(Eindelijk) de diagnose ADHD

18-05-2019 08:37 1514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de diagnose ADHD gekregen. Na een dag aan onderzoeken en testen en het gebruiken van medicatie kom ik er niet meer om heen.

Ik ben ontzettend opgelucht, iets wat ik mijn hele leven al vermoedde dat er wat met mij is, dat ik anders ben dan anderen is er toch gekomen. Ik weet het nu, ik heb duidelijkheid en ik kan vooruit gaan kijken.

Ook heb ik moeite en kijk ik terug naar het kind , puber meisje en de student die zo hard heeft moeten knokken en het zo zwaar heeft gehad om iets voor elkaar te krijgen. Zich niet begrepen heeft gevoeld. Dat maakt mij verdrietig.

Mijn ouders begrijpen het nog niet helemaal en vragen zich af wat zij verkeerd hebben gedaan. Ik neem ze niks kwalijk.

Heb ik een vraag? Nee niet echt, ik wil gewoon even kletsen...
Alle reacties Link kopieren
He!
Leuk om weer wat terug te lezen van een enkeling.

Teaus, fijn dat het beter met je gaat en dat je toch baat hebt bij de medicatie.
Hoe lopen de dingen verder?

Eva, ook fijn dat het afbouwen geen problemen geeft, ik begrijp je twijfel met de Lisdex, maar ergens denk ik, als je nu ook pas start om 11 uur kan dat ook met de Lisdex, dan kan je aardig lang ermee door. Ik heb met deze medicatie minder last van rebounds, eerder niet dan wel.

mbt de projectvraag, ik heb mijzelf om weten te lullen voor iets nieuws binnen het werk, afgelopen 3 dgn een brainstorm gehad mbt een nieuw te vervullen vacature. Aan het einde van de rit werd mij ook gelijk deze functie aangeboden, maar dit heb ik gepast. Heb het nu te leuk in mijn huidige baan en hard gewerkt voor mijn positie dat ik dat niet nu ga opgeven. Mogelijk ga ik de nieuwe collegas in deze functie wel deels coachen in hun werk. Dusja, projecten komen en gaan.

Laatste tijd ben ik erg tevreden met alleen zijn, lekker samen met mijn kat thuis. Beetje rommelen. Ik ben ook mijn tuin aan het opknappen en kan niet wachten om deze te gaan vullen met planten. Nog even wachten tot het weer wat beter word.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het hele topic maar even overgeslagen en alleen je OP gelezen maar sloeg meteen aan. Herken mij enorm in je verhaal, ja ook ik ben er na 45 jaar achtergekomen dat het toch ADHD bleek te zijn en aan je OP te lezen zou het zomaar eens kunnen dat jij bij dezelfde GGZ instelling bent gediagnosticeerd als ik vorig jaar. Dat wilde ik even kwijt, dan ga ik straks eens even tijd nemen het topic te lezen.
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 05-03-2020 17:10
Reden: oeps
1.33% gewijzigd
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Hallo dames,

Het is weer even geleden! Hoe gaat het met jullie? Ik had hier tijden met mijn burn-out gewoon weinig te zoeken hier dus heb me een tijdlang bewust afwezig gehouden.

Ik ben ondertussen weer aardig aan het opkrabbelen en ben onlangs beter gemeld door de Arbo arts. Deze week teken ik met mijn oude werkgever een vaststellingsovereenkomst en ben ik officieel een ex-medewerker! Mijn loopbaantraject met een coach is opgestart om me in de volgende fase te begeleiden. Ik heb nog geen idee wat mijn toekomstig werk gaat zijn, het kan werkelijk vanalles zijn en die gedachte is heel spannend, op een leuke manier!

M.b.t. de gezondheid heeft een MRI niks opgeleverd, maar ben bezig een gluten intolerantie naar boven te krijgen. Verrassend is 1 van de symptomen: ADHD! Ik kom overeen met nog 17 andere symptomen, ik ben dus benieuwd wat hieraan uitkomt en wat een eventuele aanpassing in mijn dieet zal opleveren.

Mentaal gaat het met sprongen vooruit. Het heeft een hoop gevraagd van mijn omgeving maar langzaam draait het nu allemaal bij.
Hey hey.

Wilde ff laten weten wat nu mijn ervaring is met de medicatie.
Wellbutrin 6 dagen geslikt maar werd heel depressief etc.
Nu gestopt.
Nu weer even aan de dex.
Morgen mag ik elvanse (lisdex ) proberen.
Start eerste week met 30 mg omdat veel patientem van hem al baat hebben bij lage dosis.
Ben benieuwd.
Pffft, hebben jullie het ook zo zwaar met de ontwrichting van bestaande structuren door het coronavirus? In mijn werk kan ik nergens meer op rekenen en vanuit gaan hoe het er over 2 dagen uitziet. Maar mijn kinderen hebben een chronische snotneus en zijn thuis. De opvangmogelijkheden die ik heb normaal gesproken zijn bij kwetsbare grootouders of bij minder kwetsbate familie maar die hebben griep (en wat voor soort, dat weet je niet in deze tijd). Mijn man is al langer overspannen en trekt het niet de hele dag met de kids te zijn, wat ik echt begrijp.
Ik probeer overal een mouw aan te passen, maar verlies het overzicht en mezelf hierbij.
Na overlge vanvond met mijn man heb ik nu heel heldere uren afgesproken met mezelf qua werk, maar dat valt me zwaar. Ik voel wel enorme verantwoordelijkheid namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eva,
Hoe gaat het met de lisdex?

Sensitive, klinkt idd heeeel erg lastig je thuis situatie nu. Ik persoonlijk heb er weinig last van. Ben blij dat ik dagelijks even wat uurtjes kan doen buitenshuis qua werkzaamheden anders zou ik gillend gek worden thuis. Wel moest ik even asap afgelopen vrijdag een noodplan uit mijn mouw schudden voor mijn locatie terwijl ik zelf met koorts thuis zat. En die dag melden zich er steeds meer “afwezig” ivm griep klachten. Vanaf vandaag lijkt het erop dat de grootste chaos bij ons weg is en kunnen kinderen van collega’s her en der ondergebracht worden of anders zoveel mogelijk thuis werken. Cliënt contacten gebeuren zoveel mogelijk telefonisch maar we ontkomen er niet aan om toch bezoeken te plegen bij een aantal mensen, dat is nu eenmaal een onderdeel van het werk.
Werk je ook vanuit huis of ga je naar kantoor?
Hoi hoi,

Het gaat goed met de lisdex!
Dag 3 van 30 mg per dag.
Subtiele werking maar voel me er goed bij.
Net even een zetje waardoor ik beter routine klusjes kan doen en minder in mijn hoofd vast blijf zitten.
Het lijkt nu al minder chemisch en stabieler te voelen als dex.
Ik weet niet of 30 mg genoeg blijft, maar vooralsnog vind ik het prima zo .
Het werkt bij mij uit na 8 uur ongeveer, dat merk ik wel.
Hoe gaat het met jou Mef?
Nog tevreden? 30 mg ook toch?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eva,
Wat fijn dat om je ervaring te horen van je lisdex.

Ik heb gister 40 mg geprobeerd (2x20) en ga dit vandaag en morgen ook proberen. Ik kom nu, met alles wat er gebeurd, niet toe aan wat ik moet doen. Er speelt veel en ik heb op het moment geen goed klankbord. ( want mijn klankborden hebben nu mijn aandacht nodig)
Als het dit weekend goed gaat wil ik dit verder overleggen met de huisarts maandag (telefonisch) om te verhogen.

Verder probeer ik er maar wat van de maken met het hele Corona gebeuren. Ik wil minder beeldschermtijd. Maar merk dat ik niet rustig genoeg ben om een goed boek te lezen of creatief bezig te zijn. Dus lees ik nu stripboeken en heb ik een puzzelboekje gekocht. Kan ik dat buiten (eigen tuin) in het zonnetje lezen/puzzelen.
Hoi mefunny.

Ben benieuwd hoe 2x 20 mg gaat bevallen.
Hoe laat neem jij ze in?
Ik vind 30 mg ook niet voldoende maar krijg er lichte paniekklachten van dus durf nog niet te verhogen.
Ik blokkeer regelmatig mijn internet. Voor mij hyperfocus op schermen ook een probleem. Daardoor minder productief.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eva...
Nu 2 dgn de 40 mg en ik merk wel dat het iets doet met mij stemming. Ook al ben ik vrij emotioneel de laatste dagen heb ik het wat beter onder controle en kan ik ook andere dingen oppakken. Voor de afleiding. Voor de ontspanning... minder onrust. Het zit niet zo “hoog”....
Fijn dat de 40 mg zo goed bevalt!
Raakte je op een gegeven moment te gewend aan de 30 mg dat de werking wat af nam?
Ik vind 30 mg best sterk, voel m wel. (Niet op een negatieve manier).
Kan me herinneren dat jij in het begin soms een wat gejaagd gevoel had van 30 mg? Ging dat over?
Ik gebruik het nu nog geen week .
Heb echt Bergen werk verzet in huis vandaag.
Ben echt minder chaotisch dan tijdens 3x 7.5 mg dex gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Mmmmmmm moeilijk te zeggen....
Ik merk door de huidige situatie waarin ik nu zit dat mijn 30mg niet helpend genoeg is...
Ben een beetje emotioneel en in de war de afgelopen dagen.
Hoi Mef, vervelend dat je niet helemaal lekker in je vel zit. Én herkenbaar helaas.
Hoe bevalt de 40 mg nu?
Is het een groot verschil met 30 mg?
Hoe laat neem je m in?
Ik ga morgen met 50 mg starten trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eviva
Ik heb net de huisarts gesproken en ik ga ook beginnen met 50mg vanaf donderdag. (Ligt woensdag hopelijk klaar duurt altijd een dag op bestellen)
Ik mag het een maand proberen vanwege deze rare tijden nu.

De 40mg had wel effect van het weekend, dus ik ben blij dat ik kan ophogen.

Ik slik mijn pil meestal rond 8 uur in de ochtend.
Ben benieuwd Mef,
Vandaag was ik vooral erg moe en niet vooruit te branden.
Maar dat kan ook door een virusje komen.
Overprikkeld ben ik nog steeds erg.
Vandaar toch de 50 mg proberen.
Werd alleen net gebeld door apotheek.
Ze moeten het bestellen en kan 5 dagen duren :@@:
Waarschijnlijk dus pas vh weekend beginnen.

Hoe gaat het op je werk?
Hebben de cliënten ook last van de corona maatregelen?
Alle reacties Link kopieren
Oei 5 dgn is wel lang. Netjes dat je word gebeld. Ik ga morgenochtend in de rij buiten staan in de hoop dat de medicatie binnen is...

Op het werk mbt cliënten en het uitvoeren van de werkzaamheden is halen en brengen. Een dagelijks dilemma bij elke cliënt wat nu het beste/handigste is mbt contact. Veel digitaal. Veel wandelingetjes buiten. Maar een sociaal isolement is wel een groot gevaar. We hebben hier allemaal last van, en een groot deel van de cliënten hebben er meer moeite mee. Het is een beetje lijmen, echte doelen behalen zit er niet in. Het in contact blijven is het belangrijkst voor nu.
Aan de andere kant komt er ook een groep in hun eigen kracht en dat is ook mooi om te ervaren.
En bij jou op de groep?
Alle reacties Link kopieren
Hé Eva...
Vandaag lag de 50mg klaar.... dus morgen starten..

Hoe gaat het met jou?
De sfeer is anders hè. Onder de cliënten. Logisch ook , voor iedereen hakt het erin en zeker voor mensen die veel baat hebben bij routine en activiteiten. Zo sneu.
Ben zelf ook somberder merk ik.
Deze week besloten met onbetaald verlof te gaan. Dochter heeft astma en ik heb mijn handen vol aan kinderen thuis en geen oppas.
Ik ga een maand niet werken.
Er is overigens genoeg personeel bij ons hoor.

Nou ben benieuwd Mef , hoe de 50 mg bevalt.
Let me know
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eva,
Hoe gaat het?
Ben aan de 50mg begonnen?

Ik ben er wel blij mee. Kom aan meer toe. Ik ben een stapje terug gaan doen op het werk en dat is ook wel goed geweest.
hier ben ook eindelijk weer eens..

Lang traject via GGZ en duurde eindeloos tot adhd onderzoek kwam..
maar nu sinds woensdag mentylfenidaat

Het zijn veel paginas om terug te lezen.. maar wat was jullie ervaring ermee?
Lees nu de laatste pagina dat er veel mensen aan een langwerkende variant zitten.

Ik werk in het verpleeghuis en had zoveel stress (veel corona) dat ik het overzicht helemaal niet meer had, merk nu sinds ik het neem wat minder chaos heb, maar vind het nog lastig in te schatten wanneer ik de tweede dosis neem..
(altijd al chaos en overzicht problemen, maar nu met de drukte extra zwaar)
(neem nu 3x 5)
eerst dit de komende maanden maar proberen, hopelijk kom ik daar de hectische tijd niet meer door
Fijn Girl dat je eindelijk uitslag hebt!
Hopelijk helpt de medicatie je snel rust in je hoofd te krijgen.

Mef: ik ben weer terug op dex. Kreeg hyperventilatie en somber gevoel van Elvanse. Heb de 50 mg niet ééns geprobeerd maar geannuleerd.
Fijn dat je je er goed bij voelt en dat het werkt, de 50 mg!

Ik had van de week telefonisch gesprek met psychiater (heb een nieuwe). Hij probeert me altijd binnen 5 min af te wimpelen. Irritant.
Volgens mij staat er een half uur voor ingepland.
Maar goed, meneer vindt mijn dosis dexamfetamine erg hoog .
2x 7.5 mg en 1x 5 mg.
Hij zegt dat de meeste mensen het goed doen op 2x 5 mg per dag.
Heb het geprobeerd maar was niet productief en zat veel meer vast in hoofd en gedachtes.
En ook nog een rebound na 3.5 uur.
Hij vond dat ik er wel 6 uur tussen kon laten.
Zo hoog is mijn dosis toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Girl... ik heb niet eerder ritalin gebruikt. Ik weet wel dat het sinds kort verplicht is om daar mee te starten verzekeringstechnisch voor je wat ander mag proberen ... heel stom.. iets met vergoedingen en regels die nergens op slaan..
Als jij er baat bij hebt is dat helemaal goed natuurlijk.


Eva, ik ben geen behandelaar en kan geen officieel advies geven. Al denk ik dat 7,5 mg redelijk gemiddeld is mbt de. Dex.
Toen ik bij mijn behandelaar zat was ik vrij om te kiezen met ophogen of niet, wat ik ergens te vrij vond, nu met mijn huisarts voor de elvanse verhoging moest ik erg veel mijn best doen en uitleg geven... Dusja, het is is dan ook nooit goed 😅
Ik denk dat reflectie vragen mbt medicatie nooit verkeerd is, ookal weet je wat je doet en is het irritant....
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
10-04-2020 19:26
Fijn Girl dat je eindelijk uitslag hebt!
Hopelijk helpt de medicatie je snel rust in je hoofd te krijgen.

Mef: ik ben weer terug op dex. Kreeg hyperventilatie en somber gevoel van Elvanse. Heb de 50 mg niet ééns geprobeerd maar geannuleerd.
Fijn dat je je er goed bij voelt en dat het werkt, de 50 mg!

Ik had van de week telefonisch gesprek met psychiater (heb een nieuwe). Hij probeert me altijd binnen 5 min af te wimpelen. Irritant.
Volgens mij staat er een half uur voor ingepland.
Maar goed, meneer vindt mijn dosis dexamfetamine erg hoog .
2x 7.5 mg en 1x 5 mg.
Hij zegt dat de meeste mensen het goed doen op 2x 5 mg per dag.
Heb het geprobeerd maar was niet productief en zat veel meer vast in hoofd en gedachtes.
En ook nog een rebound na 3.5 uur.
Hij vond dat ik er wel 6 uur tussen kon laten.
Zo hoog is mijn dosis toch niet?
Wat een bijzondere, die psychiater.. ik heb ook 2 of 3x 7,5mg (die 3e keer is optioneel en ook de dosering kan wisselen) en veel meer dan 4 uur moet daar ook niet tussen zitten want dan dip ik.
Tot dusver vond niemand dat erg veel.

2x5mg... dat zou voor mij max 8uur werken en dan 40 minuten nadien komt er een inkakker van jewelste .. ik vind t wel fijn om dát moment een beetje te kunnen timen

Maar wat me nog lastiger lijkt is zo'n gehaast gesprekje, gaat dat alleen over medicatie of is hij ook je therapeut ?
Problemen met een middel lijken me toch zaken waar je even over van gedachten wilt wisselen.
Het zou wel heel fijn zijn als je nou iets vindt waar je je voorlopig prettig bij voelt, dat je er even een tijdje redelijk stabiel op door kunt en dat je medicatie dan zonder gezeur via je huisarts gaat :biggrin:
teaus wijzigde dit bericht op 11-04-2020 00:37
Reden: Aanvulling
5.06% gewijzigd
Hey teaus hoe gaat het met jou?

Teaus nou dat dacht ik dus ook. Waar de vorige het probleemloos voorschreef, vindt deze meneer het opeens een hoge dosis. (Heb verder geen klachten hoor, maar hij zei dat zijn patiënten het goed doen op 2x 5mg.
Nou wilde hij dus 2x 5 proberen maar hij vond niet dat het dan met interval moet van 4 uur maar van 6 uur o_o ..
Ik moest er 6 uur tussen laten, ook al heb ik gezegd dat ik een rebound heb na 4 uur.
Echt wat een ei!
Leuk 3x per dag rebound. :blond: .
Gelukkig had ik nog een potje van de maand ervoor achter de hand, ik ga dus gewoon mijn oude dosis doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven