Fout bij zelfscan
dinsdag 15 april 2025 om 00:40
Ik moet even mijn verhaal kwijt . Ik was vandaag wat druk in mijn hoofd ,heel moe . Ik moest even naar de winkel snel . Ik woon naast de winkel bijna . En doe dagelijks mijn boodschappen . Al 5 jaar lang . Ik dacht ik pak even snel de zelfscan . ik hoorde bij het product dat die perongeluk drie keer gescant was. Ik wou het er afhalen. En ik had perongeluk 4 producten verwijderd . En niet gecontroleerd of ik de juiste had verwijderd . En op eens stond er een beveiliging man en moest ik mee komen. Daarna kwam er nog drie politie mannen. Ik was al die tijd gewoon rustig. Ik kon niet bewijzen dat het perongeluk was gegaan. Ik heb een winkelverbod van twee jaar . Ik ben 43. En ik heb nog nooit gestolen. Ik voel me zo verdrietig . Ook bang dat bekende me gezien hebben ,en denken dat ik echt bewust wat gestolen heb . Bang dat mijn buren me gezien hebben of een moeder van school van mijn kinderen . Ik ben helemaal van slag
ik wou even mijn verhaal kwijt .
zaterdag 19 april 2025 om 12:29
Hallodaar schreef: ↑19-04-2025 12:20Ik heb een keer gehad dat er van alles mis ging met scannen. Dus steeds weer van alles verwijderen, en ik kon een bepaalde groente echt niet vinden.
Toen op de hulp knop gedrukt en gevraagd of ik het aan de gewone kassa kon afrekenen, want dit werd een boeltje zo.
Nee, kon niet.
Alles toch weer zelf gescand en voila! Steekproef.
Daar mocht ik minuten lang op wachten want het was een file aan steekproeven.
Al met een heel gedoe en geen prettige manier van boodschappen doen.
Nou, lekker hulp zeg

zaterdag 19 april 2025 om 12:31
meisje85 schreef: ↑19-04-2025 12:15Wat is in jouw ogen precies "een winkeldief"? Want het punt met die zelfscandingen is juist dat het haast doodnormaal lijkt te zijn geworden om iets niet of anders te scannen. Er wordt veel meer gestolen sinds die apparaten er staan. De gelegenheid maakt de dief, gaat hierbij goed op. Het zijn de mensen zoals jij en ik, die ineens ook in de verleiding komen. Waar ze vroeger heus niet een pak vaatwastabletten in hun jas zouden steken, is het nu ineens wel heel makkelijk geworden om af en toe iets niet te scannen of het met een zekere Franse slag te doen. Dus het is ook niet zo gek dat winkels überhaupt niet zoveel meer op hebben met "een foutje". De één na de ander maakt een foutje en is vervolgens hoogstbeledigd als de winkelier niet coulant wil zijn.
Gelukkig heb ik nog nóóit die verleiding gevoelt. Al zeg ik je eerlijk, ik heb wel een keer gedacht: "jeetje, ik had zo weg kunnen lopen met deze kar vol!"
En ik kan mijn boodschappen prima betalen, dus ik heb er geen reden toe. Het is fout!
Maar ik kan me best indenken, dat mochten mijn kinderen hongerig zijn, en ik niet wist of ik iets te eten voor ze kon maken.. ik wellicht dat kleine blikje tonijn en die appel in mijn jaszak zou stoppen. Dat je dan de gok waagt.
Verkeerd! Maar de gelegenheid maakt inderdaad de dief.
zaterdag 19 april 2025 om 12:33
zaterdag 19 april 2025 om 12:33
Ik snap het eerste gevoel van onrecht wel, als je het echt niet gedaan hebt. Maar tja, soms is het wat het is, en moet je je er bij neerleggen.Hallodaar schreef: ↑19-04-2025 12:08Schoot wel even in de lach toen ik deze las.
Maar anderzijds, is het toch niet zo ondenkbaar dat TO hier erg mee zit omdat ze het écht niet expres heeft gedaan?
Ik heb ooit in een grote huishoud winkel gewerkt, en waar mensen soms mee naar buiten durfde te lopen onder hun jas.. complete wafelijzers en dvd's. Echt!
En dat is wat mij betreft gewoon smerig boeventuig! Maar dat overspannen gedoe met die zelfscans komt me onderhand echt wel eens de neus uit.
En dan vooral geen gewone kassa openen, want daar doen we niet meer aan. En dan om de haverklap binnenstebuiten gekeerd worden als klant.
Ik moest me laatst legitimeren voor een fles wijn. Ik heb een ouwe kop van bijna 50 jaar. Compliment? Of gewoon belachelijk gedoe?
Maar goed, ik ben niet wit, en dan kom je wel vaker onterecht in dergelijke situaties terecht, zonder aanleiding geen toegang tot een club, beveiliging die alleen jou op de hielen zit in een winkel, en ga zo maar door. Dus misschien ben ik meer gewend om dan maar door te gaan met mijn leven en mijn eigen waarheid te onthouden.
Maar dat is weer een heel ander topic.
zaterdag 19 april 2025 om 12:34
Ik schrijf nergens dat er een veroordeling nodig is voor een winkelverbod. Dat is een privaatrechtelijke kwestie. Ik vind het alleen raar en klantonvriendelijk, als je een vaste klant die een keer een fout maakt meteen een winkelverbod oplegt.
Zou je zelf beter kunnen gaan lezen misschien? Dat gaat je niet zo goed af namelijk.
Geen motto
zaterdag 19 april 2025 om 12:38
De meeste mensen die stelen kunnen dat prima betalen. En het zijn juist vaak de goedkope dingen die gestolen worden. Dan denken sommigen juist, ach, dat kan de HEMA of AH heus wel missen, die panty van 1 euro.
zaterdag 19 april 2025 om 12:39
zaterdag 19 april 2025 om 12:39
Ik heb zelf nogal een soort Roma uiterlijk.pina schreef: ↑19-04-2025 12:33Ik snap het eerste gevoel van onrecht wel, als je het echt niet gedaan hebt. Maar tja, soms is het wat het is, en moet je je er bij neerleggen.
Maar goed, ik ben niet wit, en dan kom je wel vaker onterecht in dergelijke situaties terecht, zonder aanleiding geen toegang tot een club, beveiliging die alleen jou op de hielen zit in een winkel, en ga zo maar door. Dus misschien ben ik meer gewend om dan maar door te gaan met mijn leven en mijn eigen waarheid te onthouden.
Maar dat is weer een heel ander topic.
Geweigerd worden bij clubs gelukkig nog nooit meegemaakt, maar in een sieraden en snuisterijen winkeltje, steeds 2 medewerkers op een meter van je hebben, valt echt wel op. Ik ondervind dit ook al jaren.
zaterdag 19 april 2025 om 12:43
Nou, daar kun je dan ook niet elke keer gefrustreerd van worden.
zaterdag 19 april 2025 om 12:52
zaterdag 19 april 2025 om 12:54
zaterdag 19 april 2025 om 12:57
Bron?
Van een familielid wat bij een supermarkt werkt gaat het toch vaak om vlees, kaas, luxe chocola etc. Als je dan steelt kun je maar beter wat duurders doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 19 april 2025 om 14:23
Een vaste klant die altijd door de controles komt maar nu net een keer niet, omdat een fout maken menselijk is.meisje85 schreef: ↑19-04-2025 12:39Maar waarom is dat 'vaste klant' nou zo van belang? Mensen gaan heus niet speciaal naar een andere supermarkt om daar te gaan stelen. En voor hetzelfde geld doet die vaste klant het wel altijd zo, weten ze bij AH veel. Ze kijken gewoon naar wat ze op dat moment constateren.
Geen motto
zaterdag 19 april 2025 om 14:56
Volgens mij hoeven we hier nu niet een categorie aan soorten dieven op te gaan sommen.
Van een appel tot een luxe fles wijn of luxe producten, beide type dieven lopen er rond.
Feit is alleen wel dat, even ouderwets uitgedrukt: "de goede wel onder de kwade te lijden hebben!"
Ik heb geen reden aan het verhaal van TO te twijfelen. En denk dat zij best een goed voorbeeld is van hoe iemand die scan fouten maakt, hetzelfde behandeld wordt als iemand die voor 100 Euro spullen onderin de tas heeft liggen, en er met een rekening van 30 Euro mee naar buiten probeert te lopen.
Daar zal een AH of Jumbo uiteraard 0 boodschap aan hebben. Maar ik vind het wel een stuk sociale verloedering.
Ik ben opgegroeid met een winkel aan huis, en je kent na jaren lang echt je klanten wel.
Nu hoef je niet eens meer hallo of goedendag te zeggen. Pas wanneer er allerlei efteling geluiden te horen zijn, staat er iemand naast je. En niet voor de gezelligheid.
Van een appel tot een luxe fles wijn of luxe producten, beide type dieven lopen er rond.
Feit is alleen wel dat, even ouderwets uitgedrukt: "de goede wel onder de kwade te lijden hebben!"
Ik heb geen reden aan het verhaal van TO te twijfelen. En denk dat zij best een goed voorbeeld is van hoe iemand die scan fouten maakt, hetzelfde behandeld wordt als iemand die voor 100 Euro spullen onderin de tas heeft liggen, en er met een rekening van 30 Euro mee naar buiten probeert te lopen.
Daar zal een AH of Jumbo uiteraard 0 boodschap aan hebben. Maar ik vind het wel een stuk sociale verloedering.
Ik ben opgegroeid met een winkel aan huis, en je kent na jaren lang echt je klanten wel.
Nu hoef je niet eens meer hallo of goedendag te zeggen. Pas wanneer er allerlei efteling geluiden te horen zijn, staat er iemand naast je. En niet voor de gezelligheid.
zaterdag 19 april 2025 om 15:20
Dat inderdaad helaasHallodaar schreef: ↑19-04-2025 14:56Volgens mij hoeven we hier nu niet een categorie aan soorten dieven op te gaan sommen.
zaterdag 19 april 2025 om 15:23
Wel ongeveer.
Hier zeg je toch dat ze pas bij een veroordeling moeten overgaan tot een winkelverbod?
Maar dat hoeft dus niet per se. Het is een privé ruimte. Een winkelier mag jou een winkelverbod opleggen. Daar hoeft geen agent bij te pas te komen. En dus ook geen veroordeling.
zaterdag 19 april 2025 om 15:46
De winkel kiest voor de zelfscan, uit oogpunt van kostenbesparing, de klant kiest niet voor dat systeem. Ik steel niet, en ik kom ook niet in de verleiding als ik zelf scan. Maar ik kan wel een fout maken. Per ongeluk. Net zoals dat aan de ouderwetse kassa kan gebeuren.
Het probleem is dat de winkel de gelegenheid schept, en het enige contact met de klant bestaat op het moment dat er een controle wordt uitgevoerd. Dat is dus al een negatief contactmoment.
Er zijn volgens mij echt wel andere systemen mogelijk. Bijvoorbeeld al je boodschappen in je mandje wegen, en zo bepalen of het gewicht matcht met de kassabon die je gaat betalen. En daar kan ook mee worden gefraudeerd. Want ik kan een kilo suiker ruilen voor een kilo biefstuk. Maar dat is wel een hoop gedoe en bewuste diefstal.
Het probleem is dat de winkel de gelegenheid schept, en het enige contact met de klant bestaat op het moment dat er een controle wordt uitgevoerd. Dat is dus al een negatief contactmoment.
Er zijn volgens mij echt wel andere systemen mogelijk. Bijvoorbeeld al je boodschappen in je mandje wegen, en zo bepalen of het gewicht matcht met de kassabon die je gaat betalen. En daar kan ook mee worden gefraudeerd. Want ik kan een kilo suiker ruilen voor een kilo biefstuk. Maar dat is wel een hoop gedoe en bewuste diefstal.
zaterdag 19 april 2025 om 15:46
Prima maar wat denk je te bereiken met het niet afgeven van je ID, niets tekenen en het roepen van de filiaal manager? Je weigert alle medewerking. Denk je dat ze het dan maar laten zitten?Inelly schreef: ↑19-04-2025 12:00Los van de strafrechtelijke procedure start de winkel (via SODA) ook een civiele procedure. In die procedure ontvang je een dagvaarding.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... oda&idx=18
zaterdag 19 april 2025 om 15:53
Waarom zou je vrijwillig tekenen voor een boete van € 181 als het ergste wat je kan gebeuren is dat je een boete van € 181 krijgt?
De politie weigert regelmatig gegevens aan de winkel te verstrekken i.v.m. de privacywetgeving.
zaterdag 19 april 2025 om 15:56
Hoe zie je dat laatste voor je met los groenten en fruit en vlees(waren) en kaas dat allemaal verschillend weegt, een pak hondenbrokken dat nooit precies een kilo weegt etc?Maria1905 schreef: ↑19-04-2025 15:46De winkel kiest voor de zelfscan, uit oogpunt van kostenbesparing, de klant kiest niet voor dat systeem. Ik steel niet, en ik kom ook niet in de verleiding als ik zelf scan. Maar ik kan wel een fout maken. Per ongeluk. Net zoals dat aan de ouderwetse kassa kan gebeuren.
Nogmaals, een fout maken kan heus wel en daar zal over het algemeen echt wel ruimte en begrip voor zijn bij degene die controleert. Maar wat TO deed, is lastig nog als fout te kwalificeren en desondanks wordt dat door sommigen als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoe belachelijk het allemaal wel niet is geregeld in die winkels van tegenwoordig.
zaterdag 19 april 2025 om 16:23
dat systeem hebben ze hier bij de lidlMaria1905 schreef: ↑19-04-2025 15:46De winkel kiest voor de zelfscan, uit oogpunt van kostenbesparing, de klant kiest niet voor dat systeem. Ik steel niet, en ik kom ook niet in de verleiding als ik zelf scan. Maar ik kan wel een fout maken. Per ongeluk. Net zoals dat aan de ouderwetse kassa kan gebeuren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 19 april 2025 om 17:26
Precies dit… en de excuses van TO gaan wat mij betreft niet op. Je ziet bij de zelfscan wat je doet. En het is gewoon gezien door de beveiliger dat dingen gescand werden en verwijderd werden, vandaar het gelijk checken… foutje of niet, to heeft het toch echt zelf gedaan.meisje85 schreef: ↑19-04-2025 12:15Wat is in jouw ogen precies "een winkeldief"? Want het punt met die zelfscandingen is juist dat het haast doodnormaal lijkt te zijn geworden om iets niet of anders te scannen. Er wordt veel meer gestolen sinds die apparaten er staan. De gelegenheid maakt de dief, gaat hierbij goed op. Het zijn de mensen zoals jij en ik, die ineens ook in de verleiding komen. Waar ze vroeger heus niet een pak vaatwastabletten in hun jas zouden steken, is het nu ineens wel heel makkelijk geworden om af en toe iets niet te scannen of het met een zekere Franse slag te doen. Dus het is ook niet zo gek dat winkels überhaupt niet zoveel meer op hebben met "een foutje". De één na de ander maakt een foutje en is vervolgens hoogstbeledigd als de winkelier niet coulant wil zijn.
Ik doe dagelijks boodschappen en altijd bij de zelfscan. Het is je eigen verantwoordelijkheid.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in