Ervaring concerta volwassen

22-01-2019 11:16 51 berichten
Hoi,

Ivm ADHD klachten zoals: chaotisch, stemmingswisselingen, erg impulsief, onrustig en concentratieproblemen is concerta voorgeschreven.
Graag hoor ik ervaringen van volwassen die zijn gestart met concerta.
Ik ben 36 jaar.
En had jij de merkloze concerta?
Ik wel . Het heet langwerkend metylfenidaad.
Hoor om me heen dat de echte concerta beter werkt
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 11:57
Misschien lees ik erover heen. Maar kan jij met Ritalin in de namiddag nog goed inslapen?
Als ik vanavond goed slaap neem ik de concerta morgen wat later .
Nu om half 8 genomen .
Slapen is voor mij altijd een dingetje, maar als ik om 18u nog neem slaap ik prima. Ik neem soms, als mn hoofd te druk is 5mg als ik niet kan slapen.
En wat je merkt als het uitgewerkt is, dat merk je vanzelf :)
Op een gegeven moment denk je wtf ben ik allemaal tegelijk aan het doen of waarom hang ik al een half uur op de bank en kom ik tot niets.
;)
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 12:00
En had jij de merkloze concerta?
Ik wel . Het heet langwerkend metylfenidaad.
Hoor om me heen dat de echte concerta beter werkt
Ik heb een keer een slechte ervaring gehad met merkloze concerta. Daarom ben ik overgestapt op concerta (merk).
meikkie schreef:
23-01-2019 13:11
Slapen is voor mij altijd een dingetje, maar als ik om 18u nog neem slaap ik prima. Ik neem soms, als mn hoofd te druk is 5mg als ik niet kan slapen.
En wat je merkt als het uitgewerkt is, dat merk je vanzelf :)
Op een gegeven moment denk je wtf ben ik allemaal tegelijk aan het doen of waarom hang ik al een half uur op de bank en kom ik tot niets.
;)
Oh ja dat geloof ik, dan krijg je weer je oude ik terug :) .
Waar ik wel net van schrok is dat ik wat hartkloppingen kreeg en druk op de borst en daardoor beetje paniek kreeg.
Gaat deze bijwerking nog over?.
Ben maar stuk gaan wandelen voor afleiding.
Haha, ja dat hoort er ook bij. Gaat wel weer over! ;)
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 13:27
Oh ja dat geloof ik, dan krijg je weer je oude ik terug :) .
Waar ik wel net van schrok is dat ik wat hartkloppingen kreeg en druk op de borst en daardoor beetje paniek kreeg.
Gaat deze bijwerking nog over?.
Ben maar stuk gaan wandelen voor afleiding.
dat had ik van welbutrin ook , ze vertelden me dat het een beetje gelijkaardig is aan concerta e.d.
Hopelijk worden die bijwerkingen beter voor je.
kv12 schreef:
23-01-2019 14:22
dat had ik van welbutrin ook , ze vertelden me dat het een beetje gelijkaardig is aan concerta e.d.
Hopelijk worden die bijwerkingen beter voor je.
Dat hoop ik ook!
Mijn psychiater zei dat welbutrin wel een zware wenperiode heeft met veel bijwerkingen.
Ik hoop dat jij ook iets gaat vinden wat voor je werkt .
Misschien toch ook eens naar concerta vragen?
Nou inderdaad heel duidelijk gemerkt wanneer het uitwerkt .
Hier rond half vier (vanaf half 8).
Ik doe opeens weer alles door elkaar en drie dingen tegelijk.
Sneller geïrriteerd.
En beetje somber en emotioneel. Is dit normaal en gaat het nog beter worden?
Best lastig want dit is het drukste moment van de dag met de kinderen uit school
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 16:08
Nou inderdaad heel duidelijk gemerkt wanneer het uitwerkt .
Hier rond half vier (vanaf half 8).
Ik doe opeens weer alles door elkaar en drie dingen tegelijk.
Sneller geïrriteerd.
En beetje somber en emotioneel. Is dit normaal en gaat het nog beter worden?
Best lastig want dit is het drukste moment van de dag met de kinderen uit school
ben je anders ook soms somber en geiriteerd?

Ik las wel dat je een rebound effect hebt als het uitwerkt , dat alles dus eigenlijk erger word dan normaal als het uitwerkt
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 14:43
Dat hoop ik ook!
Mijn psychiater zei dat welbutrin wel een zware wenperiode heeft met veel bijwerkingen.
Ik hoop dat jij ook iets gaat vinden wat voor je werkt .
Misschien toch ook eens naar concerta vragen?
voor mij gaf welbutrin initieel amper bijwerkingen , ik werd amper moe en kon dubbel zover wandelen als normaal zonder ook maar iets te voelen , was echt bizar.

ik kreeg er eigenlijk gelijk energie van en voelde me met momenten veel beter .
pas na weken begon ik meer en meer angstig te worden , hyperventileren , heel hoge hartslag (had tot 150 in rust ) mega gejaagd gevoel
Toen ik startte met methylfenidaat, ben ik langzaam gaan opbouwen op advies van de psychiater.
Eerst 5 mg en na 4 uur opnieuw 5 mg.
Daarna opgehoogd naar 10 mg en na 4 uur opnieuw 10 mg.
Vervolgens overgestapt op methylfenidaat (mylan) met vertraagde afgifte 1x 27 mg.

Mijn psychiater vond het belangrijk om eerst te kijken naar het effect van 5 mg en dan langzaam op te hogen. Juist om te vermijden dat mogelijke bijwerkingen te heftig zouden kunnen zijn.

De medicatie maakt dat ik niet meer zo'n chaos in mijn hoofd heb, me beter kan focussen op één ding tegelijk. Ik ben minder onrustig en maak af waar ik aan begonnen ben voordat ik aan het volgende begin.

Ik kijk per dag hoe laat ik start met de medicatie. De werking is bij mij 8 uur. Ik merk dat het uitgewerkt is omdat ik dan óf heel moe wordt óf me niet meer goed kan concentreren. Ik plan de start van de medicatie dus zo, dat de rebound komt op het moment dat het me uitkomt.
Soms wil ik dat ik gedurende bijvoorbeeld 12 uur geconcentreerd kan blijven. In dat geval neem ik 8 uur nadat ik de eerste pil heb genomen nog een tabletje (zonder vertraagde afgifte).
Case-je schreef:
23-01-2019 17:46
Toen ik startte met methylfenidaat, ben ik langzaam gaan opbouwen op advies van de psychiater.
Eerst 5 mg en na 4 uur opnieuw 5 mg.
Daarna opgehoogd naar 10 mg en na 4 uur opnieuw 10 mg.
Vervolgens overgestapt op methylfenidaat (mylan) met vertraagde afgifte 1x 27 mg.

Mijn psychiater vond het belangrijk om eerst te kijken naar het effect van 5 mg en dan langzaam op te hogen. Juist om te vermijden dat mogelijke bijwerkingen te heftig zouden kunnen zijn.

De medicatie maakt dat ik niet meer zo'n chaos in mijn hoofd heb, me beter kan focussen op één ding tegelijk. Ik ben minder onrustig en maak af waar ik aan begonnen ben voordat ik aan het volgende begin.

Ik kijk per dag hoe laat ik start met de medicatie. De werking is bij mij 8 uur. Ik merk dat het uitgewerkt is omdat ik dan óf heel moe wordt óf me niet meer goed kan concentreren. Ik plan de start van de medicatie dus zo, dat de rebound komt op het moment dat het me uitkomt.
Soms wil ik dat ik gedurende bijvoorbeeld 12 uur geconcentreerd kan blijven. In dat geval neem ik 8 uur nadat ik de eerste pil heb genomen nog een tabletje (zonder vertraagde afgifte).
Bedankt voor het delen van je ervaring .
Fijn dat je er zo goed bij voelt.
Gebruik je nu nog de metylfenidaad van Mylan met verlengde afgifte?
En nog steeds 27 mg.
Mijn psychiater heeft me gelijk op 34 mg gezet namelijk.
kv12 schreef:
23-01-2019 17:04
ben je anders ook soms somber en geiriteerd?

Ik las wel dat je een rebound effect hebt als het uitwerkt , dat alles dus eigenlijk erger word dan normaal als het uitwerkt
Ja geïrriteerd en boos bij bijvoorbeeld teveel prikkels.
Past bij de ADHD.
Wat ga jij nu doen?
Heeft je psychiater een behandelplan?
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 20:47
Ja geïrriteerd en boos bij bijvoorbeeld teveel prikkels.
Past bij de ADHD.
Wat ga jij nu doen?
Heeft je psychiater een behandelplan?
niet echt , ik kom er ongeveer maandelijks al jarenlang , veel meer dan een babbel is er niet.

Dacht me mss in te schrijven voor een intensieve dagtherapie ofzo ? een vriendin heeft dit gedaan die een depressie had (acuut) , 3 maand intensieve therapie.
Maar de psychiater zei dat dit niks voor mij was , mijn depressie is chronisch en mijn autisme wil ook niet zo daar zei ze .
langs de andere kan denk ik an van , heb ik tenminste 3 maand afleiding en geraak ik zo de dag door ....

Er zijn ook nog amper zaken die ik kan proberen en heb het idee dat die enkele (kleine) mogelijkheden die er nog zijn dat ze die wat uitstelt ofzo .
Omdat ik euthanasie al aangekaart had mss...
Ben hier nog niet klaar en ben helemaal niet suicidaal maar dit kan zo echt niet lang verder :-(

Ik werd vroeger ook super snel boos en geiriteerd als iets niet naar wens liep , soms gewoon ook bij miereneukerij als het me allemaal tot boven zat .

dit heb ik nu niet meer , depressie is allesoverheersend denk ik.

Maar veel van mijn problemen komen voort uit aandacht problemen denk ik , school lukte niet omdat ik niet kon concentreren , op het werk net hetzelfde , kon ook nooit iets afwerken en bleef alles opstappelen .
Dan mijn perfectionisme nog , enkel tevreden als iets perfect was , helaas was er haast nooit iets perfect , enkel simpele en strict te beoordelen zaken kunnen perfect al de rest onmogelijk eigenlijk.
Eva_1983 schreef:
22-01-2019 13:11
Ik heb trouwens de merkloze variant van concerta, dit wilde hij eerst proberen .
Sorry, was een beetje druk dus nu pas tijd gehad om te lezen... Ik heb bewust gekozen voor de echte concerta. Ze wilde mij opeens die merkloze geven. Dat wilde ik niet, betaal liever iets meer bij.
hoe gaat het vandaag? hoe was je avond/nacht?
Eva_1983 schreef:
22-01-2019 12:54
Hey starmiss,

Mijn psychiater raadde aan om gelijk te starten met 36 mg.
Fijn dat je dit middel ook eens een keer niet kan nemen als dat zo uitkomt
Mijn psychiater zei dat je dan ook echt verschil merkt .
Wat ik vooral hoop is dat het helpt tegen mijn impulsiviteit.
Ik ben niet extreem beweeglijk (wel veel praten), maar ik ben echt een flapuit, waardoor ik weleens conflicten heb met mensen.
Hoop dat ik wat meer ga denken en dan doen ipv andersom :) .
Ook doe ik nu 10.000 dingen tegelijk en heb toch een gezin draaiende te houden dus wil daar ook wat meer rust in.
Hoe gaat de combinatie bij jou en je gezin?
Mijn kinderen zijn 6,5 en bijna 3.
Heeft je gezin geen gedragsverandering aan je gemerkt?
Ik slik trouwens ook een lichte dosis antidepressiva ivm angst klachten (al 7 jaar) escitalopram.
Hoop dat te kunnen afbouwen .
Maar wat ik begrepen heb gaat men van concerta niet minder tobben? Of toch wel? Omdat je wellicht rustiger in je hoofd wordt?
Psychiater gaf me ook de optie voor welbutirin, maar dat is een heftige opbouwfase.

Ben je erg afgevallen?
Er mag van mij wel 5 kg af , maar liever niet meer .
En kun je s'avonds goed slapen?

Ik heb ook vooral last van praten, die bewegelijkheid is minder geworden met de jaren. Ik was echt een regelrechte flapuit... ook conflicten met mensen maar je kan niet volledig uit gaan dat de medicijnen werken. Ik heb geleerd om niet meteen te reageren, eerst even diep ademhalen en dan pas te reageren... Het heeft lang geduurd om dit volledig onder de knie te krijgen. Soms floep ik er nog weleens wat uit maar over het algemeen ben ik een stuk rustiger.

Oh mijn schoonmoeder zei laatst nog, jeetje ga even zitten, ik bleef maar doorgaan... Ik heb zelf een zoontje van 1,5 en vind het best pittig. Daarbij zijn we bezig met een huis kopen en onze te verkopen. Alles komt op mij neer dus ik slaap ontzettend slecht. Blijf maar malen, ben zenuwachtig en onrustig. Medicijnen helpen helaas daar niet tegen... Zonder deze dingen moet ik zeggen dat ik wel beter slaap doordeweeks wanneer ik de medicijnen slik dan in het weekend. Verder eigenlijk geen bijverschijnselen wanneer ik ze niet slik. Medicijnen helpen in principe niet voor het tobben maar doordat je meer orde hebt in je hoofd heb je ook minder last van het tobben. Ik zorg ook dat voordat ik ga slapen ik alles heb gedaan of heb opgeschreven zodat ik daar niet meer over ga nadenken. Ik heb ook een notitieblok naast me liggen dat wanneer ik ergens over ga nadenken dat ik het niet moet vergeten, het dan opschrijf, dan is het uit mijn systeem.

Afgevallen, tja, niet echt... Ben nog steeds te zwaar maar was wel na 3 weken mijn zwangerschapsgewicht volledig kwijt nadat ik weer was begonnen met de concerta... Ik snaai minder maar eet nog wel hetzelfde... Ik blijf nu gewoon netjes op gewicht.
StarMiss schreef:
24-01-2019 12:09
Ik heb ook vooral last van praten, die bewegelijkheid is minder geworden met de jaren. Ik was echt een regelrechte flapuit... ook conflicten met mensen maar je kan niet volledig uit gaan dat de medicijnen werken. Ik heb geleerd om niet meteen te reageren, eerst even diep ademhalen en dan pas te reageren... Het heeft lang geduurd om dit volledig onder de knie te krijgen. Soms floep ik er nog weleens wat uit maar over het algemeen ben ik een stuk rustiger.

Oh mijn schoonmoeder zei laatst nog, jeetje ga even zitten, ik bleef maar doorgaan... Ik heb zelf een zoontje van 1,5 en vind het best pittig. Daarbij zijn we bezig met een huis kopen en onze te verkopen. Alles komt op mij neer dus ik slaap ontzettend slecht. Blijf maar malen, ben zenuwachtig en onrustig. Medicijnen helpen helaas daar niet tegen... Zonder deze dingen moet ik zeggen dat ik wel beter slaap doordeweeks wanneer ik de medicijnen slik dan in het weekend. Verder eigenlijk geen bijverschijnselen wanneer ik ze niet slik. Medicijnen helpen in principe niet voor het tobben maar doordat je meer orde hebt in je hoofd heb je ook minder last van het tobben. Ik zorg ook dat voordat ik ga slapen ik alles heb gedaan of heb opgeschreven zodat ik daar niet meer over ga nadenken. Ik heb ook een notitieblok naast me liggen dat wanneer ik ergens over ga nadenken dat ik het niet moet vergeten, het dan opschrijf, dan is het uit mijn systeem.

Afgevallen, tja, niet echt... Ben nog steeds te zwaar maar was wel na 3 weken mijn zwangerschapsgewicht volledig kwijt nadat ik weer was begonnen met de concerta... Ik snaai minder maar eet nog wel hetzelfde... Ik blijf nu gewoon netjes op gewicht.
Hoi Starmiss,

Lief dat je ondanks je drukte toch nog de tijd neemt om je ervaring te delen, wordt zeer gewaardeerd.
Vervelend dat je het nu zo druk hebt met de verkoop van je huis, dat geeft stress.. Hopelijk kun je het allemaal op een rijtje krijgen.
Wij ADHDers kunnen natuurlijk slecht prikkels verwerken.
Als je moeder wordt, staat sowieso je leven op z`n kop.
Zeker de eerste keer, iedere moeder is onzeker en je maakt alles voor de eerste keer mee. Dat duurt een poos, voordat je je draai daarin hebt gevonden.
Een voordeel: het is een goede dagbesteding, waardoor je een doel hebt en minder tijd hebt om over je eigen problemen te tobben :-).

Ik heb een terugbelverzoek achtergelaten bij mijn psychiater.
Ik heb wat vragen over de werking/ bijwerkingen.
Heb nu een werkdag en ik vind het behoorlijk zwaar, had beter thuis kunnen blijven.
Gisteren had ik rond 16.00 uur een rebound. erg vroeg dus, was niet fijn want kon geen 1 geluidje van mijn kinderen meer verdragen, alles kwam 10x zo hard binnen.

Vandaag gaat het ook niet optimaal.. Ik kreeg echt een soort paniekaanval toen het middel begon te werken. Daarna werd ik rustiger.
Wat heel erg goed gaat en waar ik verschil in merk is dat ik veel minder snel geirriteert reageer op dingen en minder impulsief (alsof ik dus eerst nadenk voordat ik wat zeg ipv flapuit).
Ben ook een stuk rustiger/ zelfs beetje somber/afgevlakt.
Maar nu rond 16.00 ben ik echt op, kan niet goed meer concentreren en ben echt super moe.
Ik ga ook om het merk concerta vragen ivm de merkloze.
Maar wat nog een groot nadeel is is dat ik prikkels om me heen totaal niet kan verdragen, geluiden om me heen, het wordt me al snel teveel.
Normaal gesproken val ik dan sneller uit tegen mensen, maar nu blijf ik rustig, maar in mezelf voel ik dus wel een hoop onrust
Zijn dit bijwerkingen wordt dit beter?
Hi,

Ok dan is dit middel momenteel niet aan mij besteed denk ik .
vandaag behoorlijk ingestort , paniek hyperventilatie , zo ziek voelen dat ik wil overgeven , met verstand werkt amper nog .

ik zit er gewoon compleet doorheen seg..... een middel dat voor ene paniekreactie of somberheid kan zorgen kan ik echt niet aan nu.
Kv2 ik hoop dat er een traject komt bij de psychiater of psycholoog waardoor je je beter gaat voelen.

Update: ik ben even een dagje gestopt. Donderdag op het werk voelde ik me helemaal niet fijn bij de concerta.
Huilbuien, en voelde me totaal maar 3 uur goed, werkte snel uit en last van rebound.
Dit weekend ga ik 18 mg proberen (halve dosis)
Heb woensdag een gesprek met psychiater en denk dat ik welbutrin ga vragen .
Dit is niet mijn middel. (De merkloze concerta)
Vandaag 18 mg om 9 uur genomen en in tegenstelling tot de 36 mg heb ik een prima dag gehad met weinig bijwerkingen.
Wel begon het om 15 uur uit te werken en heb ik als test om 15 uur weer 18 mg genomen en ben heeeel benieuwd of ik vanavond kan slapen .
Al met al fijn om maar één gedachte tegelijk te hebben.
Verder was ik erg loom en heb niet veel gedaan vandaag .
Ook voelt het nog steeds een beetje als drugs = lekker gevoel en dat vind ik best eng.
En herkennen jullie het volgende?: Ik heb steeds trek in iets (snoep, alcohol, roken of koffie) terwijl ik nooit drink of rook... Ik heb er niet aan toegegeven uiteraard.
Vanmorgen gewoon weer 36 mg genomen en ging super vandaag. Amper bijwerkingen ..
Eva_1983 schreef:
27-01-2019 14:13
Vanmorgen gewoon weer 36 mg genomen en ging super vandaag. Amper bijwerkingen ..
Beviel je 2x 18 niet zo goed dan?
Jawel maar dit heeft beter effect.
Nu vrije dag dus durfde wel weer uit te testen.
Ging stukken beter dan op werk.
Begin al te wennen aan het gevoel.
Kan beter hoofdzaak van bijzaak filteren waardoor ik ook minder aan tobben ben.

Natuurlijk nog even wachten wat dit middel op de lange termijn voor me doet.
En vraag me ook af of langdurig slikken niet slecht is voor de gezondheid.
Ook ga ik vragen of ik de echte concerta mag proberen (is wel duurder) om te kijken of die langer werkt dan deze merkloze.
Eva_1983 schreef:
24-01-2019 15:50
Hoi Starmiss,

Lief dat je ondanks je drukte toch nog de tijd neemt om je ervaring te delen, wordt zeer gewaardeerd.
Vervelend dat je het nu zo druk hebt met de verkoop van je huis, dat geeft stress.. Hopelijk kun je het allemaal op een rijtje krijgen.
Wij ADHDers kunnen natuurlijk slecht prikkels verwerken.
Als je moeder wordt, staat sowieso je leven op z`n kop.
Zeker de eerste keer, iedere moeder is onzeker en je maakt alles voor de eerste keer mee. Dat duurt een poos, voordat je je draai daarin hebt gevonden.
Een voordeel: het is een goede dagbesteding, waardoor je een doel hebt en minder tijd hebt om over je eigen problemen te tobben :-).

Ik heb een terugbelverzoek achtergelaten bij mijn psychiater.
Ik heb wat vragen over de werking/ bijwerkingen.
Heb nu een werkdag en ik vind het behoorlijk zwaar, had beter thuis kunnen blijven.
Gisteren had ik rond 16.00 uur een rebound. erg vroeg dus, was niet fijn want kon geen 1 geluidje van mijn kinderen meer verdragen, alles kwam 10x zo hard binnen.

Vandaag gaat het ook niet optimaal.. Ik kreeg echt een soort paniekaanval toen het middel begon te werken. Daarna werd ik rustiger.
Wat heel erg goed gaat en waar ik verschil in merk is dat ik veel minder snel geirriteert reageer op dingen en minder impulsief (alsof ik dus eerst nadenk voordat ik wat zeg ipv flapuit).
Ben ook een stuk rustiger/ zelfs beetje somber/afgevlakt.
Maar nu rond 16.00 ben ik echt op, kan niet goed meer concentreren en ben echt super moe.
Ik ga ook om het merk concerta vragen ivm de merkloze.
Maar wat nog een groot nadeel is is dat ik prikkels om me heen totaal niet kan verdragen, geluiden om me heen, het wordt me al snel teveel.
Normaal gesproken val ik dan sneller uit tegen mensen, maar nu blijf ik rustig, maar in mezelf voel ik dus wel een hoop onrust
Zijn dit bijwerkingen wordt dit beter?
Hi,

Ik heb vandaag maar de makelaar gebeld voor meer informatie, heeft me wel gerustgesteld :-) Wat ben ik een drama in zaken waarbij ik de controle uit handen moet geven.

Oh ja, ik wist niet dat een mens zo onzeker kon zijn en aan alles kan twijfelen na het krijgen van een kind. Ik was een wrak, vroeg me serieus bij alles af of ik het wel goed deed. Nu is hij bijna 1,5 en het is een heerlijk ventje en die twijfels zijn gelukkig bijna helemaal weg...

Je bent pas net begonnen met de medicijnen, moet je lichaam en geest ook aan wennen, maar las ook dat het al wat beter gaat. Heel goed om te horen. Gewoon aankijken hoe het gaat de komende tijd en inderdaad probeer eens de echte concerta. Ik weet het verschil niet, ik heb altijd de echte gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven