(Eindelijk) de diagnose ADHD

18-05-2019 08:37 1514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de diagnose ADHD gekregen. Na een dag aan onderzoeken en testen en het gebruiken van medicatie kom ik er niet meer om heen.

Ik ben ontzettend opgelucht, iets wat ik mijn hele leven al vermoedde dat er wat met mij is, dat ik anders ben dan anderen is er toch gekomen. Ik weet het nu, ik heb duidelijkheid en ik kan vooruit gaan kijken.

Ook heb ik moeite en kijk ik terug naar het kind , puber meisje en de student die zo hard heeft moeten knokken en het zo zwaar heeft gehad om iets voor elkaar te krijgen. Zich niet begrepen heeft gevoeld. Dat maakt mij verdrietig.

Mijn ouders begrijpen het nog niet helemaal en vragen zich af wat zij verkeerd hebben gedaan. Ik neem ze niks kwalijk.

Heb ik een vraag? Nee niet echt, ik wil gewoon even kletsen...
:yes: voor eigen plannen trekken... gewoon volgende week bellen dat dit 'echt niet te doen is'

Ik herinnerde me ineens dat de voorschrijvert hier wel wat verbaasd was dat dex niet langer werkte dan 4 uur want "bij de meeste mensen.."
En in jouw geval is het helemaal niet vreemd toch..jij reageert sowieso al heftiger, anders en korter op meeste middelen

Ik heb wel meegelezen hoor de afgelopen tijd,
Met mij gaat t wel, beetje wisselend maar hey ik weet niet beter ... ben nog nooit van de rechte lijnqua stemming en energie geweest.
En anders dan MEF enjij ben ik niet zo vreselijk actief van nature ,de activiteit zit alleen in mijn hoofd.. en nu veel structuur en ijkpunten uit de week zijn gevallen vanwege covid loop ik daar een beetje op vast
Heel ouderwets : kom tot niks vanwege alle plannen ;-D
Dus sinds een paar dagen pas ik ik weer wat planning&agenda technieken toe ... suf en stom maar effectief.

Geniet van t fijne weer , fijn weekend! :daisy:
Teaus schreef:
11-04-2020 08:02
:yes: voor eigen plannen trekken... gewoon volgende week bellen dat dit 'echt niet te doen is'

Ik herinnerde me ineens dat de voorschrijvert hier wel wat verbaasd was dat dex niet langer werkte dan 4 uur want "bij de meeste mensen.."
En in jouw geval is het helemaal niet vreemd toch..jij reageert sowieso al heftiger, anders en korter op meeste middelen

Met mij gaat t wel, beetje wisselend maar hey ik weet niet beter ... ben nog nooit van de rechte lijnqua stemming en energie geweest.
En anders dan MEF enjij ben ik niet zo vreselijk actief van nature ,de activiteit zit alleen in mijn hoofd.. en nu veel structuur en ijkpunten uit de week zijn gevallen vanwege covid loop ik daar een beetje op vast
Dus sinds een paar dagen pas ik ik weer wat planning&agenda technieken toe ... suf en stom maar effectief.

Misschien verwarren ze het met Amfexa. Ik heb gelezen dat amfexa vaak langer werkt dan de apotheek bereidende dex.

Teaus, schema's helpen goed hè.
Ik had altijd een enorme allergie voor lijstjes en schema's, maar tegenwoordig maak ik iedere dag een lijstje met schema erbij. 8.00 tot 10.00 uur opruimen etc etc.
Vaak ook nog wat ik moet opruimen.
Klinkt heel triest maar helpt wel een beetje.
Moet ik me wel aan mijn lijstje houden, wat niet altijd lukt. :@@: .
Ik heb ook problemen met dat ik soms slecht vooruit te branden ben hoor.
Ik ben wel druk en actief maar dat komt in periodes en dan is de balans ver te zoeken, ik sla dan weer door en loop over mijn energie grenzen heen.
Of ik ben te druk, of ik ben niet vooruit te branden..
Smorgens ben ik niet vooruit te branden, omdat ik me helemaal kan verliezen in iets anders (hyperfocus).
En als ik dan eindelijk wat ga doen, bijvoorbeeld om 14 uur smiddags, dan ben ik erg onrustig en gaat alles als een ongestructureerde wervelwind en loop ik steeds achter de feiten aan, omdat ik dan gelijk het HELE huis wil en moet doen van mezelf in 2 uur tijd.
Ik denk Teaus, dat deze corona situatie ook geen zalfje is voor ADHD klachten.
Adhders zijn erg gevoelig voor spanning en verandering etc.
Ik ervaar ook meer ADHD klachten en meer sombere stemming.

Ik zou in april een ADHD cursus krijgen maar uitgesteld door corona, dan leer ik misschien wat beter doseren en mijn energie te verdelen en misschien leer ik dan ook nog eens hoe ik moet organiseren en plannen :p:
Maar dit wordt uitgesteld.
Geen ervaring mee maar misschien kan dit jou ook helpen?
ADHD cursus is fijn!

Ik heb er echt veel geleerd misschien was t belangrijkste wel de lat laag leggen, in behapbare stukken denken, niet al je focus en energie stoppen in wat moet maar ook in ontspanning/lol en vooràl : echt blij zijn met wat 'lukt'/wat je doet.
Maar dat allemaal structureel (blijven) toepassen is wel een dingetje en regelmaat is stom en saai en ik bepaal zelf wel wanneer ik iets doe (mijn interne puber is nooit ver weg :lmao: )
Interne puber maakt ons toch ook super gezellige en humoristische mensen, al zeg ik het zelf! Nooit saai :biggrin:
Teaus schreef:
11-04-2020 08:02

Plannen plannen plannen... ik ben heel goed met lijstjes en aantekeningen. En dan niet in 1 boekje of schrift. De koningin van de losse post-its en briefjes ben ik :proud:
Maar werkt het nu een beetje?
Eviva1983 schreef:
11-04-2020 11:35
Interne puber maakt ons toch ook super gezellige en humoristische mensen, al zeg ik het zelf! Nooit saai :biggrin:
Yeaaahhhh! Boks dames :high5: ...
MEFunny schreef:
13-04-2020 07:24
Plannen plannen plannen... ik ben heel goed met lijstjes en aantekeningen. En dan niet in 1 boekje of schrift. De koningin van de losse post-its en briefjes ben ik :proud:
Maar werkt het nu een beetje?
de lijstjes, lijstjesvan lijstjes, notitieboekjes, schriften, gekleurde pennen/markers , het herschrijven van lijsten, notities in de telefoon :cheer2:

Ja het werkt maarrr ook daarbij is het een kwestie van 'pick your battles' én je redelijk trouw aan een systeem houden ... zodat je ook wat handigheid en routine krijgt.
En ik vind t fijn om ook een soort braindump schrift te hebben waar losse flodders, plannen en ideeën in komen dat scheelt mij de moeite van t onthouden en ik hoef ze dan ook niet gelijk uit te werken.
hallo,

mag ik meeschrijven? of in ieder geval even mijn hart luchten?Ik heb niet alles gelezen, sorry daarvoor. Ik wil jullie topic ook niet verstoren.

Ik zit al een aantal maanden thuis vanwege duizeligheidsklachten. Ik ben overbelast maar een oorzaak hiervoor had ik tot een paar weken geleden niet. Tot ik met de praktijkondersteuner GGZ sprak. Die zei binnen 10 minuten... ik denk dat je ADD hebt.. Ik heb er nu veel over gelezen en vind het erg herkenbaar. Ik sta op de wachtlijst om getest te worden. Ben erg benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.. het gaat wel even duren want er is een lange wachtlijst.
Ik ben 46
Welkom Nikki
Tuurlijk mag je meeschrijven en je hart luchten.
Het duurt idd even voor je aan diagnostiek kan beginnen, lange wachtlijsten en dan ook nog op het moment alles digitaal/online wanneer je aan de beurt bent.

Hoe zit je er zelf bij dat dit er nu aankomt?
Leuk dat je meeschrijft Nikki!

Foto van mijn koelkast.

Afbeelding

Doe ik dagelijks anders vergeet ik echt alles.
Leuk dat je meeschrijft Nikki!

Foto van mijn koelkast.

Afbeelding

Doe ik dagelijks anders vergeet ik echt alles.
Hoi Nikki , kom dr bij! :daisy:

Balen dat het nu allemaal nog langer gaat duren, ik weet wel dat alleen al het vermoeden van ADD me een hoop rust gaf... dat ik niet zo heel raar was, dat ik reageer(de) zoals dat bij mij past/werkt.
Volgens mij herkennen we het hier allemaal hoor : dingen als opbranden, depressie, angst, onbegrip, etc zonder duidelijke oorzaak en vaak maar weinig baat bij de geeigende behandeling omdat die uitgaat van een 'neurotypisch brein' maar vooral voorbij gaat aan de oorzaak.

Zouden ze straks, op korte termijn, toch niet weer wat meer intakes en testen gaan oppakken?
Bij ons gaan alle therapieën nl gewoon door, 1 op 1 kan voor wie wil live (zit je allebei zo'n beetje met de rug tegen de muur :rolling: ) en anders online, de groepen zijn online...
Dank jullie wel voor het warme welkom. Doet me goed.

De oudste dochter van mijn zusje heeft ADD en ik begrijp mijn nichtje heel goed. Dat ik nu mogelijk zelf ook ADD heb, verklaard wel veel. Ik herken heel veel dingen die ik op internet gelezen heb. En eerlijk gezegd vind ik het wel ' fijn' als er een diagnose is, want dan weet ik waar het vandaan komt en kan ik hopelijk hulp krijgen om niet weer overbelast te raken.

Ik vind het wel erg spannend allemaal, weet niet wat er op me af gaat komen. Ook best bizar om op mijn 46e nog die diagnose eventueel te krijgen.
Ik hoop dat ik wel face to face met een behandelaar kan spreken want videobellen vind ik niks. Gewoon afwachten wat er gaat gebeuren, hoewel ik dat wel lastig vind.
hallo,

is er iemand die mij een indruk kan geven van hoe een diagnose tot stand komt? Wat staat mij te wachten? Een vragenlijst, gesprek, tests? Ik heb geen idee en ik kan het ook niet goed vinden op internet. Ook bij de instantie waar ik naartoe verwezen ben staat het niet duidelijk op de site.
Alvast bedankt en een goed, zonnig weekend!
Hoi Nikki,

12 jaar geleden waren dat in mijn geval een aantal sessies bij de psychiater.
Waarin testen dmv lange vragenlijsten worden afgenomen.
Én een gesprek met een ouder of een ander familielid en oude schoolrapporten worden bekeken om te zien of de symptomen al in de jeugd aanwezig waren. (niet verplicht als dit niet haalbaar is).
Ook moet er worden uitgesloten dat de symptomen niet komen door bijvoorbeeld een trauma.
Destijds was de diagnose bij mij twijfelachtig omdat ik meerdere trauma's heb gehad, tussen mijn 4e en 20e levensjaren.
Daarom is er vorig jaar (ben nu 37 jaar) weer een lange vragenlijst doorgenomen en besloten dat de symptomen nu niet meer door trauma's kunnen komen.
Dank je Eviva... lang traject dus.
Nikki1973 schreef:
18-04-2020 15:07
Dank je Eviva... lang traject dus.
Nee hoor dat valt mee, vaak maar 3 sessies na de intake en sommige instanties plannen er gewoon 1 dagdeel voor in.
Hoe Is het met iedereen?
Hier gaat t zn gangetje.
Vandaag als test eens maar 1x 5 mg dexamfetamine ingenomen.
Nou euh huishouden gaat bepaald niet productief.
Kan geen taak afmaken en ga steeds weer wat anders doen.
Alles door elkaar,.
Afgeleid door folders etc, waardoor ik abrupt stop met mijn taak om een folder te gaan doorlezen.
Vergat zelfs te drinken , wel waterkoker tig keer opnieuw aangezet.
Geen succes :blond:
Hé Nikkie, ik had de diagnose in 1 (lange) dag.
Bij de meeste GGZ zijn het 3 afspraken los van elkaar.
Het zijn vooral vragenlijsten waar je je niet op kan voorbereiden en puur antwoord op moet geven.
Opzich valt het wel mee....
Je moet alleen even wachten tot je aan de beurt bent.
Nikki1973 schreef:
18-04-2020 11:23
hallo,

is er iemand die mij een indruk kan geven van hoe een diagnose tot stand komt? Wat staat mij te wachten? Een vragenlijst, gesprek, tests? Ik heb geen idee en ik kan het ook niet goed vinden op internet. Ook bij de instantie waar ik naartoe verwezen ben staat het niet duidelijk op de site.
Alvast bedankt en een goed, zonnig weekend!
In ieder geval een gesprek wat je voor klachten hebt en wat je hulpvraag is. Voor vaststellen van adhd heb je een gestructureerd interview, waar het liefst ook een ouder of informatie van schoolrapporten in meegenomen worden. Aan de hand daarvan wordt bekeken aan welke kenmerken je voldoet en of dat voldoende passend is bij adhd. Bij sommige instanties doen ze nog aandachtstests, maar het gestructureerde interview is eigenlijk de standaard.
Hier is thuiswerken een ramp trouwens. Ik ga dus wel naar werk en ben daar alleen. Thuis blokkeer ik meestal om iets zinnigs te doen. Wel jammer, want zo kost het me een hoop reistijd.
Ik ben ook weer medicijnloos, krijg toch echt last van methylfenidaat qua te snelle hartslag en heb hetzelfde bij dexamfetamine. Eigenlijk is dit ook bij vrijwel alle andere medicatie voor adhd te verwachten.... en om ernaast nog een medicijn te nemen om mijn hartslag te vertragen, dat vind ik net te gortig. Hoewel ik het nu toch overweeg omdat ik qua werk niet goed ga. Huis is ook enorme teringzooi en het opruimen met kleine kinderen die de hele tijd thuis zijn is ook hopeloos.

Echt, ik vind die hele coronatijd zwaar kut: geen opvang, geen opa en oma, geen schoonmaakster, anders werken... alle sociale dingen mis ik echt niet, maar wel het idee van enige controle
Dank jullie wel voor de uitleg. Prettig om een beetje te weten hoe zoiets eraan toe gaat.
Ik hoop dat een diagnose ook zonder ouders en schoolrapporten gesteld kan worden, want die heb ik niet meer. Zal het moeten doen met de info die ik zelf heb. Maar zoals ik het lees zijn de vragenlijsten ook belangrijk.
Ik moet eerst maar afwachten wanneer ik aan de beurt ben.

Fijne zondag!
Sensitive noodle: wat is bij jou een hoge hartslag in rust?
Bij mij is mijn hartslag in rust rond de 64 zonder medicatie en met dex rond de 70
Nikki1973 schreef:
19-04-2020 11:10
Dank jullie wel voor de uitleg. Prettig om een beetje te weten hoe zoiets eraan toe gaat.
Ik hoop dat een diagnose ook zonder ouders en schoolrapporten gesteld kan worden, want die heb ik niet meer. Zal het moeten doen met de info die ik zelf heb. Maar zoals ik het lees zijn de vragenlijsten ook belangrijk.
Ik moet eerst maar afwachten wanneer ik aan de beurt ben.

Fijne zondag!
Ooms en tantes, oude buurvrouw of oudere broers en zussen kunnen ook nog een bron zijn. Is wel handig om even na te denken wie je evt kunt vragen hoe je als kind was en hierover een vragenlijst in kan vullen of informatie kan geven, evt schriftelijk.
Sensitivenoodle schreef:
19-04-2020 15:07
Ooms en tantes, oude buurvrouw of oudere broers en zussen kunnen ook nog een bron zijn. Is wel handig om even na te denken wie je evt kunt vragen hoe je als kind was en hierover een vragenlijst in kan vullen of informatie kan geven, evt schriftelijk.
Dank je wel voor de opties. Dit gaat m echter allemaal niet worden. Veel ooms en tantes zijn al overleden, geen oudere broers of zussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven