paracetamol erin, komt het wel goed.
Heeeeeerlijk snuffelen.... beetje jammer dat je niet zo fit bent.

Vandaag was leuk, met de Rotterdampas naar het omniversum en het museon geweest en daarna drankje in de stamkroeg en heel erg gelachen.
Vriendin was tussendoor nog even in huis geweest om te plassen en toen ze eenmaal tot rust kwam keek ze op “ jeeeeetje wat is het hier opgeruimd!!!?” Jup, zo leef ik tegenwoordig 😁

Eva, zoals Teaus het beschrijft lijkt het mij ook klinken, je krijgt nu alles weer hard binnen en misschien wel even x 100 omdat je het niet meer zo was gewend.
Ik ben benieuwd hoe je de Dex gaat ervaren na je afkick week.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
20-10-2019 19:48
Mocht trouwens wel direct overstappen teaus (strattera zit 24 uur in je bloed),
Maar wilde zelf weer even weten hoe het was zonder medicatie en wil starten met nieuwe als ik het niet te druk heb (heb volgende week vrijdag dag voor mezelf en start dan met de dex).
Okee, wat je nu wel zou kunnen doen is proberen te observeren waar je echt ADHD-ig bent desnoods schrijf je het op.
Zo als ik je lees blijf je je afvragen of het uberhaupt wel wat voor je doet die medicatie, voor mij helpt het om op zulke momenten zo'n online checklist, een adhd-blog, een stukje bij psyQ/ADHD centraal oid te bekijken en dan even met d voetjes op de vloer komen... "Ohja dat gebeurde me, dat deed ik, daar liep ik vast, zo voelde ik me"

Ik denk dat we heelgauw vergeten hoeveel kracht we moesten zetten om zonder pillen er 'gewoon een beetje bij te blijven',
om enigszins te filteren wat we zien en horen, afwegen waar we op reageren [bijna alles ;-D ] of wat het ook maar is waar jouw energie en aandacht naar toe gaan.
Het maakt je in geen heel ander mens [ook al mis je je vandehakopdetak-invallen soms wel] het geeft alleen wat rust ... en dat went blijkbaar heel snel.
Teaus klopt precies wat je zegt! Met medicatie zijn er geen super opvallende verschillen merkbaar. Ben nog steeds een chaoot bijvoorbeeld en er gebeuren geen wonderbaarlijke dingen! Heb nog steeds een chaotisch huishouden.
Het geeft alleen rust, wat heel snel normaal lijkt. En soms vergeet ik hoe fijn die rust wel niet is in vergelijking met hoe het was...Daar wen je snel aan en je vergeet dan hoe het ook alweer was.
Het zijn ook geen wonderpillen. Je krijgt er niet opeens een uber georganiseerd hoofd van ofzo.
Hele goede tip om op te schrijven wat het verschil is zonder medicatie. :thumbsup:
Wat mij de afgelopen dagen opviel:

* korter lontje, sneller op de kast (met strattera was ik stuk relaxter)
* alles nog meer door elkaar doen en niks afmaken in huishouden (deed ik met strattera ook, maar in mindere mate)
* meer tobben over alles, minder goed relativeren, veel nadenken en dan erg vastzitten in eigen gedachtes.
* totaal niet productief (met strattera pakte ik veel meer aan.
* ERG impulsief in dingen eruit flappen (had ik met strattera ook maar in mindere mate)

Toch wel flink verschil!
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt heel veel toch?!

Minder tobben & makkelijker relativeren en ook nog een relaxte lont .. alleen dat is al de moeite waard! :kneel:
Hahaha zeker veel! Maar dat merk je pas als je stopt.
:biggrin:
Ik heb trouwens nu wel eem goede tip voor jullie.
Het boek hypersapiens (ook voor ADD).
Een feest der herkenning!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was het ook feest in mijn hoofd, mijn middag medicatie vergeten en toen het uitwerkte rond het middag uur werd ik helemaal gek in mijn hoofd en had moeite om mijn aandacht erbij te houden.... pfffff. En elke 2 minuten worden mij vragen gesteld over 600 andere dingen en als mijn hoofd ook nog eens allemaal liedjes afspeelde en ik mijn antwoorden en vragen aan het overdenken ben is het wel Ff error....
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
21-10-2019 16:55
Vandaag was het ook feest in mijn hoofd, mijn middag medicatie vergeten en toen het uitwerkte rond het middag uur werd ik helemaal gek in mijn hoofd en had moeite om mijn aandacht erbij te houden.... pfffff. En elke 2 minuten worden mij vragen gesteld over 600 andere dingen en als mijn hoofd ook nog eens allemaal liedjes afspeelde en ik mijn antwoorden en vragen aan het overdenken ben is het wel Ff error....
O help, dat ging even mis.
Bleef je daar erg in vast zitten of zakte het na een uur nog een beetje?
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
21-10-2019 20:20
O help, dat ging even mis.
Bleef je daar erg in vast zitten of zakte het na een uur nog een beetje?
Duurde wel wat uurtjes helaas. Was kort af en mega duidelijk (lees... was onaardig) en extreem chaotisch (lees... luidkeels verhalen vertellen en mijn agendapunten verliezen)
Het was pas rustig toen ik een afspraak buiten de deur had waar ik mij mega op moest concentreren en heel rustig moest zijn in mijn houding anders zou cliënt linksaf gaan. Eenmaal thuis ging ik zelf weer even in de overdenking...

Gaf het ook aan bij sommige collega’s dat ik mijn pil was vergeten en hier erg veel last van had. Morgen hopen dat ik de pillen bij me heb.
Alle reacties Link kopieren
Zou het voor je werken om ergens een reserve dosis te hebben? In je portemonnee, je werktas, bureau of je auto


En die andere mensen, je collega's, mogen in hun handjes knijpen dat t pas de eerste keer was :blob:
Alle reacties Link kopieren
Daar zat ik ook aan te denken idd. Ik heb een klein fleurig glitter pillendoosje die dagelijks mee gaat mijn tas in. Maar gister had ik het doosje in een andere tas gedaan omdat ik opstap ging en was vergeten het doosje terug in mijn werktas te doen vanmorgen.

Ik heb een kluisje op kantoor, ik zou daar wat pillen moeten verstoppen voor de nood en mijzelf beloven gewoon mij pillendoosje bij me te houden.
Ik heb altijd paracetamol en nu ook methylfenidaat in mijn auto liggen. Had ook toen ik nog kolfde ivm vergeetachtigheid een extra kolf en flesjes in mijn auto liggen.
Eigenlijk heb ik heel veel extra dingen in mijn auto:extra eten wat houdbaar is voor als ik mijn lunch vergeet, extra kledingsetje voor nachtdiensten, haarborstel en elastiekjes, pennen, telefoonoplader en powerbank..... oh en 20 euro voor benzine als ik mijn pas niet bij me heb. Ik ben behoorlijk voorbereid op vergeten van spullen :P
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
21-10-2019 23:15
Ik heb altijd paracetamol en nu ook methylfenidaat in mijn auto liggen. Had ook toen ik nog kolfde ivm vergeetachtigheid een extra kolf en flesjes in mijn auto liggen.
Eigenlijk heb ik heel veel extra dingen in mijn auto:extra eten wat houdbaar is voor als ik mijn lunch vergeet, extra kledingsetje voor nachtdiensten, haarborstel en elastiekjes, pennen, telefoonoplader en powerbank..... oh en 20 euro voor benzine als ik mijn pas niet bij me heb. Ik ben behoorlijk voorbereid op vergeten van spullen :P
:high5:
Niet slecht voor ADHD-ers hè
Mijn werktas is berucht , in ieder geval :veel pleisters, schaar, zakmes, tampons& maanverband, paracetamol, hooikoortspillen, nagelknipper, zonnebrandcrème , veiligheidsspelden, reserve pennen, kleintje deo, zakdoeken en idd reservegeld.
Dit toilettasje zit er echt altijd in, ramvol... mij kan niks gebeuren
Bij mij komt dat volgens mij uit dezelfde bron als 'het nóóit te laat komen' het is een manier om in ieder geval een beetje controle te hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven