Falen en acceptatie diagnose

25-04-2018 13:05 99 berichten
1
anoniem_368461 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 13:48
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 13:33
En wat ik ook erg vervelend vond dat ik niet zelf mijn vragenlijsten mocht invullen. Mij werd gezegd dat zij binnen de GGZ, toch het antwoord beter wisten dan mij.
Whut? @(
Wat een vreemd verhaal.... :sarcastic:
Lucifermiauww schreef:
25-04-2018 13:47
Maar is dat echt wat er gezegd is? Sommige mensen met Bordeline willen nog wel eens dingen 'anders zien' dan dat ze echt gebeurt zijn.
Feitelijk maakt het niet eens uit. Blijkbaar klikken deze psycholoog en TO niet. En wat dat betreft sluit ik me helemaal bij Kia aan: andere behandelaar zoeken die wel aansluit bij TO waarbij overleg mogelijk is in een multi disciplinair team.

Geen vertrouwen hebben in je behandelaar is een hele slechte basis om een behandelplan op uit te voeren.
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 13:05
...En nu ik onlangs ook nog ontslagen voor vrijwilligerswerk, omdat dit nog te hoog gegrepen voor mij is...

... Ik zit met veel vragen in mijn hoofd. Vooral wordt iedereen met deze diagnose constant ontslagen? Mijn psycholoog zegt dat als ik zelfvertrouwen heb, ik iedere baan kan krijgen die ik maar wil. Ik vraag me af of dit ook wel zo is, want ik weet dat voor veel plekken gewoon niet geschikt ben, vooral niet als het hectisch is of een hoge werkdruk. Dit zijn de zaken waar ik tegen aan loop op de werkvloer: niet in het team passen, te laag werktempo (waardoor ik ook nog te vaak veel uren maken en dat is weer te duur), niet goed weten wat voor een rol mijn functie is in het team en in de organisatie, geen verbanden kunnen zien, geen initiatief nemen, slecht communiceren, slecht plannen en het overzicht gauw verliezen. Ik merk ook dat ik altijd achter lig met collega’s, iedereen is mij een paar stappen voor. Zelfs al ben ik de hoogst opgeleid in het team, ik word meestal ook voor dom neergezet en zo voel ik me ook. Ook ben ik vaak gepest geworden op de werkvloer maar ook op school. Voor iedereen die ook mijn diagnose heeft, hoe gaan jullie hiermee om op de werkvloer? Hoe kan ik mijn zwakke punten verbeteren?...

Ik heb een goede opleiding en ik zit thuis, en alles wat ik doe mislukt, zelfs nog het vrijwilligerswerk.
TO, :hug:
Hoe kan het dat je aangeeft geen werkdruk, hectische omgeving aan te kunnen, moeilijk te kunnen plannen, geen overzicht te hebben, geen verbanden te kunnen zien, slecht te kunnen communiceren en geen initiatief te kunnen nemen terwijl je deze kwaliteiten allemaal hebt moeten gebruiken gedurende je studies?
Hiermee bedoel ik dat je al deze dingen dus wel (aan)kunt, alleen lukt het je niet om deze vaardigheden binnen een werkplek aan te spreken.

Tussen werk en studie zit natuurlijk een heel groot verschil. En in werk zijn er heel veel verschillende functies, rollen, werkgevers, taken die bij je passen en zeker ook die niet bij je passen.
Het kan best zijn dat het voor nu allemaal te hoog gegrepen voelt, ik heb vooral het idee dat je iemand naast je zou kunnen gebruiken die praktisch met je meekijkt en je helpt de vertaalslag te maken van jouw kennis, kunde en vaardigheden naar de praktijk. En samen met je uitzoekt wat voor een organisatie en functie bij jou past.
Daarnaast zou een psycholoog / andere behandelaar zeker helpend kunnen zijn om je te begeleiden in je andere vraagstukken. Mijn ervaring is helaas dat psychologen minder gericht zijn op het praktische gedeelte.

Je hebt een hele mooie basis gelegd. En ja, ik ben ervan overtuigd dat er ook een hele toffe baan voor jou is. En om een andere vraag te beantwoorden: nee, niet alle borderliners worden steeds maar ontslagen. :redrose:
1
anoniem_368461 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 13:49
99.73% gewijzigd
Lucifermiauww schreef:
25-04-2018 13:47
Maar is dat echt wat er gezegd is? Sommige mensen met Bordeline willen nog wel eens dingen 'anders zien' dan dat ze echt gebeurt zijn.
Oe, au.. Ook hier wordt TO gelijk in een hoekje gedrukt. Pijnlijk.

TO weet toch zelf wel of ze informatie heeft gekregen of niet? Zelfs iemand met Bordeline kan daar echt niet om heen hoor als het zo is.
Daarnaast ervaart TO dat zij zich niet volledig in Bordeline herkent, hier wordt ook compleet overheen gewalst door haar therapeut.
Ze voelt zich niet gehoord en dat is waar het om gaat.
Huh, nu is mijn reactie alsnog geplaatst zonder dat ik hem nog eens geschreven heb??? :O
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
25-04-2018 13:41
Jij vindt dat, omdat TO dat dus zegt?
Jij neemt alles voor waar aan wat TO zegt? Ik zou daar wat voorzichtiger mee zijn.
Wat to beschrijft vind ik toch wel iets om zeer serieus te nemen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
ywtje schreef:
25-04-2018 13:55
Oe, au.. Ook hier wordt TO gelijk in een hoekje gedrukt. Pijnlijk.

TO weet toch zelf wel of ze informatie heeft gekregen of niet? Zelfs iemand met Bordeline kan daar echt niet om heen hoor als het zo is.
Daarnaast ervaart TO dat zij zich niet volledig in Bordeline herkent, hier wordt ook compleet overheen gewalst door haar therapeut.
Ze voelt zich niet gehoord en dat is waar het om gaat.
Nee hoor. Is een oprechte vraag en ik zeg duidelijk sommige mensen. Sommige is niet iedereen altijd.

Geef ook aan dat ze de volgende keer gewoon die vragen moet stellen en eventueel met iemand extra om later te bespreken wat er is gezegd en om eventueel in te grijpen als de behandelaar echt zo reageert op TO als ze aangeeft.

En sowieso is een andere behandelaar misschien een goed idee daarna.
1
anoniem_368461 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 13:49
99.91% gewijzigd
1
anoniem_368461 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 13:45
99.68% gewijzigd
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 14:07
Dat is iets waar ik ook mee worstel. Waarom lukten mijn schoolvakken wel, maar gaat de praktijk zo moeilijk. Ik heb nu al op 10 werkplekken gewerkt, en constant loop ik tegen hetzelfde aan. Ik lees boeken over tijdsmanagement en ik doe mijn best om alles goed te doen en stel veel vragen om alles te begrijpen. Maar toch lukt het me niet. Waarom lukt het me wel om een universitaire opleiding succesvol af te ronden, en lukt het me niet om een baan vast te houden. Zelfs niet eens banen onder mijn niveau zoals vrijwilligerswerk. Dat is gewoon iets wat ik niet snap. En dan voel ik me zo dom, want het mislukt mij allemaal.

Je zegt dat niet iedereen met Borderline wordt ontslagen wat doen zij dan anders op de werkplek dan ik?
De dingen waar jij tegenaan loopt heeft niks met borderline te maken. Eerder ASS gerelateerd. Of ADD?
Geef jezelf niet deze stempel als je er niet achter staat, jouw gevoel is er om serieus te nemen. Het is belangrijk dat je iemand vindt waarbij je je gehoord voelt en die met jou je symptomen/patronen kan aanpakken. Een stempel is daarmee niet eens zo relevant.
1
anoniem_368461 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 13:45
99.71% gewijzigd
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 14:09
Mijn psycholoog zegt dat als het niet goed klikt, dit te wijten is aan mijn Boderline, omdat ik niet goed in staat ben om relaties aan te gaan. Mijn Borderline zal zeker zaken moeilijker maken.
Het wordt steeds gekker o_o
Meid, als zij zo bij jou binnenkomt. Niet ok... Echt niet ok... Zij doet afbreuk aan wie je bent.
Alle reacties Link kopieren
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 14:09
Mijn psycholoog zegt dat als het niet goed klikt, dit te wijten is aan mijn Boderline, omdat ik niet goed in staat ben om relaties aan te gaan. Mijn Borderline zal zeker zaken moeilijker maken.
Dus.... :wtf:

En wat vind je ervan dat iedereen je adviseert een andere psych te zoeken?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 14:11
Ik snap je reactie maar er zijn ook wachtlijsten in de GGZ. En ik wil niet zonder hulp zitten. En misschien moet een betere behandelrelatie nog groeien. Ik ben nu al een half jaar bij haar in behandeling.
Na een halfjaar hoort die er allang te zijn... tenzij je er pas drie keer geweest bent.

Zoek in de tussentijd dat je op de wachtlijst staat een vrijgevestigde psych of overleg met de ha of je naar de poh kunt. Dit is niet goed voor wie jij bent en lijkt je meer de vernieling in te helpen ipv dat het je eruit helpt.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 14:11
Ik snap je reactie maar er zijn ook wachtlijsten in de GGZ. En ik wil niet zonder hulp zitten. En misschien moet een betere behandelrelatie nog groeien. Ik ben nu al een half jaar bij haar in behandeling.
Vraag om de psychiater om een nieuwe doorverwijzing als ze echt doet en zegt wat je hier tikt en je er niet uitkomt met de vragen die je hebt.

Je hoeft niet zonder hulp te zitten, gewoon pas overstappen als je een ander hebt. En er zijn ook nog SPVer ( sociaal psychiatrisch verpleegkundige) die je tijdelijk kunnen ondersteunen. Die hebben vaak geen lange wachtlijsten.
Vraag daar anders naar bij de psychiater.
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 14:09
Mijn psycholoog zegt dat als het niet goed klikt, dit te wijten is aan mijn Boderline, omdat ik niet goed in staat ben om relaties aan te gaan. Mijn Borderline zal zeker zaken moeilijker maken.
Ja, je borderline kan dingen moeilijker maken. Je geeft continu aan je behandelaar niet te vertrouwen, of dat nu komt door borderline of door iets anders, je hebt m.i. vertrouwen nodig om de behandeling succesvol te laten zijn. Alleen dat is genoeg om verder te zoeken.

Ieder mens is anders, wat zij anders doen weet ik dus niet. Het etiketje maakt niet uit, je kunt deze vraag bij elk mens stellen "waarom lukt de ene het wel en de ander niet?" En er zijn zoveel antwoorden mogelijk omdat elke persoon en elke situatie anders is.

Een verschil tussen onderwijs en werk is bijvoorbeeld dat het bij je opleiding al jaren duidelijk is waar je naar toe werkt, wat de voorwaarden zijn om het diploma te halen, de kaders zijn meer duidelijk, je mag op je gezicht gaan, iedereen is aan het leren en er staan mensen klaar om je te begeleiden.
Bij werk worden andere eisen gesteld aan je kunnen. Je zult je vaardigheden en kennis anders moeten inzetten. Er wordt een andere, professionele houding verwacht. En die vertaalslag is voor jou blijkbaar lastig.
Stop met boeken lezen. Dat is de theoretische kant, zoek iemand die je helpt om de theorie in de praktijk om te zetten. Iemand die gesprekken met je oefent. Die je in teamwerk kan helpen ontwikkelen. Enz... En zoek een behandelaar om te werken aan de rest.
1
anoniem_368461 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 13:45
99.84% gewijzigd
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 14:21
Ik moet altijd uitleggen waarom anderen wel een goede baan weten te behouden en ik niet. Wat werk betreft heeft mijn psycholoog gezegd dat ik gewoon pech had in mijn banen, aangezien alles in mijn studie richting is, en ze zegt ook dat misschien sommige banen gewoon niks voor mij waren. Aangezien ik aangaf dat banen met veel hectiek en een hoge werkdruk niet aan mij besteed is, ze zegt dat dit niet bij een Borderliner past. Maar ze zegt dat alles komt door een laag zelfbeeld en geen zelfvertrouwen en angst voor afwijzing. Waar ik ook mee kamp zijn woede aanvallen, vooral als je weer eens iets niet lukt en je zo gefrustreerd bent of je erg onbegrepen voelt. En die heb ik dan altijd thuis, nooit op de werkvloer. En in tijden van stress snoep ik ook meer. En dat zijn volgens mijn psycholoog allemaal bewijzen voor Borderline.
Knuffel voor jou!
Laat dat etiketje los! Het helpt je niet.. Ook voor een psycholoog, vind het bizar hoeveel zij lijkt te hameren op een etiket en ze jou daarin wil drukken. Het is niet echt relevant, het kan helpen een behandelplan op te stellen, maar een beetje psycholoog laat het etiket daarna los en gaat met jou de symptomen/patronen verkennen die je hebt. En kijken hoe je daarin anders kan handelen.

Ook omdat het werkgerelateerd is, kan het helpen om een coach te zoeken die jou daarbij helpt. Geen idee waar je woont, maar in Amsterdam zit Roads waar je terecht kan hiervoor. Gewoon aanmelden via de website, wel lange wachtlijst maar dat heb je overal.
Hele goede coaches die jou verder kunnen helpen om op werkgebied meer grip te krijgen en inzichten en daarmee je baan te behouden. Of wie weet wat anders te zoeken wat beter bij jou aansluit.
1
anoniem_368461 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 13:45
99.86% gewijzigd
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 14:09
Mijn psycholoog zegt dat als het niet goed klikt, dit te wijten is aan mijn Boderline, omdat ik niet goed in staat ben om relaties aan te gaan. Mijn Borderline zal zeker zaken moeilijker maken.
Dit is zó ontzettend fout. Het is absoluut zo dat je dingen anders kan interpreteren vanuit je probelmatiek, maar in dit topic staat genoeg om je vraagtekens te zetten bij deze behandelaar.

Je bent als client ontzettend kwetsbaar. Ik zou een second opinion en ook een andere behandelaar zoeken.

Psycho-educatie (uitleg over je diagnose) is heel normaal binnen een behandeling. Je psycholoog meenemen naar een sollicitatiegesprek is een heel raar voorstel. Om maar een paar dingen eruit te pikken.

Sterkte, goed dat je hulp zoekt voor waar je tegenaan loopt. In therapie is het wel vaak zo dat je je eerst slechter gaat voelen voordat je je beter voelt en met persoonlijkheidsstoornissen kan het zeker een jaar duren voor je je wat beter gaat voelen.
ywtje schreef:
25-04-2018 14:11
De dingen waar jij tegenaan loopt heeft niks met borderline te maken. Eerder ASS gerelateerd. Of ADD?
Geef jezelf niet deze stempel als je er niet achter staat, jouw gevoel is er om serieus te nemen. Het is belangrijk dat je iemand vindt waarbij je je gehoord voelt en die met jou je symptomen/patronen kan aanpakken. Een stempel is daarmee niet eens zo relevant.
Dit kun je echt niet stellen op basis van een topic op een forum!
wasknijperwasknijper schreef:
25-04-2018 14:26
Ik snap dit niet allemaal goed. Mij is altijd gezegd geworden dat als een therapie vastloopt dit te wijten is aan de patiënt. Ben ik nu ook aan het vastlopen in de therapie? Ik kom trouw naar ieder gesprek. Aangezien ik veel last heb van woedeaanvallen, ben ik niet geschikt voor vrijgevestigde. Mijn woedeaanvallen laten helaas veel deuren dicht. En mijn huisarts heeft duidelijk gezegd dat ik netjes en trouw naar ieder gesprek moet gaan. En ik doe dat. Maar wat doe ik dan fout in de therapie, dat ik nu naar een half jaar nog niks merk van vooruitgang? Mijn psycholoog zegt dat dit aan de moeilijkheid van mijn complexe problemen ligt. Dat het moeilijk is om een goede band op te bouwen met Boderline, omdat ik zo bang ben voor afwijzing. Het is moeilijk. Ik weet dat het mijn schuld is. En als het aan mij ligt, zal ik dit ook bij andere psychologen hebben. Hoe moet ik dit veranderen. Hoe meer is lees, hoe minder ik ervan begrijp. En ze zegt steeds vaker het woord afwijzing, en ik begrijp er steeds minder van. Ik wil gewoon goed mijn werk doen.
STOP!!!!!
Het zou wel heel erg bizar zijn als elke therapie die vastloopt de 'schuld' van de patiënt is.
Accepteer dat de dynamiek tussen jullie niet oké is, dat jullie niet bij elkaar passen en ga op zoek naar iemand anders!
Als behandeling ertoe leidt dat je problemen alleen groter lijken te worden, jij je niet gehoord voelt en de behandelaar blijkbaar niet in staat is om jou te verhelderen wat je hebt, wat dit betekent, wat de mogelijkheden zijn om jouw wensen te behalen en wat je daarin kunt doen en verwachten, dan is het tijd om iemand anders te zoeken.
Dus stop voor nu om het te willen begrijpen en steek die energie in je zoektocht naar iemand die je helpt dit te begrijpen.
tu1nhek schreef:
25-04-2018 14:35
Dit kun je echt niet stellen op basis van een topic op een forum!
Je hebt gelijk, wil alleen duidelijk maken dat ze mag geloven in haar gevoel dat het iets anders kan zijn. Het wordt nu teveel op borderline getrokken en dat lees ik niet terug in waar zij op werk tegenaan loopt. Dat dit op andere vlakken wel kan spelen, kan natuurlijk.
Daarnaast blijf ik erbij dat een stempel niet het belangrijkst is maar de symptomen/patronen die iemand heeft. Daar kan je wat mee.
1
anoniem_368461 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 13:46
99.93% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven