Emetofobie (overgeeffobie)

14-12-2007 11:24 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Al zolang als ik me kan herinneren ben ik panisch wat overgeven betreft. Paniek als ik misselijk ben, drama's als ik moet overgeven (wat gelukkig bijna nooit gebeurd) en dagenlange stress en paniek als ik iemand zie of hoor overgeven. Ook als ik een film kijk, moet de afstandsbediening binnen handbereik liggen, want stel je voor... (en dat gebeurt best vaak in films... ZAP!)

Onlangs zijn er weer wat dingen voorgevallen (dankzij dronken mensen, die ik altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden) waardoor ik weer ben geconfronteerd met m'n fobie. Het was vreselijk, tranen, paniek, angst, en als ik eraan terugdenk kan ik wel weer huilen...

Diep van binnen weet ik dat ik er iets aan zou moeten doen, maar ik weet (of denk te weten) hoe zo'n therapie eruit ziet: plaatjes / video's kijken waarin je geconfronteerd wordt met je fobie. Het idee alleen al maakt me hondsberoerd....

Maar, ik ben inmiddels 26 en ben toch wel bang dat als ik ooit kinderen krijg, hoe het dan moet... stel je voor dat ik last krijg van misselijkheid, overgeven, en wat als mn kind ziek is en moet overgeven? Het idee bezorgt me echt rillingen....

Wie herkent dit, en zijn er misschien mensen bekend met therapie?

Ik ben me ervan bewust dat ik geen extreme emetofoob ben, er zijn ook mensen die bijna niets durven eten, de straat niet op durven, extreem bang zijn voor buikgriep en daardoor een vorm van smetvrees ontwikkelen, etc. Gelukkig is het bij mij niet zo ernstig, maar ik heb duidelijk wel een fobie en vind dit wel heel vervelend.
Interessant artikel Wen.

Ik moet binnenkort naar mijn huisarts om een andere reden, maar ben van plan dit onderwerp met hem te bespreken.
Trouwens, volgens mij kan je in het nederlands scepsis en scepticisme gebruiken.
Wen, ik denk dat je een heel goed punt aanhaalt. Exposure dan niet met het braken zelf, maar met 'voorspellers'. Toch ken ik iemand die een therapie gedaan heeft waar ze uiteindelijk naar iemand heeft zitten kijken met haar groepje die even live kwam braken op commando. En ik geloof dat iedereen in dat groepje (vraag me niet hoeveel, het is uit de tweede hand van iemand van het forum hier) dat redelijk trok. Maar goed, ik besef me terdege dat iedereen een eigen tempo en een eigen aanpak nodig heeft
Scepsis, dat was het! Ik kon er echt even niet meer opkomen. En ik heb het zelfs in het Engels fout geschreven (scepticism moet het natuurlijk zijn)

Whopper, in het artikel wordt ook verteld over een therapeut die zélf ging braken bij de therapie. Was alleen niet helemaal de bedoeling, maar het spul dat hij in zijn mond moest doen en braaksel moest simuleren kon hij niet binnenhouden

Mijn therapie was dus ook gebaseerd op exposure aan de voorspelllers, nu ik het zo achteraf bekijk.

Revival, lijkt me heel goed om het met je huisarts te bespreken. Hou er wel rekening mee dat het relatief onbekend is, mijn huisarts had er nog nooit van gehoord. Lang leve het internet, anders was ik er nooit achter- en afgekomen. Misschien kun je het artikel uitprinten en meenemen?

Ik ben trouwens ongelóóflijk nieuwsgierig naar wat je had opgeschreven en weer weggehaald, Whopper!
Dat wil ik je wel vertellen, maar dat is niet zo netjes op een topic waar mensen al rillen bij het woord alleen al. Mail me maar anders
anoniem_42326 wijzigde dit bericht op 18-12-2007 14:46
Reden: email adres weer weggehaald; wen heeft wat ze wil (of niet :))
% gewijzigd
Bedankt Whopper!
Onbekend bij de meeste huisartsen. Bij het woord emetofobie komt er een groot vraagteken op hun gezicht.

En dan te bedenken dat de fobie voor overgeven op nummer 9 staat in de lijst van meest voorkomende fobieën.

Revival, hier nog een (ex) emetofoob. (vind het overigens een raar woord, heb je in je hele leven één fobie krijg je er eentje met zo'n stomme naam )

Ellendig dat je al zolang met die angst rondloopt. Maar door het nu bespreekbaar te maken vind je misschien ook de moed er wat aan te gaan doen.

Ik heb dus zo'n exposure therapie gevolgd. Toen ik eraan begon had ik geen idee wat het zou worden (was er waarschijnlijk niet eens aan begonnen als ik wist wat er kwam) en hadden mensen me toen gezegd dat ik binnen een paar maanden naar foto's van brakende mensen zou kijken had ik ze hard uitgelachen.

Maar 't is dus wel gebeurt.

'T heeft mij enorm goed geholpen. Wil niet zeggen dat ik er nu vanaf ben, maar tegenwoordig heb ik de controle over de angst en de angst niet meer over mij. Heb er ca 25 jaar last van gehad ('last' is een behoorlijk understatement) en binnen driekwart jaar viel er weer mee te leven.

Weet niet of ik hier klinieken mag noemen, maar kijk eens op IPZO.nl

Wens je er heel veel sterkte mee!
Fijn, dit topic, ook al is het oud. Ik herken het namelijk erg, zit ook op het emetofobieforum.

Ik doe nu pabo, word na de vakantie derdejaars, en ik vind toch eigenlijk dat ik als juf geen last meer kan hebben van deze fobie.. als een kindje ziek wordt kan ik toch moeilijk zeggen 'ren maar naar de wc en ruim het zelf maar op'.

Exposure lijkt me echt hell.. maar wat dan wél? Ik hoorde van iemand dat je tegenwoordig ook online therapieën hiervoor kunt volgen, heeft iemand daar ervaring mee?
Op zaterdag 10 september houdt Stichting Emetofobie haar jaarlijkse infodag. Deze vindt plaats op dezelfde ruime en rustige locatie als de afgelopen 3 jaren: op de partyboerderij Champ'Aubert in Driebergen.

Het doel van de infodag is het verkrijgen van informatie en lotgenotencontact. De infodag is elk jaar erg gezellig. Zowel mensen met emetofobie als partners en ouders wisselen ervaringen uit met onbekende lotgenoten of kletsen bij met oude bekenden van het forum of vorige infodagen. Ieder jaar heeft de infodag een ander thema.

Dit jaar is het thema 'Emetofobie en gezonde voeding'. Uit veel berichten op het forum blijkt dat mensen er moeite mee hebben om, vooral in moeilijke periode's, goed te blijven eten, terwijl daar juist de basis van een gezonde levensstijl en een goede weerstand ligt. Daarom is het juist van belang om eten niet te vermijden. Er zal aandacht besteed worden aan de werking van het gehele spijsverteringsproces en aan het gezond eten in combinatie met emetofobie. Uiteraard is er ook ruimte om vragen te stellen.

Het programma van de dag is als volgt:

12:30 Ontvangst

13:15 Welkomstwoord Stichting

13:30 Werking spijsverteringsstelsel

14:00 Pauze

14:30 Emetofobie en gezonde voeding

15:00 Lotgenotencontact

17:00 Afsluiting

Kortom, een dag die je niet mag missen!

http://stichtingemetofobi ... 201204&pagina=tekstpagina

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven