Euthanasie steeds meer voor jongeren

20-01-2022 16:59 182 berichten
Ben ik de enige die ervan schrikt hoe erg dit wordt genormaliseerd en geaccepteerd door iedereen. Begrijp me niet verkeerd.. ik kan ergens begrijpen dat mensen er een einde aan willen maken, vooral als de psychische en lichamelijke klachten zo erg zijn of medisch niet meer geholpen kan worden. Maar ik kan het niet begrijpen dat mensen die er zo doorheen zitten door depressie worden geholpen aan een “fijne zelfmoord”. Waar is ons menselijkheid gebleven.. ipv iemand helpen en alles eraan doen diegene in leven te houden, zeggen we eigenlijk dat het ook prima is als iemand het leven wilt verlaten op een rustgevende manier en aan alle ellende van binnen of buiten wilt ontsnappen.

Ik kan het niet in mijn hoofd halen om ooit iemand te zeggen dat het een goede keuze is. Dat kan ik niet.

Misschien praat ik te makkelijk, dat kan. Maar ik heb vele familieleden die ook depressief zijn, maar nooit besluiten om er een einde aan te maken. Het is niet alleen dat je anderen daar levenslang verdriet mee doet. Maar ook het besef dat een donkere periode altijd kan overgaan.

Als voorbeeld; ik ben intens dankbaar dat mijn zusje na haar zelfmoordpoging nog leeft.
Door bepaalde omstandigheden kan je geen uitweg meer zien. Maar na 3, 5 of 10 jaar kan je leven er totaal anders uitzien.

Hoe kan je dan mensen aansporen of aanmoedigen tijdens zo’n proces? Ik kan het namelijk niet begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Een lijdensweg is geen levensweg en iemand verplichten een lijdensweg te volgen in plaats van een levensweg noem ik onmenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
20-01-2022 17:00
Een lijdensweg is geen levensweg en iemand verplichten een lijdensweg te volgen in plaats van een levensweg noem ik onmenselijk.
Precies.

En mensen die euthanasie niet begrijpen, daar heb ik dan weer geen begrip voor. Ik vind euthanasie een groot goed.

Ik vind het wel zorgwekkend dat er schijnbaar veel jongeren met een depressie rondlopen.
Ugli schreef:
20-01-2022 17:00
Een lijdensweg is geen levensweg en iemand verplichten een lijdensweg te volgen in plaats van een levensweg noem ik onmenselijk.
Lijden hoort bij het leven. Het is niet alleen maar genieten. Tegenslagen en alles wat daarbij komt hoort erbij, strijden en volhouden om in leven te blijven. Na regen komt zonneschijn. Blijven hopen misschien en geduld hebben. In plaats van opgeven en er een einde aan maken?
Alle reacties Link kopieren
Ook het traject naar euthanasie is loodzwaar, je krijgt niet zomaar euthanasie.

Psychische ziekte is loodzwaar, vaak onzichtbaar en lang niet altijd te genezen.

Is je zusje nog blij dat ze leeft?
Je maakt een denkfout, denk ik, door te denken dat euthanasie in plaats komt van behandeling. Dat is niet zo. Ook bij een psychiatrische aandoening moet er nog steeds sprake zijn van ondraaglijk en uitzichtloos lijden en moeten eerst alle mogelijke behandelingen zijn geprobeerd. Het is een lange (lijdens-)weg.

Gaat het nu beter met je zus? Heeft ze wat levensvreugde kunnen vinden?
Alle reacties Link kopieren
lienxs schreef:
20-01-2022 17:02
Lijden hoort bij het leven. Het is niet alleen maar genieten. Tegenslagen en alles wat daarbij komt hoort erbij, strijden en volhouden om in leven te blijven. Na regen komt zonneschijn. Blijven hopen misschien en geduld hebben. In plaats van opgeven en er een einde aan maken?
:sick:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ik denk/weet dat dit echt veel genuanceerder ligt dan wat jij hier nu schrijft.
Net zoals bij euthanasie voor elke andere reden geldt ook voor euthanasie in de psychiatrie dat ze in principe moeten kunnen voldoen aan de eisen voor euthanasie.
En moet het dus te bewijzen zijn dat het uitzichtloos en onbehandelbaar lijden is. Dat houdt vaak in de het proces extreem lang en zwaar is, dat veel aanvragen afgewezen worden of dat er eerst nog voorwaarden gesteld worden qua behandelingen of medicatie die geprobeerd moet worden.
En voor euthanasie bij iemand met psychische problemen wordt hier zelfs nog strenger naar gekeken omdat het vaak lastiger te bewijzen is. Dus moet er voor gezorgd worden dat de dossieropbouw helemaal goed en duidelijk gebeurt.
Ik denk ook dat het voor de omgeving niet zozeer een aansporen of aanmoedigen van het proces is. Maar dat het meer een accespatieproces is. Die zien hun naaste vaak ook al jarenlang vechten, meerdere therapieën en evt ook opnames enz gehad hebben maar niet beter worden. Dan liever dat het einde op een humane manier geregeld kan worden dan dat iemand dat ook nog eens heel erg eenzaam en alleen op een vaak zeer pijnlijke manier moet doen.
Alle reacties Link kopieren
lienxs schreef:
20-01-2022 17:02
Lijden hoort bij het leven. Het is niet alleen maar genieten. Tegenslagen en alles wat daarbij komt hoort erbij, strijden en volhouden om in leven te blijven. Na regen komt zonneschijn. Blijven hopen misschien en geduld hebben. In plaats van opgeven en er een einde aan maken?
Er is een geweldig therapeut aan jou verloren gegaan....
Dahlia74 schreef:
20-01-2022 17:03
Ook het traject naar euthanasie is loodzwaar, je krijgt niet zomaar euthanasie.

Psychische ziekte is loodzwaar, vaak onzichtbaar en lang niet altijd te genezen.

Is je zusje nog blij dat ze leeft?
Dat snap ik wel. Ik weet dat je het niet zomaar krijgt. Maar dat het mogelijk is en dat ermee uiteindelijk wordt ingestemd kan ik gevoelsmatig niet begrijpen. Hoe graag ik ook denk dat het iedereens eigen keuze is, vind ik het jammer en best wel extreem dat er jongeren zijn op jonge leeftijd die daarmee begeleid worden naar een einde.

Ja zeker. Uiteindelijk was die periode gewoon heel erg zwaar en heeft het zeker jaren gekost om vooruitgang. Maar ze is zelfs de meeste sterke en gelukkige persoon in het gezin nu.

Tijden kunnen veranderen en ik denk dat mensen dat niet willen of kunnen inzien, maar blijven doorvechten en uiteindelijk komt alles echt wel goed. Als je blijft focussen op je zieke mentale gesteldheid en denkt aan zelfmoord, kan je ook proberen deze gedachtes te blokkeren dan ze te voeden waardoor het uiteindelijk de enige vredige uitweg lijkt.
Alle reacties Link kopieren
lienxs schreef:
20-01-2022 17:02
Lijden hoort bij het leven. Het is niet alleen maar genieten.

Ach als dat de argumentatie is: dood hoort ook bij het leven.
Alle reacties Link kopieren
heb je de documentaire 'Euthanasie De Movie | Een BOOS Docu' gezien?

https://www.youtube.com/watch?v=IXWMIokE10Y

en die over ouders die hun kinderen laten versterven omdat euthanasie geen optie is?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230377 ... r-je-kind

en Deze jongeren zien euthanasie als enige uitweg | Too Young To Die

https://www.youtube.com/watch?v=gkb203SWJ3M
fugu wijzigde dit bericht op 20-01-2022 17:15
16.08% gewijzigd
lienxs schreef:
20-01-2022 17:02
Lijden hoort bij het leven. Het is niet alleen maar genieten. Tegenslagen en alles wat daarbij komt hoort erbij, strijden en volhouden om in leven te blijven. Na regen komt zonneschijn. Blijven hopen misschien en geduld hebben. In plaats van opgeven en er een einde aan maken?
Wat een geleuter. Ik kan me er voor mezelf ook niks bij voorstellen hoor, want ik ben nou eenmaal pathologisch optimistisch. Maar ik zou me er wel voor wachten om te roepen dat mensen voor wie het leven ondraaglijk is maar moeten gaan zitten wachten tot de zon gaat schijnen.
Alle reacties Link kopieren
@TO: Het is ook niet te begrijpen als je het nooit zelf hebt moeten doorstaan.
Alle reacties Link kopieren
Lijden hoort inderdaad bij het leven, maar zelfbeschikkingsrecht ook als het om je levenseinde gaat. Onze gezondheidszorg is veel te hippocratisch en calvinistisch ingericht. Daar ondervinden we, mede door vergrijzing en medisch wetenschappelijke revolutie, al jarenlang problemen door. We accepteren niet meer zo makkelijk dat doodgaan bij het leven hoort, ook als iemand door psychisch uitzichtloos en ondraaglijk lijden klaar is met zijn/haar leven. Depressie en andere vervelende psychiatrische aandoeningen worden nog steeds niet begrepen, maar blijkbaar hebben mensen wel een waardeoordeel daarover en al helemaal als het jonge mensen zijn.

Recentelijk is er iemand die ik goed heb gekend overleden door zelfdoding. De depressie, angst en dwang verteerden die persoon zichtbaar. Ik had deze persoon liever een euthanasietraject gegund waarbij samen met familie naar het einde kan worden toegewerkt en geleefd. Nu is deze persoon eruit gestapt en kreeg de familie van de politie het bericht dat hun familielid levenloos was aangetroffen.

Goed sterven hoort in mijn optiek ook bij het leven. En het werd hier al benoemd, maar om even in herhaling te vallen; euthanasie krijg je inderdaad niet zomaar. Daar gaat een jarenlang beoordelingstraject aan vooraf.
ES1977 schreef:
20-01-2022 17:12
@TO: Het is ook niet te begrijpen als je het nooit zelf hebt moeten doorstaan.
En TO: jij hoeft het ook niet te begrijpen. Jij gaat er namelijk helemaal niet over wat iemand anders met zijn leven doet.
Alle reacties Link kopieren
Je had vorig jaar de serie "Leven voor de dood". Ik vond dat heel heftig, maar gaf mij ook weer nieuwe inzichten. Ik kan het je aanraden deze serie te kijken.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 20-01-2022 17:17
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lienxs schreef:
20-01-2022 17:11
Uiteindelijk was die periode gewoon heel erg zwaar en heeft het zeker jaren gekost om vooruitgang. Maar ze is zelfs de meeste sterke en gelukkige persoon in het gezin nu. Dit is anekdotisch en kun je niet generaliseren.

Tijden kunnen veranderen en ik denk dat mensen dat niet willen of kunnen inzien, maar blijven doorvechten en uiteindelijk komt alles echt wel goed. Als je blijft focussen op je zieke mentale gesteldheid en denkt aan zelfmoord, kan je ook proberen deze gedachtes te blokkeren dan ze te voeden waardoor het uiteindelijk de enige vredige uitweg lijkt.Dat is jouw visie, maar ook dat is net iets teveel generalisatie. Als het zo eenvoudig was, konden we de hele GGZ wel opdoeken.
Alle reacties Link kopieren
lienxs schreef:
20-01-2022 17:11
Dat snap ik wel. Ik weet dat je het niet zomaar krijgt. Maar dat het mogelijk is en dat ermee uiteindelijk wordt ingestemd kan ik gevoelsmatig niet begrijpen. Hoe graag ik ook denk dat het iedereens eigen keuze is, vind ik het jammer en best wel extreem dat er jongeren zijn op jonge leeftijd die daarmee begeleid worden naar een einde.

Ja zeker. Uiteindelijk was die periode gewoon heel erg zwaar en heeft het zeker jaren gekost om vooruitgang. Maar ze is zelfs de meeste sterke en gelukkige persoon in het gezin nu.

Tijden kunnen veranderen en ik denk dat mensen dat niet willen of kunnen inzien, maar blijven doorvechten en uiteindelijk komt alles echt wel goed. Als je blijft focussen op je zieke mentale gesteldheid en denkt aan zelfmoord, kan je ook proberen deze gedachtes te blokkeren dan ze te voeden waardoor het uiteindelijk de enige vredige uitweg lijkt.
O dus als je voor euthanasie kiest ben je maar een slappeling? :bonk:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
lienxs schreef:
20-01-2022 17:11
Dat snap ik wel. Ik weet dat je het niet zomaar krijgt. Maar dat het mogelijk is en dat ermee uiteindelijk wordt ingestemd kan ik gevoelsmatig niet begrijpen. Hoe graag ik ook denk dat het iedereens eigen keuze is, vind ik het jammer en best wel extreem dat er jongeren zijn op jonge leeftijd die daarmee begeleid worden naar een einde.

Ja zeker. Uiteindelijk was die periode gewoon heel erg zwaar en heeft het zeker jaren gekost om vooruitgang. Maar ze is zelfs de meeste sterke en gelukkige persoon in het gezin nu.

Tijden kunnen veranderen en ik denk dat mensen dat niet willen of kunnen inzien, maar blijven doorvechten en uiteindelijk komt alles echt wel goed. Als je blijft focussen op je zieke mentale gesteldheid en denkt aan zelfmoord, kan je ook proberen deze gedachtes te blokkeren dan ze te voeden waardoor het uiteindelijk de enige vredige uitweg lijkt.
Heb je door dat je hiermee zegt dat mensen hun depressie/trauma/psychisch lijden aan zichzelf te danken hebben, en dat ze gewoon niet hard genoeg hebben geprobeerd als het niet lukt om beter te worden? Gewoon positief denken en dan word je vanzelf beter?

Het komt niet altijd goed. Soms komt er na regen een storm en daarna een tsunami.
tyche wijzigde dit bericht op 20-01-2022 17:19
0.66% gewijzigd
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
20-01-2022 17:17
Heb je door dat je hiermee zegt dat mensen hun depressie/trauma/psychisch lijden aan zichzelf te danken hebben, en dat ze gewoon niet hard moeten proberen als het niet lukt om beter te worden? Gewoon positief denken en dan word je vanzelf beter?

En wandelen. Veel wandelen.
Alle reacties Link kopieren
lienxs schreef:
20-01-2022 17:11

Tijden kunnen veranderen en ik denk dat mensen dat niet willen of kunnen inzien, maar blijven doorvechten en uiteindelijk komt alles echt wel goed. Als je blijft focussen op je zieke mentale gesteldheid en denkt aan zelfmoord, kan je ook proberen deze gedachtes te blokkeren dan ze te voeden waardoor het uiteindelijk de enige vredige uitweg lijkt.
Agossie, meisje.
Alle reacties Link kopieren
Mij bekruipt steeds meer het gevoel bij het lezen van de ene na de andere reactie dat dit een trol topic is 🤨

Dit soort onderwerpen zijn heel precair en als ik kijk naar de wijze waarop TO reageert, dan begin ik onderhand te denken dat dit topic bedoelt is om een soort vervelende discussie op gang te brengen dan dat het echt serieus is bedoeld...
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-01-2022 17:12
Wat een geleuter. Ik kan me er voor mezelf ook niks bij voorstellen hoor, want ik ben nou eenmaal pathologisch optimistisch. Maar ik zou me er wel voor wachten om te roepen dat mensen voor wie het leven ondraaglijk is maar moeten gaan zitten wachten tot de zon gaat schijnen.
Je moet ook niet wachten, maar wandelen. Dan komt die zon vanzelf.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
lienxs schreef:
20-01-2022 17:02
Lijden hoort bij het leven. Het is niet alleen maar genieten. Tegenslagen en alles wat daarbij komt hoort erbij, strijden en volhouden om in leven te blijven. Na regen komt zonneschijn. Blijven hopen misschien en geduld hebben. In plaats van opgeven en er een einde aan maken?
Dat is dus niet voor iedereen zo. Je kiest er niet voor om geboren te worden, je wordt zomaar op de wereld gegooid. Mag je dan alsjeblieft wel zelf beslissen wanneer je dood gaat?
ysje wijzigde dit bericht op 20-01-2022 17:22
15.77% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven