Faalangst
dinsdag 7 december 2010 om 21:41
Ik heb zo'n last van onzekerheid en de angst om dingen verkeerd te doen. Ik merk echt dat het m'n plezier in dingen vergalt. Het is vooral zo op m'n (nieuwe) werk. Als ik bestellingen aanneem van gasten dan zit ik in een soort angstwolk, en ga ik dus vanzelf fouten maken. Ik vergeet ook wat ze besteld hadden en moet het dan nog een keer vragen. Dit is vrijwilligerswerk want ben ook nog niet toe aan betaald werk.
Ik zou zo graag willen dat ik er meer plezier in had, maar merk dat dat niet lukt omdat ik enorm gefocust ben op het "goed doen" van dingen. Ik ben me hier allemaal wel van bewust maar weet niet hoe ik er mee om moet gaan. Misschien maar accepteren dat sommige dingen me teveel stress geven en het niet meer willen kunnen? Aan de andere kant hou ik ervan om nieuwe dingen te proberen, nieuwe ervaringen op te doen. Het is soms lastig te bepalen of ik moet doorzetten of iets opgeven en m'n aandacht ergens anders op richten.
Ik hoop dat deze faalangst vanzelf minder gaat worden, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zou zo graag willen dat ik er meer plezier in had, maar merk dat dat niet lukt omdat ik enorm gefocust ben op het "goed doen" van dingen. Ik ben me hier allemaal wel van bewust maar weet niet hoe ik er mee om moet gaan. Misschien maar accepteren dat sommige dingen me teveel stress geven en het niet meer willen kunnen? Aan de andere kant hou ik ervan om nieuwe dingen te proberen, nieuwe ervaringen op te doen. Het is soms lastig te bepalen of ik moet doorzetten of iets opgeven en m'n aandacht ergens anders op richten.
Ik hoop dat deze faalangst vanzelf minder gaat worden, heeft iemand daar ervaring mee?
dinsdag 7 december 2010 om 22:04
Ik heb ook heel veel last gehad van faalangst. Anderhalf jaar geleden heb ik een training gedaan bij de maatschappelijke dienstverlening in mijn woonplaats. 10 avonden plus een beetje huiswerk, en het kostte bijna niks. Maar het heeft mij echt enorm geholpen! Het was eigenlijk een assertiviteitstraining, maar het heeft mij ook van het grootste gedeelte van mijn faalangst afgeholpen. Ik heb geleerd om bepaalde (negatieve) gedachtenpatronen te doorbreken, waardoor ik veel zelfverzekerder ben geworden.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
dinsdag 7 december 2010 om 23:08
Ik werk in een call-center (betaald) en ik vergis mij regelmatig!
Ik neem telefoontjes aan voor 2 bedrijven, en een keer nam ik op met de verkeerde bedrijfsnaam.
Als de klant dan verbaast reageert, zeg ik dat ik hem/haar even doorverbindt.
In werkelijkheid druk ik dan even op de wacht-toets, de klant hoort dan muziek, en daarna beantwoord ik opnieuw de klant.
Ik vind van obers ongelooflijk knap dat ze zo veel bestellingen onthouden kunnen, ik zou bij het tweede drankje al een notitie-boekje nodig hebben.
Ik zou al helemaal geen bestelling kunnen onthouden terwijl ik met twee armen vol borden loop, en in zo'n geval zeggen "een momentje, ik kom zo bij uw tafel" (terwijl ik denk "rot toch op, je snapt toch wel dat ik nu met iets anders bezig ben").
Ik vind het overigens niet erg als een ober een keer terugkomt om te vragen wat de bestelling was, soms verander ik zelfs mijn bestelling.
Ik vind het wel vervelend als de ober het verkeerde brengt.
Volgens mij moet je gewoon alle bestellingen op papier zetten, dat is ook handiger voor de rekening.
Ik verwacht overigens dat als je vrijwilligerswerk doet, jouw werkgever geen hoge eisen stellen moet.
Vraag de werkgever eens of hij/zij het erg vind als je een keer iets opnieuw vragen moet.
Oja,
er zijn veel ergere dingen dan een verkeerd drankje bezorgen:
- geld uit de kassa stelen
- klanten onzedelijk betasten
- in de soep spugen
Zolang je dit soort dingen niet doet, is er volgens mij geen probleem.
Ik neem telefoontjes aan voor 2 bedrijven, en een keer nam ik op met de verkeerde bedrijfsnaam.
Als de klant dan verbaast reageert, zeg ik dat ik hem/haar even doorverbindt.
In werkelijkheid druk ik dan even op de wacht-toets, de klant hoort dan muziek, en daarna beantwoord ik opnieuw de klant.
Ik vind van obers ongelooflijk knap dat ze zo veel bestellingen onthouden kunnen, ik zou bij het tweede drankje al een notitie-boekje nodig hebben.
Ik zou al helemaal geen bestelling kunnen onthouden terwijl ik met twee armen vol borden loop, en in zo'n geval zeggen "een momentje, ik kom zo bij uw tafel" (terwijl ik denk "rot toch op, je snapt toch wel dat ik nu met iets anders bezig ben").
Ik vind het overigens niet erg als een ober een keer terugkomt om te vragen wat de bestelling was, soms verander ik zelfs mijn bestelling.
Ik vind het wel vervelend als de ober het verkeerde brengt.
Volgens mij moet je gewoon alle bestellingen op papier zetten, dat is ook handiger voor de rekening.
Ik verwacht overigens dat als je vrijwilligerswerk doet, jouw werkgever geen hoge eisen stellen moet.
Vraag de werkgever eens of hij/zij het erg vind als je een keer iets opnieuw vragen moet.
Oja,
er zijn veel ergere dingen dan een verkeerd drankje bezorgen:
- geld uit de kassa stelen
- klanten onzedelijk betasten
- in de soep spugen
Zolang je dit soort dingen niet doet, is er volgens mij geen probleem.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dinsdag 7 december 2010 om 23:34
Nee, er is heel vaak dan geen probleem, maar zo ziet iemand met faalangst dat niet. Faalangst is jezelf eigenlijk constant saboteren. Je kunt perfect werk afleveren en dan nog balen dat het niet sneller ging. Door een stemmetje in je hoofd te hebben wat telkens zegt dat je het eigenlijk niet kan, dat het eigenlijk niet goed genoeg is, zul je nog eerder niet beginnen aan iets of geen plezier hebben in je overwinningen.
Ik heb professionele hulp nodig gehad, en nog steeds. Ben bezig aan studie nummer 3 en alhoewel ik goeie punten haal baal ik dat het niet een halve hoger is, dat ik het niet sneller heb gedaan en of het niet nog beter kon. Je blijft bezig. Je hoeft je niet te schamen, het komt vaak voor. Maar ik zou professionele hulp zoeken, want dat stemmetje in je hoofd ga je niet zo een twee drie de kop indrukken.
En je hoeft dit niet te hebben je bent het wel waard, je bent wel goed genoeg en je kan de hele wereld aan. Succes!
Ik heb professionele hulp nodig gehad, en nog steeds. Ben bezig aan studie nummer 3 en alhoewel ik goeie punten haal baal ik dat het niet een halve hoger is, dat ik het niet sneller heb gedaan en of het niet nog beter kon. Je blijft bezig. Je hoeft je niet te schamen, het komt vaak voor. Maar ik zou professionele hulp zoeken, want dat stemmetje in je hoofd ga je niet zo een twee drie de kop indrukken.
En je hoeft dit niet te hebben je bent het wel waard, je bent wel goed genoeg en je kan de hele wereld aan. Succes!

woensdag 8 december 2010 om 04:51
Wat betreft het niet onthouden van bestellingen: wat mij heel goed helpt is alles herhalen. Dus als de klant langzaam opnoemt: "2 bier ehh.. een jus en ehh.. hee Sjon, wat wilde jij nou? Ok! En een baco." het dan meteen weer herhalen. Gewoon zeggen: 2 bier, een jus en een baco? Zegt de klant: "ja" en heb jij het voor jezelf herhaald. 2 vliegen, want als je het bijvoorbeeld niet goed hebt verstaan weet je dat ook meteen want dan word je gecorrigeerd door de klant.
Het schijnt ook dat klanten dit als prettig ervaren, dat er goed naar ze geluisterd wordt. Levert weer meer fooi op enzo. Altijd goed.
Het schijnt ook dat klanten dit als prettig ervaren, dat er goed naar ze geluisterd wordt. Levert weer meer fooi op enzo. Altijd goed.
woensdag 8 december 2010 om 11:18
Bedankt voor jullie reacties.
Winky78: wat is dat die maatschappelijke dienstverlening? Bedoel je het maatschappelijk werk? En kun je je daar gewoon voor zo'n cursus opgeven?
Haarklover: Mijn leidinggevende is gelukkig heel aardig en vindt het niet erg als ik een fout maak. Dat vind ik vooral zelf heel erg.
Je hebt gelijk over die ergere dingen, die doe ik gelukkig niet!
TheJets: klopt dat dat stemmetje in jezelf je saboteert. Ik kan mezelf echt helemaal klein maken in m'n hoofd zodat er niks van je overblijft. Terwijl anderen vaak vinden dat je prima functioneert, dat is het dubbele eraan.
Aspoes: Goeie tip. Ga ik proberen!
Winky78: wat is dat die maatschappelijke dienstverlening? Bedoel je het maatschappelijk werk? En kun je je daar gewoon voor zo'n cursus opgeven?
Haarklover: Mijn leidinggevende is gelukkig heel aardig en vindt het niet erg als ik een fout maak. Dat vind ik vooral zelf heel erg.
Je hebt gelijk over die ergere dingen, die doe ik gelukkig niet!
TheJets: klopt dat dat stemmetje in jezelf je saboteert. Ik kan mezelf echt helemaal klein maken in m'n hoofd zodat er niks van je overblijft. Terwijl anderen vaak vinden dat je prima functioneert, dat is het dubbele eraan.
Aspoes: Goeie tip. Ga ik proberen!