Er iets aan doen?

24-04-2012 21:48 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet zo goed onder welke pijler ik dit moet plaatsen, maar denk dat het het beste onder psyche valt. Ik ben een trotse mama van een dochtertje van 1,5. Ze is gelukkig gezond en wel. Maar nu zit ik toch met iets. Mijn dochtertje heeft lokaal last van overbeharing. Zo heeft ze op haar lichaam helemaal geen haartjes, maar op haar gezichtje heeft ze dat wel. Ze heeft tussen haar wenkbrauw haartjes en een snorretje. Nu is het niet zo dat het overduidelijk is op foto's, maar wel duidelijk aanwezig! Voor mij als mama maakt het mij natuurlijk helemaal niks uit. Ik hou van haar hoe ze is! Maar al vanaf haar geboorte valt het mensen op. Wat zonde van die haartjes wordt er dan gezegd bijvoorbeeld. Vroeger zat er een meisje bij mij op school die het ook had en ze werd er enorm mee gepest. Kinderen kunnen erg hard zijn. Nu wil ik niet dat mijn meisje later zegt: mam waarom deed je er niks aan? Op dit moment vind ik het te vroeg, maar straks als ze naar school gaat word het anders ben ik bang. Een unibrow is toch pestgevoelig en dat wil ik haar besparen. Mijn vriend en ik zijn overigens niet erg overbehaard.. Wat zouden jullie doen. Heeft iemand ervaring? Bedankt..
Dan is het maar goed dat je niet bent bevallen van mijn dochter, dan was je helemaal tegen het plafond gegaan. Mijn meisje is net het zusje van bokito , en god wat is ze mooi <3
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:nummerzoveel schreef op 24 april 2012 @ 22:13:

[...]

Op welke basisschool heb jij in hemelsnaam gezeten, als dat was waar jouw klasgenootjes zich mee bezig hielden?

Wil niet jullie heilige basisschool indruk kapot maken maar ik weet zeker dat ik de jongste onder jullie allemaal ben en het meest recent mijn basisschooltijd heb gehad en dat was voor mij echt een hel van een periode.

Zelfs nu merk ik nog dat kinderen vergeleken met mijn basisschooltijd echt zijn veranderd. Ze zijn zelfs nog gemener tegen elkaar geworden en daar doen leraren vaak al heel snel niks meer aan omdat het zo´n gezeur voor ze wordt.
quote:oogappeltje schreef op 24 april 2012 @ 22:40:

[...]

Wil niet jullie heilige basisschool indruk kapot maken maar ik weet zeker dat ik de jongste onder jullie allemaal ben en het meest recent mijn basisschooltijd heb gehad en dat was voor mij echt een hel van een periode.

Zelfs nu merk ik nog dat kinderen vergeleken met mijn basisschooltijd echt zijn veranderd. Ze zijn zelfs nog gemener tegen elkaar geworden en daar doen leraren vaak al heel snel niks meer aan omdat het zo´n gezeur voor ze wordt.Bij mij op de basisschool ook hoor. Ik had flaporen, nou daar ben ik flink mee gepest! Jammer genoeg ben ik hier pas op m'n 10de aan geopereerd. Gelukkig begrijpt mijn schoonzusje het beter en die heeft haar dochter op haar 4de al meegenomen naar het ziekenhuis om haar flapoortjes recht te laten zetten!
@oogappeltje

Als ik zie op welke manier jij je hier op het forum manifesteert, dan vraag ik mij af of dat niet ook iets met jouw sociale vaardigheden te maken zou kunnen hebben. En dat bedoel ik niet lullig, maar het valt me echt op dat jouw toon hier regelmatig de muziek maakt.
quote:nummerzoveel schreef op 24 april 2012 @ 23:08:

@oogappeltje

Als ik zie op welke manier jij je hier op het forum manifesteert, dan vraag ik mij af of dat niet ook iets met jouw sociale vaardigheden te maken zou kunnen hebben. En dat bedoel ik niet lullig, maar het valt me echt op dat jouw toon hier regelmatig de muziek maakt.

Uh? Haha.. Ik heb geloept maar kan niks vinden wat betreft minder sociaal gedrag.. Realiseer je je trouwens wel wat een gigantische kut operking je maakt??! Mij haren staan echt overeind,..,

Mijn ervaring is trouwens ook dat kinderen met iets dat zichbaar "anders" is eerder gepest worden. Daar komt wel een puntje van weerbaarheid bij: als je dochtertje zelf om haar 'snorretje' kan lachen, zal haar leven stukken makkelijker worden..

Oeh daarnaast vind ik zowel bij lourdes als bij megan fox die unibrow geweldig.. :):)
@nettel

Wat is volgens jou een gigantische kutopmerking dan? Ik geef alleen aan dat pesten vaak niet alleen aan uiterlijke kenmerken ligt, maar ook heel erg aan de manier waarop het kind zelf in het leven staat. Op mijn basisschool was er ook een kind met flaporen wat gepest werd. Het populairste jongetje van de klas had echter nog veel grotere flaporen dan het gepeste kereltje! Het verschil tussen beiden zat hem met name in hoe zij zich opstelden binnen de groep.

En voor wat betreft oogappeltje, die geeft hier regelmatig aan dat het haar allemaal niets kan schelen wat anderen van haar mening vinden. Zij anticipeert er soms vantevoren al op dat ze de rest tegen zich krijgt, als zij een post doet. Dat soort gedrag lokt reacties uit.
@nummerzoveel Oogappel zegt dat ze een hel heeft meegemaakt op de basisschool, jij vertelt haar dat het aan haar sociale vaardigheden ligt..

Je zegt daarmee impliciet dat iemands sociale vaardigheden/sociaal gedrag pestgedrag rechtvaardigen. "als jij maar anders was geweest dan was je niet gepest". Maakt me niet uit tegen wie je dat zegt, dat is natuurlijk nooit zo..

Ik ben trouwens echt allergisch voot dit soort opmerkingen.. Lees je eigen post nog maar een keertje, misschien snap je het dan.

Maar het blijft erbij dat kind-met-flaporen wel gewoon flaporen had. En daarnaast niet weerbaar genoeg was, in tegenstelling tot het populaire kind.

Dus naar mamma toe: maak je kind weerbaar, maar dit is een veel simpeler probleem dan flaporen, dus mocht meiske er moeite mee krijgen, is een simpele laserbehandeling de oplossing..
@nettel

Ik vertel Oogappel niet dat het aan haar sociale vaardigheden ligt, ik vraag het. En ik leg ook uit waar die vraag vandaan komt. Dat is nogal een verschil.

En ik zeg helemaal nergens dat wat dan ook pestgedrag rechtvaardigt. Als jij dat uit mijn posts haalt, dan lees jij wat jij wilt lezen in plaats van wat er staat.

Het enige wat ik wel stel, is dat pestgedrag lang niet altijd alleen maar om uiterlijke kenmerken draait. En als ouder help je je kind vaak niet, door alleen naar dat uiterlijk te kijken en het daar vervolgens allemaal op af te schuiven.

Ik weet niet of je het programma "Gepest" op RTL kijkt? Ook daarin wordt heel duidelijk dat het niet alleen aan het uiterlijk ligt. Zo was er laatst een heel duidelijk voorbeeld van een meisje dat wat te stevig was als kind. Maar vervolgens bleek ook dat moeders geen idee had gehad van de intensiteit van het pestgedrag, überhaupt niet zag dat haar kind wat steviger was dan de rest, en het kind tot aan groep 8 van de lagere school nog in de klas heeft gebracht. Die vrouw ging op zo'n manier met haar dochter om, dat zelfs de lerares die vrouw meer dan eens had verteld dat zij haar dochter moest leren los te laten. De problematiek van dat meisje was dus niet alleen haar uiterlijk, maar ook haar gebrek aan zelfstandigheid, gevoed door haar moeder. Een moeder die zielsveel van haar dochter houdt en haar aanbad, en uiteraard alleen het beste met haar dochter voor had, maar juist daarmee dus wel de situatie voor het kind erger maakte.

En dat bedoel ik met "maak je kind weerbaar". En ik realiseer mij ten volle dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar door uitsluitend naar het uiterlijk te kijken en het daar dan allemaal op af te schuiven, help je als ouder je kind meestal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven