Ervaringen Escitalopram

04-08-2026 18:15 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 4 weken terug gestart met 5mg Escitalopram. Best last gehad van bijwerkingen zoals misselijkheid, toegenomen onrust, onrustige nachten.
Nu ik op week 4 zit had ik eigenlijk gehoopt van de bijwerkingen af te zijn. Maar nu heb ik ineens weer hele slechte nachten! Terwijl het slapen voor het gebruik van Escitalopram juist weer een stuk beter ging. Bij mij triggert slechte slaap een enorme angst. Dus ik ben eigenlijk een beetje bang of ik er wel goed aan heb gedaan te starten met de medicatie. En ik weet dat ik nog geen effect hoef te merken van de werking maar dat slechte slapen dat sloopt me echt.
Ik slik het trouwens voor een gegeneraliseerde angststoornis.

Ik hoor graag wat ervaringen!
Hopelijk gaat ze het snel accepteren als ze echt gaat merken dat het haar goed doet. Mijn dochter accepteerde de medicatie wel, maar aan de andere kant welke ze er niet afhankelijk van zijn, heel dubbel. Ze zit nu 2 dagen zonder en het gaat tot nu toe goed. Ja ze is stiller, vlakker, minder energiek, maar dat is ook haar aard en dat stukje ass.

Succes!
Te snel effect verwachten van escitalopram is niet echt "handig". Jammer dat ook dat niet goed wordt uitgelegd aan mensen.

Bij angstklachten is het maximale effect van de voorgeschreven dosering na ongeveer 2 tot 3 maanden bereikt. Helaas moet je dus veel geduld hebben, zeker als je stapsgewijs met druppels toewerkt naar de gewenste dosering. Dan duurt het mogelijk nog wat langer.

Als voorbeeld (en ik begrijp goed dat dit niet voor iedereen zo is) bij mijn dochter: bouwde in ongeveer 6 weken op naar 10 mg escitalopram, zat vlak voor kerst op de tien mg en vanaf februari ging het "pas" beter met haar.

Het verrotte is dus dat je voor al die nare bijwerkingen niet direct wat terug krijgt en je daarna ook nog ellenlang kunt wachten op dat maximale effect...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven